Busjestopic

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Busjestopic

Bericht door Kasteel » 02 jan 2012, 17:37

EG schreef:Bij ons deden de Sprinter bakwagens (313/311) (vorig model) netjes 400 kilometer met 80 liter. Ja dat lees je goed, dat is dus gewoon 1:5. Maar dat was koerierwerk met heel veel stadsverkeer (veel starten stoppen).
Dat moet denk ik 413/411 of 513/511 zijn? Motorisering heeft grote invloed op het verbruik. Met name de langere noodzakelijke vollast en kortere (std) overbrenging spelen hier parten.
Referentie: 516cdi met treingewicht 5/5,5t op een traject van 200km spoed @ top 140/145 verbruikte net 1 op 5.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Busjestopic

Bericht door EG » 02 jan 2012, 18:03

413/411 idd, maar wel het oude model, wel de type met heldere koplampen.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Busjestopic

Bericht door Kasteel » 02 jan 2012, 18:22

Is wel een reëel verbruik voor die dingen, wij hielden 1 op 6 aan als benchmark, 1 op 5 voor trappen en 1 op 7 voor netjes, huidige 516cdi's zijn de eerste die er positief van af weken :).

Het was overigens ook niet bedoeld als dick-contest, maar gewoon wat referentie wat aantoont dat 1 op 7 onnodig is, hoewel zonder overige gegevens dit ook niet alles zegt...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Busjestopic

Bericht door Luco » 02 jan 2012, 19:11

Kasteel schreef:
EG schreef: Verbruik is idd ook mega, vooral als je korte afstanden doet verbruikt de diesel gewoon mongolisch veel. 1:7 is gewoon doodnormaal. Maar goed, als je het kentekengewicht ziet is dat ook niet wonderbaarlijk.
Nja, een Sprinter met bakopbouw, in distributieverkeer en treingewicht van 3,5-5t weet anders gewoon zuiniger dan 1 op 7,5 te scoren...
Snap dat niet, met de camper en de patrol haal ik met de aanhanger erachter gewoon 1 op 8 a 9, zonder aanhanger gewoon 1 op 10

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Busjestopic

Bericht door Kasteel » 02 jan 2012, 20:42

Luco schreef:
Kasteel schreef:
EG schreef: Verbruik is idd ook mega, vooral als je korte afstanden doet verbruikt de diesel gewoon mongolisch veel. 1:7 is gewoon doodnormaal. Maar goed, als je het kentekengewicht ziet is dat ook niet wonderbaarlijk.
Nja, een Sprinter met bakopbouw, in distributieverkeer en treingewicht van 3,5-5t weet anders gewoon zuiniger dan 1 op 7,5 te scoren...
Snap dat niet, met de camper en de patrol haal ik met de aanhanger erachter gewoon 1 op 8 a 9, zonder aanhanger gewoon 1 op 10
Met distributieverkeer en snelwegtempo 100+?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Busjestopic

Bericht door Luco » 02 jan 2012, 20:49

Kasteel, gewoon algemeen gebruik, lange stukken korte stukken, 100 plus met de camper valt niet mee maar weegt dan zon 6 tot 7 ton

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Busjestopic

Bericht door steve smith » 02 jan 2012, 21:26

Ehhh, Luco, misschien moet je eens een paar dagen met een koerier mee gaan. De routes van die gasten zijn niet berekend op sociaal wenselijk rijgedrag. Er is maar 1 stand.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Busjestopic

Bericht door Luco » 02 jan 2012, 21:42

steve smith schreef:Ehhh, Luco, misschien moet je eens een paar dagen met een koerier mee gaan. De routes van die gasten zijn niet berekend op sociaal wenselijk rijgedrag. Er is maar 1 stand.
Lol, das bij de camper ook, anders haal ik de 100 niet :tong:
Maar zou best willen koerieren hoor :blink: , ik vind autorijden leuk.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Busjestopic

Bericht door Jussi » 02 jan 2012, 22:22

Luco schreef:
steve smith schreef:Ehhh, Luco, misschien moet je eens een paar dagen met een koerier mee gaan. De routes van die gasten zijn niet berekend op sociaal wenselijk rijgedrag. Er is maar 1 stand.
Lol, das bij de camper ook, anders haal ik de 100 niet :tong:
Maar zou best willen koerieren hoor :blink: , ik vind autorijden leuk.
Wacht maar. Bij FedEx mag je enkel maar bochten naar rechts nemen. :dood:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Busjestopic

Bericht door Niels » 02 jan 2012, 23:02

Gefeliciteerd met de aankoop Allen. Als de voordelen van een grijs kenteken voor een particulier nog zouden gelden dan reed ik in een T4 of T5. Alhoewel ik de T5 te weinig heb meegemaakt om er kwalitatief over te kunnen oordelen vind ik wel dat ze super rijden. T4 met goede opties en TDI is ook gewoon een super ding al wordt het spul nu wel ouder natuurlijk.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Busjestopic

Bericht door allen » 03 jan 2012, 10:12

Misschien geheel onterecht, maar ik ben altijd wat huiverig voor tweedehands busjes. Bang dat ze afgetrapt zijn. Als particulier zou je volgens mij een busje om kunnen bouwen tot een camper. Is de MRB ook te verwaarlozen. Maar als je niets met kamperen hebt...
Kwa aanschaf ben ik een beetje afgegaan op Joy z'n ervaringen. Heb hem nog niet horen klagen over de betrouwbaarheid. Rijden in een T5 is me altijd wel bevallen. Ook in de basisversies.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Busjestopic

Bericht door M@rcel » 03 jan 2012, 10:17

Dank voor de info Reind,


Ouders van mijn buren rijden met een Fiat Scudo Executive op geel kenteken. Echt een knappe bus om te zien, zelfs chique te noemen.
Weet iemand of dat een beetje rijdt, en of ze betrouwbaar zijn?

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: Busjestopic

Bericht door 2000USA » 03 jan 2012, 10:35

Rijdt prima, bijna personenwagen-like, door de zitpositie 'in de stoel' ipv 'op de bok'.
Ook met 2.0 165 pk diesel prima vooruit te branden!
Tijdje geleden mee naar Antwerpen geweest met een groepje mensen, en ook eens naar Hannover. Fijne reisauto. Helaas geen automaat te leveren. Wel een groot voordeel: hij is laag genoeg om een parkeergarage mee in te kunnen, kan met een transporter vaak weer niet. Je ziet hem de laatste tijd ook veel meer als taxi rijden.

Problemen ken ik eigenlijk niet, alleen eens iets gehoord van electronica, na het verkeerd aansluiten van een Pioneer unit.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Busjestopic

Bericht door Luco » 03 jan 2012, 10:37

Nu het hier toch zo druk is.

Niemand die een baantje weet als chauffeur of (inter)nationale koerier ofzo?

sorry voor off topic

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Busjestopic

Bericht door Petrolhead Tom » 03 jan 2012, 10:51

steve smith schreef:Ehhh, Luco, misschien moet je eens een paar dagen met een koerier mee gaan. De routes van die gasten zijn niet berekend op sociaal wenselijk rijgedrag. Er is maar 1 stand.
Good memories. Heb een tijdje gewerkt als oproepkracht. Mocht ik met een sprinter de hele benelux door. 516 cdi. Zo'n oude. 2300 kilo parket achterin en nog steeds 160 op de TomTom. Awesome! :df:

ErikS
Berichten: 18531
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Busjestopic

Bericht door ErikS » 03 jan 2012, 11:35

Luco schreef:Nu het hier toch zo druk is.

Niemand die een baantje weet als chauffeur of (inter)nationale koerier ofzo?

sorry voor off topic
Mag ik je een tip geven?
Kijk eens in Bodegraven bij de grotere kaasboeren.......

Die kunnen naar mijn idee een goed hard werkende kracht over het algemeen wel gebruiken.
Inkomen = inkomen gaat hier op, neem ik aan?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Busjestopic

Bericht door Luco » 03 jan 2012, 11:43

ErikS schreef:
Luco schreef:Nu het hier toch zo druk is.

Niemand die een baantje weet als chauffeur of (inter)nationale koerier ofzo?

sorry voor off topic
Mag ik je een tip geven?
Kijk eens in Bodegraven bij de grotere kaasboeren.......

Die kunnen naar mijn idee een goed hard werkende kracht over het algemeen wel gebruiken.
Inkomen = inkomen gaat hier op, neem ik aan?
Ja, maar kan niet in vaste of loondienst.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Busjestopic

Bericht door Peric » 03 jan 2012, 22:16

Anders vraag je toch of je hun niet gewoon kan factureren..
Niet geschoten is altijd mis.

Of zoek even..

http://zzpnodig.nl/

http://zzp.ietslatendoen.nl/Gezocht-zzp ... boden.html

http://www.zzper.nl/

enz. enz...

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: Busjestopic

Bericht door Dickh. » 03 jan 2012, 22:30

Allen,

Weet je wel zeker dat je de korte neemt? Mijn Multivan was wel heel erg krap achterin hoor. De V6 met LWB was van binnen ruim 20cm ruimer en ik heb er eigenlijk nooit een negatieve ervaring mee gehad.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Busjestopic

Bericht door Ar » 03 jan 2012, 23:16

allen schreef:Misschien geheel onterecht, maar ik ben altijd wat huiverig voor tweedehands busjes. Bang dat ze afgetrapt zijn
Als je in Duitsland een luxe personenversie koopt en die laat ombouwen naar grijs kenteken is het risico vrij klein. Aan de staat van de bus kun je vaak afleiden hoe er mee omgegaan is.
Een nadeel is de hoge nieuwprijs(bijtelling) als je ook privé wilt rijden.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Busjestopic

Bericht door allen » 04 jan 2012, 05:52

Dickh. schreef:Allen,

Weet je wel zeker dat je de korte neemt? Mijn Multivan was wel heel erg krap achterin hoor. De V6 met LWB was van binnen ruim 20cm ruimer en ik heb er eigenlijk nooit een negatieve ervaring mee gehad.
Hey Dick, hoe vaak heb jij in een parkeergarage gemoeten? Geen idee of ik het nog kan wijzigen omdat ik al besteld heb, maar dat is dus m'n voornaamste probleem. Stoel staat bij mij wel redelijk naar voren.

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: Busjestopic

Bericht door Dickh. » 04 jan 2012, 07:24

Ik begrijp je angst, echter deel ik het na 1,5jaar LWB niet. De V6 was onze dagelijkse auto en zelfs Miran ging er mee boodschappen doen.

Vergis je niet in de afmetingen. Een lange 7, S of vergelijkbaars doet er niet voor onder.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Busjestopic

Bericht door Kasteel » 04 jan 2012, 09:02

Dickh. schreef:Allen,

Weet je wel zeker dat je de korte neemt? Mijn Multivan was wel heel erg krap achterin hoor. De V6 met LWB was van binnen ruim 20cm ruimer en ik heb er eigenlijk nooit een negatieve ervaring mee gehad.
Vind 'm persoonlijk toch wel een stuk minder praktisch rijden, Sprinter/Crafter L2 vind ik dan handzamer (muv hoogte voor parkeergarages).

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Busjestopic

Bericht door allen » 04 jan 2012, 09:30

Extra lengte is met mijn 1.70 denk meer een luxe Bart. Doordat ik niet zover naar achteren zit met de stoel heb ik simpelweg wel wat ruimte voor de passagiers achter mij. De hoogte moet je met een T5 volgens mij altijd wel even rekening mee houden? Want niet alle garages zijn even hoog. Die extra ruimte van een lange versie zou het voor mij dan weer wel makkelijk maken om bijvoorbeeld een werkruimte in te laten maken. Ik zet hem nu ook weleens langs de kant tijdens files. Bakkie koffie, erbij. Maar even werken in een Forester is echt behelpen. Rijdend heb ik geen problemen met het formaat. De wagen is aardig vierkant. Afgezien van de neus (waar parkeersensoren in zitten) kan ik heel de wagen goed overzien. Enige wat ik niet zou willen is dat ik straks de wagen steeds in een woonwijk moet neerzetten en te voet / metro / etc. verder.
Crafter is voor mij gevoelsmatig 9 bruggen te ver. Daar leent mijn beroep zich niet voor. :mrgreen:
Maar als er meer mensen zijn met ervaringen, laat maar horen.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Busjestopic

Bericht door Peric » 04 jan 2012, 10:30

Kun je met deze eigenlijk wel een parkeergarage in?
Meeste hebben een max van 1.90, en zag dat de T5 1.99 hoog is.
Ik had een T4, en daarmee kon het nét..

Kun je geen klaptafeltje achter de bestuurdersstoel doen ofzoiets?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 356 gasten