Km terugdraaien

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Km terugdraaien

Bericht door PD power » 27 mei 2014, 20:55

https://www.youtube.com/watch?v=xVsiV1TGfNI

Zag het filmpje nu pas, maar erger me toch keer op keer aan organisaties als Bovag en NAP, die puur schijnveiligheid verkopen, als je het niet kunt garanderen, suggereer het dan ook niet :kotsen:

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 992
Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54

Re: Km terugdraaien

Bericht door Sander » 27 mei 2014, 21:50

Probleem is nu kleiner geworden nu het register bij de RDW is ondergebracht. Bij elk bezoek aan de garage met onderhoud of APK zal deze geregistreerd worden. Als je dus een normale auto koopt die onderhoud krijgt bij een dealer zal het probbleem dus ook kleiner zijn.

Zie onderstaand document voor verplichte tellerstand doorgiftes: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... menten.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Km terugdraaien

Bericht door Petrolhead Tom » 27 mei 2014, 21:52

Het nieuwe systeem lijkt me inderdaad een moeilijk te omzeilen systeem. Je bouwt gewoon veel meer checks in. Waterdicht is het natuurlijk nog lang niet maar het is een begin.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Km terugdraaien

Bericht door Luco » 27 mei 2014, 21:57

Ja en dan is volgend jaar elke auto waar weinig mee gereden wordt

oldtimers, campers, liefhebbersautos, verdacht omdat ze een onlogische oploop van de km stand hebben, daar hoor ik bedrijven nu al over.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Km terugdraaien

Bericht door GTRene » 27 mei 2014, 22:00

en vanaf dit jaar toch strafbaar dacht ik? wel een goede zaak.

maar mogen aanbieders het nog wel 'verkopen' ? ik bedoel, waarom maken ze ook dat niet strafbaar en dat je bv alleen bij het RDW oid iets kan verstellen, bv stel je tellerbak is naar de kloten met 160k en je haalt een andere tellerbak en laat die weer op die stand zetten via het RDW ofzo met voor en na controle ofzo?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Km terugdraaien

Bericht door Luco » 27 mei 2014, 22:04

Ja een verkoper hoeft het niet te weten Rene.
Of je bedoelt aanbieders die terugdraaien verkopen.
Dan nog.

Voorbeeld
mijn vijfje komt alleen bij de garage voor de keuring, verder niet
dus als ik 20.000 per jaar rij en draai hem elke keer voor de keuring terug zodat er bv maar 4 k op staat.
Hoe moet iemand dat dan weten als ik hem dan inruil bij een garage?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Km terugdraaien

Bericht door GTRene » 27 mei 2014, 22:07

bedoel 'verkoper' van het terug draaien.

dat aanbieden van hun diensten zou eigenlijk niet moeten mogen en dus eigenlijk ook verbieden als dat al niet verboden is in 2014? don't know.
Laatst gewijzigd door GTRene op 27 mei 2014, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Km terugdraaien

Bericht door Fabian » 27 mei 2014, 22:08

Luco schreef:Ja en dan is volgend jaar elke auto waar weinig mee gereden wordt

oldtimers, campers, liefhebbersautos, verdacht omdat ze een onlogische oploop van de km stand hebben, daar hoor ik bedrijven nu al over.
Niet mee eens, ook dat kan logisch zijn.

Toevallig afgelopen week een NAP uitgedraaid voor een vriend van me die zijn 205 GTi na 13 jaar coma weer tot leven heeft gewekt, kmstand nu iets meer dan 60.000. NAP houdt ook rekening met het feit dst hij al die jaren geschorst is geweest en er kwam dus gewoon een kloppende NAP uit.

Groot voordeel is dat het reparatiebedrag voor de verplichte registratie van de kmstand lager is geworden en dat bij vrijwaring en tenaamstellen de kmstand moet worden ingevuld door autobedrijven.

Waterdicht is het nooit, maar beter wordt het wel.

Wout309t
Berichten: 1142
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Km terugdraaien

Bericht door Wout309t » 27 mei 2014, 22:10

Je merkt wel dat de erkende terugdraaiers (Jetcars en co.) nu veel logischere kilometerstanden vermelden dan voorheen.
Dat sloeg tot een paar jaar geleden echt nergens op. Het doet dus wel iets.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Km terugdraaien

Bericht door Luco » 27 mei 2014, 22:11

Ja als je hem schorst wel, maar ik heb hem nooit geschorst en rij weinig, dus kan er volgend jaar op wachten.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Km terugdraaien

Bericht door GTRene » 27 mei 2014, 22:16

hier staat er wel wat over

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wet ... terstanden" onclick="window.open(this.href);return false;

als ik het zo lees (ligt er aan hoe je het op vat) lijkt het alsof de aanbieder van terug draaien nu strafbaar gesteld kan worden>
Terugdraaien kilometerteller in 2014 strafbaar
kort door de bocht genomen is die degene die de stand terug draait, de klant 'laat' het terug draaien, althans zo zou je het dan ook kunnen zien? (niet alles gelezen)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Km terugdraaien

Bericht door GTRene » 27 mei 2014, 22:22

kwam deze ook tegen, tips voor wat je zou kunnen doen als je denkt dat je te maken hebt met een terug gedraaide tellerstand na aanschaf van je nwe :ongeveer als: bolide.

https://www.juridischloket.nl/consument ... nd-fraude/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Km terugdraaien

Bericht door Riceaux » 27 mei 2014, 22:23

RDW en NAP zijn ook zeer blij met informatie over auto's waarvan je het vermoeden hebt dat de km-stand is teruggedraaid. Of het zelfs kan bewijzen.

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: Km terugdraaien

Bericht door PD power » 27 mei 2014, 22:44

Riceaux schreef:RDW en NAP zijn ook zeer blij met informatie over auto's waarvan je het vermoeden hebt dat de km-stand is teruggedraaid. Of het zelfs kan bewijzen.
Nou ik heb hun een auto op een presenteerblaadje aangedragen, werd 2 keer aangeboden met 70k km stand verschil, deden ze precies 0,0 mee,

Daarnaast laat dit filmpje zien, dat ook bij dealer onderhouden auto gewoon met NAP registratie en teruggedraaide stand, als "eerlijke" auto te koop staat.

lees zelf bij VAG auto's regelmatig standen uit , die in de ECU staan, het is echt van de zotte wat er gebeurd, auto's die 2 of 3 ton zijn terug gedraaid en door een bovag garage met nap zijn verkocht.

Ik snap best wel dat het lastig is, om alle rotte appels te uit te bannen, maar zoals nu geef je juist een schijnveiligheid, als jezelf niet op de hoogte bent als controlerend orgaan, dan ben je geen "keurmerk" waardig, onder het motto "wassen neus" :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Km terugdraaien

Bericht door Bram » 27 mei 2014, 22:46

Zou jij mijn Skoda even terug willen draaien? Ik hoorde dat Luco een grotere auto zoekt en wil de mijne graag aan hem verkopen voor de hoofdprijs :P

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: Km terugdraaien

Bericht door PD power » 27 mei 2014, 22:48

Moet je teleur stellen Bram, dit kan ik dan weer niet.

Uitlezen misschien wel, niet alle ECU's zijn uitleesbaar helaas.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Km terugdraaien

Bericht door Joy » 27 mei 2014, 22:50

Gewoon een stukje zwarte tape over het 1e cijfer plakken Bram. Zonder leesbril ziet Luco dat toch niet.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Km terugdraaien

Bericht door Bram » 27 mei 2014, 22:52

:lollerdelol:

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Re: Km terugdraaien

Bericht door Elmar » 27 mei 2014, 22:56

Luco schreef:Ja een verkoper hoeft het niet te weten Rene.
Of je bedoelt aanbieders die terugdraaien verkopen.
Dan nog.

Voorbeeld
mijn vijfje komt alleen bij de garage voor de keuring, verder niet
dus als ik 20.000 per jaar rij en draai hem elke keer voor de keuring terug zodat er bv maar 4 k op staat.
Hoe moet iemand dat dan weten als ik hem dan inruil bij een garage?
Laat ik nu een mooi verhaal gehoord hebben,waar ik altijd mijn auto's laat keuren
Komt iemand zijn F348ts ieder jaar daar ook keuren. Zegt de keurmeester, zo jij hebt afgelopen jaar veel gereden, meer dan 550.000 KM. De F eigenaar snel naar huis met de 348, komt uurtje later terug met een km stand van ongeveer 60.000….

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Km terugdraaien

Bericht door Luco » 27 mei 2014, 22:59

Was die vergeten de tellerbak te wisselen :lol:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Km terugdraaien

Bericht door Riceaux » 27 mei 2014, 23:03

PD power schreef:
Riceaux schreef:RDW en NAP zijn ook zeer blij met informatie over auto's waarvan je het vermoeden hebt dat de km-stand is teruggedraaid. Of het zelfs kan bewijzen.
Nou ik heb hun een auto op een presenteerblaadje aangedragen, werd 2 keer aangeboden met 70k km stand verschil, deden ze precies 0,0 mee,

Daarnaast laat dit filmpje zien, dat ook bij dealer onderhouden auto gewoon met NAP registratie en teruggedraaide stand, als "eerlijke" auto te koop staat.

lees zelf bij VAG auto's regelmatig standen uit , die in de ECU staan, het is echt van de zotte wat er gebeurd, auto's die 2 of 3 ton zijn terug gedraaid en door een bovag garage met nap zijn verkocht.

Ik snap best wel dat het lastig is, om alle rotte appels te uit te bannen, maar zoals nu geef je juist een schijnveiligheid, als jezelf niet op de hoogte bent als controlerend orgaan, dan ben je geen "keurmerk" waardig, onder het motto "wassen neus" :tooth:
Hoelang geleden is dat? Begin van dit jaar RDW en NAP nog geattendeerd toen 1 van m'n oude auto's te koop stond met een km-stand lager dan toen ik 'm kocht. Kreeg de volgende dag een mailtje en de dag erna een telefoontje of ik ze meer informatie kon geven omdat ze op dat moment bezig waren met een jacht op km terugdraaiers.

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Km terugdraaien

Bericht door martll » 28 mei 2014, 09:15

Hoe gaat dat bij import dan? Eerste moment van registratie gebeurt bij het op kenteken zetten bij de RDW, toch? Is ook wel makkelijk terug te draaien dan.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Km terugdraaien

Bericht door GTRene » 28 mei 2014, 10:03

met import gebeurt dat dus ook vaak neem ik aan, de bv in DLD auto's kunnen sommige ivm de grote afstanden in DLD makkelijk vele km rijden zonder dat je het echt gaat zien aan de auto, tenminste wel eens voorbeelden gezien met meer dan 600K op de tellert...
als op sommige van die net onder de 200k had gestaan zou je het ook geloven.

trouwens, hoe zouden ze in NL handelen als ze bv bewezen hebben dat een auto zeg 100K terug gedraaid is, passen ze het dan weer aan? dus zeg maar weer de 100K erbij op?
anders blijft zo'n auto als oplichting zeg maar bestaan, maja aan de andere kant als het al op papier staat en je past het weer terug aan, dan valt er helemaal geen touw meer aan vast te knopen. :hmmm:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Km terugdraaien

Bericht door Martin van der Zwaard » 30 mei 2014, 08:59

PD power schreef:auto's die 2 of 3 ton zijn terug gedraaid en door een bovag garage met nap zijn verkocht.
Hoe moeten die bedrijven dit voorkomen dan? Je geeft bij vrijwaren van de auto een kilometerstand op. Meteen kan je het tellerstandenrapport uitdraaien en zie je snel genoeg of die klopt ja of nee. Als die klopt dan klopt ie en kan je de auto met NAP verkopen en adverteren.

Tuurlijk kan je een beetje gezond verstand gebruiken en kan je bij sommige auto's wel eens twijfels hebben. Maar niet alle garages kunnen auto's dermate uitlezen dat ze kilometerstanden kunnen bekijken. Dan is het standenrapport het enige wat ze hebben.

Moet wel zeggen dat het stukken beter geregeld is dan voorheen.
Wij krijgen best wel eens auto's binnen waar een fout is gemaakt met invoer in NAP. Stempel in het boekje met km-stand bijvoorveeld 23000 maar men heeft per ongeluk 32000 gezet. Keer daarop is de stand bijvoorbeeld 29000 en hoppa....NAP klopt niet meer.

Bij NAP kon je dat makkelijk laten aanpassen. Mailtje sturen met formulier erbij en klaar.
Bij de RDW gaat dat nu allemaal stukken moeilijker. Machtigingen, bewijzen etc etc . Is maar goed ook want het wordt gewoon moeilijker om er mee te rommelen.

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: Km terugdraaien

Bericht door PD power » 30 mei 2014, 23:27

Martin, het gaat er mij om dat wanneer je de km stand niet kunt garanderen, ook niet moet suggereren dat je dit wel kunt.

En dit doen Bovag en NAP wel, daarnaast ben ik wat allergisch voor Bovag.

Dus in mijn ogen 2 mogelijkheden.

1) Je kunt de km stand garanderen, en hangt er een keurmerk aan, maar blijkt dit achteraf niet te kloppen, kun je als bedrijf dit keurmerk nooit meer voeren, en de klant moet schadeloos gesteld worden.

2) Geen keurmerk, maar daarnaast moet het terugdraaien gewoon streng gestraft worden.

Dus zo moeilijk is het niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten