Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Adwo » 07 mei 2015, 17:49

Hou er rekening mee dat de Autoweek site maar 2 BPM berekeningen laat zien.. Als er een gunstigere berekening mogelijk is van 2007 tot 2014 zie je dat niet. Ook importeren op basis van de koerstijst zit er niet bij.

BPM berekening opvragen voor het gunstigste bedrag kost EUR 19,95 bij Autotelex.

http://www.autotelex.nl/products/autoimport" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet,

Adwo

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Marc R » 10 mei 2015, 08:38

^^ dat zijn 2 goed geinvesteerde tientjes...

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 mei 2015, 10:43

Inderdaad. Die gebruik ik ook altijd.
Maar de berekening op Autoweek klopt altijd goed hoor.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Marc R » 10 mei 2015, 15:03

Wat mij overigens opvalt;

Bij de oude S8 V10 van 2008 betaalde men ongeveer tussen de 40 en 50k aan bpm bij een nieuwwaarde van ongeveer 190 a 200.000 euro.

Nu bij het nieuwe type S8 betaal je ongeveer 15k aan BPM maar dat ook bij een nieuwwaarde van 190 a 200.000 euro...

ergens zit een gat... :tooth:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Vliet » 02 jan 2017, 10:13

Even een schop omhoog voor dit topic. Ik ga zaterdag als het goed is naar een auto in Duitsland kijken, en eigenlijk wil ik hem gelijk meenemen als die goed is. Nu zie ik even door door de bomen het bos niet meer zeg maar. Veel sites roepen dat Duitse platen met een rood/geel vlakje verboden zijn in NL (toch zie ik ze vaak rijden). Daarnaast staat daar op de RDW ook niets over, daar staat zelfs dat je met buitenlandse platen naar de keuring mag komen.

Maar wat zijn kort de stappen die je moet doorlopen? En is het mogelijk om 's ochtends de auto te kopen en 's middags naar NL te rijden?

- Alle papieren van de auto uiteraard (inclusief APK en COC)
- Kenteken aanvragen (Kurzzeit?)
- Eendagskenteken voor naar de keuring?

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2696
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Mark 320iS » 02 jan 2017, 10:39

Zie hieronder in rood.
Vliet schreef: Maar wat zijn kort de stappen die je moet doorlopen? En is het mogelijk om 's ochtends de auto te kopen en 's middags naar NL te rijden? Ja, geen enkel probleem, ik zou wel vooraf het kenteken regelen (zie hieronder)

- Alle papieren van de auto uiteraard (inclusief APK en COC) Als je de duitse APK hebt kun je de geldigheidsdatum daarvan gewoon overnemen, wel zo handig.
- Kenteken aanvragen (Kurzzeit?) Met het kurzzeitkennzeichen mag je als Nederlander officieel niet in Nederland rijden, wel in het buitenland. Je bent ook gewoon verzekerd. De reden zou zijn dat de Nederlandse staat stelt dat je belastingontduikt omdat je geen wegenbelasting betaald hebt. Je hebt wel nog het exportkennzeichen, daarmee mag je gewoon rijden, maar is een stuk duurder. Ik woon vlakbij de duitse grens (+/-10 min rijden), dus ik heb het er altijd op gewaagd. Via het strassenverkehrsamt kun je alles digitaal aanvragen. Wellicht dat de verkoper het ook voor je kan regelen.
- Eendagskenteken voor naar de keuring?Dit krijg je gewoon van de RDW, en mag je zelf maken. Let er wel op dat je zelf een verzekering moet regelen.

Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Eric Z » 02 jan 2017, 10:45

Bpm ontheffing mis ik in jou verhaal, of is dat tegenwoordig niet meer nodig?

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Vliet » 02 jan 2017, 11:48

Hoi Mark, dank voor de uitleg. Maar zo'n exportkenteken moet je vooraf aanvragen? Want 100% zeker weten doe ik het natuurlijk nog niet. En waar ben je verzekerd met zo een kenteken?

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2696
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Mark 320iS » 02 jan 2017, 11:57

Nou, volgens mij kan het nog de dag zelf. Maar dan moet je even op de site van het strassenverkehrsamt kijken en checken wat de openingstijden zijn, op zaterdag is dat vaak tot 12u.

De verzekering zit gewoon bij het kenteken en heeft een WA dekking voor de geldigheidsperiode van het kenteken.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Erminio » 02 jan 2017, 12:07

Heb zelf de trackday auto (Seat Leon Cupra) gekocht in duitsland, kurzkenzeichen via internet ingevuld en betaald.
Auto overgeschreven bij een auto-postkantoor en tijdelijke kenteken laten maken (zit bij het auto-postkantoor), terug naaar het postkantoor en klaar. Heb de auto naar NL gereden en ben begonnen aan de verbouwing.

Mijn broer het een Audi TT ingevoerd uit Duistland, zelfde procedure als bovenstaand met als eztra, zorgen voor de orginele papieren en het equivalent van de APK (is in DL 2 jarig en veel strenger en wordt 1 op 1 overgenomen) en een keuring aanvragen bij de RDW en het restBPM bedrag betalen.

Er zijn verschillende sites waar je de restBPM kan laten uitrekenen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39689
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Arthur » 02 jan 2017, 12:37

Hoe zit het met een EC- Certificate Of Conformity (EG-Certificaat van Overeenstemming)? Moet zoiets altijd bij een auto zitten?
Bij mijn ingevoerde F11 zit die wel maar bij mijn ander 2 auto's (origineel NL) heb ik dat niet. Tenminste, niet dat ik het weet...

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Dickh. » 02 jan 2017, 13:26

Het Duitse exportkenteken op de NL belasting site in vullen en je mag ermee rijden in NL. Meerdere keren gedurende deze 14 dagen aan de kant gezet door zowel politie als douane maar elke keer compliment dat ik de boel voor mekaar had.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Will F. » 02 jan 2017, 17:06

@Dick: Daarna gelijk ingevoerd? En wordt dan de datum waarop je het exportkenteken aangemeld hebt genomen als datum van invoer of de datum dat je bpm aangifte doet. Als je hem nogeven een maand of twee laat staan tot de winter voorbij is bijvoorbeeld, kan dat soms weer paar 100€ bpm schelen.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2696
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Mark 320iS » 02 jan 2017, 17:13

De datum dat je aangifte doet. Kenteken is gewoon 14 dagen geldig en er hangt geen verplichting tot invoer oid aan vast.

Ik heb altijd het kurzzeitkennzeichen gebruikt, en dat mag dus officieel niet, maar is wel een stuk goedkoper (als je die pakt die 5 dagen geldig is).

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7981
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door MParallel » 02 jan 2017, 17:14

Arthur schreef:Hoe zit het met een EC- Certificate Of Conformity (EG-Certificaat van Overeenstemming)? Moet zoiets altijd bij een auto zitten?
Bij mijn ingevoerde F11 zit die wel maar bij mijn ander 2 auto's (origineel NL) heb ik dat niet. Tenminste, niet dat ik het weet...
Ik had hem niet toen ik de M3 importeerde. Is ook niet om gevraagd. Volgens mij herkennen ze bij de RDW een dergelijke auto wel en dat daar wel een typegoedkeuring voor is afgegeven.

Ik heb destijds een autoambulance gehuurd. Scheelde me al dat 'gedoe' met 1-dags kentekens e.d.

Auto opgehaald, naar de RDW, gekeurd en vervolgens naar huis gereden en toen gestald totdat kentekenpapieren binnen waren.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39689
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Arthur » 02 jan 2017, 17:17

Bij mij ook zo gedaan, maar dan op zo'n oprij-auto(?).

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7981
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door MParallel » 02 jan 2017, 17:36

Arthur schreef:Bij mij ook zo gedaan, maar dan op zo'n oprij-auto(?).
Oh ja misschien is dat de juiste term.

ZO'n ding:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39689
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Arthur » 02 jan 2017, 17:47

Ja, zo :)

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Dickh. » 02 jan 2017, 19:02

Will F. schreef:@Dick: Daarna gelijk ingevoerd? En wordt dan de datum waarop je het exportkenteken aangemeld hebt genomen als datum van invoer of de datum dat je bpm aangifte doet. Als je hem nogeven een maand of twee laat staan tot de winter voorbij is bijvoorbeeld, kan dat soms weer paar 100€ bpm schelen.
Ik heb de auto gewoon gebruikt in deze 14 dagen. Hij was aangemeld bij de belastingdienst dus geen probleem. Moest instructie geven bij Hanseat en de auto moest omgebouwd worden naar grijs kenteken. Dus op de laatst mogelijke dag naar de RDW gegaan.
Je kan 'm na verloop van de 14 dagen natuurlijk gewoon op eigen grond weg zetten en wachten tot een voor jou geschikter tijdstip waarbij je dan een gratis ééndaags kenteken aanvraagt.

bm-dub
Berichten: 1168
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door bm-dub » 02 jan 2017, 19:53

Vliet schreef:Hoi Mark, dank voor de uitleg. Maar zo'n exportkenteken moet je vooraf aanvragen? Want 100% zeker weten doe ik het natuurlijk nog niet. En waar ben je verzekerd met zo een kenteken?
Vooraf aanvragen is niet nodig. Enkel als je export kentekens koopt voor een lange periode (paar maanden bijv.). Als je de auto hebt gekocht ga je naar die kantoortjes die de exportkentekens maken. Vaak zitter er meerdere naast elkaar gevestigd. Het loont om even verschillende van die kantoortjes in te lopen omdat de prijzen wel eens kunnen verschillen. Als ik mij goed herinner was het +-E200,- voor een kenteken met geldigheidsduur van een maand. Als je de verzekering hebt betaald krijg je een stickertje wat je op de kenteken moet plakken, zodra dat is gebeurd kan je ermee de weg op.

Bij het afsluiten van de verzekering krijg je gewoon een groene kaart met daarop een overzicht van de landen waar je verzekerd bent met dat export kenteken.

Edit: Certificaat van overeenstemming is bij mij niet naar gevraagd bij de RDW. Eventueel kan je dat via de merkdealer opvragen mocht het toch nodig zijn.

pimini
Berichten: 177
Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door pimini » 02 jan 2017, 20:01

Arjan, staat hij ver in Duitsland?

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door NSXRS » 02 jan 2017, 21:37

Houd er met zo'n oprij auto wel rekening mee dat de meest voorkomende kleinere versies welke met BE rijbewijs gereden mogen worden zoals vermoedelijk ook op de foto hierboven, maar toegestaan laadvermogen van ca. 1250-1350Kg hebben. Ben je met moderne middenklasser auto al snel overheen. Voor de zwaardere versies moet je groot rijbewijs hebben.

Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Eric Z » 02 jan 2017, 23:35

Voor BE heeft die hierboven een as te weinig. Wel een goed aandachtspunt!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Martin van der Zwaard » 03 jan 2017, 12:16

Een as te weinig?? Heb zelden een oprijwagen gezien met twee assen achter.
Zowel voor B als C kan deze configuratie prima. Wij hebben beide in bezit met als enige verschil dat de auto die geschikt is voor B enkel lucht is en de andere dubbel lucht ivm het hogere laadvermogen.

Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Eric Z » 03 jan 2017, 12:22

NSXRS heeft het over BE, dan moet je dus een extra as hebben want dan heb je een trekker en oplegger/aanhangwagen nodig. Dacht dat hij zo'n clixtar o.i.d. combinatie bedoelde.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dimitri, Google [Bot] en 59 gasten