Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door la_fusion » 01 mei 2018, 08:19

Volgens mij is het ook een kwestie van geluk hebben ;) Daarnaast vraag ik mij af wat eerder voor problemen zorgt.. een raar kenteken(Kurzkennzeichnen, NL export platen, 1dagskenteken RDW) of gewoon gele platen van een andere auto. Bij die laatste heb je alleen een gigantisch probleem als ze je kenteken nakijken maar zal het niet direct vraagtekens oproepen. Een compleet ander kenteken dan gewoon dan weer wel.

Nu ben je natuurlijk evengoed toch een beetje overgeleverd aan hoeveel de politieagent thuis te zeggen heeft, danwel een goede/slechte bui heeft.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door ///Joost » 01 mei 2018, 08:27

Ik begrijp niet waarom men het niet gewoon volgens de normale regels doet. Dan hoef je je ook nergens druk om te maken en kun je gewoon via de normale weg naar huis zonder telkens in je spiegel te hoeven kijken. Wat maakt die 100-200 euro nou uit op de aanschafprijs?!
Met een exportkenteken en vrijstelling BPM heb je gewoon je zaakjes op orde en zal geen enkele ambtenaar moeilijk doen.

Op een forum heb je ook duizend verschillende meningen, dus ervaar het zelf zou ik zeggen. Geluk is inderdaad het enige juiste woord hier indien je het via de illegale weg wilt aanpakken.

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door la_fusion » 02 mei 2018, 22:17

Om hier even verder in te haken op mijn mogelijke import verhaal. Als een auto over wordt geschreven in Duitsland dan moet de auto afgemeld worden. Maar als de auto afgemeld is, hoe kun je dan met zekerheid zeggen wie de eigenaar is van de auto? Ik bedoel, als iemand de auto afmeld, de auto incl alle papieren verder worden meegenomen door iemand anders en die gaat de auto verkopen. Hoe weet je dan dat de auto van de betreffende persoon is?

Dit verhaal geld voor het exporteren vanuit Nederland, als ik mijn platen heb laten innemen bij de RDW, hoe bewijs ik dan nog dat de auto daadwerkelijk van mij is?

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Zed240 » 02 mei 2018, 22:57

Bij export heb je volgens mij de gegevens nodig van de nieuwe eigenaar?

Ik heb vorig jaar mijn auto verkocht aan een Fransman. Ben toen met hem naar een exportkantoor gegaan. Allebei een paar formulieren invullen, kentekenplaten inleveren, tijdelijke plaatjes maken en klaar is kees. Nooit meer wat van gehoord, dus zal wel goed zijn gegaan.

Wout309t
Berichten: 1142
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Wout309t » 03 mei 2018, 08:02

Ik zou afgelopen zaterdag naar DE gaan om een auto op te halen. Helaas niet doorgegaan vanwege een begrafenis. As. zaterdag is nu de bedoeling.

Maar zo'n Ausfuhrkennzeichen, kan de verkoper dat wel voor je regelen? Je leest weleens dat een verkoper dat doet, maar hoe dan?
Want als ik bij het SVA kijk kan je dat alleen als koper regelen als je daar fysiek bent?

Online
mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door mark123 » 03 mei 2018, 09:42

Ik zit hier ook mee (BMW in dld gekocht) en de regels zijn zo vaag maar volgens mij mag je in geen geval met een duits kenteken (kurzzeit, ausfuhr) in NL rijden. Heb dus maar een DIY pakketje online besteld, dan krijg je de goede platen toegestuurd.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door EvdP » 03 mei 2018, 11:30

Zed240 schreef: 02 mei 2018, 22:57 Bij export heb je volgens mij de gegevens nodig van de nieuwe eigenaar?
Nope.

De nieuwe eigenaar heeft informatie van jou nodig om hem in zijn of haar land in te schrijven. Je kan een auto of motor gewoon op export zetten zonder een nieuwe eigenaar.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1078
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door bartb » 03 mei 2018, 12:29

la_fusion schreef: 02 mei 2018, 22:17 Om hier even verder in te haken op mijn mogelijke import verhaal. Als een auto over wordt geschreven in Duitsland dan moet de auto afgemeld worden. Maar als de auto afgemeld is, hoe kun je dan met zekerheid zeggen wie de eigenaar is van de auto? Ik bedoel, als iemand de auto afmeld, de auto incl alle papieren verder worden meegenomen door iemand anders en die gaat de auto verkopen. Hoe weet je dan dat de auto van de betreffende persoon is?

Dit verhaal geld voor het exporteren vanuit Nederland, als ik mijn platen heb laten innemen bij de RDW, hoe bewijs ik dan nog dat de auto daadwerkelijk van mij is?
In mijn geval is bij het exporteren en uitschrijven van de auto, de auto ook daadwerkelijk op mijn naam geschreven. Dat betekend dat ik ook een fahrzeugbrief heb met mijn gegevens. Maar volgensmij is dit geen vereiste voor het inschrijven in Nederland.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Will F. » 27 aug 2018, 13:17

Naast Autotelex heb je nog een bedrijf wat bpmaangifterapporten levert waarbij ook naar tegenbewijs methoden als aangifte via koerslijst gekeken wordt, ik kan me de naam echter niet meer herinneren, deze was vooral gunstig voor jongere auto's. Iemand hier die weet welke ik zoek, google levert alleen maar van die bpmdienst achtige sites, gaat mij om een betrouwbare die ook door de handel gebruikt wordt.

Justusvdg
Berichten: 150
Lid geworden op: 08 sep 2013, 16:59

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Justusvdg » 27 aug 2018, 13:49

X-ray?

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Will F. » 27 aug 2018, 19:44

Ja die is het denk ik! Thanks.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Hans R » 28 aug 2018, 06:48

Het is heel makkelijk gewoon de Duitse verkoper vragen deze rode platen te regelen met verzekering
In de Duitsland op het moment dat je weer terug naar Nederland rijd de MRB/BPM vrijstelling van 2 weken aanvragen via de belastingdienst website en uitprinten https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ig_gebruik en goed in je dashboard kastje bewaren want idd die heb je nodig als je aangehouden wordt door de Douane (Politie heeft hier niks mee te maken)
en je kan gewoon 14 dagen door NL knallen of zelfs nog even naar de Ring :blink:
Bijlagen
RS.jpg
RS.jpg (276.54 KiB) 3810 keer bekeken
Germany_export_license_plate_Darmstadt.jpg
Germany_export_license_plate_Darmstadt.jpg (29.4 KiB) 3810 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6181
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Opa » 28 aug 2018, 10:28

Wat zie ik Hans, rijdt je nu in een 'echte' auto? :tooth:

Bevalt zo'n Focus RS een beetje, wat zijn de voor- en na-delen ten opzichte van de meest wat lichtere Lotussen en Alfa die je gehad hebt?
Nog plannen om het vermogen wat op te schroeven?

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Hans R » 29 aug 2018, 23:18

Opa schreef: 28 aug 2018, 10:28 Wat zie ik Hans, rijdt je nu in een 'echte' auto? :tooth:

Bevalt zo'n Focus RS een beetje, wat zijn de voor- en na-delen ten opzichte van de meest wat lichtere Lotussen en Alfa die je gehad hebt?
Nog plannen om het vermogen wat op te schroeven?
Hey Opa, een echte auto? :tooth: dit is een boot man, maar voor een boot stuurt die wel erg goed. Je voelt wel duidelijk het gewicht als je een bocht in duikt maar dat is even een kwestie van wennen ik kan nu eerder op het gas in de bocht vanwege de 4WD. Verder nadeel is toch wel verbruik en kosten van banden, remblokken etc.. want dat slijt gewoon sneller met zoveel gewicht. Ik rij er graag in en pak hem ook sneller dan dat ik met de 4C deed, dus ja top tot nu toe :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6181
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Opa » 30 aug 2018, 00:25

Lekker toch, zo'n speedboot?! :tooth:

Jij hebt natuurlijk altijd van die hele lichte autootjes gereden Hans, dan lijkt een 'normale' auto al gauw een boot.
Eigenlijk moeten ze van Ford gewoon een Fiesta RS maken, dat zou het gewicht ten goede komen.
De Fiesta ST waar ik in nu rij weegt 1063 kilo, dat is voor jou misschien al heel wat, maar de Impreza en de Clio RS wogen allebei rond de 1235 kilo, dus ik ben bijna 200 kg afgeslankt. :mrgreen:
Het verbruik van die Fiesta ST is ook goed te doen, de laatste 4,5 maanden heb ik zelf niet meer gereden(wat problemen na een oor-operatie en het uitschakelen van m'n evenwichtsorgaan rechts :? :wink: ), dus rijdt m'n vrouw meest en gemiddeld 1 op 14 komt ze denk wel ongeveer aan.
Lijkt me een heel bruut apparaat, zo'n Focus RS, ik ben blij dat ie je ondanks het gewicht toch bevalt. :blink:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Jussi » 30 aug 2018, 14:26

Hans R schreef: 28 aug 2018, 06:48 Het is heel makkelijk gewoon de Duitse verkoper vragen deze rode platen te regelen met verzekering
In de Duitsland op het moment dat je weer terug naar Nederland rijd de MRB/BPM vrijstelling van 2 weken aanvragen via de belastingdienst website en uitprinten https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ig_gebruik en goed in je dashboard kastje bewaren want idd die heb je nodig als je aangehouden wordt door de Douane (Politie heeft hier niks mee te maken)
en je kan gewoon 14 dagen door NL knallen of zelfs nog even naar de Ring :blink:
Even hier op inspringen: ik ben Belg en woonachtig in België maar toen ik 3 weken geleden de grens van Duitsland richting Nederland overstak, werd ik gelijk door de politie achtervolgd en aan de kant gezet. Je mag, zoals je aangeeft, niet meer dan 14 dagen tijdelijk kenteken hebben. Echter was het wel een stel agenten die me tegenhielden en niet de douane.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door ///Joost » 30 aug 2018, 14:45

Het is net hoe het loopt. Vorig jaar bij het invoeren van mijn auto vanuit Oostenrijk ben ik met groene Oostenrijkse exportplaten heel Duitsland doorgereden. Verschillende politiesurveillances gezien, ook bij de grens, maar geen enkele keer aangehouden.

Ik had wel netjes alles op orde uiteraard voor het geval dat. :angel:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Martin van der Zwaard » 31 aug 2018, 08:35

Ik ben ooit met een gelamineerd papiertje uit Italië naar huis gereden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Spijkerhard » 31 aug 2018, 21:11

En Jussi, door kunnen rijden?

De agenten zijn niet achter missende BPM aan t jagen, die zullen controleren of de papieren in orde zijn, vermoed ik.
De Douane ben je denk ik moeilijker mee af, wanneer je de (eenvoudige) 14 dagen melding niet gedaan hebt, maar dat geldt denk ik voor een Nederlander. Bij een Belg zullen ze denk ik niet gaan "vissen". Trouwens wel een idee, een Belg je dure te importeren bolide door NL te laten rijden...

Gebruikersavatar
Martijn 327i
Berichten: 379
Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
Auto: X3 M40i // M Performance
Locatie: viewtopic.php?t=42978

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Martijn 327i » 01 sep 2018, 07:51

Ik heb al veel auto's in Duitsland gehaald en ga altijd met een auto ambulance.
Nooit gedoe over een kenteken. Opladen en wegwezen. Wel verzeker ik de auto altijd alvast vooraf.

Je moet alleen wel een BE rijbewijs hebben natuurlijk.

vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door vester86 » 01 sep 2018, 12:58

en een trekauto, en een ambulance...

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door DF-user-278 » 02 sep 2018, 09:48

Ja je hebt zoiets als huren.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door daNpy » 02 sep 2018, 10:25

535d schreef: 02 sep 2018, 09:48 Ja je hebt zoiets als huren.
Klopt maar het idee van importeren is dat het goedkoper is. Als je niet zelf voorzienend bent is dat wat lastig.
Ook zul je er nog steeds een dikke auto voor moeten zetten want met een kar van ~700 en een auto van ~1500 zit je al in de SUV of busjes klasse die minimaal 2700 kg kunnen trekken :)

Verder ben ik het er wel mee eens dat het de makkelijkste methode is. Opladen en klaar, daarna op je gemak de auto importeren.

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door DF-user-278 » 02 sep 2018, 10:28

Zoiets bedoel ik dus. Wel rijbewijs BE nodig als je totaal over de 3500kg gaat. Maar lagere wagens krijg je hier niet op. Dan moet je echt een lage oplegger hebben en het liefst eentje die kan kantelen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31029
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door JP » 02 sep 2018, 10:36

535d schreef: 02 sep 2018, 09:48 Ja je hebt zoiets als huren.
Die heb je ook in Duitsland, huren....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten