Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Alcoholslot terecht als je al na 1 keer aan de beurt bent

Ja, zal ze leren die alcoholmobilisten die graag met andermansleven spelen.
43
61%
Nee, veel te gek, een foutje en gelijk je hele leven ontwricht, baan misschien wel kwijt, je moet een 2e kans krijgen.
28
39%
 
Totaal aantal stemmen: 71

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Luco » 30 mei 2012, 21:42

maarten22 schreef:Ik begreep uit je tekst dat je de straffen bedoelde bij 0.1 promile en dat vind ik zwaar overdreven. Beetje vermoeidheid heeft hetzelfde effect en daar doet niemand moeilijk over. Zware straffen mogen ze best toepassen, maar Nederland moet het dan gelijk weer overdrijven met als hoofddoel extra cashen. Net als die zinloze EMG cursus. Elke agent die een rotdag heeft kan je een EMG aannaaien, en vervolgens kan je doen wat je wilt, maar bezwaar maken is zinloos. CBR neemt je bezwaar niet eens in behandeling. Elke aanmelding door een agent word gewoon omgezet in een cursus ongeacht bezwaar oid.
Ja dat is dan inderdaad weer heel raar dat je daartegen geen bezwaar kan aantekenen.
Het stond er ook onduidelijk, wat mij betreft is drank not done vandaar die 0.1, maar straffen inderdaad bij 1.3, alhoewel ik dat toch behoorlijk hoog vind.

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door maarten22 » 30 mei 2012, 21:52

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1223 ... bij__.html

Alcoholslot schiet doel voorbij

door Olof van Joolen
AMSTERDAM - Het alcoholslot blijkt een te sterk middel om drankrijders van de weg te krijgen. Niet alleen notoire alcoholisten worden aangepakt, ook mensen die voor het eerst in de fout gaan, worden hard gestraft. Sinds de sanctie eind vorig jaar werd ingevoerd, stapelen bij advocaten zich zaken op van mensen die één keer te veel dronken en direct jarenlang moeten boeten.


Niels Kik (22) is een van hen. De Amsterdamse student had vijf glazen alcohol op toen hij in februari op de scooter stapte. Niet goed, erkent Kik. Omdat het zijn eerste misstap was, rekende de student op een boete en ontzegging van de rijbevoegdheid. Het liep anders. Er plofte een brief van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen op de mat. Kik moest aan het alcoholslotprogramma deelnemen wilde hij zijn autorijbewijs houden.

„Ik heb gebeld om te zeggen dat er een vergissing was gemaakt. Ik heb namelijk helemaal geen auto”, vertelt de student. „Toen kreeg ik te horen dat het CBR dat als een weigering ziet en dat ik voor vijf jaar mijn rijbewijs kwijt ben. Het enige alternatief was het slot in de auto van mijn ouders in laten bouwen. Het maakte volgens de mevrouw die ik sprak niet uit dat ik er bijna nooit in rijd. ’Als we maar iets kunnen uitlezen’, zei ze.”


Weliswaar een Televaag verhaal maar het klopt wel, ook al heb je geen auto dan kan je toch een alcoholslot opgelegd worden. Dus wil je je rijbewijs behouden dan moet je een auto gaan kopen om vervolgens het alcoholslot in te laten bouwen. Dit gaat toch veel te ver allemaal. Als je nu in herhaling valt met overmatig alcohol gebruik kan ik het nog een beetje begrijpen, maar dit slaat weer compleet door. Enkel financieel belang, verkeersveiligheid my ass.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Luco » 30 mei 2012, 21:56

Ja iedereen zegt natuurlijk dat het de eerste keer is :lol:

Hij rekende op een ontzegging van de rijbevoegdheid, klopt toch, die is alleen 5 jaar vanwege weigering.

Maar hoe wil je het anders oplossen, iedereen kan wel zeggen dat die geen auto heeft (veel jongeren hebben de auto op ouders staan vanwege verzekering)

Maar inderdaad is het wel erg lang 5 jaar, maar hoe is het anders op te lossen als je geen auto hebt, lijkt me ook niet eerlijk dat die dan hun straf ontlopen omdat ze geen auto hebben?

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door maarten22 » 30 mei 2012, 22:02

Geen idee hoe ze het wel moeten oplossen, dat boeit mij ook niet zo. Waar het mij om gaat is dat ik de straf buiten proportioneel hoog vind vergeleken met andere overtredingen. Alcoholslot kost je ruim 5000 euro.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Rupie » 31 mei 2012, 10:32


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door GTRene » 31 mei 2012, 11:34

daar zitten zeker kernen van waarheid in en of kan ik me goed voorstellen.

trouwens deze is ook wel opvallend :D
Daar komt nog bij dat de meeste Nederlanders met de hand schakelen, nog zo’n afleider in de auto!
kan ik me ook iets bij voorstellen, je bent op dat moment een tikkie afgeleid ook al hoef je niet te kijken, je bent bezig met een handeling terwijl je op dat moment met 1 hand stuurt.

je ziet ook best vaak vrouwen die zich al rijdende opmaken en of mannen die zich al rijdende scheren en of rokers in de auto die ff de peuk aftippen in de asbak en dus ff goed afgeleid zijn immers je wil die as niet elders in de auto hebben dan je asbak.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Bert ///M3 » 31 mei 2012, 11:49

Och 5000 boete/werkzaamheden.

Als je het feitelijk bekijkt is de pakkans echt heel laag. Tenminste denk ik, ik heb een plakboek vol snelheidsbekeuringen maar ik heb in 10 jaar tijd nog maar 1 keer hoeven blazen. Als je het feitelijk op die manier bekijkt dan moet je wel ontzettend veel ongeluk hebben als het de eerste keer is dat je beschonken rijd en ook nog eens gepakt word. Maar je kan er dus als politie wel redelijk van uit gaan dat degene die je bij toeval pakt het wel vaker gedaan heeft. Nu woon ik buiten de stad waar dit soort dingen toch wat meer schering en inslag zijn.

Maar ik denk eerlijk gezegd ook dat de politie het gewoon aan je kan zien als je met 1.3+ promille auto of scooter rijd, zo'n goede bestuurder ben je dan namelijk niet meer :lol:

Trouwens over hoe zwaar die straf is, kijk eens naar andere landen. Een collega van mij in Noorwegen is 1 keer gepakt, veroorzaakte een eenzijdig ongeluk dat wel (hij had boompje geschampt) die mocht dan bij gratie omdat hij nog niks op zijn record heeft 3 weken thuis op huisarrest met een GPS tracker om zijn enkel, maar anders hadden ze hem gewoon in de bak gezet.

Kom net terug uit Thailand, daar is het de gewoonte dat je de politie even discreet een tientje geeft voor hij je in het systeem heeft staan bij verkeersovertredingen etc dan zijn al je problemen opgelost. Dus iedereen heeft was losgeld bij zich zo ook de alcoholrijders. Maar ik hoorde van een bekende daar een verhaal, sinds kort doen ze daar ook aan ademtests bij grote alcoholcontroles en hij was ook de sigaar. Bij 0,5 promille word je gearresteerd, de hele nacht met 50 man in 1 cel gezet en nemen ze 1 voor 1 je gegevens op. Je mag niet bellen en alles word afgepakt, GSM en noem het allemaal maar op. Heb je geen paspoort of ID of rijbewijs bij je dan heb je een heel groot probleem want dan zit je er net zo lang tot iemand het komt brengen. De volgende dag ala een zware crimineel met zijn allen aan elkaar geketend naar de rechtbank vervoerd, weer met 50 man in een stinkcel tot je voorgeleid word. Toen moesten ze wat papieren tekenen, waarvan niemand weet wat er stond want niet vertaald, maar waarschijnlijk dat ze schuldig waren. Niet tekenen omdat je niet weet wat er staat? No problem word je weer in de cel gegooid net zolang tot je wel tekend. Vervolgens werd ze een boete opgelegd, niet echt mega hoog voor een buitenlander maar wel direct betalen, geen geld bij je ga je weer de cel in totdat iemand het komt brengen of de politie de celruimte nodig heeft en even met ze langs de ATM gaat. Daar weten ze ook wel hoe ze met dat soort lui om moeten gaan :lol: Denk dat je liever 5000 euro kwijt bent als 2 dagen in een Thaise cel :lol: Lik op stuk beleid ten top, na 1 keer ben je het meteen verleerd.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door wjn » 31 mei 2012, 12:05

Aansluitend op Bert, eigenlijk is het de verkeerde weg in NL.

Hoge boete omdat de pakkans zo laag is. Zelfde als iemand wat op straat gooit, € 100,= boete of zo??

Dat zou andersom moeten zijn, hoge pakkans met lage boete. Heeft meteen veel meer effect voor (verkeers) veiligheid.......

Neemt niet weg dat 1,3 promille gewoon 2,5x te veel is, dus waar klaag je eigenlijk over.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Bert ///M3 » 31 mei 2012, 12:20

Precies, 1,3 promille dan zit je wel fors over de limiet zoals ik al eerder een beetje berekende.

Dat is IMHO geen foutje meer maar bewust risico nemen.

Volgens mij is het officieel zelfs zo dat ze je kunnen veroordelen als je op de fiets bent maar de meeste agenten snappen zelf ook wel dat je de fiets neemt ipv de auto dus dat is meer hypothetisch. Anders kunnen ze hier het halve dorp wel een alcoholslot geven na 1 lokaal feestje :lol:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door wjn » 31 mei 2012, 13:04

Ben benieuwd wat er gebeurd als je sowieso geen rijbewijs hebt en op de fiets gepakt wordt met meer dan 1,3 promille. Ik ken er zat die geen rijbewijs hebben en dus alles op de fiets doen.

Kan er ook geen straf gegeven worden, valt dat niet onder rechtongelijkheid??

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Bert ///M3 » 31 mei 2012, 13:21

Moeilijke vraag, iets voor MacBoy :lol:

In principe kan je denk ik een rijverbod krijgen maar dan voor je fiets, en ze kunnen je alsnog een boete geven.

Inname van rijbewijs gaat niet natuurlijk, maar theoretisch zouden ze die wel op kunnen leggen en laten ingaan op het moment dat je je rijbewijs haalt. Voorbeelden zat, 17 jarigen die even een rondje in de auto van moeders doen en gepakt worden of een ongeluk krijgen. Kunnen ze op dat moment niks tegen doen maar op het moment dat ze hun rijbewijs halen moeten ze die meteen voor een bepaalde tijd inleveren.

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door PD power » 31 mei 2012, 19:03

Kan geen enkele vorm van sympathie opbrengen, voor mensen, die met drank op achter het stuur kruipen.
En al zeker niet met een dergelijk promilage, kun je en mag je niet vergelijken met "te hard" rijden op een lege snelweg, eerder met aso gedrag, dus met 100 voor de basis school langs, over de vluchtstrook rijden, snijden, etc.

Hoge straf, werkt wel afschrikwekkend, kijk maar naar singapore, daar gooit ook niemand vuil op straat, zie je ook geen kauwgom, omdat hier hele forse boetes op staan.

Chili
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 apr 2010, 22:39

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Chili » 02 jun 2012, 11:52

Begrijp me niet verkeerd, ik keur met drank op achter het stuur kruipen absoluut af..
Maar ik vind het wel behoorlijk naïef en kortzichtig van alle mensen die lopen te bashen op anderen die met een paar biertjes op achter het stuur stappen, terwijl ze bijvoorbeeld wel zelf zitten te telefoneren in de auto..
Engels onderzoek heeft aangetoond dat iemand na ongeveer 4 bier bij een snelheid van ca. 110 km/u 35 meter nodig heeft om te reageren. Iemand die handsfree belt heeft 39 meter nodig, iemand die met de telefoon aan zijn oor belt zelfs 45 meter..
Alcoholslot voor mensen die herhaaldelijk de fout in gaan vind ik prima, maar gelijk de eerste keer vind ik te zwaar bestraft.

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door PD power » 02 jun 2012, 19:31

Chili schreef:Begrijp me niet verkeerd, ik keur met drank op achter het stuur kruipen absoluut af..
Maar ik vind het wel behoorlijk naïef en kortzichtig van alle mensen die lopen te bashen op anderen die met een paar biertjes op achter het stuur stappen, terwijl ze bijvoorbeeld wel zelf zitten te telefoneren in de auto..
Engels onderzoek heeft aangetoond dat iemand na ongeveer 4 bier bij een snelheid van ca. 110 km/u 35 meter nodig heeft om te reageren. Iemand die handsfree belt heeft 39 meter nodig, iemand die met de telefoon aan zijn oor belt zelfs 45 meter..
Alcoholslot voor mensen die herhaaldelijk de fout in gaan vind ik prima, maar gelijk de eerste keer vind ik te zwaar bestraft.


Maar 1,3 is niet zo maar een paar biertjes, dan ben je gewoon dronken.

Gebruikersavatar
HAMMERHEAD
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 dec 2010, 19:11
Locatie: Bergentheim

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door HAMMERHEAD » 02 jun 2012, 19:56

maar geld dit ook wanneer je op de fiets bent op zou moeten blazen?
als wij met de kameraden bij elkaar zitten drinken we vaak rond de 7 a 8 flesjes namelijk..
dan zijn we wel op de fiets natuurlijk :wink:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Bram » 02 jun 2012, 20:09

Zo'n alcoholslot lijkt me een prima oplossing voor de hardleerse drankrijders, maar dat voorbeeld van die knakker die bij de eerste keer gepakt worden direct 5 jaar z'n papiertje in mag leveren, naast waarschijnlijk een gruwelijke boete vind ik echt te ver gaan, na 1 jaar niet autorijden heb je de boodschap ook wel begrepen.

Tien jaar terug reed een collega van me met z'n zatte kop iemand hartstikke dood. Doorgereden, terug gelopen, opgepakt, 240 uur dienstverlening en 5 jaar niet auto rijden was de uitspraak van de rechter :hmmm:

Ik vind met je zatte harses autorijden ontzettend fout hoor, maar als de straf zoals in de OP beschreven iets structureels is, dus ook met de optie 'bouw dan maar in de auto van je pappie in', dan ben ik het met het oordeel van die krant eens, dan slaan we echt door en pakken we het wat mij betreft verkeerd aan. Zorg er maar voor dat de pakkans voor alcomobilisten met een factor 2 omhoog gaat. Dat lijkt me veel effectiever dan met die sloten en EMA's gaan strooien. Dat kan dan alsnog, maar dan wel bij de daarvoor bestemde doelgroep.

Nogmaals, het is wat mij betreft echt volslagen idioot om dan maar dat slot in de auto van een ander in te bouwen :stom: Dan sla je de plank echt gigantisch mis.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Bert ///M3 » 02 jun 2012, 20:53

Probleem met dat laatste is waar trek je de grens. Moet zo'n ding dan alleen in een auto zitten die op je eigen naam staat? Stel dat je een vriendin hebt die gepakt word en dat zij in jou auto rijd. Of jij word gepakt en je schrijft snel je auto over op naam van je vriendin, dan werkt het natuurlijk ook niet.

Wat mij alleen storender lijkt is dat je in feite continu met een bord om loopt dat je gepakt bent met alcohol, elk willekeurig persoon die met je mee rijd ziet dat je zo'n ding in de auto hebt, of iemand die gewoon langs loopt. Dat is IMHO nog vervelender als dat geld wat je er voor neertelt, ik zou liever 5000 euro boete hebben als dat.

En dat laatste, als hij dus in de auto van je ouders zit dan hebben zij dat. Ik denk dat mijn ouders gewoon zouden zeggen eigen schuld dikke bult je levert dan je papiertje maar in.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Bram » 02 jun 2012, 21:12

Ik weet ook niet wat het beste is, maar denk dat meer sloten inbouwen niet de oplossing is. Vergroot de pakkans en de hardleerse drankrijder blijft dan hopelijk over om gepakt te worden.

Het slot vind ik geen slecht idee, maar alleen voor de extreme gevallen. Misschien moet de controle erom heen dan maar opgeschroefd worden? Om te voorkomen dat men wat jij zegt, overschrijft en met de auto van moeder de vrouw gaat toeren.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Luco » 02 jun 2012, 23:02

Ik denk als je gaat rijden in een auto zonder slot terwijl je dit is opgelegd door justitie of de rechter het een misdrijf is en je dan dus echt de lul bent als je gepakt wordt.

Maar het is heel simpel, als je bewust de regels overtreed (of het nou driften is op een rotonde, met rokende banden een streep van 100 meter trekken, op het achterwiel rijden met een motor, of te hard rijden) weetje dat je risico loopt en moet je niet zeiken als je gepakt wordt, maar gewoon op de blaren zitten.

Je weet dat het niet mag, doe je het wel weet je de consequenties.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Bram » 02 jun 2012, 23:44

Klopt, maar 5 jaar het papiertje afpakken bij een eerste keer gepakt worden vind ik eerlijk gezegd buitenproportioneel.

Dan moeten ze dat ook doen als ik eens met 210 km p/u over de A2 knal.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Luco » 02 jun 2012, 23:50

Dan ben je inderdaad je papiertje ook kwijt, en ze zijn het papiertje niet kwijt, dat zijn ze kwijt als ze het slot weigeren, en terecht.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Bram » 03 jun 2012, 00:17

Hoe lang moet zo'n slot in je auto zitten eigenlijk?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door Bert ///M3 » 03 jun 2012, 13:17

2 jaar volgens mij, staat op de website van de overheid.

Verder wat Luco zegt, volgens mij krijg je ook een aantekening op je rijbewijs en mag je niet in een auto zonder slot rijden, politie kan dit controleren.

Verder vraag ik me af hoe waterdicht dat alcoholslot is, ik denk namelijk dat het voor een beetje techneut zo in en uit te schakelen is. Net zoals startonderbrekers, paar stekkers doorverbinden en klaar ben je. Zet er een schakelaar tussen en je kan nog alles doen en laten wat je wilt.

Wat trouwens ook ineens bij me opkwam, wil je je auto verkopen dan zit je ook met een probleem omdat dat alcohol slot ook bij de RDW geregistreert staat, zal je dan over moeten laten bouwen neem ik aan. Plus heb jij een lease auto van de zaak dan krijg je ook met je lease maatschappij en werkgever te maken, weet ook niet of dat wel zo handig is.

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 872
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door D20VT » 03 jun 2012, 13:43

Beste oplossing in dat geval is dan :

don't drink & drive.

Het zal trouwens je zoon zijn die met zijn scootertje gepakt is en hij heeft geen auto. Vervolgens moet jij in je leaseauto een alcoholslot in laten bouwen :blink:

Of je zou een dikke Aston hebben of zo , lekker met zo'n zoon even een slotje in laten bouwen :shout: :shout:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Alcoholslot te snel uitgedeeld of niet?

Bericht door GTRene » 03 jun 2012, 14:00

tis net een kuisheidsgordel...middeleeuws, ze moeten toch een andere straf verzinnen voor zoiets.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 212 gasten