Wat is wijsheid?
-
- Berichten: 21697
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Wat is wijsheid?
We willen allemaal snelle, relatief dure en speciale auto's rijden. Juist de auto's die 'wij' leuk vinden schrijven ontzettend veel af. Hoe kun je dat het beste aanpakken. Iedereen heeft er wel een mening over, maar wat is wijsheid?
Een nieuwe auto van een B-merk
Met een B-merk bedoel ik een merk dat vooral auto's heeft waar iedereen kan gaan shoppen, maar die ook net dat ene speciale en leuke model voor jou heeft staan. Dat model is vaak goedkoper en beter uitgerust als een soortgelijk model bij een A-merk. Voorbeelden Nissan 350Z (goedkoper als Cayman), Honda S2000 (goedkoper als Boxster), Opel Speedster (goedkoper als Elise), etcetera.
Een gebruikte auto van een B-merk met merkgarantie
Zelfde optie als hierboven, maar dan een auto die gebruikt is met één of twee jaar merkgarantie van de dealer.
Een gebruikte auto van een B-merk zonder garantie
Dus particulier kopen, zelf importeren of via een handelaar. Vaak hou je geld over, maar het risico is groter en geimporteerde auto's zijn met inruil lastig. Het geld wat je overhoud zou je kunnen gebruiken om de auto helemaal op orde te brengen, als dat niet het geval is.
Een nieuwe auto van een A-merk
A-merk is Mercedes, BMW, Porsche enzovoort. Is in aanschaf een stuk duurder natuurlijk.
Een gebruikte auto van een A-merk met merkgarantie
Zelfde optie als hierboven, maar dan een auto die gebruikt is met één of twee jaar merkgarantie van de dealer.
Een gebruikte auto van een A-merk zonder garantie
Dus particulier kopen, zelf importeren of via een handelaar. Zie het topic van Knot over de E39 M5... ga je in Duitsland shoppen dan houd je al snel duizenden euro's over die je aan achterstallig onderhoud KAN besteden. Maar het is een gok.
Bij een B-merk bespaar je vaak op de aanschaf omdat ze completer zijn, maar een A-merk is vaak wat waardevaster en gemakkelijker in te ruilen/verkopen. Merkgarantie betaal je uit eigen zak, maar bij pech ben je blij dat je het hebt. Waar gaat jouw voorkeur naar uit en leg ook uit waarom?
(ik ga ervan uit dat je een auto niet 'oprijd', maar na 2 tot 5 jaar weer inruilen voor iets anders)
Een nieuwe auto van een B-merk
Met een B-merk bedoel ik een merk dat vooral auto's heeft waar iedereen kan gaan shoppen, maar die ook net dat ene speciale en leuke model voor jou heeft staan. Dat model is vaak goedkoper en beter uitgerust als een soortgelijk model bij een A-merk. Voorbeelden Nissan 350Z (goedkoper als Cayman), Honda S2000 (goedkoper als Boxster), Opel Speedster (goedkoper als Elise), etcetera.
Een gebruikte auto van een B-merk met merkgarantie
Zelfde optie als hierboven, maar dan een auto die gebruikt is met één of twee jaar merkgarantie van de dealer.
Een gebruikte auto van een B-merk zonder garantie
Dus particulier kopen, zelf importeren of via een handelaar. Vaak hou je geld over, maar het risico is groter en geimporteerde auto's zijn met inruil lastig. Het geld wat je overhoud zou je kunnen gebruiken om de auto helemaal op orde te brengen, als dat niet het geval is.
Een nieuwe auto van een A-merk
A-merk is Mercedes, BMW, Porsche enzovoort. Is in aanschaf een stuk duurder natuurlijk.
Een gebruikte auto van een A-merk met merkgarantie
Zelfde optie als hierboven, maar dan een auto die gebruikt is met één of twee jaar merkgarantie van de dealer.
Een gebruikte auto van een A-merk zonder garantie
Dus particulier kopen, zelf importeren of via een handelaar. Zie het topic van Knot over de E39 M5... ga je in Duitsland shoppen dan houd je al snel duizenden euro's over die je aan achterstallig onderhoud KAN besteden. Maar het is een gok.
Bij een B-merk bespaar je vaak op de aanschaf omdat ze completer zijn, maar een A-merk is vaak wat waardevaster en gemakkelijker in te ruilen/verkopen. Merkgarantie betaal je uit eigen zak, maar bij pech ben je blij dat je het hebt. Waar gaat jouw voorkeur naar uit en leg ook uit waarom?
(ik ga ervan uit dat je een auto niet 'oprijd', maar na 2 tot 5 jaar weer inruilen voor iets anders)
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Oei ik denk dat de kwalificatie A merk of B merk genoeg discussie stof kan opleveren.
Ik snap de intentie wel, en als brede liefhebber zie ik ook wel onderscheid maar in hoeverre ziet een Subaru liefhebber zijn merk als een B merk ? (even een zijstraat)
Mijn voorkeur gaat uit naar een A merk iets als BMW/Mercedes/Audi/Lexus en dan het liefst nieuw, maar dan moet dat wel kunnen natuurlijk.
Belangrijkste is gewoon een maagdelijke auto die geen schade heeft gehad en nooit mishandeld is geweest. Daar moet je wel voor bloeden door hoge afschrijvingen voor lief te nemen.
Of toch gebruikt maar dan met ruime garantie mogelijkheid, en kom ik toch weer uit op 2 jaar huis selectie garantie. oke je betaald het zelf, maar je weet ook wat je krijgt en 2 jaar lang 0,0 ellende met klachten. Dat spreekt mij gewoon het meeste aan.
Zo zit ik nu een beetje te piekeren over de opvolger van de 325i touring. Een nieuwe 325i touring met de juiste opties zal rond de 55K uitkomen, maar ik kan bv ook een 2 jaar oude 530i met automaat voor 50K kopen die nieuw 72K heeft gekost. Wat is wijsheid ?
Zelf auto's halen uit Duitsland zie ik voor mezelf niet zo zitten. Het is ook beetje een sport als je dat wilt. Het aanbod is daar veel groter en er zitten meer krenten in de pap. Maar het kost relatief veel tijd, en uiteindelijk moet je een flink eind reizen om alleen al de auto IRL te beoordelen. Je hebt ook een stuk technische kennis nodig. Maar als je het leuk vind en je hebt de tijd ervoor dan is dit natuurlijk mega leuk om t doen!
Ik snap de intentie wel, en als brede liefhebber zie ik ook wel onderscheid maar in hoeverre ziet een Subaru liefhebber zijn merk als een B merk ? (even een zijstraat)
Mijn voorkeur gaat uit naar een A merk iets als BMW/Mercedes/Audi/Lexus en dan het liefst nieuw, maar dan moet dat wel kunnen natuurlijk.
Belangrijkste is gewoon een maagdelijke auto die geen schade heeft gehad en nooit mishandeld is geweest. Daar moet je wel voor bloeden door hoge afschrijvingen voor lief te nemen.
Of toch gebruikt maar dan met ruime garantie mogelijkheid, en kom ik toch weer uit op 2 jaar huis selectie garantie. oke je betaald het zelf, maar je weet ook wat je krijgt en 2 jaar lang 0,0 ellende met klachten. Dat spreekt mij gewoon het meeste aan.
Zo zit ik nu een beetje te piekeren over de opvolger van de 325i touring. Een nieuwe 325i touring met de juiste opties zal rond de 55K uitkomen, maar ik kan bv ook een 2 jaar oude 530i met automaat voor 50K kopen die nieuw 72K heeft gekost. Wat is wijsheid ?
Zelf auto's halen uit Duitsland zie ik voor mezelf niet zo zitten. Het is ook beetje een sport als je dat wilt. Het aanbod is daar veel groter en er zitten meer krenten in de pap. Maar het kost relatief veel tijd, en uiteindelijk moet je een flink eind reizen om alleen al de auto IRL te beoordelen. Je hebt ook een stuk technische kennis nodig. Maar als je het leuk vind en je hebt de tijd ervoor dan is dit natuurlijk mega leuk om t doen!
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
Wijsheid is een auto kopen waar je echt superblij mee bent, want het kost allemaal meer dan genoeg.
Om dan geld uit te geven voor iets dat je zelf 'net niet' vindt zou ik eeuwig zonde vinden. Dan liever niks kopen en doorsparen of iets compleet anders of wat dan ook. Maar geen net niet.
Of het dan A-merk, B-merk, nieuw of tweedehands is maakt mij niet zoveel uit.
Ik vind een nieuwe A-merk Cayman een net niet auto en een oude opgefokte B-merk EVO VI die 1/3e daarvan kost helemaal goed.
Maar een tutti lampioni Lancer 2.0 zou ik weer nooit willen en een 968CS dan weer weg, het loopt allemaal door elkaar heen dus.
Wijsheid als in verstandig doen is een tweedehands B-merk auto met garantie kopen, maar ja, of dat ook het leukste is?
Om dan geld uit te geven voor iets dat je zelf 'net niet' vindt zou ik eeuwig zonde vinden. Dan liever niks kopen en doorsparen of iets compleet anders of wat dan ook. Maar geen net niet.
Of het dan A-merk, B-merk, nieuw of tweedehands is maakt mij niet zoveel uit.
Ik vind een nieuwe A-merk Cayman een net niet auto en een oude opgefokte B-merk EVO VI die 1/3e daarvan kost helemaal goed.
Maar een tutti lampioni Lancer 2.0 zou ik weer nooit willen en een 968CS dan weer weg, het loopt allemaal door elkaar heen dus.
Wijsheid als in verstandig doen is een tweedehands B-merk auto met garantie kopen, maar ja, of dat ook het leukste is?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Rody het klopt je betaalt voor status, maar dat is ook een beetje mens eigen. Iedereen wil zich op een bepaalde manier onderscheiden van de omgeving. De een doet het door zich op een bepaalde manier te kleden en een ander koopt een dure merkbak. Maar uiteindelijk doe je het omdat je er op een bepaalde manier prettig bij voelt. status is niet per definitief iets nadelig.
-
Online
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Dat is helemaal waar Rico, maar een nieuwe auto kopen vind ik persoonlijk zonde, je gooit zo ontzettend veel geld weg aan afschrijving. Zou alleen een nieuwe auto kopen wanneer je m helemaal op gaat rijden, dan heb je er in mijn ogen pas profeit van.
Huisselectie is een mooie optie wanneer het om een BMW gaat, wie wil er nou niet een auto met 2 jaar garantie voor een stuk minder dan de nieuwprijs.
Wat zijn eigenlijk de voorwaarden daarvan, mogen huisselectie auto's nooit in de schade gezeten hebben etc?
Huisselectie is een mooie optie wanneer het om een BMW gaat, wie wil er nou niet een auto met 2 jaar garantie voor een stuk minder dan de nieuwprijs.
Wat zijn eigenlijk de voorwaarden daarvan, mogen huisselectie auto's nooit in de schade gezeten hebben etc?
-
- Berichten: 21697
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Van BMW.nl
Huisselectie
Wie rekent op nog meer rijplezier, rekent op:
- Een BMW jonger dan vijf jaar;
- Een BMW die minder dan 150.000 km gereden heeft.
De kilometerstand
- Geeft exact het aantal gereden kilometers weer;
- is aantoonbaar en gegarandeerd juist.
Het onderhoud
- is altijd door de BMW dealer uitgevoerd:
- blijkt uit een volledig ingevuld serviceboekje.
De inspectie
- allesomvattende controle op veiligheid en betrouwbaarheid;
- voldoet geheel aan de normen van BMW.
--------------------------------
Dus schade is niet uitgesloten, maar goed herstelde schade door BMW zelf is geen probleem, of je het wil is een 2e natuurlijk want ik zou het niet willen.
Er zit wel een nadeel aan huisselectie vast, je bent daardoor geneigd om een auto uit een hogere klasse te nemen omdat die ineens betaalbaar is, maar dat is slechts 1 kant van het verhaal, een auto moet ook qua rijden/onderhoud/verzekering betaalbaar blijven. Ik vind de M5's een mooi voorbeeld. Nieuw niet te realiseren maar gebruik met huisselectie behoort het tot de mogelijkheden.
De vraag bv of een nieuwe BMW 320i voor 40K
Of een 5 jaar oude M5 voor 40K ?
Iedereen roept die M5 maar dan ben je er niet. Want eigenlijk is die M5 dan boven je "stand" want nieuw kon je hem niet betalen. En een auto boven je stand kopen is en blijft altijd link. Dat is voor nog altijd een reden geweest om geen E46 M3 te kopen. Betaalbaar in aanschaf JA, betaalbaar in het rijdend houden NEE (in mijn situatie dan)
Huisselectie
Wie rekent op nog meer rijplezier, rekent op:
- Een BMW jonger dan vijf jaar;
- Een BMW die minder dan 150.000 km gereden heeft.
De kilometerstand
- Geeft exact het aantal gereden kilometers weer;
- is aantoonbaar en gegarandeerd juist.
Het onderhoud
- is altijd door de BMW dealer uitgevoerd:
- blijkt uit een volledig ingevuld serviceboekje.
De inspectie
- allesomvattende controle op veiligheid en betrouwbaarheid;
- voldoet geheel aan de normen van BMW.
--------------------------------
Dus schade is niet uitgesloten, maar goed herstelde schade door BMW zelf is geen probleem, of je het wil is een 2e natuurlijk want ik zou het niet willen.
Er zit wel een nadeel aan huisselectie vast, je bent daardoor geneigd om een auto uit een hogere klasse te nemen omdat die ineens betaalbaar is, maar dat is slechts 1 kant van het verhaal, een auto moet ook qua rijden/onderhoud/verzekering betaalbaar blijven. Ik vind de M5's een mooi voorbeeld. Nieuw niet te realiseren maar gebruik met huisselectie behoort het tot de mogelijkheden.
De vraag bv of een nieuwe BMW 320i voor 40K
Of een 5 jaar oude M5 voor 40K ?
Iedereen roept die M5 maar dan ben je er niet. Want eigenlijk is die M5 dan boven je "stand" want nieuw kon je hem niet betalen. En een auto boven je stand kopen is en blijft altijd link. Dat is voor nog altijd een reden geweest om geen E46 M3 te kopen. Betaalbaar in aanschaf JA, betaalbaar in het rijdend houden NEE (in mijn situatie dan)
- Arthur
- Berichten: 39593
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Volgens mij kunnen Huisselectie wel in de schade hebben gezeten. Ik heb ooit op het punt gestaan om een BMW aan te schaffen waar schade aan zat (hele lichte in dit geval, maar toch). De auto zou gespoten worden en de 2 jaar huisselectie bleef van kracht.
En Tom z'n punt:
Ik ben zelf ook zoekende maar merk maakt me niet zoveel uit.
Nieuw of gebruikt ook niet, liefst wel een jonge auto met garantie.
Omdat ik wat in te ruilen heb ga ik altijd naar een dealer, hoeft niet perse van het "eigen" merk te zijn.
Auto moet me uiteraard wel aanspreken op dat moment.
En Tom z'n punt:
Ik ben zelf ook zoekende maar merk maakt me niet zoveel uit.
Nieuw of gebruikt ook niet, liefst wel een jonge auto met garantie.
Omdat ik wat in te ruilen heb ga ik altijd naar een dealer, hoeft niet perse van het "eigen" merk te zijn.
Auto moet me uiteraard wel aanspreken op dat moment.
-
Online
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Rody voor mij is een M5 ook niet te onderhouden hoor. ik vind het niet in verhouding staan.
Hans inderdaad je moet hem wel door de BMW dealer laten onderhouden. Maar heb je er wat mee dan ook geen gezeur.
Ik heb in die 2 jaar tijd toch best een aantal dingetjes gehad met de touring die onder garantie zijn verholpen. Kleine dingetjes maar als ik het zelf had moeten betalen dan denk ik wel dat ik een 2000 euro kwijt was geweest.
Je kunt huisselectie garantie overigens ook afkopen dit scheelt iets van 800 tot 1000 euro.
Maar het is gewoon super relaxed die garantie. Vooral als je zelf 2 linker handen hebt zoals ik.
Hans inderdaad je moet hem wel door de BMW dealer laten onderhouden. Maar heb je er wat mee dan ook geen gezeur.
Ik heb in die 2 jaar tijd toch best een aantal dingetjes gehad met de touring die onder garantie zijn verholpen. Kleine dingetjes maar als ik het zelf had moeten betalen dan denk ik wel dat ik een 2000 euro kwijt was geweest.
Je kunt huisselectie garantie overigens ook afkopen dit scheelt iets van 800 tot 1000 euro.
Maar het is gewoon super relaxed die garantie. Vooral als je zelf 2 linker handen hebt zoals ik.
-
Online
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Zou ik nooit doen, voor die 1000 euro een hoop zekerheid. Ook al heb ik geen 2 linker handen heb ik gewoon geen zin in vieze handen... laat de monteurs maar lekker sleutelen, stap ik wel achter mn toetsenbordje...Rico schreef: Je kunt huisselectie garantie overigens ook afkopen dit scheelt iets van 800 tot 1000 euro.
Maar het is gewoon super relaxed die garantie. Vooral als je zelf 2 linker handen hebt zoals ik.
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Ja voor 1000 Euro zou ik die huisselectie ook niet laten varen. Ik heb mijn huidige auto ook bij de dealer gekocht, geen huisselectie omdat ie te oud is, maar wel met 6 maanden BOVAG, als ik die Bovag garantie zou laten varen deden ze er nog eens 400 Euro af. Ik heb de garantie genomen en dat heeft met een nieuw achterklep mechanisme en een nieuwe katalysator opgeleverd. De kat. kost al 1200 Euro ex. btw en ex. werkloon.
- Wouter
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09
ik denk dat je het beste voor een b merk kan gaan, goedkoper dus minder afsrijving, terwijl de fun net zo hoog kan zijn.
koop eentje in de garantie (misschien met de kop eraf)
of koop een oud hok en gewoon trappen tot hij er mee ophoud.
dure auto's kopen net buiten de garantie lijkt mij een grote gok
koop eentje in de garantie (misschien met de kop eraf)
of koop een oud hok en gewoon trappen tot hij er mee ophoud.
dure auto's kopen net buiten de garantie lijkt mij een grote gok
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ferdi, Pfhmulder, Sabberjoch en 110 gasten