Busjestopic

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Busjestopic

Bericht door Luco » 01 jan 2012, 22:34

Allen, die ik zag is inderdaad een mu;tivan, maar ff een paar opties aankruizen en je zit zo boven de 50k VOOR EEN BUS :dood:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Busjestopic

Bericht door Joy » 01 jan 2012, 22:49

T5 GP is de officiële benaming, op forums ook vaak T5,5 genaamd. De horrorverhalen zijn inderdaad her en der te lezen op bijvoorbeeld het Transporterforum ( http://www.weetjewel.com ). We hebben een T4 gehad en zijn inmiddels in het bezit van de 2e Transporter T5. Alle 3 zijn en waren eigenlijk probleemloos. De laatste T5 had een keer een motorstoring welke onder coulance is verholpen (ik geloof een EGR-klep). Verder regulier onderhoud en that's it.
Dus ja, het is wellicht op bepaalde onderdelen fragiele techniek en het maakt uit hoe er mee gereden wordt. Uit eigen ervaring kan ik alleen melden dat het betrouwbare auto's zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ze foutloos zijn.
De nieuwe 4-cilinder techniek moet zich gaan bewijzen in de relatief zware bussen, het lijkt vooralsnog betrouwbaar.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Busjestopic

Bericht door Reind » 02 jan 2012, 09:42

Wij hebben twee VW busjes. 1 T4 trekslet (racebus) uit 2002 met enkelcabine en 102Pk. Ook hebben we zakelijk nog een T5 multivan (geel kenteken) alleseropeneraan versie. Dikste Diesel 184pk?? en automaat. Blauw met cream leer/alcantara.

T4 trekslet
Onverwoesbaar ding. Ding word altijd mishandeld en er hangt 40% van zijn leven een ambulance achter met een 1300Kg racer erop. Gekocht in 2007 en sindsdien is de luchtmassa meter een x stuk gegaan en de uitlaat moest worden vervangen. Voor de rest alleen wat kleine dingetjes. Ik heb een keer een busje olie gehaald voor het geval dat. Laatst na een jaar eens het oliepijl gecheckt, gewoon boven de peilstook. En met 18Inch RS6 velgen en zijn licht blauwe kleur nog een leuk ding om te zien ook.

T5 Multivan
Mooie auto maar. Zuipschuit, DUUR in onderhoud, schijt automaat (welke net gereviseerd is voor 4K). Dat is echt een 1 x nooit weer auto. Hoewel wel hem gewoon zakelijk helemaal af rijden.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Busjestopic

Bericht door NSXRS » 02 jan 2012, 09:56

Bovenstaande is exact wat ik ook overal hoorde/las, vandaar dat ik niet aan zo'n VW bus heb durven beginnen.

Daarom nog steeds mijn ouwe trouwe Transitje gehouden.
Staat nu 100K Km op waarvan zelf ca 70K Km gereden en behalve een set voorwiellagers (kwaaltje bij Transit, die zijn altijd rond de 70K Km slecht) + setje remmen en een keer lekke dieselpomp aansluiting, nog nooit iets aan gehad (en er heeft toch ook wel zo'n 15-20K Km een beladen autotrailer aan gehangen). Top bussie, alleen is de VW natuurlijk luxer, vandaar dat ik er over na heb gedacht..

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Busjestopic

Bericht door wjn » 02 jan 2012, 10:25

Goedemorgen en ook eens inhaken op dit topic.

M'n (vorige) bus, ook een T5 Multivan, was eigenlijk probleemloos. Heb wel de turbo moeten vervangen (bij 300.000km), maar dat vind ik min of meer bij normaal onderhoud horen.

Nu bij 400.000km was de bak kapot gegaan (5e + lager ingeslagen), dat vind ik dus niet kunnen (ook niet met 400.000km). Daarom laten staan en meteen verkocht.

Maar de nieuwe wordt sowieso weer een T5(.5), 4-Motion, 2.0BiT etc. En gezien de levertijd gaan de zaken niet zo slecht met VW T5 (ik moet ca. 6 maanden wachten).

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Busjestopic

Bericht door allen » 02 jan 2012, 10:29

Ik weet niet waar het bij jou aan ligt, maar bij mij was de levertijd 14 weken. Met dsg zou ik dan wel gelijk over een half jaar levertijd zitten. :duh:
Zal maar hopen dat de bus er ook echt snel is. Waar is toch de goede oude tijd met levertijden van 14 dagen?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Busjestopic

Bericht door Luco » 02 jan 2012, 10:49

wjn schreef:
Nu bij 400.000km was de bak kapot gegaan (5e + lager ingeslagen), dat vind ik dus niet kunnen (ook niet met 400.000km). Daarom laten staan en meteen verkocht.
Sorry hoor maar met 400.000 km mag er best iets aan de bak kapot gaan, ligt er overigens ook aan hoe en waarmee die 400.000 km is afgelegd.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Busjestopic

Bericht door wjn » 02 jan 2012, 11:47

allen schreef:Ik weet niet waar het bij jou aan ligt, maar bij mij was de levertijd 14 weken. Met dsg zou ik dan wel gelijk over een half jaar levertijd zitten. :duh:
Zal maar hopen dat de bus er ook echt snel is. Waar is toch de goede oude tijd met levertijden van 14 dagen?
Komt door de 4-Motion, helaas.
Luco schreef:
wjn schreef:
Nu bij 400.000km was de bak kapot gegaan (5e + lager ingeslagen), dat vind ik dus niet kunnen (ook niet met 400.000km). Daarom laten staan en meteen verkocht.
Sorry hoor maar met 400.000 km mag er best iets aan de bak kapot gaan, ligt er overigens ook aan hoe en waarmee die 400.000 km is afgelegd.
Die 400.000km is in 5 jaar afgelegd (om precies te zijn 385.000km), ik zou zeggen de helft v/d tijd snelweg / 6e versnelling.

Syncro ringen e.d. kan ik wel begrijpen, maar een ingeslagen lager in de bak (dus het aluminium is zeg maar zo vervormd dat het lager ca. 5mm verder naar buiten zit, en dus de hele as met de 5e & 6e versnelling ook), kan ik niet begrijpen.

Maar boeit ook niet, ik heb 'm voor een redelijke prijs direct kunnen verkopen en was er wel zo tevreden mee, dat er weer een nieuwe T5 aankomt.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Busjestopic

Bericht door Marc R » 02 jan 2012, 12:22

Ik vind 400.000km genoeg hoor....pfff mijne gaat er met 200.000km uit....nog 4 jaar dus.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Busjestopic

Bericht door Luco » 02 jan 2012, 12:32

wjn schreef:
allen schreef:Ik weet niet waar het bij jou aan ligt, maar bij mij was de levertijd 14 weken. Met dsg zou ik dan wel gelijk over een half jaar levertijd zitten. :duh:
Zal maar hopen dat de bus er ook echt snel is. Waar is toch de goede oude tijd met levertijden van 14 dagen?
Komt door de 4-Motion, helaas.
Luco schreef:
wjn schreef:
Nu bij 400.000km was de bak kapot gegaan (5e + lager ingeslagen), dat vind ik dus niet kunnen (ook niet met 400.000km). Daarom laten staan en meteen verkocht.
Sorry hoor maar met 400.000 km mag er best iets aan de bak kapot gaan, ligt er overigens ook aan hoe en waarmee die 400.000 km is afgelegd.
Die 400.000km is in 5 jaar afgelegd (om precies te zijn 385.000km), ik zou zeggen de helft v/d tijd snelweg / 6e versnelling.

Syncro ringen e.d. kan ik wel begrijpen, maar een ingeslagen lager in de bak (dus het aluminium is zeg maar zo vervormd dat het lager ca. 5mm verder naar buiten zit, en dus de hele as met de 5e & 6e versnelling ook), kan ik niet begrijpen.

Maar boeit ook niet, ik heb 'm voor een redelijke prijs direct kunnen verkopen en was er wel zo tevreden mee, dat er weer een nieuwe T5 aankomt.

Te lage toeren in te hoge versnelling is de grootste bakkensloper, zeker als er ook nog een aanhanger achter hangt.
Merken en bakken genoeg die er last van hebben, en dan is het inderdaad de hoogste versnelling die eruit loopt.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Busjestopic

Bericht door allen » 02 jan 2012, 12:44

Maar hij reed in z'n 6 Luco... :tong:

Vind zelf 4 ton ook wel normaal hoor. Klant van me is een rustige rijder. Daar ging de automaat van een nieuw aangekochte E klasse er binnen 250.000 kilometer uit. En die beste man is superzuinig met z'n auto's. Zwaarste lading daar was z'n ski uitrusting of z'n golfclubs.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Busjestopic

Bericht door M@rcel » 02 jan 2012, 12:59

Kan op de VW site niets vinden over Transporters op geel kenteken, dus hier een paar vragen van een busjes-leek.
Worden die dingen ook op V6 benzine geleverd? Staat me namelijk iets bij van een dikke V6 waarmee ik ooit in Azië van vliegveld naar hotel werd gereden. Wat wegen ze ongeveer in 8 persoons uitvoering? Iemand een goed adres bekend voor jong gebruikte geel kenteken uitvoeringen?

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Busjestopic

Bericht door steve smith » 02 jan 2012, 13:10

V6 is uit productie. Nu alleen nog looney-tunes 2 liters. Pak VW.de maar, daar staat alles.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Busjestopic

Bericht door Marc R » 02 jan 2012, 13:30

T word eigenlijk tijd voor een BMW busje.... :df:

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Busjestopic

Bericht door M@rcel » 02 jan 2012, 13:31

Dank je,
Lees ook dat die dingen Multivan genoemd worden ipv transporter.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Busjestopic

Bericht door Petrolhead Tom » 02 jan 2012, 13:36

Marc RS4 schreef:T word eigenlijk tijd voor een BMW busje.... :df:
Staat me nog iets van bij dat een verkoper van Snellers in een, tot grijs kenteken omgebouwde X5 reed. :kotsen:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Busjestopic

Bericht door steve smith » 02 jan 2012, 14:18

Petrolhead Tom schreef:
Marc RS4 schreef:T word eigenlijk tijd voor een BMW busje.... :df:
Staat me nog iets van bij dat een verkoper van Snellers in een, tot grijs kenteken omgebouwde X5 reed. :kotsen:
Tja. Liever een X5 op grijs dan elk japans product waar geen S2000/2000GT/240Z/NSX op staat. Ieder z'n ding ;)

X5 3.0d 218ps op grijs met 3,5t sleurgewicht kan ik best gebruiken! Bij voorkeur met een pook!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Busjestopic

Bericht door allen » 02 jan 2012, 14:38

M@rcel schreef:Dank je,
Lees ook dat die dingen Multivan genoemd worden ipv transporter.
Je kunt kijken voor een Transporter Combi, alleen ziet dat er imho niet uit van binnen. Net ff te schraal. De enige benzinemotor die ze nu hebben is een 2 liter met 115 pk.

Wat die looney tunes versies betreffen Steve, zelfs het oh zo heilige BMW begint er tegenwoordig mee. Kijk, als iedereen nu gewoon de dikke 6 cilinders bleef kopen was er niets aan de hand. Maar blijkbaar praten mensen wat makkelijker. Zodra ze de brandstofrekening zien, willen ze ineens allemaal aan de 4 pitters. Oftewel, het gros graaft z'n eigen graf want hooguit 5 procent hecht echt waarde aan het aantal cilinders. Mercedes propt ook ineens een kleine 4 pitter in het vooronder van een ML. Daar zal heus wel marketingonderzoek op losgelaten zijn.
Ik persoonlijk heb nooit waarde gehecht aan meer cilinders en een grotere cilinderinhoud. Voor mij boeit het dan ook echt niet wat er in het vooronder zit. Zolang het maar betrouwbaarder is dan een k-series... :mrgreen:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Busjestopic

Bericht door steve smith » 02 jan 2012, 14:55

allen schreef:Wat die looney tunes versies betreffen Steve, zelfs het oh zo heilige BMW begint er tegenwoordig mee. Kijk, als iedereen nu gewoon de dikke 6 cilinders bleef kopen was er niets aan de hand.
Tja. Je post leest wat "gekrenkt". Een beetje gefrustreerd. En ik snap eerlijk gezegd niet wat BMW met bedrijfsbusjes te maken heeft.

Een klein busje hier hangt standaard twee ton achter. Een groot busje hier hangt variërend 2,5t a 3,5t achter. In geval van een klein busje dus een treingewicht van 4,5 a 5t en in geval van de Sprinter 6t a 7t. Sorry hoor, maar 2,5L cilinderinhoud is gewoon het minimum wat je bergaf nodig hebt om die handel tegen te houden. En dat is nou eenmaal waar veel rij. Of het nou naar de Ring is, Spa, Ascari, whatever. Klimmen en dalen. En dan moet er gewoon een stevige motor in zitten met een beetje longen en inhoud, en een handgeschakelde bak.

In m'n grijs-kenteken Megane is die 1.9dCi 120 helemaal prima, in een bus met een eigen gewicht van 3 ton geladen is dat voor mij niet acceptabel. Vind het namelijk gewoon gevaarlijk en zeer onprettig rijden als die massa door komt zetten en je door je compressie heen drukt. Downsizing is prima, maar niet op een werkpaard. V6 in een Vito is onzin. V6 in een Sprinter is een must bij mijn gebruik.

En zuiniger ook trouwens: De 518 is heen en weer naar Spanje met trailer 30% zuiniger dan de huur 515 waar we dat eerst mee deden. Wat de 515cdi Aut bergop in 2 deed, doet de 518cdi-pook onderin 4 met de helft van de toeren en meer gang.....

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Busjestopic

Bericht door Reind » 02 jan 2012, 15:30

M@rcel schreef:Kan op de VW site niets vinden over Transporters op geel kenteken, dus hier een paar vragen van een busjes-leek.
Worden die dingen ook op V6 benzine geleverd? Staat me namelijk iets bij van een dikke V6 waarmee ik ooit in Azië van vliegveld naar hotel werd gereden. Wat wegen ze ongeveer in 8 persoons uitvoering? Iemand een goed adres bekend voor jong gebruikte geel kenteken uitvoeringen?

Wij hebben dus zo'n ding op geel kenteken. Een dikke vijfpitter diesel 184pk?? met automaat. De snelste iig. Nieuw gekocht in 2006 en er staat inmiddels 95K op de klok (uit mijn hoofd). We hadden misschien beter een benzine kunnen nemen :D . Het is een 7 persoons auto 2 stoelen voorin/2 stoelen in het midden en een bank. De middelste stoelen kunnen draaien en er zit een multifunctionele tafel in. De stoelen en banken kunnen er helemaal uit waardoor je enorm veel ruimte heb. Afwerking is alla VAG erg goed en hij heeft zelf een afsluitbaar vak waar je een complete cola fles in kwijt kan. Die van ons heeft ook electrische deuren links en recht die je op afstand kan openen en sluiten. Leuke gadget.

Een erg praktische auto dus. Maar ook erg veel nadelen.
- Zwakke automaat;
- Zware auto 1900kilo ofzo
- Hoog brandstof gebruik 1:7
- Niet snel (200 lukt alleen met wind mee en berg af)
- Nieuw bizar duur. 75K ofzo

Je ziet ze ook bijna niet rijden in Nederland. En in mijn ogen komt dat omdat er ook andere veeeeel goedkopere 7 persoon auto's zijn.

Wanneer je 5 kinderen zou hebben is het een overweging maar anders zou ik nooit zo'n ding prive rijden.

Wij gebruiken hem om (internationale) zakenrelaties rond te rijden.

Elise
Berichten: 7263
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Busjestopic

Bericht door Elise » 02 jan 2012, 16:06

allen schreef:Zolang het maar betrouwbaarder is dan een k-series... :mrgreen:
Doet me denken aan een oude discussie over de k-series, http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 72#p386272

Dus gelijk maar even de vraag terugkaatsen.....
Hoe vaak heb jij de koppakking (laten) vervangen van de k-series?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Busjestopic

Bericht door allen » 02 jan 2012, 16:36

Steve, ik geef alleen aan dat dit bij alle fabrikanten is. Vroeg of laat komt iedereen met kleinere motoren. De auto's blijven gek genoeg groter worden. Een beetje suv zal tegenwoordig al meer wegen dan een bus. Daar mag en kan ook wat zwaars achter hangen. De techniek gaat voort. Ik ben benieuwd of de in jou bereden gebieden straks geen enkel modern vw busje meer rijdt omdat de motor een 2 liter is. Wellicht dat een automaat nu nog niet sterk genoeg is, maar uiteindelijk zal dat dan ook nog wel veranderen. Vroeger had je een dikke stoomlocomotief nodig, tegenwoordig zie je ze nergens meer. De tijd staat niet stil. Als je bedoeld dat ik me gekrenkt zou voelen omdat ik toevallig zo'n ding heb besteld, dan nee. Ik respecteer je mening, maar ik hecht er geen waarde aan. Het heeft me nooit kunnen boeien wat andere mensen van mijn autokeuzes dachten. Dan had ik als chinees zijnde sowieso geen bestelbus moeten kopen. :beer:

@Bert: Ik zelf nul keer! :clown:
Vdk heeft de koppakking een keer gewisseld toen ik hem in m'n bezit had. Daarna opnieuw op laten bouwen met een nieuw type koppakking en daarna een Duratec besteld.
M'n mening over een k-series heb ik uiteindelijk iets moeten bijstellen :mrgreen:

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Busjestopic

Bericht door EG » 02 jan 2012, 17:05

steve smith schreef:V6 is uit productie. Nu alleen nog looney-tunes 2 liters. Pak VW.de maar, daar staat alles.
Was dat niet die motor die al bij 50k kettingproblemen had in R32 vorm? Of is dat bij de Transporter no issue?

Vind het ook jammer dat ze die 3.2 niet erin doen, juist bij zo een idioot zware bus moet je minimaal zo een ding of een dikke turbomotor erin (haal maar de Audi TTRS motor uit de kast, beetje terugtunen klaar).

Verbruik is idd ook mega, vooral als je korte afstanden doet verbruikt de diesel gewoon mongolisch veel. 1:7 is gewoon doodnormaal. Maar goed, als je het kentekengewicht ziet is dat ook niet wonderbaarlijk.

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Busjestopic

Bericht door Kasteel » 02 jan 2012, 17:23

EG schreef: Verbruik is idd ook mega, vooral als je korte afstanden doet verbruikt de diesel gewoon mongolisch veel. 1:7 is gewoon doodnormaal. Maar goed, als je het kentekengewicht ziet is dat ook niet wonderbaarlijk.
Nja, een Sprinter met bakopbouw, in distributieverkeer en treingewicht van 3,5-5t weet anders gewoon zuiniger dan 1 op 7,5 te scoren...

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Busjestopic

Bericht door EG » 02 jan 2012, 17:26

Bij ons deden de Sprinter bakwagens (313/311) (vorig model) netjes 400 kilometer met 80 liter. Ja dat lees je goed, dat is dus gewoon 1:5. Maar dat was koerierwerk met heel veel stadsverkeer (veel starten stoppen).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten