Wat is wijsheid?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Wat is wijsheid?

Bericht door Tom » 07 feb 2006, 13:35

We willen allemaal snelle, relatief dure en speciale auto's rijden. Juist de auto's die 'wij' leuk vinden schrijven ontzettend veel af. Hoe kun je dat het beste aanpakken. Iedereen heeft er wel een mening over, maar wat is wijsheid?

Een nieuwe auto van een B-merk
Met een B-merk bedoel ik een merk dat vooral auto's heeft waar iedereen kan gaan shoppen, maar die ook net dat ene speciale en leuke model voor jou heeft staan. Dat model is vaak goedkoper en beter uitgerust als een soortgelijk model bij een A-merk. Voorbeelden Nissan 350Z (goedkoper als Cayman), Honda S2000 (goedkoper als Boxster), Opel Speedster (goedkoper als Elise), etcetera.

Een gebruikte auto van een B-merk met merkgarantie
Zelfde optie als hierboven, maar dan een auto die gebruikt is met één of twee jaar merkgarantie van de dealer.

Een gebruikte auto van een B-merk zonder garantie
Dus particulier kopen, zelf importeren of via een handelaar. Vaak hou je geld over, maar het risico is groter en geimporteerde auto's zijn met inruil lastig. Het geld wat je overhoud zou je kunnen gebruiken om de auto helemaal op orde te brengen, als dat niet het geval is.

Een nieuwe auto van een A-merk
A-merk is Mercedes, BMW, Porsche enzovoort. Is in aanschaf een stuk duurder natuurlijk.

Een gebruikte auto van een A-merk met merkgarantie
Zelfde optie als hierboven, maar dan een auto die gebruikt is met één of twee jaar merkgarantie van de dealer.

Een gebruikte auto van een A-merk zonder garantie
Dus particulier kopen, zelf importeren of via een handelaar. Zie het topic van Knot over de E39 M5... ga je in Duitsland shoppen dan houd je al snel duizenden euro's over die je aan achterstallig onderhoud KAN besteden. Maar het is een gok.



Bij een B-merk bespaar je vaak op de aanschaf omdat ze completer zijn, maar een A-merk is vaak wat waardevaster en gemakkelijker in te ruilen/verkopen. Merkgarantie betaal je uit eigen zak, maar bij pech ben je blij dat je het hebt. Waar gaat jouw voorkeur naar uit en leg ook uit waarom?

(ik ga ervan uit dat je een auto niet 'oprijd', maar na 2 tot 5 jaar weer inruilen voor iets anders)

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 feb 2006, 14:03

Je betaalt altijd voor status, dus ik zou voor een B-merk gaan en daar gewoon de dikste versie van nemen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 07 feb 2006, 14:12

Oei ik denk dat de kwalificatie A merk of B merk genoeg discussie stof kan opleveren.

Ik snap de intentie wel, en als brede liefhebber zie ik ook wel onderscheid maar in hoeverre ziet een Subaru liefhebber zijn merk als een B merk ? (even een zijstraat)

Mijn voorkeur gaat uit naar een A merk iets als BMW/Mercedes/Audi/Lexus en dan het liefst nieuw, maar dan moet dat wel kunnen natuurlijk.

Belangrijkste is gewoon een maagdelijke auto die geen schade heeft gehad en nooit mishandeld is geweest. Daar moet je wel voor bloeden door hoge afschrijvingen voor lief te nemen.

Of toch gebruikt maar dan met ruime garantie mogelijkheid, en kom ik toch weer uit op 2 jaar huis selectie garantie. oke je betaald het zelf, maar je weet ook wat je krijgt en 2 jaar lang 0,0 ellende met klachten. Dat spreekt mij gewoon het meeste aan.

Zo zit ik nu een beetje te piekeren over de opvolger van de 325i touring. Een nieuwe 325i touring met de juiste opties zal rond de 55K uitkomen, maar ik kan bv ook een 2 jaar oude 530i met automaat voor 50K kopen die nieuw 72K heeft gekost. Wat is wijsheid ?

Zelf auto's halen uit Duitsland zie ik voor mezelf niet zo zitten. Het is ook beetje een sport als je dat wilt. Het aanbod is daar veel groter en er zitten meer krenten in de pap. Maar het kost relatief veel tijd, en uiteindelijk moet je een flink eind reizen om alleen al de auto IRL te beoordelen. Je hebt ook een stuk technische kennis nodig. Maar als je het leuk vind en je hebt de tijd ervoor dan is dit natuurlijk mega leuk om t doen!

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 07 feb 2006, 14:14

Wijsheid is een auto kopen waar je echt superblij mee bent, want het kost allemaal meer dan genoeg.
Om dan geld uit te geven voor iets dat je zelf 'net niet' vindt zou ik eeuwig zonde vinden. Dan liever niks kopen en doorsparen of iets compleet anders of wat dan ook. Maar geen net niet. :)

Of het dan A-merk, B-merk, nieuw of tweedehands is maakt mij niet zoveel uit.
Ik vind een nieuwe A-merk Cayman een net niet auto en een oude opgefokte B-merk EVO VI die 1/3e daarvan kost helemaal goed.
Maar een tutti lampioni Lancer 2.0 zou ik weer nooit willen en een 968CS dan weer weg, het loopt allemaal door elkaar heen dus.

Wijsheid als in verstandig doen is een tweedehands B-merk auto met garantie kopen, maar ja, of dat ook het leukste is? :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 07 feb 2006, 14:17

Rody het klopt je betaalt voor status, maar dat is ook een beetje mens eigen. Iedereen wil zich op een bepaalde manier onderscheiden van de omgeving. De een doet het door zich op een bepaalde manier te kleden en een ander koopt een dure merkbak. Maar uiteindelijk doe je het omdat je er op een bepaalde manier prettig bij voelt. status is niet per definitief iets nadelig.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 feb 2006, 14:27

Dat is helemaal waar Rico, maar een nieuwe auto kopen vind ik persoonlijk zonde, je gooit zo ontzettend veel geld weg aan afschrijving. Zou alleen een nieuwe auto kopen wanneer je m helemaal op gaat rijden, dan heb je er in mijn ogen pas profeit van.

Huisselectie is een mooie optie wanneer het om een BMW gaat, wie wil er nou niet een auto met 2 jaar garantie voor een stuk minder dan de nieuwprijs.

Wat zijn eigenlijk de voorwaarden daarvan, mogen huisselectie auto's nooit in de schade gezeten hebben etc?

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 07 feb 2006, 14:34

Er zit wel degelijk een verschil in A-merk en B-merk, niet alleen qua auto's en de kwaliteit ervan. Zo kun je bij Porsche tot jaren later nog garantie bijkopen en zal er bij een A-merk wat gemakkelijker zaken onder garantie worden vervangen (zie M3's met ploffende blokken).

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 feb 2006, 14:38

Oke, maar zet die prijzen eens tegenover elkaar voor bijvoorbeeld een Boxter en een S2000.

Wat kost die garantieverlenging bij Porsche?

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 07 feb 2006, 14:39

Knot schreef:Oke, maar zet die prijzen eens tegenover elkaar voor bijvoorbeeld een Boxter en een S2000.
Tja, daarom open ik dit topic ook ;) benieuwd naar jullie meningen!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 07 feb 2006, 14:43

Van BMW.nl

Huisselectie
Wie rekent op nog meer rijplezier, rekent op:
- Een BMW jonger dan vijf jaar;
- Een BMW die minder dan 150.000 km gereden heeft.

De kilometerstand
- Geeft exact het aantal gereden kilometers weer;
- is aantoonbaar en gegarandeerd juist.

Het onderhoud
- is altijd door de BMW dealer uitgevoerd:
- blijkt uit een volledig ingevuld serviceboekje.

De inspectie
- allesomvattende controle op veiligheid en betrouwbaarheid;
- voldoet geheel aan de normen van BMW.

--------------------------------

Dus schade is niet uitgesloten, maar goed herstelde schade door BMW zelf is geen probleem, of je het wil is een 2e natuurlijk want ik zou het niet willen.

Er zit wel een nadeel aan huisselectie vast, je bent daardoor geneigd om een auto uit een hogere klasse te nemen omdat die ineens betaalbaar is, maar dat is slechts 1 kant van het verhaal, een auto moet ook qua rijden/onderhoud/verzekering betaalbaar blijven. Ik vind de M5's een mooi voorbeeld. Nieuw niet te realiseren maar gebruik met huisselectie behoort het tot de mogelijkheden.

De vraag bv of een nieuwe BMW 320i voor 40K

Of een 5 jaar oude M5 voor 40K ?

Iedereen roept die M5 maar dan ben je er niet. Want eigenlijk is die M5 dan boven je "stand" want nieuw kon je hem niet betalen. En een auto boven je stand kopen is en blijft altijd link. Dat is voor nog altijd een reden geweest om geen E46 M3 te kopen. Betaalbaar in aanschaf JA, betaalbaar in het rijdend houden NEE (in mijn situatie dan)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 07 feb 2006, 14:54

Volgens mij kunnen Huisselectie wel in de schade hebben gezeten. Ik heb ooit op het punt gestaan om een BMW aan te schaffen waar schade aan zat (hele lichte in dit geval, maar toch). De auto zou gespoten worden en de 2 jaar huisselectie bleef van kracht.

En Tom z'n punt:
Ik ben zelf ook zoekende maar merk maakt me niet zoveel uit.
Nieuw of gebruikt ook niet, liefst wel een jonge auto met garantie.
Omdat ik wat in te ruilen heb ga ik altijd naar een dealer, hoeft niet perse van het "eigen" merk te zijn.
Auto moet me uiteraard wel aanspreken op dat moment.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 feb 2006, 15:08

Rico,

Voor mij is die M5 natuurlijk al helemaal niet te onderhouden, maar het wordt wel aantrekkelijk gemaakt om zo'n ding te kopen terwijl dat normaal (nieuw) niet mogelijk zou zijn.

Je zou eigenlijk een huisselectie auto moeten kopen die je nieuwe net niet zou kunnen betalen dan.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 07 feb 2006, 15:08

Als je koopt met 2 jaar Huisselctie, moet de auto dan ook onderhouden worden door een BMW dealer? (ik denk van wel)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 07 feb 2006, 15:16

Rody voor mij is een M5 ook niet te onderhouden hoor. ik vind het niet in verhouding staan.

Hans inderdaad je moet hem wel door de BMW dealer laten onderhouden. Maar heb je er wat mee dan ook geen gezeur.

Ik heb in die 2 jaar tijd toch best een aantal dingetjes gehad met de touring die onder garantie zijn verholpen. Kleine dingetjes maar als ik het zelf had moeten betalen dan denk ik wel dat ik een 2000 euro kwijt was geweest.

Je kunt huisselectie garantie overigens ook afkopen dit scheelt iets van 800 tot 1000 euro.

Maar het is gewoon super relaxed die garantie. Vooral als je zelf 2 linker handen hebt zoals ik.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 feb 2006, 17:41

Rico schreef: Je kunt huisselectie garantie overigens ook afkopen dit scheelt iets van 800 tot 1000 euro.

Maar het is gewoon super relaxed die garantie. Vooral als je zelf 2 linker handen hebt zoals ik.
Zou ik nooit doen, voor die 1000 euro een hoop zekerheid. Ook al heb ik geen 2 linker handen heb ik gewoon geen zin in vieze handen... laat de monteurs maar lekker sleutelen, stap ik wel achter mn toetsenbordje...

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 07 feb 2006, 18:05

Ja voor 1000 Euro zou ik die huisselectie ook niet laten varen. Ik heb mijn huidige auto ook bij de dealer gekocht, geen huisselectie omdat ie te oud is, maar wel met 6 maanden BOVAG, als ik die Bovag garantie zou laten varen deden ze er nog eens 400 Euro af. Ik heb de garantie genomen en dat heeft met een nieuw achterklep mechanisme en een nieuwe katalysator opgeleverd. De kat. kost al 1200 Euro ex. btw en ex. werkloon.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 feb 2006, 18:52

Ik bedoel maar, heb je het er driedubbel en dwars uit.. kat is niet goedkoop nee.

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Bericht door Wouter » 08 feb 2006, 00:21

ik denk dat je het beste voor een b merk kan gaan, goedkoper dus minder afsrijving, terwijl de fun net zo hoog kan zijn.

koop eentje in de garantie (misschien met de kop eraf)


of koop een oud hok en gewoon trappen tot hij er mee ophoud.

dure auto's kopen net buiten de garantie lijkt mij een grote gok

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 08 feb 2006, 10:51

Wouter volgens mij schrijft een B merk ook behoorlijk af hoor. Ik denk dat het procentueel niets uitmaakt.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 08 feb 2006, 10:53

Maar is wel eerder binnen bereik...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 08 feb 2006, 10:56

Dat klopt Arthur, B merken hebben ook hele leuke auto's !

Wat doet een 2 jaar oude Nissan 350z eigenlijk in de 2e hands markt ?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 08 feb 2006, 10:58

Hèhè, nog niet gecheckt, zal ik zo ff doen.
Moet ik wel 2 auto's aanschaffen ipv 1.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 08 feb 2006, 11:01

Bij een Z moest je wel ergens op letten, de eerste modellen hadden iets met een jankend diff meen ik me te herinneren.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 08 feb 2006, 11:03

Op nissan.nl is dit de goedkoopste:
33NTFX
2/2004
52.514 km
Grijs met.
€ 37.500
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 08 feb 2006, 11:22

37500 :shock: vinnik niet duur voor zo'n bak.

serieus. Ik zie een 350Z echt als een topwagen, alles klopt aan dat ding. 37500 daar koop je net een nieuwe aangklede golf tdi voor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ferdi, Pfhmulder, Sabberjoch en 110 gasten