Auto's invoeren uit bijv Duitsland
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Zo'n ding. Daar passen dan meteen twee of meer auto's op.
- MParallel
- Berichten: 7999
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
haha ja nu je het zegt, daar kwamen wij ook achter, nadat de auto al bij mij voor de deur stond.NSXRS schreef:Houd er met zo'n oprij auto wel rekening mee dat de meest voorkomende kleinere versies welke met BE rijbewijs gereden mogen worden zoals vermoedelijk ook op de foto hierboven, maar toegestaan laadvermogen van ca. 1250-1350Kg hebben. Ben je met moderne middenklasser auto al snel overheen. Voor de zwaardere versies moet je groot rijbewijs hebben.
Onderweg (na RDW keuring) nog door de politie aan de kant gezet. Wij dachten omdat we (netjes) oranje zwaailicht aan hadden gezet, maar bleek gewoon een check omdat de auto geen kentekenplaten had. Wat met de RDW papieren snel uitgelegd was.
Over laadvermogen hebben ze het niet eens gehad. In geval van E36 cabrio ga je daar ruim over heen.
In ons geval betrof het een oprijwagen die met alleen B gereden mag worden.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Waarom oranje zwaailicht aan?
- MParallel
- Berichten: 7999
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Omdat de motor in een noodloop was gegaan waardoor we zo ongeveer vanaf Dusseldorf tot aan eindbestemming niet harder dan 80~90km/h konden.Martin van der Zwaard schreef:Waarom oranje zwaailicht aan?
Daardoor te laat bij RDW aangekomen. Was al een hele klus om een datum te prikken waarop de verkoper kon, waarop de autoambulance gehuurd kon worden en waarop de RDW een plekje vrij had.
Daar nog hemel en aarde bewogen en boel uitgelegd en kon die gelukkig alsnog de keuring door.
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Schop.
In Duitsland heb ik al twee keer een auto gekocht. Is bekend terrein.
Mijn 4C heb ik in België gekocht. Dat is weer iets anders.
Volgens mij moet ik daar een tijdeiljke plaat X hebben om naar Nederland te rijden. Die is 30 dagen geldig. Officieel mag ik tot de grens van Nederland rijden omdat ik daarna in overtreding ben vanwege het rijden zonder BPM te hebben betaald. Echter kun je via de site van de Belastingdienst vrijstelling vragen gedurende 14 dagen. Eenmaal in Nederland is het verder hetzelfde als bij een Duitse auto, afspraak maken bij RDW, op de dag van keuren het eendagskenteken erop en klaar.
Twee vragen:
- Een Duits exportkenteken is tevens een WA-verzekering. Gezien de prijs zal dat bij deze Belgische plaat niet het geval zijn. Tijdelijk bij m'n eigen verzekeraar verzekeren op chassisnummer dus? Dat deed ik in Duitsland ook, betaalde eigenlijk dubbel want ik wilde geen risico lopen. Dat Belgische kenteken all-risk verzekeren zal zeker niet lukken (of alleen bij Belgische verzekeraars, wat weer een hoop rompslomp geeft).
- De Alfa heeft slechts 2.900km op de teller en is 2,5 jaar oud. De belasting/douane heeft twee grenzen waarop ze de auto als nieuw zien. Minder dan 3000km of jonger dan 6 maanden zien ze als nieuwe auto, dan moet je de volle mep aan BPM betalen. Daar ga ik tijdens de terugrit overheen en is dus geen probleem. Voor de BTW geldt eenzelfde regel, maar dan met 6000km of jonger dan 6 maanden. Daar krijg ik wel mee te maken, ondanks dat beide landen hetzelfde BTW tarief hebben. Ik zie wel bedrijfjes die je helpen dat te regelen/omzeilen maar nergens hoe ze dat doen. Ik begrijp dat het voor bedrijven ook gemakkelijker is dan voor particulieren. Iemand een idee? Moet de dealer de auto voor 21% minder verkopen en kunnen zij daarna de btw terugvorderen (lijkt mij nogal fraudegevoelig..) en moet ik daarna de BTW hier afdragen?
In Duitsland heb ik al twee keer een auto gekocht. Is bekend terrein.
Mijn 4C heb ik in België gekocht. Dat is weer iets anders.
Volgens mij moet ik daar een tijdeiljke plaat X hebben om naar Nederland te rijden. Die is 30 dagen geldig. Officieel mag ik tot de grens van Nederland rijden omdat ik daarna in overtreding ben vanwege het rijden zonder BPM te hebben betaald. Echter kun je via de site van de Belastingdienst vrijstelling vragen gedurende 14 dagen. Eenmaal in Nederland is het verder hetzelfde als bij een Duitse auto, afspraak maken bij RDW, op de dag van keuren het eendagskenteken erop en klaar.
Twee vragen:
- Een Duits exportkenteken is tevens een WA-verzekering. Gezien de prijs zal dat bij deze Belgische plaat niet het geval zijn. Tijdelijk bij m'n eigen verzekeraar verzekeren op chassisnummer dus? Dat deed ik in Duitsland ook, betaalde eigenlijk dubbel want ik wilde geen risico lopen. Dat Belgische kenteken all-risk verzekeren zal zeker niet lukken (of alleen bij Belgische verzekeraars, wat weer een hoop rompslomp geeft).
- De Alfa heeft slechts 2.900km op de teller en is 2,5 jaar oud. De belasting/douane heeft twee grenzen waarop ze de auto als nieuw zien. Minder dan 3000km of jonger dan 6 maanden zien ze als nieuwe auto, dan moet je de volle mep aan BPM betalen. Daar ga ik tijdens de terugrit overheen en is dus geen probleem. Voor de BTW geldt eenzelfde regel, maar dan met 6000km of jonger dan 6 maanden. Daar krijg ik wel mee te maken, ondanks dat beide landen hetzelfde BTW tarief hebben. Ik zie wel bedrijfjes die je helpen dat te regelen/omzeilen maar nergens hoe ze dat doen. Ik begrijp dat het voor bedrijven ook gemakkelijker is dan voor particulieren. Iemand een idee? Moet de dealer de auto voor 21% minder verkopen en kunnen zij daarna de btw terugvorderen (lijkt mij nogal fraudegevoelig..) en moet ik daarna de BTW hier afdragen?
- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Ga je de 4c zakelijk of prive rijden?
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Met nieuw of bijna nieuw bedoelen we:
landvoertuigen die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden
https://www.belastingdienst.nl/rekenhul ... -aangifte/
Als ik op bovenstaande link alles invoer komt eruit dat je btw moet betalen.
landvoertuigen die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden
https://www.belastingdienst.nl/rekenhul ... -aangifte/
Als ik op bovenstaande link alles invoer komt eruit dat je btw moet betalen.
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Daar was ik ook al op uitgekomen. Boeie, ik wil die btw hier ook wel betalen want het tarief is gelijk met België, maar dan moet de betaalde btw in België wel terug natuurlijk.
Mooi geregeld dat "vrij verkeer van goederen" in ons mooie "Europa"
Mooi geregeld dat "vrij verkeer van goederen" in ons mooie "Europa"
- Arthur
- Berichten: 39732
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Volgens deze site kan dat met die BTW alleen als je zakelijk koopt, niet als particulier. Uiteraard kunnen zij dat wel voor je verzorgen
Afijn, lees maar ff. Wie weet klopt het
https://www.dasimport.nl/kosten/btw
Afijn, lees maar ff. Wie weet klopt het
https://www.dasimport.nl/kosten/btw
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Volgens mij loop je spaak als de auto in kwestie geen BTW auto meer is. M.a.w.: als de auto in België al eens verkocht is aan een particulier, dan is die BTW afgedragen door de verkopende partij in België. Dan kan de Belgische garage niet meer leveren met een BTW factuur, ook niet als je een partij zoals uit het linkje van Arthur er tussen zet. Maar ik ben geen BTW specialist (gelukkig want gaap )...
Laatst gewijzigd door FreudeamFahren op 18 mar 2017, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Thanks FaF en anderen.
Zoiets dacht ik ook al begrepen te hebben. Ik weet niet of de auto al uit de btw gehaald is. Gezien kilometerstand zal het geen zakelijke aanschaf zijn geweest (hoewel dit soort auto's wel weer mogelijk door mensen met geld en dus/vaak een eigen zaak worden aangeschaft). Maandag eens informeren.
Zoiets dacht ik ook al begrepen te hebben. Ik weet niet of de auto al uit de btw gehaald is. Gezien kilometerstand zal het geen zakelijke aanschaf zijn geweest (hoewel dit soort auto's wel weer mogelijk door mensen met geld en dus/vaak een eigen zaak worden aangeschaft). Maandag eens informeren.
- Will F.
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Kan toch niet zo zijn dat een belgische niet btw-auto (dus in bezit van particulier geweest) van 2014(!) met minder dan 6000km op teller niet interessant is omdat er nogeens btw over afgedragen moet worden in het land van import terwijl de auto binnen de EU blijft. Anders een duits exportkenteken aanvragen van een maand (of 2) en een vakantie plannen van 3000km. Schitterende aankoop trouwens!
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Maand of 2? 3.000 Kilometer is 2, maximaal 3 dagen rijden.
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Ik zou 't wel weten ja.
Duits export kenteken & een dikke roadtrip om er gelijk ffkes aan te wennen. In de alpen ofzo.
Duits export kenteken & een dikke roadtrip om er gelijk ffkes aan te wennen. In de alpen ofzo.
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Alleen kun je 'm dan niet all-risk verzekerd krijgen denk ik.
-
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Ik had mijn Clio RS in 2011 rijdend uit België gehaald.
Bij de Belgische export vrienden een export kenteken gehaald. Dit is inclusief WA verzekering.
Bij m'n eigen verzekering all risk op chassisnr verzekerd.
Belgische export kenteken was 2 weken geldig, daarna pas ingevoerd.
Bij de Belgische export vrienden een export kenteken gehaald. Dit is inclusief WA verzekering.
Bij m'n eigen verzekering all risk op chassisnr verzekerd.
Belgische export kenteken was 2 weken geldig, daarna pas ingevoerd.
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Ja en in die 2 weken kan je er mooi ff 3000km op zetten
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Heen en weer naar Kroatië of Toscane en je bent er al.
- alex987
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 20:36
- Locatie: dorpje in zuid-holland
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
v.w.b de eis van de belasting dienst grens voor nieuwe cq gebruikte auto zijnde min. 6mnd of 6000 km mijn porsche boxster kocht ik bij de duitse dealer 11mnd oud en met 4800km ik heb de dealer een 14 daags export kenteken met verzekering en het uitschrijven uit het duits kenteken register laten regelen (kosten totaal 200 euro) en ben met mij vrouw samen 1200 km door duitsland gaan crossen tot ik bij de nederlandse grens op precies 6000km stond en de auto op een geleende auto ambulance naar huis gereden leuke mannier om je nieuwe auto te leren kennen
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Tom je moet de auto Excl BTW laten factureren en betalen, de BTW betaal je hier in Nederland. Niet de BTW de Belgie in betalen die krijg je nooit meer terug.. als het een margeauto is heb je pech dan moet je dus 2x BTW betalen, dan dus even 3000 kilometer erbij rijden in die 2 weken
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Yep dat is inderdaad de conclusie.
Heeft iemand nog tips voor verzekeraars die de auto all-risk op chassisnummer willen verzekeren? Degene die ik nu gebeld hebben doen alleen WA. Voor een ritje naar huis (daar kan ie binnen en beveiligd staan) is dat voldoende, maar als ik ermee door Europa ga rijden wil ik graag wel goed verzekerd zijn (rijd al sinds ik m'n rijbewijs heb schadevrij, maar all risk incl. dekking tegen diefstal is wel prettig).
Heeft iemand nog tips voor verzekeraars die de auto all-risk op chassisnummer willen verzekeren? Degene die ik nu gebeld hebben doen alleen WA. Voor een ritje naar huis (daar kan ie binnen en beveiligd staan) is dat voldoende, maar als ik ermee door Europa ga rijden wil ik graag wel goed verzekerd zijn (rijd al sinds ik m'n rijbewijs heb schadevrij, maar all risk incl. dekking tegen diefstal is wel prettig).
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Heb direct even met mijn tussenpersoon gebeld voor je Tom, die zegt dat er zeer hoogstwaarschijnlijk geen enkele verzekeraar is die dat doet. Enige optie is contact zoeken met een bevriende auto garage, die hebben de mogelijkheid wel als het goed is.
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Thanks Riceaux.
Dat idee kreeg ik al, in ieder geval bij de normale verzekeraars. Raar eigenlijk, wat boeit het voor de verzekering nou welke kentekenplaat erop zit.. dezelfde variabelen gaan op toch (kans op schade * gemiddeld schadebedrag + marge, in combinatie met setje variabelen zoals locatie/schadevrije jaren/nieuwwaarde auto). Dat ik daarna een jaar de normale verzekering moet laten doorlopen is ook prima als de premie normaal is.
Dat idee kreeg ik al, in ieder geval bij de normale verzekeraars. Raar eigenlijk, wat boeit het voor de verzekering nou welke kentekenplaat erop zit.. dezelfde variabelen gaan op toch (kans op schade * gemiddeld schadebedrag + marge, in combinatie met setje variabelen zoals locatie/schadevrije jaren/nieuwwaarde auto). Dat ik daarna een jaar de normale verzekering moet laten doorlopen is ook prima als de premie normaal is.
- Arthur
- Berichten: 39732
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland
Teller vooruit draaien
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Brutus the Legend, HJ2, Semrush [Bot] en 164 gasten