Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door romo » 14 sep 2015, 21:27

Afbeelding


"Autonoom rijden is een hype"

door redactie Autovisie
STUTTGART -
Porsche-topman Matthias Müller heeft weinig vertrouwen in de autonoom rijdende auto. "Het is voor mij een hype", zegt de Porsche-ceo in het Duitse automagazine Auto Motor und Sport.
"Er is niets dat autonoom rijden kan rechtvaardigen", vult hij aan. "Ik vraag me altijd af hoe een programmeur met zijn bijdrage kan beslissen of een autonoom rijdende auto in geval van twijfel naar een vrachtwagen rechts of een stadsauto links uitwijkt", stelt Müller.
Audi
Binnen de Volkswagen Groep waarvan Porsche deel uitmaakt, treedt alleen Audi in de openbaarheid met een autonoom rijdende auto. De andere merken geven er geen ruchtbaarheid aan, als zij er al aan werken. Audi test inmiddels prototypes op de openbare weg.
Hulpsystemen
De topman van Porsche ziet hulpsystemen dodehoekassistentie en lane departure warning system echter wel als goede technieken die het autorijden veiliger maken. Ook Porsche investeert er in. "Assistentiesystemen zullen steeds belangrijker worden." Dergelijke technieken maken ook op de sportwagens van het merk hun intrede. Zo beschikt de gefacelifte 911 over een automatisch remsysteem.

Bijna vloeken in de kerk voor een DF-er, maar wat vinden we van bovengenoemde stelling? Hip of hype?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door smiley » 14 sep 2015, 21:39

Ik denk dat als er 1 merk succesvol in is, de rest het wel over MOET nemen.
Ben bang dat het voor veel mensen die rijden geen klap aanvinden iets heel practisch is.

En die zijn er meer dan DF'ers ben ik bang.

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door Tom » 14 sep 2015, 21:40

Praktisch gezien (als in: auto als vervoersmiddel):
Laat maar komen. Stilstand is achteruitgang.
Zal wel even duren voor het daadwerkelijk gebruikt zal worden, maar als CEO alleen problemen zien vind ik vreemd. Genoeg zaken in onze geschiedenis die lange tijd onmogelijk leken maar inmiddels zijn uitgekomen. Ik geloof wel dat dit op een veilige manier mogelijk is, kost alleen de nodige tijd en inspanning.

Als liefhebber van autorijden:
Please make it stop! Uiteindelijk mag/kun je dus niets meer en gaat de overheid elke noodingreep registreren.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door matthyssie » 14 sep 2015, 21:47

Ik heb altijd het idee dat een autonoom rijdende auto alleen werkt, als er alléén maar zulke auto's zijn. Zodra er auto's tussen rijden die bestuurd worden door mensen, gaat t mis.

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door Eric Z » 14 sep 2015, 21:57

Ik doe het liever zelf. Voor alle appende en bellende rokende lunch-etende overige besturders lijkt het mij prima. Mobiliteit voor oude mensen zonder afhankelijk te zijn is ook mooi.

Het is geen hype maar het komt er gewoon, of het een succes word weet ik niet.
Voor mij is/kan autorijden heel goed voor de ontspanning zijn, dat mis je in een autonome. Je kan natuurlijk een filmpje kijken, maar je zal eerder geneigd zijn om je mail te checken, of door te werken. Sterker nog, ik denk dat werkgevers het van je gaan verwachten op de lange termiijn.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door romo » 14 sep 2015, 21:59

Ultieme controle idd.................ik krijg er kippenvel van, maar niet in de goede zin .................

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door WJ » 14 sep 2015, 22:01

Ik denk dat het in onze huidige infrastructuur een overgecompliceerde bedoeling is/word.
Rijkswegen/buiten de bebouwde kom ok, daarbinnen en in de stad een nono voor mij.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door Wouter81 » 15 sep 2015, 09:39

Ik geloof er niet in en sta achter het standpunt van die Porsche CEO. In een Jumbo Jet zitten ook nog steeds 2 piloten, ook al vliegt zo'n Boeing bijna volautomatisch. Je zou zo'n vliegtuig ook wel autonoom kunnen laten vliegen maar dat stuit op bezwaren. Willen wij ons lot wel in handen leggen van een computer? Diezelfde discussie speelt ook in het leger. Ook daar zijn er wel plannen om robotsoldaten in te zetten. Maar wil je een computer laten beslissen over leven en dood? Dat is een morele discussie waarbij voorlopig (en misschien wel voor altijd) de voorkeur naar 'nee' uitgaat.

Ik geloof absoluut in de toename van rijhulpjes en nieuwe veiligheidssystemen, die beweging is al druk gaande en daar is weinig mis mee (ook al matchen die hulpjes vaak niet met ons DF hart). Volvo heeft al aangegeven dat ze in 2020 geen dodelijke verkeersslachtoffers meer willen in een Volvo. Maar helemaal autonoom rijdende auto's, daar geloof ik niet in. Voornamelijk omdat we ons leven niet in handen van een computer willen leggen. De mens zal toch de eindbeslisser blijven.

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door Robin » 15 sep 2015, 09:43

Walter schreef:Autonoom rijden vind ik erg interessant. Vooral de ethiek er omheen: wat doet een auto bij een mogelijke botsing, de berijder opofferen als daarmee meer levens gespaard kunnen worden? Is dat dan bij alle auto's zo of zit daar per fabrikant verschil in? Gaan kopers daarop hun keuze afstemmen? Is het te hacken? Hoe werkt dit samen met oude auto's?

Dat zo'n systeem komt, lijkt me onvermijdelijk.
Dit. Al vind ik het jammergenoeg interessant. Omdat die zooi er toch komt en ik wil weten hoe en wat.

En ik houd ook niet echt (meer) van autorijden an sich, dus van A naar B. Wat is (in mijn geval)er leuk aan Heerenveen A7-A6-A1 Ringweg A'dam en terug? Tuurlijk, autovakantie is wat anders(buitenland), dan is er kijkplezier, maar op de autoweg van A naar B hier in NL? Ben blij dat ik een radio etc heb.

Kromme rechte stukken met minder zeikverkeer, datar hou ik weer wél van:)

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door Zed240 » 16 jul 2018, 13:55

Zo, even een rotschop onder de kont van dit draadje.

https://www.autobahn.eu/9547/video-auto ... k-stom-is/

Mooie reclame voor Siemens en de desbetreffende universiteit. Samen gewerkt aan een project om een oude Mustang autonoom over Goodwood te laten rijden... Mislukt faliekant. De bestuurder moet zelf continue bijsturen en nog voor de eerste bocht heeft de auto zichzelf al in de strobalen gedrukt. :lol:

Terug naar de tekentafel dan maar. Welk cijfer zullen de studenten hebben gekregen? :)

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door WJ » 16 jul 2018, 15:21



Robotjes kunnen het wel wat beter ja.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door Niels » 16 jul 2018, 18:55

Goed idee om dat op Goodwood te promoten, ken je publiek zou ik zeggen :bag: Daar zit toch werkelijk niemand op te wachten, het gaat alleen maar om helden en heritage daar.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door Rnd » 16 jul 2018, 19:40

Absoluut geen hype. Gaat er zeker komen. Grote bedrijven als Google zijn er niet voor niets heel erg mee bezig. Het lijkt mij wel aantrekkelijk om in de bossen bij Almelo te wonen en in Amsterdam te werken. Reistijd/werktijd is nagenoeg gelijk, want je hoeft niet zelf meer te sturen. Je kan eventueel eerder instappen en nog even uitslapen of later instappen en al gaan werken. Slapend richting wintersport/zomervakantie in je zelfrijzende auto lijkt mij ook ideaal.

Er zijn toekomstvoorspellers die voorspellen dat eigen autobezit in de toekomst niet meer zinvol is en dat je het gebruik ervan alleen nog betaalt. Soort van nieuw openbaar vervoer. Auto komt bij je voorrijden en je kan zelf bepalen of je er alleen in zit of met meerderen.

Zelf rijdende auto tussen niet zelf rijdende auto's is natuurlijk ook makkelijk te doen. De (doorontwikkelde) zelfrijdende auto zal nagenoeg geen ongelukken veroorzaken. Het percentage niet zelfrijzende auto's neemt in de loop der jaren af, waardoor files door ongelukken en "niet goed ritsen" afnemen. Wegen zullen niet meer overvol raken, omdat zelfrijzende auto's de weg veel efficiënter zullen gebruiken.

Kortom, ik zie de toekomst op dit vlak positief tegemoet. Uiteraard kunnen we als DF-ers nog zelf sturen op het circuit in onze oude gebakjes, maar wie wil dat nog als de sensatie 100% geëvenaard kan worden door Virtual reality?!
Laatst gewijzigd door Rnd op 16 jul 2018, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door Robin » 16 jul 2018, 19:43

Nou dan zet ik m'n 250GTO ook maar op Marktplaats.

Als 't zo moet dan hoeft het voor mij niet meer!

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door Rnd » 16 jul 2018, 19:46

Ach, er is wel meer voorspeld. In 1980 werd door sommigen gezegd dat we in 2000 allemaal een eigen auto-helikopter zouden hebben. Het is lastig te voorspellen. Het zou zomaar kunnen dat de elektrische drone de auto inhaalt en dat het meeste vervoer alleen nog door de lucht gaat. Kostbare infrastructuur is dan niet meer nodig, wel meer energie omdat het door de lucht gaat.

Het feit is wel dat de komende 100 jaar van ontwikkeling op vele vlakken zeer interessant wordt. Misschien interessanter dan de miljoenen jaren die er aan voorafgingen. Dat maakt deze tijd zo bijzonder. Tenzij een grote inkomende meteoriet het verhaaltje uitblaast of AI onze ondergang wordt (hoewel, dat is nog steeds bijzonder).

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door Eric Z » 16 jul 2018, 23:35

Bij het geen eigen bezit meer gaan de idealisten al de fout in.
Zij verwachten dat de gedeelde auto's niet veranderen in rijdende afvalbak.

Tevens vind ik de partijen die nu de ontwikkeling doen een beetje eng. Kan ik straks nog met zo'n auto rijden. Of moet ik de voorwaarden accepteren en hopen dat er nog iets van privacy overblijft en mijn organen nog van mijzelf zijn als de auto betrokken is bij een ongeval.

vester86
Berichten: 2671
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door vester86 » 17 jul 2018, 00:06

dit is natuurlijk geen reclame voor de zelfrijdende auto... maar ik zie mezelf voor de dagelijkse ritten best wel in een autonome auto plaats nemen... extra slaap! uiteraard als petrolhead wel een "analoge" auto ernaast voor de plezier-ritten

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door Arthur » 17 jul 2018, 01:06

Extra slaap... Hoe vaak slaap je in een auto, onderweg? Of maken ze er bedden in? En komt net die ene auto voorrijden waar een horde studenten in gelegen heeft nadat ze zijn wezen stappen en een shoramazaak aangedaan hebben...
Brrrr.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door Bert ///M3 » 17 jul 2018, 11:19

Rnd schreef: 16 jul 2018, 19:40 Absoluut geen hype. Gaat er zeker komen. Grote bedrijven als Google zijn er niet voor niets heel erg mee bezig. Het lijkt mij wel aantrekkelijk om in de bossen bij Almelo te wonen en in Amsterdam te werken. Reistijd/werktijd is nagenoeg gelijk, want je hoeft niet zelf meer te sturen. Je kan eventueel eerder instappen en nog even uitslapen of later instappen en al gaan werken. Slapend richting wintersport/zomervakantie in je zelfrijzende auto lijkt mij ook ideaal.

Er zijn toekomstvoorspellers die voorspellen dat eigen autobezit in de toekomst niet meer zinvol is en dat je het gebruik ervan alleen nog betaalt. Soort van nieuw openbaar vervoer. Auto komt bij je voorrijden en je kan zelf bepalen of je er alleen in zit of met meerderen.

Zelf rijdende auto tussen niet zelf rijdende auto's is natuurlijk ook makkelijk te doen. De (doorontwikkelde) zelfrijdende auto zal nagenoeg geen ongelukken veroorzaken. Het percentage niet zelfrijzende auto's neemt in de loop der jaren af, waardoor files door ongelukken en "niet goed ritsen" afnemen. Wegen zullen niet meer overvol raken, omdat zelfrijzende auto's de weg veel efficiënter zullen gebruiken.

Kortom, ik zie de toekomst op dit vlak positief tegemoet. Uiteraard kunnen we als DF-ers nog zelf sturen op het circuit in onze oude gebakjes, maar wie wil dat nog als de sensatie 100% geëvenaard kan worden door Virtual reality?!
Dat laatste zinnetje. VR zal dat nooit 100% evenaren.

Neuken kan vast ook in VR maar dat word ook geen 100% :lol:

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door WJ » 17 jul 2018, 11:25

VR zal dan ook geen brilletje meer zijn, denk meer holodeck ala startrek. :mrgreen:

vester86
Berichten: 2671
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door vester86 » 17 jul 2018, 14:16

Arthur schreef: 17 jul 2018, 01:06 Extra slaap... Hoe vaak slaap je in een auto, onderweg? Of maken ze er bedden in? En komt net die ene auto voorrijden waar een horde studenten in gelegen heeft nadat ze zijn wezen stappen en een shoramazaak aangedaan hebben...
Brrrr.
ik slaap gelukkig niet vaak in een auto maar met mijn werk zijn de nachten soms korter dan me lief is....

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door allen » 17 jul 2018, 20:54

Moet er niet aan denken. Gewoon smerig om wat Arthur zegt. Vorige week nog een vrolijke dame achter me in de file die vrolijk met haar wijsvinger erwtensoep uit haar neus zat te scheppen.
Regelmatig bijrijders die met hun stinkvoeten op het dashboard zitten. Moet er echt niet aan denken een wagen te delen met dat soort volk. Openbaar vervoer mijd ik overigens ook zoveel mogelijk.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door Arthur » 17 jul 2018, 23:58

:lol: erwtensoep? :lol:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3543
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door RS-Ron » 18 jul 2018, 06:46

Er zijn ook nog wat juridische hobbels te nemen. Autonoom rijden betekend volledige aansprakelijkheid voor de software = fabrikant. Zeker als de passagier niet meer in kan grijpen. Tevens zijn er nog wat dingetjes met bijv. een digitale aanslag, je zal ff 200.000 auto’s hacken en allemaal tegelijkertijd met max snelheid laten crashen. Zolang er dan ook nog figuren zoals ik in een klassieke Giulia tussendoor rijden wordt het ook lastiger om software te ontwikkelen die met al mijn impulsen, en dat zijn er nogal wat, rekening kan houden. Ik denk dat het nog wel even duurt voordat al deze hobbels genomen zijn. Auto’s zullen steeds meer hulpmiddelen krijgen maar voorlopig nog met de verantwoordelijkheid bij de inzittenden.

Gr Ron

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Porsche CEO; "Autonoom rijden is een hype"

Bericht door NickM5 » 18 jul 2018, 08:40

Helemaal eens Ron. Vooral het puntje inzake hacking. Geen enkele onderneming kan 100% gararantie bieden op dat gebied. En ik vermoed dat dit ook nooit zal gebeuren.

Roep nooit nooit kun je dan zeggen, maar in dit geval durf ik dat best

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Henk Jan, Rogerb en 74 gasten