Prins Bernard van Oranje wil Circuit Zandvoort kopen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Prins Bernard van Oranje wil Circuit Zandvoort kopen

Bericht door Hielke » 06 feb 2016, 18:00

Ah, sry Tristan.

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 918
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: Prins Bernard van Oranje wil Circuit Zandvoort kopen

Bericht door Peter-Paul » 12 feb 2016, 17:52

http://www.cpz.nl/posts/nieuwe-eigenaar ... ndvoort117" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: Prins Bernard van Oranje wil Circuit Zandvoort kopen

Bericht door PD power » 22 feb 2016, 22:52

Ik hoop dat ze in Nederland, een keer tot bezinning komen, dat er beter op 1 plek dingen goed gedaan kunnen worden, waarom niet extra investeren in Assen, waar met wat goede wil een motor circuit goed te combineren is met een autocircuit, dit door een aantal bochten stukken een 2e baan optie aan te leggen, waardoor je faciliteiten optimaal uitput, en ook internationaal qua autosport, meer kansen hebt, waarom Assen, geweldige infrastructuur, en ontsluiting (eigen snelweg op en afrit) een gemeente en provincie, die qua geluid ook die ruimte geeft.

Maar nee het lijkt of het "lijk" kosten wat het kost gereanimeerd moet worden, op een plek die compleet kansloos is, ook uitbreiden is onmogelijk, terwijl dit noodzakelijk is, laten we het maar niet over de ontsluiting hebben, op een zomerdag.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Prins Bernard van Oranje wil Circuit Zandvoort kopen

Bericht door MarkS » 06 mei 2016, 12:16

http://www.autoblog.nl/nieuws/prins-ber ... ppen-86997

We hadden een interview met de nieuwe eigenaar van Circuit Park Zandvoort.

Toen bekend werd dat prins Bernhard jr. de koper van Circuit Park Zandvoort was, verstuurden we natuurlijk direct een interview-aanvraag. Zijn woordvoerder liet echter weten dat de prins geen enkel interview gaf. Wat dat zegt over het interview dat De Telegraaf destijds publiceerde, weten we verder ook niet. Maar onlangs kregen we goed nieuws: we konden langskomen en de prins wilde praten over zijn recente aankoop. ‘We zitten hier voor de lange termijn.’

Bernhard
Prins Bernhard studeerde economie, een jaar in Washington en de rest van zijn studie in Groningen. Al tijdens zijn studie baarde hij opzien door te ondernemen: hij richtte met vrienden het bedrijf Ritzen Koeriers op. Dat bedrijf liet studenten pakketjes bezorgen en werd vernoemd naar de minister die de OV-studentenkaart invoerde. Ook bij latere ondernemingen was de prins succesvol. Het leidde echter tot behoorlijk wat speculaties toen hij het circuit van Zandvoort kocht, overigens samen met Menno de Jong, die in 1990 ook een van zijn partners was bij Ritzen Koeriers.
Wat voor speculaties dat waren? We pikken er maar eens eentje op via het forum van Driving Fun: ‘Vergis je niet in die man, het is een zeer bekwaam zakenman. Die koopt dit niet voor zijn hobby, daar geloof ik niets van.’ En een andere reactie daar: ‘Ik heb mijn twijfels, ik denk dat er over tien jaar een mooi onroerendgoedproject op staat, dan kan je via de Tarzanbocht de parkeergarage onder je luxe appartement in rijden.’ En hier op Autoblog: ‘Waarom zouden de Oranjes denken dat dit door hen — het zijn gewiekste zakenmensen — wel rendabel exploiteerbaar zou zijn? Het blijft een verouderd circuit op een idiote locatie. De toekomst voor het circuit van Zandvoort lijkt me te liggen in een verhuizing naar Flevoland.’

Onzin
Reden genoeg om eens aan Van Oranje te vragen wat zijn toekomstplannen voor het circuit zijn dus. ‘Voor dit jaar staat de kalender met een aantal mooie evenementen, zoals bijvoorbeeld DTM en de Familie Racedagen met Max Verstappen. Daarna gaan we kijken naar de programmering: wat doe je nu, welke races wil je hebben, wat voor type evenementen wil je organiseren? We pakken nu een aantal zaken op die op dit moment aandacht behoeven. Op de langere termijn proberen we om de historie wat meer terug te brengen naar het circuit. Circuit Park Zandvoort heeft een prachtige historie, maar die voel je hier te weinig. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden om uit te breiden, bijvoorbeeld met een hotel of een evenementenhal. We zitten hier voor de langere termijn, niet om van vandaag op morgen winst te maken of om het snel weer te verkopen.’

Toch las je na de aankoop wel dat autosportliefhebbers bang waren dat het circuit zijn langste tijd gehad zou hebben. Ze vreesden dat er bijvoorbeeld vakantieparken, hotels of appartementen op de plek van de legendarische asfaltlap zouden komen. ‘Die geruchten heb ik zelf niet gehoord,’ vertelt de prins. ‘Maar het is volstrekte onzin. Als je aan autosport denkt, denk je aan Circuit Park Zandvoort – dat is één op één met elkaar verbonden. Dit is het autosportmekka van Nederland en dát willen we juist verder uitbouwen. We zitten twintig kilometer van Amsterdam, we zitten vlak bij Schiphol, we zijn met de trein bereikbaar, we zitten aan zee, en dan hebben we óók nog die mooie geschiedenis. Natuurlijk gooien we dat niet weg. En kijk naar de DTM, na Formule 1 misschien wel het mooiste van de autosport: daar zeggen de rijders dat Zandvoort met stip op één staat qua rijdersexperience. Het is een heel mooi circuit, maar het heeft ook nog van alle kanten potentie.’ Zijn favoriete plekken op dat mooie circuit? ‘Bos Uit met een snelle auto blijft altijd heel erg spannend, daar kun je toch heel erg vervelend uitkomen als je het niet goed doet. En dat hele stuk naar het Scheivlak is geweldig, door de Slotemaker helemaal naar boven toe.’

Le Mans
Hoewel ik het antwoord wel weet, vraag ik natuurlijk toch naar de plannen om die historie terug te brengen op het circuit. ‘Natuurlijk zijn daar ideeën voor, maar niet in de vorm van een concreet plan dat klaar is om gepresenteerd te worden. Je snapt natuurlijk al dat ik er pas iets over wil zeggen als dat wél het geval is.’ Een tralala-vraagje dan maar. Rijdt Van Oranje ook weleens een rondje met zijn Alfa 8C, die tijdens het interview op de parkeerplaats staat? ‘Of ik hier nu met een raceauto rijd of met de Alfa, ik vind het met íedere auto mooi om op het circuit te rijden.’ En over raceauto’s gesproken, blijft de prins zelf nog racen? ‘Ik rijd GT4 samen met mijn broer en dat doen we dit jaar ook weer, maar we bekijken het per jaar.’ Welke race er per se gereden moet zijn vóór hij stopt? ‘Le Mans natuurlijk, wat anders?’
Dat racen doet hij samen met zijn broer Pieter-Christiaan. Een andere broer van de prins, Maurits, hield zich juist bezig met elektrische auto’s en duurzame mobiliteit. Botst dat niet met zo’n circuithobby? Bernhard: ‘Helemaal niet, want er komen juist veel technieken uit de autosport daarin terug – denk maar aan KERS. Er zijn ook veel ontwikkelingen die autosport duurzamer maken, zoals Formule E. Bovendien hebben we hier ook heel andere evenementen, zoals hardloopwedstrijden, de Stormloop en een fietsrace van 24 uur. Het circuit is veel meer dan alleen benzine.’ En zo’n Formule E-race, is dat wat voor Zandvoort? ‘Ik zou dolgraag Formule E hier willen hebben, maar op dit moment kiezen ze voor stratencircuits. Dat komt ook omdat ze niet de volle lengte van het circuit kunnen rijden, dat zou je dan in moeten korten. Evengoed zou het een heel mooi spektakel zijn.’

Verstappen
Tot slot vragen we de prins naar de Familie Racedagen op 4 en 5 juni, het evenement waarvan we nu al weten dat het het drukst bezochte evenement van het jaar zal zijn. Een paar van die demo-rondjes halen het niet bij een echte race toch? ‘Dat vind ik wel. Max heeft natuurlijk een enorme fanbase, hij zet de autosport in Nederland weer op de kaart. Hij is ook echt een topsporter. Maar als je als fan naar een Formule 1-race gaat zie je hem eigenlijk niet, daar krijg je de kans niet voor. Hier loopt hij echt twee volle dagen rond én hebben we demo’s met de auto. Ik denk dat het juist supermooi is dat ze zo’n initiatief tonen. Je ziet de auto, maar ook het idool. Geweldig toch?’
Overigens bevestigde Circuit Park Zandvoort vandaag dat de overstap van Max van Toro Rosso naar Red Bull óók inhoudt dat hij bij de Familie Racedagen op 4 en 5 juni met een Red Bull zal rijden.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Prins Bernard van Oranje wil Circuit Zandvoort kopen

Bericht door smiley » 16 mei 2017, 20:15

Afgelopen week een stukje in Autoweek.

Circuit Park Zandvoort is een uniek terrein met ene enorme Heritage, waarvan ik denk dat het veel potentie heeft als business.
We zijn bezig om de faciliteiten en de horecavoorzieningen te verbeteren en zien mogelijkheden voor de ontwikkeling van een hotel, evenementenhallen, vergaderruimtes en bijvoorbeeld mountainbikeroutes.
Het moet meer worden dan racen alleen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berrie, Eeuwe, MarcH, matthyssie, PetervdH, SlowCo en 432 gasten