RS-Ron schreef: 23 nov 2019, 11:15
Weer even een vraag van mij. Gisteren de Kodiaq, aka streekbus door de wasstraat gereden.........

daarna 2 uur met mijn poetsrommel in de weer geweest om hem enigzins toonbaar te krijgen. Ding zat aan beide zijkanten stijf onder de krasjes. Ben aan het rondkijken of dat is op te lossen door er een goedje op te smeren wat wasstraat bestendig is. Het is ook prettig als dat een tijdje blijft zitten. Aangezien we er minimaal 4 jaar in gaan rijden heb ik ook, als autowasser van het gezin, plezier van. Hoeft geen Bentley of andere exotische behandeling te zijn, het is puur voor mijn gemak en het beperken van mijn irritatie

Ben bang dat ie anders na 2 jaar bijna kaal is op sommige plaatsen. Auto is 2 maanden oud, dus zal ook niet drie dagen gepolijst moeten worden. Wie heeft er een goed advies.
Gr Ron
Het ligt eraan hoe ver je wilt gaan maar mijn advies zou zijn om je de moeite en frustratie te besparen. Een zwarte auto moet je wel ongeveer "drie dagen polijsten" voordat je een uitgangspunt hebt waarmee je een glascoating kunt aanbrengen. Je ziet imperfecties namelijk heel goed op een schone auto

Vervolgens moet je die coating ook onderhouden. Laat je niks wijsmaken, glascoatings kunnen niet tegen de wasstraat. Ook moet je er vogelpoep en insectenlijken nog steeds niet te lang laten zitten om invreten te voorkomen, wat (toegegeven) een heel stuk beter lukt met een glascoating dan met gewoon een wax. Als je te agressieve middelen gebruikt (bijv. een harsverwijderaar met een sterk oplosmiddel) dan tast dit de glascoating direct aan. Glascoatings hebben ook snel last van waterspots. Ik heb zelf nu anderhalf jaar een IGL Kenzo coating (top-of-the range, 10H wat dat ook moge betekenen, blijft 5 jaar zitten etc) op mijn daily (ca. 30.000km) en hoewel ik zeker ook voordelen ervaar denk ik dat het maar voor weinig mensen geschikt is en er teveel geld voor wordt gevraagd. Ik spoel de auto regelmatig af met osmosewater tussen de handmatige (3-emmer)wasbeurten (inclusief uitgebreide contactloze prewash met foamgun etc) maar ik erger me aan alle waterspots en het feit dat de waterafstotendheid en zelfreinigende eigenschappen al een stuk minder zijn dan in het begin.
Over de glascoating op de velgen ben ik meer te spreken. Maakt het schoonmaken echt veel makkelijker (wel regelmatig tussentijds afspoelen) en dat is qua prijs nog te overzien. Als je velgen nog geen verkleuringen of beschadigingen hebben dan is dat wel een goed moment om een glascoating aan te brengen.