Chassis sterkte - stijfheid nm/degree & onderstel Torsie

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z

Bericht door GTRene » 27 mar 2013, 23:07

klopt en nee ik zou het niet weten wat voor methodes ze toepassen, ja wel eens wat van gezien maar weet niet of dat universeel toegepast wordt/is...

zo lijken sommige auto's veel minder te hebben dan je zou verwachten ala Mclaren en lotus elise...
doch die hebben wel een heel stijve mono maar wellicht de subframes oid weer minder? wellicht?

don't know, staan wel wat verrassende zaken tussen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z

Bericht door GTRene » 05 jul 2014, 11:22

grote update aan de lijst een stuk of tig nieuwe toegevoegd met best wat verrassingen weer :D

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z

Bericht door Joël D. » 05 jul 2014, 20:27

GTRene schreef: Ferrari 360: 1,474 kgm/degree (bending: 1,032 kg/mm)
Ferrari 355: 1,024 kgm/degree (bending: 727 kg/mm)
Ferrari 430: supposedly 20% higher than 360
360: 14459 Nm/degree
355: 10045 Nm/degree
430 17351Nm/degree

Gewoon vermenigvuldigen met de zwaartekrachtversnelling om tot newtons te komen. ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z

Bericht door GTRene » 05 jul 2014, 20:32

Joël D. schreef:
GTRene schreef: Ferrari 360: 1,474 kgm/degree (bending: 1,032 kg/mm)
Ferrari 355: 1,024 kgm/degree (bending: 727 kg/mm)
Ferrari 430: supposedly 20% higher than 360
360: 14459 Nm/degree
355: 10045 Nm/degree
430 17351Nm/degree

Gewoon vermenigvuldigen met de zwaartekrachtversnelling om tot newtons te komen. ;)
owja, heel gewoon :mrgreen:
gaat mij boven de pet :duck:

maar bedankt, zal die gegevens even toevoegen.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z

Bericht door Joël D. » 05 jul 2014, 20:34

Eerste wet van Newton, F = m*a, waar a in dit geval de zwaartekrachtversnelling is.

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z

Bericht door 328Ti » 06 jul 2014, 11:48

Ha René,

Weer lekker technisch voer weer. Waar haal je die info vandaan als ik vragen mag? Ik ben wel benieuwd wat een E36 touring doet en wat de verschillen/verliezen zijn met neerklapbare achterbank, 3 deurs ipv 5 deurs of open dakje :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree info & onderstel z

Bericht door GTRene » 06 jul 2014, 11:55

328Ti schreef:Ha René,

Weer lekker technisch voer weer. Waar haal je die info vandaan als ik vragen mag? Ik ben wel benieuwd wat een E36 touring doet en wat de verschillen/verliezen zijn met neerklapbare achterbank, 3 deurs ipv 5 deurs of open dakje :mrgreen:
staat er wel bij tussen :D edit, ow wacht en dan de verschillende uitvoeringen...euh dan niet zoveel nog.
BMW E36 Touring - 10.900 Nm/degree
BMW E36 Sedans (non-M) - 10.000 Nm/degree
BMW E36 M3 10,900 nm/degree
je kan, omdat ze niet qua merk bij elkaar staan maar op volgorde van sterkte, eventueel op de pagina zelf zoeken, ik heb bv google chrome en dan kan je rechts bovenin onder die knop een zoekopdracht op een pagina bekijken, maar dat zal geen nieuws zijn denk :D

die info alle op/via het web op verschillende fora, toevallig kwam ik gisteren een andere lijst tegen waar veel op stond die ik nog niet had, dus lijst uitgezocht en aangevuld.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree & onderstel Torsie

Bericht door Erik » 21 okt 2017, 14:40

Vermenigvuldigen met 9,81 dan svp ;)

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree & onderstel Torsie

Bericht door PeterB » 21 okt 2017, 18:35

Lekker recent draadje pik.
Oh nee, je moest knippen en het bij de buren plakken :)

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree & onderstel Torsie

Bericht door Marc Sierra » 03 nov 2017, 07:57

Leuk om eens dit soort getallen te lezen! :lezen: Ik kan me alleen niet voorstellen dat ze allemaal kloppen. Een stijfheid van 23.000 Nm/deg voor de E30 M3 en 10.900 Nm/deg voor de E36 M3 lijkt me toch een beetje raar. Normaal gesproken worden dit soort dingen door de ontwikkeling alleen maar beter. De E30 zou zelfs nog beter zijn dan de E46 (18.000 Nm/deg) en de E90 (22.500 Nm/deg).

Overigens staat de E39 er twee keer in, 24.000 Nm/degree en 15.152 Nm/degree. Kijkend naar de getallen van de 3-serie zal de 15.152 Nm/degree waarschijnlijk de goede zijn voor de E39.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree & onderstel Torsie

Bericht door Robin » 03 nov 2017, 09:21

Marc Sierra dat denk ik ook, evoluerend wordt elk volgend model carrosseriestijver.
Misschien bedoelden ze de E30 M3 DTM '92 Rennversion wellicht, maar ik weet wel zeker van niet.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree & onderstel Torsie

Bericht door Marc Sierra » 03 nov 2017, 15:12

Overigens is de waarde voor de Ford Escort Cosworth geen 4500 Nm/deg, maar 6000 Nm/deg.

http://www.sunspeed.com/ford1.html

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree & onderstel Torsie

Bericht door TLRS » 04 nov 2017, 01:45

Bij andere bronnen, met dezelfde waarde, wordt gesuggereerd dat de e30 m3 met rolkooi gemeten is.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree & onderstel Torsie

Bericht door Robin » 04 nov 2017, 08:23

TLRS schreef: 04 nov 2017, 01:45 Bij andere bronnen, met dezelfde waarde, wordt gesuggereerd dat de e30 m3 met rolkooi gemeten is.
OK. Heb je links?

Tom
Berichten: 21698
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree & onderstel Torsie

Bericht door Tom » 04 nov 2017, 09:59

op www.startpagina.nl staan veel links. groetjes tom

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Chassis sterkte - stijfheid nm/degree & onderstel Torsie

Bericht door Robin » 04 nov 2017, 10:06


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten