Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Alcoholslot terecht als je al na 1 keer aan de beurt bent

Ja, zal ze leren die alcoholmobilisten die graag met andermansleven spelen.
43
61%
Nee, veel te gek, een foutje en gelijk je hele leven ontwricht, baan misschien wel kwijt, je moet een 2e kans krijgen.
28
39%
 
Totaal aantal stemmen: 71

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door RVV » 29 mei 2012, 14:24

Alcoholslot schiet doel voorbij

AMSTERDAM - Het alcoholslot blijkt een te sterk middel om drankrijders van de weg te krijgen. Niet alleen notoire alcoholisten worden aangepakt, ook mensen die voor het eerst in de fout gaan, worden hard gestraft. Sinds de sanctie eind vorig jaar werd ingevoerd, stapelen bij advocaten zich zaken op van mensen die één keer te veel dronken en direct jarenlang moeten boeten.
Niels Kik (22) is een van hen. De Amsterdamse student had vijf glazen alcohol op toen hij in februari op de scooter stapte. Niet goed, erkent Kik. Omdat het zijn eerste misstap was, rekende de student op een boete en ontzegging van de rijbevoegdheid. Het liep anders. Er plofte een brief van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen op de mat. Kik moest aan het alcoholslotprogramma deelnemen wilde hij zijn autorijbewijs houden.

„Ik heb gebeld om te zeggen dat er een vergissing was gemaakt. Ik heb namelijk helemaal geen auto”, vertelt de student. „Toen kreeg ik te horen dat het CBR dat als een weigering ziet en dat ik voor vijf jaar mijn rijbewijs kwijt ben. Het enige alternatief was het slot in de auto van mijn ouders in laten bouwen. Het maakte volgens de mevrouw die ik sprak niet uit dat ik er bijna nooit in rijd. ’Als we maar iets kunnen uitlezen’, zei ze.”
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1223 ... bij__.html

Bij meer dan 5 glazen alcohol, meer dan 1.3 promille, bam alcohol slot in de auto. Schijnt een groot probleem te zijn voor beroepsrijders die volgens eigen zeggen nooit drinken, maar dan net die ene keer gepakt worden. Maar ook zo'n ventje hierboven die niet eens een auto heeft is 5 jaar het bokje als die geen alcoholslot laat inbouwen. Grapje kost bij elkaar sowieso al iets van 3000 euro ofzo. plus de boetes ed.. kortom veel kattegejank van de mensen die het is overkomen. Maar is het ook terecht? Zulke zware sancties omdat je een keer te diep in het glaasje hebt gekeken. En dat terwijl je het anders nooit doet (tuurlijk)..

Ik zeg aanpakken die gasten.. je stapt namelijk niet per ongeluk met 5 glazen drank op achter het stuur. Ben ook een beetje fel omdat ik afgelopen zondag achter een alcoholmobilist zat.. gvd levensgevaarlijk.. wel 112 gebeld. Maar ik zat zelf met de hele familie in de auto en durfde geen stappen te ondernemen (tot stoppen dwingen ofzo).

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Wouter81 » 29 mei 2012, 14:31

Tja... makkelijk te omzeilen als ik het zo lees. "Als we maar iets hebben om uit te lezen". Dan koop je een oud barrel op de sloop voor 200 euro. Daar dat alco-slot in en die auto laten wegrotten op de parkeerplaats.

Overigens ook fel tegen alcohol in't verkeer dus geen medelijden met degenen die getroffen worden hierdoor.

Gebruikersavatar
Remmie
Berichten: 725
Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
Locatie: omg Rotterdam

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Remmie » 29 mei 2012, 14:53

Ik ben er zelf vrij makkelijk in: Als er ook maar een kans is dat ik nog een stukje moet rijden: GEEN alcohol.
Weet ik 100% zeker dat ik niet meer weg hoef/wil dan wil ik er best eentje (of meerdere) nemen.
Kan bij een feestje net zoveel lol hebben zonder alcohol, ik geniet dan als BOB wel op de terugweg van het stukje sturen naar huis :df:

Daarbij vind ik de limiet aan alcohol percentage ook een lastig iets.
Iemand die regelmatig drinkt hoeft niet zozeer last te hebben van 2 biertjes.
Iemand die weinig drinkt (zoals ik) kan bij 2 biertjes al flink "beinvloed" zijn waardoor ik rijden ondanks de limiet niet vind kunnen.

Dus voor mij is: Helemaal geen alcohol in het verkeer

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Riceaux » 29 mei 2012, 14:54

Uiteraard moeten mensen die met alcohol op toch deel gaan nemen aan het verkeer zwaar gestraft worden. Maar ik heb het gevoel dat de straf nu niet meer evenredig is met de overtreding.

Ps: Zat laatst bij de bushalte te wachten. Zat er een 'stoere' jongen naast me die met z'n vrienden aan het bellen was. Zijn rijbewijs was ingenomen terwijl hij 'alleen maar' stoned achter het stuur zat. Volgens hem konden ze daarvoor niet eens z'n rijbewijs afnemen. Dat soort types mogen ze wat mij betreft direct een 5 jarige rijontzegging opleggen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door RVV » 29 mei 2012, 15:10

Remmie, inderdaad, ikzelf drink eigenlijk helemaal niet, vind het gewoon niet lekker en wil eigenlijk altijd nuchter zijn om te kunnen rijden (principekwestie). Anyway vorig jaar op de ring sinds jaren mijn eerste biertje gepakt. ('s avonds in pension). 1 biertje, ik was toen nog dik over de 100 kilo en ik voelde me gewoon bezopen :shock: Als ik was gaan rijden zou het echt levensgevaarlijk zijn geweest.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Arthur » 29 mei 2012, 15:15

Pas op met op de fiets stappen na een avondje kroeg... en dan bedoel ik niet dat je eraf zou kunnen lazeren :wink:

Maar goed, wie de schoen past... Hier op DF wordt ook vaak geageerd tegen verkeersboetes (snelheid). Dan zijn het allemaal "rovers" en "laat ze echte boeven vangen". Ondanks dat ik tegen alcohol in het verkeer ben vind ik dat je 1x "speling" moet kunnen hebben. Is met 30-40 te hard iig ook zo. Doe je dat 2x of meer ben je recidivist.
Blijft wel lastig omdat ikzelf (ben al geen drinker) gewoon niet met alcohol op ga autorijden. Maar ik ken er ook zat die niet/nooit te hard rijden. Dat de auto een "potentieel moordwapen" is :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door GTRene » 29 mei 2012, 15:52

ik ben 100% tegen alcohol in het verkeer, doch zoals bv de situatie in start post vind ik belachelijk :lol:

heb dus nee gestemd, je moet een kans krijgen in vele gevallen, sommigen weten bv niet dat je niet in de auto hoeft te rijden maar schijnbaar ook via de scooter oid...

huidige maatregel slaat dus af en toe? door...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door RVV » 29 mei 2012, 15:58

Aan de andere kant.. met een scooter rij je ook iemand gewoon dood als het er op aan komt. Punt is, het is achteraf altijd te zwaar, maar met drank op een motorvooertuig besturen...zelfs een fiets schijnt al link te zijn (voor jezelf dan).

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Hans » 29 mei 2012, 16:03

Straks iedereen aan de snelheidsslot die meer dan 50 km te hard rijd? Ik ben 100% tegen alcohol en verkeer, maar dat slot en EMA wat even door het CBR word opgelegd gaat me veel te ver. De beroepsmogelijkheden zijn net als bij een EMG te beperkt. CBR = slager die zijn eigen vlees keurt.

Gebruikersavatar
Geert.
Berichten: 998
Lid geworden op: 16 mar 2007, 23:43

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Geert. » 29 mei 2012, 16:49

Hans schreef:Straks iedereen aan de snelheidsslot die meer dan 50 km te hard rijd? Ik ben 100% tegen alcohol en verkeer, maar dat slot en EMA wat even door het CBR word opgelegd gaat me veel te ver. De beroepsmogelijkheden zijn net als bij een EMG te beperkt. CBR = slager die zijn eigen vlees keurt.
Inderdaad Hans, mee eens! ik ben het er ook zeker niet mee eens om direct bij een eerste overtreding een alcoholslot te plaatsen.... een 2de zou een overweging kunnen zijn. Maar emoties omdat je zelf iets hebt meegemaakt of gezien hebt mogen geen reden zijn om het rechtssysteem ook dusdanig te beoordelen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door RVV » 29 mei 2012, 16:55

Ik was er trouwens niet van op de hoogte, ik was in de veronderstelling dat alleen zware notoire alcoholisten zo'n slot in de auto krijgen.

Ik denk dat daar ook een groot deel van het probleem ligt. Mensen (bv gelegeheidsdrinkers die de gok nemen) realiseren zich niet dat ze echt mega de sjaak zijn als ze gepakt worden. Zover ik weet is er ook weinig ruchtbaarheid vanuit de overheid aan gegeven dan je bij 1.3 promille een alcoholslot moet. Stuk extra voorlichting vanuit de overheid (preventief en ter waarschuwing = win win) zou niet zo gek zijn.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Luco » 29 mei 2012, 16:57

Moet je van tevoren maar bedenken, als ik met 151 gepakt wordt waar je 100 mag ben je ook je rijbewijs kwijt en misschien je baan of wat dan ook, jammer.

Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten, zelfs 1 keer teveel alcohol kan al doden veroorzaken.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Sperdy » 29 mei 2012, 17:06

Hoveel mag je eigenlijk zuipen én autorijden?

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Robertdj » 29 mei 2012, 17:13

1.3 promille is heel wat meer dan 5 glazen toch?
Dat is niet meer gokken of 'oops ze vielen toch wat zwaarder'.

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Richardt. » 29 mei 2012, 17:36

Hans schreef:Straks iedereen aan de snelheidsslot die meer dan 50 km te hard rijd? Ik ben 100% tegen alcohol en verkeer, maar dat slot en EMA wat even door het CBR word opgelegd gaat me veel te ver. De beroepsmogelijkheden zijn net als bij een EMG te beperkt. CBR = slager die zijn eigen vlees keurt.
Dat is dus ook wat mij stoort.

Komt nog bij dat de notoire drankrijders er schijnbaar altijd goed vanaf komen.

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door maarten22 » 29 mei 2012, 17:40

Ik vind de ruim 5000 euro die het je totaal gaat kosten veel te hoog vergeleken met de boete's voor andere overtredingen. Er is laatst aangetoond dat zware vermoeidheid hetzelfde effect heeft als teveel alcohol in je bloed, en bijna iedereen heeft wel is achter het stuur gezeten terwijl je eigenlijk te moe was. Alleen omdat het niet strafbaar is vinden we dat minder erg. Zware straf op alcohol vind ik prima, maar dit is gewoon veel te hoog en je krijgt veel te veel beperkingen opgelegd. Je mag geen motor meer rijden, je mag alleen in je eigen auto met alcoholslot rijden, andere mensen die met je auto rijden moeten ook blazen etc. Nederland is er zoals gewoonlijk weer compleet in doorgeslagen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door GTRene » 29 mei 2012, 17:48

idd...

en als je dan echt iemand dood rijd op de scooter nadat je een overval wilde plegen en je zou 8 jaar daarvoor krijgen dan gaat dat niet door als je zegt ik reed niet hij reed en de ander zegt hetzelfde...
In NL wordt je dan vrij gesproken van dat deel...

Beide verdachten scooterdrama vrijgesproken
ARNHEM - Het gerechtshof in Arnhem heeft dinsdag beide verdachten in het Nijmeegse scooterdrama vrijgesproken van doodslag.
Eerder veroordeelde de rechtbank de nu 22-jarige verdachte uit Beuningen daarvoor wel tot 8 jaar cel. De andere verdachte was daarvan eerder al door de rechtbank vrijgesproken.

De twee vluchtten in januari 2010 op één motorscooter toen de politie hen snapte bij hun voorgenomen overval in Nijmegen. Daarbij botsten ze op een voetganger, die daardoor overleed. Het hof kon niet vaststellen wie er reed en dat is nodig voor een veroordeling.
Bestuurder

De twee verdachten wijzen elkaar als bestuurder aan. Het Openbaar Ministerie (OM) stelde net als destijds bij de rechtbank dat de Beuningenaar reed en de 20-jarige Nijmegenaar achterop zat en medepleger was.

Het OM had daarom 7 en 4 jaar cel geëist. Naast de celstraffen eiste het OM ook 10 jaar rijverbod tegen de 22-jarige en 6 jaar rijverbod tegen de 20-jarige
http://www.nu.nl/binnenland/2821907/bei ... roken.html

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Luco » 29 mei 2012, 18:57

Ja Rene als ze niks kunnen bewijzen kunnen ze ook niet veroordelen, heeft niks met deze regel te maken, want je bent namelijk op heterdaad betrapt met alcohol, anders krijg je ook geen slot.

Ook met hardrijden zo, als je geflitst wordt kan je zeggen dat een ander reed, als je staande wordt gehouden niet.

Je weet van tevoren allemaal waar je aan begint, en 1,3 promile is nou niet bepaald 1 biertje

Effecten per glas

Onderstaande informatie kan een indicatie zijn voor een ervaren drinker. Mensen die niet regelmatig drinken én jongeren, kunnen bij veel minder glazen een veel sterker effect verwachten.


1-3 glazen (0 - 0,5 promille): Ontspannen - ontremd - vrolijk
Je polsslag en ademhaling versnellen. Je krijgt een warm gevoel. Smaak, reuk en gezichtsvermogen gaan achteruit en je voelt minder pijn. Je eetlust neemt toe en je moet vaker plassen.


3-7 glazen (0,5 tot 1,5 promille): Aangeschoten - tipsy
Stemming en gedrag veranderen duidelijk. Je overschat jezelf. Je geheugen, reactiesnelheid en coördinatie verminderen en het beoordelen van situaties gaat moeilijker. Links en rechts van je gezichtsas neem je steeds minder waar (tunneleffect ).


7-15 glazen (1,5 tot 3 promille): Zat - dronken
Alle eerder genoemde effecten versterken. Ook ga je je overdreven emotioneel gedragen en je zelfkritiek verdwijnt. Je gezicht wordt rood, zwelt op en je pupillen vergroten. Je kan misselijk worden en braken.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Bert ///M3 » 30 mei 2012, 19:33

Kan je niet voor iedereen stellen Luco, omdat iedereen er anders op reageert.

Meisje welke ik ken flikkert bijvoorbeeld haast van haar stoel na 3 bier, terwijl sommige bekenden van mij gewoon op 20+ glazen zitten na een avondje in de kroeg. Toen ik zelf over de 100 KG woog kon ik er ook beter tegen als nu nu ik 83 KG weeg. Verder maakt het ook een verschil hoe je je voelt, als ik net van een platform af kom en ik drink 2-3 bier met de jongens op het vliegveld dan loop ik ook al haast te zwalken maar dat is ook zo weer over doordat het percentage heel laag is, het is snel weer uit je bloed.

Van die jongen in de OP, 5 bier drinken en 1.3 promille blazen is onzin als je het mij vraagt, dan heb je meer gedronken. Een glas alcohol verdwijnt na 1-1,5 uur uit je lichaam dus als jij meer als 1.3 promille blaast dan heb je echt wel meer gedronken als die 5 glazen. Voor de wet is 1 glas ongeveer 0,25 promille, dus blaas je 1.3 dan zou je er 5 of 6 in 1 ruk opgezopen hebben, reken je de verwerkingstijd van je lichaam mee dan zit je daar ver overheen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Luco » 30 mei 2012, 19:56

Klopt, iedereen reageert anders, het is ook een indicatie, staat er ook bij.

Maar 1.3 is behoorlijk veel en niet 1 biertje, daar ging het om dat men zegt dat mensen die af en toe een biertje drinken nu ook een alcoholslot krijgen.
Dat is dus absoluut niet zo, want dan blaas je namelijk geen 1.3.

Ik vind overigens dat je 0.1 moet nemen als handhaving, alcohol en verkeer is gewoon not done.

1e keer 6 maanden rijontzeggeng
2e keer 2 jaar rijontzegging
3e keer 6 jaar rijontzegging
4e keer voorgoed rijbewijs kwijt

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Rupie » 30 mei 2012, 20:40

Luco schreef: 1e keer 6 maanden rijontzeggeng
2e keer 2 jaar rijontzegging
3e keer 6 jaar rijontzegging
4e keer voorgoed rijbewijs kwijt
Makkelijk toch! Al die heilige huisjes in Nederland.

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door maarten22 » 30 mei 2012, 20:51

Luco schreef:Klopt, iedereen reageert anders, het is ook een indicatie, staat er ook bij.

Maar 1.3 is behoorlijk veel en niet 1 biertje, daar ging het om dat men zegt dat mensen die af en toe een biertje drinken nu ook een alcoholslot krijgen.
Dat is dus absoluut niet zo, want dan blaas je namelijk geen 1.3.

Ik vind overigens dat je 0.1 moet nemen als handhaving, alcohol en verkeer is gewoon not done.

1e keer 6 maanden rijontzeggeng
2e keer 2 jaar rijontzegging
3e keer 6 jaar rijontzegging
4e keer voorgoed rijbewijs kwijt
Goed idee, en neem gelijk snelheid mee.

1e keer 10 km te hard 6 maanden rijontzeggeng
2e keer 10 km te hard 2 jaar rijontzegging
3e keer 10 km te hard 6 jaar rijontzegging
4e keer voorgoed rijbewijs kwijt

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Luco » 30 mei 2012, 21:08

Persoonlijk vind ik een snelheidsovertreding van een geheel andere orde dan drank.
Maar iedereen heeft daar zijn eigen mening over

Als je drank op hebt ben je gewoon niet meer alert en heb je geen goed overzicht meer en denk je niet meer helder.
Daarnaast vallen er veel meer verkeersslachtoffers door drank dan door te hard rijden, vaak een combinatie overigens.

En Maarten, bij te hard rijden is dat al zo, al tellen dan alleen die boven de 30 mee, maar boven de 50 te hard kan je al twee jaar rijontzegging opleveren.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door tomgtr » 30 mei 2012, 21:26

Luco schreef:Persoonlijk vind ik een snelheidsovertreding van een geheel andere orde dan drank.
Maar iedereen heeft daar zijn eigen mening over

Als je drank op hebt ben je gewoon niet meer alert en heb je geen goed overzicht meer en denk je niet meer helder.
Daarnaast vallen er veel meer verkeersslachtoffers door drank dan door te hard rijden, vaak een combinatie overigens.

En Maarten, bij te hard rijden is dat al zo, al tellen dan alleen die boven de 30 mee, maar boven de 50 te hard kan je al twee jaar rijontzegging opleveren.
+1 Bovendien, als je te snel wil rijden kan je dat op rustige stukken doen waar je niemand anders in gevaar brengt. Kome je dan een gevaarlijker stuk weg tegen of wordt het drukker ga je van het gas af. Met drank op kan je je niet aanpassen aan de situatie. En 1.3 promille is meer dan 5 glazen bier. Veel meer. Want tussen het moment dat ze je staande houden en de officiele blaastest op politie bureau gebeurt zit dacht ik minimaal een half uur.

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door maarten22 » 30 mei 2012, 21:33

Ik begreep uit je tekst dat je de straffen bedoelde bij 0.1 promile en dat vind ik zwaar overdreven. Beetje vermoeidheid heeft hetzelfde effect en daar doet niemand moeilijk over. Zware straffen mogen ze best toepassen, maar Nederland moet het dan gelijk weer overdrijven met als hoofddoel extra cashen. Net als die zinloze EMG cursus. Elke agent die een rotdag heeft kan je een EMG aannaaien, en vervolgens kan je doen wat je wilt, maar bezwaar maken is zinloos. CBR neemt je bezwaar niet eens in behandeling. Elke aanmelding door een agent word gewoon omgezet in een cursus ongeacht bezwaar oid.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 127 gasten