Lakverzegeling, coating, etc.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Joopieboy » 08 feb 2016, 14:46

Glimmen kunnen ze allemaal wel, zet er maar eens een goeie lamp op en maak dan maar eens een foto. :P

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39706
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Arthur » 08 feb 2016, 17:42

Maar ja, dat doe ik niet :)

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Riceaux » 08 feb 2016, 17:50

Arthur schreef:Mijn auto's zien er ook zo uit...
Heb je meerdere 5-series? :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39706
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Arthur » 08 feb 2016, 17:51

:tooth:

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door fuseekogel » 08 feb 2016, 19:05

Close up foto's gaat moeilijk worden, dit zijn de foto's waarmee ik de auto verkocht. De eerste die kwam kijken kocht hem, dus ook in het echt was het niet verkeerd om te zien.

Maar heb geen poetsbedrijf, of handel daarin. Gewoon hobby en als je het zelf doet kost het je ongeveer 80 euro.

Macboy kent mij persoonlijk en ga ervan uit dat hij zo langzamerhand weet dat ik geen onzin blaat. Sowieso, wat is mijn belang?
Laatst gewijzigd door fuseekogel op 08 feb 2016, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Riceaux » 08 feb 2016, 19:38

Macboy kent mij persoonlijk en ga ervan uit dat hij zo langzamerhand geen onzin blaat.
Daar zijn de meningen over verdeeld hier op het forum. :lol:

Maar ziet er goed uit die 5-serie! Materiaalkosten maar 80 euro? Dan moet ik me er ook maar eens in verdiepen.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door fuseekogel » 08 feb 2016, 20:10

Lol, goeie FF tekst aangepast.

Gyeon, zoek er maar op.

Moet wel in een garage gedaan worden en bij een graad of 20 minimaal

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Macboy » 08 feb 2016, 22:56

Waarom tekst aanpassen ?? Nu laat je je door Riceaux beïnvloeden en die maakte maar een DCT grap !

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Riceaux » 08 feb 2016, 23:11

In tegenstelling tot de DCT was mijn grap wel scherp. :tooth:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Paskal » 09 feb 2016, 08:52

Riceaux schreef:Maar ziet er goed uit die 5-serie! Materiaalkosten maar 80 euro? Dan moet ik me er ook maar eens in verdiepen.
Materiaalkosten voor de Gyeon is dan wellicht 80 Euro, maar het resultaat valt of staat natuurlijk wel met de voorbereiding (o.a. kleien, polijsten in diverse gradaties en ontvetten) en daar heb je wel wat meer voor nodig dan een flesje Gyeon.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Riceaux » 09 feb 2016, 10:11

Dat snap ik Paskal, maar dat heb ik allemaal wel in huis. ;)

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door fuseekogel » 09 feb 2016, 11:22

Dap, klei en poetsmiddelen moet je inderdaad wel hebben.. En tijd veel tijd. Ik snap ook wel dat de prijzen die door een poetsbedrijf gevraagd worden incl. arbeidstijd is. En ook dat er best wel wat tijd in gaat zitten, maar als je hobbymatig met je auto bezig bent en het leuk vindt om te doen is het voor de normale sterveling ook betaalbaar.

Met al het respect zou ik nooit €600 er voor uitgeven, een auto rijdt en het is leuk als het er knap uitziet. maar voor een betaalbaar bedrag en is het voor mij de hobby. mensen hoeven ook echt niet te vrezen dat ik de handel probeer af te pakken....

Ik ben zo'n mierenneuker dat ik met die BMW 4 dagen bezig was :lollerdelol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31194
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door JP » 09 feb 2016, 13:57

Normaal hou ik de auto's zelf altijd goed bij, maar heb door omstandigheden destijds de Golf een paar maanden niet gedaan. Dit icm met een k*tpoetskleur, werk naast een chemische fabriek én een steenbreker, resulteerde in een auto vol met vliegroest, kalksteen, chemische verontreiniging en andere duizenden zwarte spikkels die allen met intensief kleien verwijderd werden.

De keuze was of 1 dag wegbrengen en 90% spikkelvrij te krijgen, of een dag extra om 100% perfect te krijgen.
Uiteindelijk het laatste gekozen, en ja dan is €500 veel geld, maar als iemand daar 2 dikke lange dagen incl. materiaal aan werkt, dan mag dat ook wel eens. Dat doe je ook niet elk jaar...... :wink:


Afbeelding

Gebruikersavatar
harold
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2009, 09:57
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door harold » 10 feb 2016, 21:31

Ik lees regelmatig wel het forum maar heb dan amper wat te reageren, nu dus wel ;)

Ik heb de afgelopen 3-4 jaren vrijwel alle merken coatings gebruikt: Cquartz, Modesta, Gyeon en Ceramic Pro om er even een aantal te noemen.
Sinds ruim een jaar werk ik bedrijfsmatig met IGL glass coatings (1 en 2 componenten coatings voor lak, velgen, ruiten en kunststoffen)
Duurzaam is de IGL glascoating zeker. Na 11 maanden en 20000 km ziet bijvoorbeeld mijn eigen auto er uit alsof ik vorige week de auto gecoat heb, dat de IGL coating volgens de fabrikant minimaal twee jaar werkzaam is geloof ik wel.

Ik was de auto uiteraard met de hand, vorming van waskrasjes kun je zo het beste verminderen, en zijn ook mede dankzij de coating nog maar nauwelijks aanwezig.
De autowasstraat ben ik geen fan van, het geeft altijd meer vorming van waskrasjes maar als de auto is behandeld met een glasscoating zullen de waskrasjes aanzienlijk minder zijn ten opzichte van een niet behandelde autolak.

NIeuwe auto's en gebruikte auto kunnen worden behandeld met een glass coating maar niet zonder de juiste voorbehandeling qua reiniging en van elke auto wordt de lak gepolijst. Soms kost dat bij een nieuwe auto betrekkelijk weinig voorbehandeling maar bij een hagelnieuwe zwarte Tesla (om maar wat te noemen) kost het polijsten wel eens net zoveel tijd als bij een gebruikte 5 serie van een paar jaar oud. :duh:

Nog vragen? Stel ze maar ;)

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Pica » 10 feb 2016, 23:43

Hallo Harold, :tong: :wink:

Ook ik sta achter en werk met iGl Coatings.

Voor de rest lees ik mee en heb ik happy klanten. :swinging:

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door jacobt » 11 feb 2016, 05:55

Wat is het verschil tussen Modesta en igl coating? ( vraag aan de coating expert)

Gebruikersavatar
harold
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2009, 09:57
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door harold » 11 feb 2016, 09:50

Grootste verschil is dat IGL garantie geeft, dat IGL specifieke coatings heeft voor lak, velgen, ruiten en kunststoffen en ook een complete lijn met onderhoudsproducten.

De 2 componenten IGL coating Kenzo komt met 48 maanden en de 1 componenten IGL coating Quartz met 24 maanden. Bij het juiste onderhoud zoals bijvoorbeeld handmatig autowassen zal de coating zelf nog wel langer aanwezig zijn.
Met chemicaliën zijn beide coatings niet te verwijderen, alleen door intensief te polijsten

Qua samenstelling en verwerking zijn er ook verschillen met Modesta.
IGL coatings bevatten nauwelijks tot geen schadelijke oplosmiddelen, dus geen zwaar chemische geur tijdens de behandeling zodat een ademmasker niet nodig is (wat prettig is voor de verwerker)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Macboy » 11 feb 2016, 11:00

Leuk draadje in elk geval. Als ik dit eerder had geweten had ik mijn 120d ook wel meteen gecoat.

Maar ik rij nog ongeveer 1,5 jaar in dat ding. En wil hem nu toch wel de lak en velgen coaten voor een diepe mooie rode glans die lang moet blijven zitten. Daarnaast ken ik nu de vervelende plekjes.

Wie durft mij een scherp aanbod te doen ? €595 nieuw had ik gedaan. Nu zou ik graag iets minder willen betalen en uiteraard wel goede reclame hier op DF voor diegene :)

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Downforce Hans » 11 feb 2016, 16:42

Ik ben ook wel benieuwd wat dat moet kosten voor mijn plastieken plantenbak.........

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door jacobt » 11 feb 2016, 20:25

harold schreef:Grootste verschil is dat IGL garantie geeft, dat IGL specifieke coatings heeft voor lak, velgen, ruiten en kunststoffen en ook een complete lijn met onderhoudsproducten.

De 2 componenten IGL coating Kenzo komt met 48 maanden en de 1 componenten IGL coating Quartz met 24 maanden. Bij het juiste onderhoud zoals bijvoorbeeld handmatig autowassen zal de coating zelf nog wel langer aanwezig zijn.
Met chemicaliën zijn beide coatings niet te verwijderen, alleen door intensief te polijsten

Qua samenstelling en verwerking zijn er ook verschillen met Modesta.
IGL coatings bevatten nauwelijks tot geen schadelijke oplosmiddelen, dus geen zwaar chemische geur tijdens de behandeling zodat een ademmasker niet nodig is (wat prettig is voor de verwerker)

Wat ik zelf na lang zoeken lees is dat de bestanddelen van modesta silicium zijn, daarom heet het glascoating.
Igl gebruikt gemodificeerde silica, dit is toch wat anders?

Wat ik ook van de sites haal is dat igl er veel dunner op zit, modesta gaat er tot minimaal 5 keer zo dik op?

Igl is een stuk goedkoper dan Modesta, is Modesta duurder door hogere kwaliteit of betere bestanddelen of is het marketing?
Ben benieuwd ??

Gebruikersavatar
harold
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2009, 09:57
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door harold » 12 feb 2016, 11:12

Een glasscoating heeft als voordeel dat vuil zich lastig kan hechten aan de coating en derhalve gemakkelijk te reinigen is. Deze eigenschap blijft ook veel langer actief in vergelijking met een ouderwetse waxlaag.
Waar een waxlaag door een krachtig reinigingsproduct met een paar wasbeurten verdwenen kan zijn is een glasscoating niet met waschemicaliën te verwijderen.
Doordat de glasscoating ook een bepaalde hardheid heeft, ontstaan tijdens autowassen de befaamde waskrasjes minder snel maar dit ligt uiteraard ook aan de manier van wassen/drogen.
Dat een behandelde autolak er na tig wasbeurten mooier uitziet met veel minder waskrasjes dan een onbehandelde lak is wel zeker.

IGL en Modesta zijn beiden echte glasscoatings.
Glasscoatings bestaan uit Silicium (Si), Siloxane (H (OSiH2) n OH), Silane (SiH4) en Silazane (een siliconenverbinding). Gemengd in bepaalde verhoudingen ontstaat SiliciumDioxide (SiO2) en wereldwijd verkocht onder diverse merknamen.
Dus in de samenstelling zitten overeenkomsten en verschillen wat betreft andere toevoegingen.
IGL coatings bevatten qua percentage SiO2 70% (IGL Poly), 80% (IGL Quartz) of 100% (IGL Kenzo)
Verder geen tot nauwelijks schadelijke oplosmiddelen dus geen chemische geur tijdens de verwerking.

De laagdiktes waar merken (er zijn er meer) mee spiegelen moet je mijns inziens altijd met een korrel zout nemen. Het gaat om een een puur theoretisch labaratoriumgetal.
In de praktijk zijn er te veel variabelen die de laagdikte zullen beïnvloeden. Belangrijker is dat de coating zo gelijkmatig mogelijk wordt aangebracht op een daarvoor perfect geprepareerde ondergrond, dat vraagt deskundigheid. Alleen dan kan de glasscoating zich vormen en zijn de specifieke eigenschappen voor lange tijd gegarandeerd.

Qua prijsstelling zijn er verschillen, dit betekent niet dat duurder beter is of goedkoper minder goed
Marketing? Marges?
Wat ik wel kan zeggen is dat IGL garantie geeft en Modesta niet.

Tom
Berichten: 21719
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Tom » 12 feb 2016, 11:15

Interessant :thumbup:

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Henk Jan » 12 feb 2016, 11:32

Zeker interessant!

Toch wel benieuwd wat de kosten per gemiddelde auto zijn (e36 M3 cabrio?), of wat het kost om meerdere auto's tegelijkertijd te laten behandelen.

Bestaan er ook coatings voor cabriodaken om zo de groene aanslag te voorkomen? De 500c van mijn vrouw heeft hier erg veel last van.

En wat zijn de nadelen (bv. bij schades, etc.)?

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Pica » 12 feb 2016, 15:15

harold schreef:Een glasscoating heeft als voordeel dat vuil zich lastig kan hechten aan de coating en derhalve gemakkelijk te reinigen is. Deze eigenschap blijft ook veel langer actief in vergelijking met een ouderwetse waxlaag.
Waar een waxlaag door een krachtig reinigingsproduct met een paar wasbeurten verdwenen kan zijn is een glasscoating niet met waschemicaliën te verwijderen.
Doordat de glasscoating ook een bepaalde hardheid heeft, ontstaan tijdens autowassen de befaamde waskrasjes minder snel maar dit ligt uiteraard ook aan de manier van wassen/drogen.
Dat een behandelde autolak er na tig wasbeurten mooier uitziet met veel minder waskrasjes dan een onbehandelde lak is wel zeker.

IGL en Modesta zijn beiden echte glasscoatings.
Glasscoatings bestaan uit Silicium (Si), Siloxane (H (OSiH2) n OH), Silane (SiH4) en Silazane (een siliconenverbinding). Gemengd in bepaalde verhoudingen ontstaat SiliciumDioxide (SiO2) en wereldwijd verkocht onder diverse merknamen.
Dus in de samenstelling zitten overeenkomsten en verschillen wat betreft andere toevoegingen.
IGL coatings bevatten qua percentage SiO2 70% (IGL Poly), 80% (IGL Quartz) of 100% (IGL Kenzo)
Verder geen tot nauwelijks schadelijke oplosmiddelen dus geen chemische geur tijdens de verwerking.

De laagdiktes waar merken (er zijn er meer) mee spiegelen moet je mijns inziens altijd met een korrel zout nemen. Het gaat om een een puur theoretisch labaratoriumgetal.
In de praktijk zijn er te veel variabelen die de laagdikte zullen beïnvloeden. Belangrijker is dat de coating zo gelijkmatig mogelijk wordt aangebracht op een daarvoor perfect geprepareerde ondergrond, dat vraagt deskundigheid. Alleen dan kan de glasscoating zich vormen en zijn de specifieke eigenschappen voor lange tijd gegarandeerd.

Qua prijsstelling zijn er verschillen, dit betekent niet dat duurder beter is of goedkoper minder goed
Marketing? Marges?
Wat ik wel kan zeggen is dat IGL garantie geeft en Modesta niet.
Kan het niet beter verwoorden Harold! :thumbup:

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Pica » 12 feb 2016, 15:25

Henk Jan schreef:Zeker interessant!

Toch wel benieuwd wat de kosten per gemiddelde auto zijn (e36 M3 cabrio?), of wat het kost om meerdere auto's tegelijkertijd te laten behandelen.

Bestaan er ook coatings voor cabriodaken om zo de groene aanslag te voorkomen? De 500c van mijn vrouw heeft hier erg veel last van.

En wat zijn de nadelen (bv. bij schades, etc.)?
Kosten is afhankelijk van het voorwerk/meerwerk mbt polijsten etc, daarna vind de behandeling plaats van de gekozen versie.
Kap zal zo ie zo goed gereinigd moeten worden, groene kappen houd altijd in, dat de kap geen kans krijgt om goed te drogen, daardoor groene aanslag groei. Dus reinigen en dan behandelen met iGl Fabric.


Bij schades kunnen plaatdelen altijd weer behandeld worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten