Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door Macboy » 14 jan 2013, 00:42

Misschien wel. Laat ik dan zeggen dat iedereen schuld heeft.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door Robertdj » 14 jan 2013, 09:42

Laten we zeggen dat het de fabrikanten wel erg makkelijk wordt gemaakt om 'handig' met de regels om te gaan. Een nieuwe realistischere testcyclus zou al heel wat schelen.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door RutgerK » 14 jan 2013, 10:35

Ik heb jaren geleden een reportage gezien over de autolobby in Brussel. Die is enorm gezien de werkgelegenheid die de auto-industrie biedt. Brussel wil veel strengere eisen aan verbruik en emissie maar de lobby is gewoon te sterk. Autofabrikanten willen eisen die zij op hun duimpjes halen en geen extra investeringen moeten doen in R&D. Er werd door een EU ambtenaar ook fijntjes beschreven dat de auto-industrie beloftes altijd doet door over een termijn van 5-10 jaar. De brandstofcel wordt ook al 20 beloofd voor over 5 tot 10 jaar.
Die testcyclus is natuurlijk ook niet bepaald zonder inspraak door de autofabrikanten.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door alt » 14 jan 2013, 13:14

Ik vind de auto's die de laatste 15 jaar op markt zijn gekomen ruck reageren op het gas pedaal en totaal geen vermogen onderin hebben.
Bij oude auto's kon je met stationair gas (geen gas geven) wegrijden.
Met mijn dayli V8 moet ik altijd gasgeven, dat vind ik eigenlijk bijzonder irritant., 11 ltr /100.
Met het Ford 302 blok van de GTD kan je gewoon stationair wegrijden, 20 ltr / 100.
Oude diesels kon je gewoon je voet van het koppelingspedaal laten afschieten, dan reed de diesel gewoon weg zonder af te slaan.
Koppel onderin hebben weinig auto's meer.

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door jaydee » 14 jan 2013, 16:29

Robertdj schreef:Laten we zeggen dat het de fabrikanten wel erg makkelijk wordt gemaakt om 'handig' met de regels om te gaan. Een nieuwe realistischere testcyclus zou al heel wat schelen.
Met als klapstuk de Porsche 918 Spyder :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door Niels » 14 jan 2013, 18:06

Macboy schreef:
frankv schreef:Dit is natuurlijk onzin. Welk belang hebben fabrikanten bij het niet zo zuinig maken van de auto als ze zouden kunnen?
Wat dacht je van de olie industrie ? Jaren geleden al een docu gezien over een groep mensen die met een paar druppels benzine 100km konden rijden. Of dacht je dat er in Irak echt massavernietigingswapens waren ? Oorlog levert geld op evenals de olie. Autos twee keer zo zuinig maken zorgt voor twee keer zo weinig inkomsten dus ze zijn wel gek om dat te doen. Nee gewoon zuinige autos ontwikkelen die in de praktijk helemaal niet zuinig blijken te zijn. Lachen de hele wereld uit. En dan nog de schuld niet bij de fabrikanten leggen ? Ik weet dat ik erg zwart/wit denk maar je snapt mijn gedachtegang wel.
Het wordt er niet beter op :lol: olie industrie en auto fabrikanten zijn dezelfde? Welke inkomsten genereert een auto fabrikant nu aan een brandstof slurper? Behalve dat je minder auto's verkoopt dan die concurrent die het wel voor elkaar krijgt om zuinige auto's te bouwen. De enige die baat heeft bij het verkopen van veel brandstof is die onschuldige overheid van je. Die verdienen er nog meer aan dan de olie industrie zelf :sealed:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door Macboy » 04 mar 2018, 10:00

Schopje !
Martijn_bmw schreef: 03 mar 2018, 19:22
Macboy schreef: 03 mar 2018, 12:41 Leuke foto’s Arthur en eindelijk wat meer foto-enthousiasme inderdaad !

Dat over die normen en 23km parcours is dat nieuw ? Waarom heeft niemand dat gepost in dat draadje over merken en EU-verbruikmetingen of heb ik iets gemist ? Zou toch geweldig zijn als ze eindelijk normale testen gaan doen ook voor het verbruik en dus niet alleen uitstoot !
klopt google maar eens op WLTP, nieuwe meet cyclus met meer werkelijke omstandigheden. Daardoor idd weer een hoger/realistischer brandstofverbruik en dus ook CO2 uitstoot af fabriek.

Als de overheid niks aan zijn staffels doet, worden auto's daardoor flink duurder...

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door Dennis Cavallino » 05 mar 2018, 08:29

Zodra er 1 autofabrikant echt intensief zou gaan samenwerken met een producent van E-bikes dan gaan we pas een echte mobiliteitsrevolutie meemaken. Pedaalkracht icm een omhulsel en trapondersteuning heeft voor woon-werk verkeer de toekomst. Ik lees nu al dat mensen met hun E-bikes sneller zijn op de eerste 30 km van hun dagelijkse rit.

Dat icm autonoom rijdende taxi's van Uber heeft imho de toekomst. Al het andere is geen revolutie, maar evolutie en lost NIETS op. Zolang er iedere dag miljoenen mensen alleen in een gigantische auto (dus groter dan 1-persoond) rijden doet dat het milieu (alle andere benaminingen vind ik te gekleurd) geen goed. Ongeacht de relatieve zuinigheid van zo'n voertuig.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9346
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door Bert ///M3 » 05 mar 2018, 10:21

Macboy schreef: 13 jan 2013, 23:06
frankv schreef:Dit is natuurlijk onzin. Welk belang hebben fabrikanten bij het niet zo zuinig maken van de auto als ze zouden kunnen?
Wat dacht je van de olie industrie ? Jaren geleden al een docu gezien over een groep mensen die met een paar druppels benzine 100km konden rijden. Of dacht je dat er in Irak echt massavernietigingswapens waren ? Oorlog levert geld op evenals de olie. Autos twee keer zo zuinig maken zorgt voor twee keer zo weinig inkomsten dus ze zijn wel gek om dat te doen. Nee gewoon zuinige autos ontwikkelen die in de praktijk helemaal niet zuinig blijken te zijn. Lachen de hele wereld uit. En dan nog de schuld niet bij de fabrikanten leggen ? Ik weet dat ik erg zwart/wit denk maar je snapt mijn gedachtegang wel.
Misschien moet je minder sprookjes op internet lezen, of had je vroeger beter op moeten letten bij natuurkunde :)

Benzine heeft gewoon een vaste energie dichtheid. 1ml benzine doet ongeveer 36000J / 9 Kcal.

Denk zomaar niet dat je de 100 km haalt. 1 kilometer fietsen vereist al meer energie.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door RutgerK » 05 mar 2018, 12:13

Dennis Cavallino schreef: 05 mar 2018, 08:29 Zodra er 1 autofabrikant echt intensief zou gaan samenwerken met een producent van E-bikes dan gaan we pas een echte mobiliteitsrevolutie meemaken. Pedaalkracht icm een omhulsel en trapondersteuning heeft voor woon-werk verkeer de toekomst. Ik lees nu al dat mensen met hun E-bikes sneller zijn op de eerste 30 km van hun dagelijkse rit.

Dat icm autonoom rijdende taxi's van Uber heeft imho de toekomst. Al het andere is geen revolutie, maar evolutie en lost NIETS op. Zolang er iedere dag miljoenen mensen alleen in een gigantische auto (dus groter dan 1-persoond) rijden doet dat het milieu (alle andere benaminingen vind ik te gekleurd) geen goed. Ongeacht de relatieve zuinigheid van zo'n voertuig.
Tussen Leiden en Den Haag is al enige tijd geleden een 'fietssnelweg' aangelegd. Ik denk dat je met overdekte e-bikes in de spits zeker sneller je woon-werkverkeer kan afleggen. Probleempje is dat waar je je overdekte fiets laat want in de fietsenkelder zijn er nog geen of weinig plekken voor.

Afbeelding

https://cleartechnology.nl/dit-de-fiets ... -toekomst/

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door Dennis Cavallino » 05 mar 2018, 12:27

Die gaat maar 25 km/u. Maar parkeren is niet zo moeilijk van die, want zo te zien til je de neus op en zet je hem rechtop neer. Zie eerste foto op hun site. Ik vind dat echter nog teveel een fiets. Ik mik zelf op de snellere versies die al 100 km/u kunnen halen bij normale pedaalkracht. En waarvoor we dus op een andere manier moeten gaan kijken naar onze infrastructuur en de veiligheid. Dát zou mobiliteitsvraagstukken echt helpen. Daarmee ontstaat er ook een écht alternatief voor de auto en niet van die SUV-achtige mastodonten die toevallig wél de stad in mogen rijden met 1 persoon aan boord omdat ze 'toevallig' elektrisch zijn aangedreven.

Er zijn al Velomobiles die ook puur op elektriciteit kunnen rijden, dus waarbij je pedaalkracht bijdraagt aan de 'range' en minder aan de prestaties. Sterker nog, bij de laatste generaties hoef je al niet harder te trappen als je harder wilt rijden, hooguit als een helling te stijl is. De Velomobiles van de toekomst zijn dus een combinatie tussen een E-bike, motor en auto. Door de weinige weerstand, het lage gewicht én de toevoeging van pedaalkracht ga je superefficient met energie om en is er écht minder uitstoot. Al het andere is nep, voor de bune.

Ik zou best zo'n Velomobile willen hebben voor de ritten tot pak 'm beet 50 km / 60 minuten van huis. Dan laat ik mijn diesel wel staan en dan gebruik ik die alleen op langere afstanden. Maar dan wil ik wel van de houderschapsbelasting af. Ik heb ook geen issue met de veiligheid, want ik zie niet in wat er anders aan is dan motorrijden, of rijden met een klassieke auto in het huidige verkeer. Of fietsen in een drukke stad... Risico's horen bij het leven, met een beetje opletten en gezond verstand kom je een heel end.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door Dennis Cavallino » 05 mar 2018, 12:33

De bekendste Velomobile van dit moment heet trouwens DF. https://www.intercitybike.nl/

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door Dennis Cavallino » 05 mar 2018, 12:42

Kijk even op pagina 2 hoe energie-efficient een Velomobile is ten opzichte van (elektrische) auto's, wandelen en fietsen:
http://www.flevobike.nl/images/download ... v1_web.pdf

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door Dennis Cavallino » 05 mar 2018, 12:50

Helemaal onderaan staat de Twike. Dat is niet goedkoop, maar dan heb je in feite gewoon een auto waarmee je kunt fietsen (wel spuuglelijk dat ding, maar leren bekleding, verwarming etc. aan boord).
https://www.businessinsider.nl/fiets-ve ... to-633129/

Samenstellen en bestellen: http://www.twike.com/en_GB/fahrzeuge/tw ... figurator/
Ik kom al op 33k. Kanonne...

Maar ik blijf erbij. Als een autofabrikant zoiets overneemt en weg gaat zetten als low-emission vehicle, dan gaan ze scoren. Echt waar.
HOW ENVIRONMENTALLY FRIENDLY IS THE TWIKE?
No other comparable means of transport runs as resource-friendly as the TWIKE: The low energy consumption at an equivalent of 0.5 litres of fuel per one hundred kilometres (sixty miles) is without competition. The TWIKE creates neither exhaust nor noise pollution and up to the abrasion of the tyres also no particulate matter.

The TWIKE consumes four to eight kilowatt-hours of energy per 100 km. If you take as a basis the CO2 emissions factor of the current German electricity mix of 0.6 kg/kWh, the TWIKE causes only 24 to 28 g/km. If the driving power for the TWIKE comes from renewable energy sources, the CO2 emissions will be between 2 and 5 g/km (compared to the Toyota Prius: 104 g/km. Source: ifeu Institute Heidelberg, Greenpeace Energy). If the electricity required comes directly wind or solar energy, neither fumes nor particulate matter are created also during the electricity generation.

The components of the TWIKE are mostly fully recyclable. The LION batteries have a long lifespan, which is much higher than the manufacturer’s warranty. The LION batteries of the first series have been in operation for almost 10 years, therefore there cannot yet be any final word on their actual lifespan.

If the battery dies, we take it through a metallurgical recycling process, in which especially cobalt, nickel and copper are recovered.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door Dennis Cavallino » 05 mar 2018, 13:06

Dat Twike wordt wel serieus: http://www.twike.com/de_DE/fahrzeuge/twike-5/blog/
Zo'n ding wil ik ook wel!

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door alt » 05 mar 2018, 22:03

Wij gaan weer terug in de tijd hoe den mensch zich zal verplaatsen, Dennis.

2040 rollend trottoir.
2030 Uber's
2020 e-bikes.
2010 SUV's
2000 Aygo's.
1990 Golfjes.
1980 scooters.
1960 bromfietsen.
1950 fietsen.
1940 paard & wagen.
1930 lopend.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door dvh » 05 mar 2018, 22:56

alt schreef: 05 mar 2018, 22:03 Wij gaan weer terug in de tijd hoe den mensch zich zal verplaatsen, Dennis.

2040 rollend trottoir.
2030 Uber's
2020 e-bikes.
2010 SUV's
2000 Aygo's.
1990 Golfjes.
1980 scooters.
1960 bromfietsen.
1950 fietsen.
1940 paard & wagen.
1930 lopend.
En alles voor 1930? Zeg de laatste half miljoen jaar. Toen werd er ook vooral gelopen en had ' de mensch' weinig invloed op het milieu of de natuur.

Best knap als je ziet wat wij met z'n alle verkloot hebben in 100 jaar tijd. Geef net nog een aantal decennias en we komen er te laat achter dat we verkeerd bezig zijn.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door allen » 05 mar 2018, 23:37

Voel je gerust vrij om je auto’s te verkopen en voortaan alles per voet te doen. Niemand die je tegenhoudt... ;)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door Macboy » 06 mar 2018, 10:20

Bert ik was 5 jaar geleden wat naïever ;)

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door Robin » 06 mar 2018, 10:27

dvh schreef: 05 mar 2018, 22:56
alt schreef: 05 mar 2018, 22:03 Wij gaan weer terug in de tijd hoe den mensch zich zal verplaatsen, Dennis.

2040 rollend trottoir.
2030 Uber's
2020 e-bikes.
2010 SUV's
2000 Aygo's.
1990 Golfjes.
1980 scooters.
1960 bromfietsen.
1950 fietsen.
1940 paard & wagen.
1930 lopend.
En alles voor 1930? Zeg de laatste half miljoen jaar. Toen werd er ook vooral gelopen en had ' de mensch' weinig invloed op het milieu of de natuur.

Best knap als je ziet wat wij met z'n alle verkloot hebben in 100 jaar tijd. Geef net nog een aantal decennias en we komen er te laat achter dat we verkeerd bezig zijn.
Ja inderdaad, weg met die Tesla electrische shit, 6/8/10/12 pitters en roken met die handel:)
Macboy schreef: 06 mar 2018, 10:20 Bert ik was 5 jaar geleden wat naïever ;)
wat vliegt de tijd:)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door Macboy » 06 mar 2018, 10:48

:mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door WJ » 06 mar 2018, 13:10

https://www.nu.nl/auto/5163611/topman-v ... autos.html

Topman Volkswagen verwacht nieuwe opleving verkoop dieselauto's


??

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke auto’s veel minder zuinig dan beloofd

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mar 2018, 22:10

1 april!

Hij doelt natuurlijk op diesels die aan Euro 6 voldoen en wél de Duitse steden in mogen als daar dieselverboden zijn ingevoerd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], dave van marion, Jaws, Peter-Paul, sitechris, yorick en 74 gasten