Busjestopic

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Busjestopic

Bericht door Tomaz » 24 aug 2006, 00:01

Wie van de D-F´ers heeft een busje om ermee van en naar een circuit te rijden met autotrailer? Ikzelf ben de aanschaf van een busje aan het overwegen maar wil graag van andere gebruikers horen waar ik op moet letten.

Busjes die in me opkomen om de Legacy mee naar oa de Nordschleife te vervoeren zijn; Volkswagen T-4, Hyundai H serie en Toyota Hi-Ace.

Belangrijk is dat het aanhangergewicht ruim 1200Kg+Trailer moet zijn en dat er een hoop spullen in moeten kunnen. Een slaapplek(Camper?) zou ook geen gek idee zijn.

Kortom, wat is belangrijk bij de aanschaf van een busje, en welke typen zijn aan te bevelen?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 24 aug 2006, 10:25

Absoluut de VW Transporter. Oerdegelijk, sterke motor, fijn 5-pitter motorgeluid (prettig bij lange afstanden), kan veel trekken, stuurt fijn, remt goed en ziet er ook nog goed uit (wel wijsneus pakken).

Zelf heb ik ervaring met de TDblauweI. Dat is een gedowntunede 88 pk versie van de 102 pk versie. Leeg reed het prima maar met zware aanhanger verlangde je al gauw naar meer. Dus zou de 102 pk versie nemen. De 150 pk is wat prijzig maar je het kan lijden zeker doen.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 24 aug 2006, 11:07

Ik weet alleen dat je een GTI moet nemen................


















Gordijnen, Trekhaak en imperial ;-)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 24 aug 2006, 12:30

Ai.. is een ringauto niet al duur genoeg?

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 24 aug 2006, 12:44

Of een Ringauto duur is ligt eraan wat je zelf duur vind, en meer specifiek aan het budget wat je ervoor hebt.
Ik ben me dus aan het oriënteren op een busje(campertje) dat de Ringauto kan vervoeren en wat bijbehorende spullen kan vervoeren. Niets raars toch?

@ Michel,

*Wats*!

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 24 aug 2006, 12:46

@Tom,

Vooral Peter zal die gordijnen op enig moment kunnen waarderen ;-)

Michel

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 24 aug 2006, 12:56

Bij mijn weten koopt die zijn eigen busje. :D

@ Joy,

De T4 zag ik ook wel zitten, maar wat is het "wijsneus"model? Ik heb het vaker langs zien komen maar weet niet waar dat op slaat? Volkswagen T-4 mk2 oid?

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Kasteel » 24 aug 2006, 13:09

Het model met de 'mooie' rondere koplampen, echter kon je ze op het einde ook nog steeds zonder krijgen als ik het goed heb.
Maar idd uit dit rijtje zou ik 100% voor de transporter gaan, blokje kan echt redelijk wat tonnen aan (hier diverse met +400k gehad), daar waar de Hyundai's en Toyota's dat nooit haalden. Hoewel de Toyota verders nog niet eens zo'n verkeerde bus was...
Misschien is het een optie om een iets minder 2de hands geliefde bus te nemen als een VW LT of een Mercedes Sprinter. Beide voorzien van degelijke blokken en worden nog wel eens 2de hands voor leuke prijzen aangeboden.

Edit:
geen wijsneus:
[img:582:388]http://hyperinzerce.cz/inz/72517.jpg[/img]
wel wijsneus:
[img:640:480]http://www.bull-bar.nl/foto%20nieuw3%20058.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Kasteel op 24 aug 2006, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 24 aug 2006, 13:15

Een voordeel van de LT´s en Sprinters is dat ze hoog zijn, en relatief makkelijk om te bouwen naar camper. Goeie input heren!

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 24 aug 2006, 13:17

Vraag anders aan Henk. Volgens mij heeft hij ook wel ervaring met busje/camper. :wink:

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 24 aug 2006, 13:19

Wat is nu het voordeel van een wijsneus T4 boven een gewone? Of gaat dat enkel om bouwjaar?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 24 aug 2006, 13:24

LT als camper is gaaf. Lekker breed, sterke en degelijke motor.

Michel

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 24 aug 2006, 13:32

jongens....neem 1 ding vna mij aan....een Hi-Ace is veeeeeeel goedkoper in onderhoud....brandstofverbruik wint de VW bus!

Gebruikersavatar
Ruud Bosch
Berichten: 294
Lid geworden op: 17 mar 2006, 23:47
Locatie: Sweet Lake City
Contacteer:

Bericht door Ruud Bosch » 24 aug 2006, 14:36

Ik heb een Ducato-bus omgebouwd tot camper die nu regelmatig fungeert als trekpaard voor de trailer op weg naar rallies.

Oude actiefoto:
[img:1024:680]http://www.adbz.nl/images/images_abcral ... Rally2.jpg[/img]

Recentere foto:

[img:640:480]http://www.adbz.nl/images/images_coppa2 ... 8small.JPG[/img]

Dit is een bus uit 1994 met een 116 pk oude stijl 2,5 tdi motor (viercilinder).
Bus weegt zelf nu bijna 3 ton en met aanhanger van 1600 kg is zelfs een kruissnelheid van 110-120 km/u haalbaar.

Zonder aanhanger gemiddeld gebruik 1 op 8,5, met aanhanger stijgt dat naar 1 op 7.

Enige nadeel is soms de voorwielaandrijving.

Gebruikersavatar
Ruud Bosch
Berichten: 294
Lid geworden op: 17 mar 2006, 23:47
Locatie: Sweet Lake City
Contacteer:

Bericht door Ruud Bosch » 24 aug 2006, 14:38

BTW

Nadeel van de Volkswagen Transporters is de beperkte binnenruimte (vooral de breedte). Voor de rest zou ik zo weer een VW bus willen (heb een T3 gehad voor de Ducato)

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 24 aug 2006, 14:45

ps. die H-serie voor 2004 niet doen......100.000km en boem....op.....andere kant is dat je die voor echt helemaal niets kan kopen een 1998-er H-serie gaat soms al voor 1500euro van de hand!

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Bericht door Fabian » 24 aug 2006, 15:18

duifjes.com schreef:ps. die H-serie voor 2004 niet doen......100.000km en boem....op.....andere kant is dat je die voor echt helemaal niets kan kopen een 1998-er H-serie gaat soms al voor 1500euro van de hand!
AMEN!

Absoluut niet aan een Hyundai H beginnen. Dat is echt de grootste rotzooi die er is. Ik durf bijna te stellen dat het slechter is als een Laguna en Espace bijelkaar, en dan is het dus echt SLECHT!!!! Die dingen leveren idd ook niets op in de handel. EN, elke 7500 km een olie-beurtje. Dat zegt eigenlijk al genoeg natuurlijk.........

De HI-Ace is gewoon een kwaliteitsprodukt, maar daar zijn de kosten ook naar. Mij is een HI-Ace altijd prima bevallen. En qua kosten zie ik eigenlijk nooit buitensporige zaken. Zeker niet tov de Sprinters, Vito's en Transporters. Die zijn kennelijk toch wat minder Idiot-proof.

Wijsneus is gewoon design Tom. Je kon hem er extra bij bestellen als je wilde. Standaard was deze op de Caravalle uitvoering. Vanaf 2002 of 2003 (de mijne is van 2003 en had het standaard) is de wijsneus standaard dacht ik.

Ik heb ook de blauwe I 2.5 TDI. Volstaat prima. Maar als de bus nu volstaat (motor + wielen + gereedschap etc etc, kilootje of 300) en de caravan erachter hangt (800 kilo) wordt het wat zwaarder allemaal. Als je eenmaal op snelheid bent is het goed te doen, dan valt het verbruik ook alleszins mee. Echter een bergje op wordt lastig, en voor een flink viaduct in NL moet je al een tandje terug :!: De airco heeft dus ook nog niet aangestaan als ik volbeladen was :wink:

Ik begrijp je overweging voor een busje/camper, maar denk nog eens goed na over de kosten :idea: Ik heb ook de afgelopen maanden naar campers gezocht, uiteindelijk is het een caravan geworden. OK, ik heb al een bus waar ik mn motor in kan vervoeren, in jou geval zal dat met een auto niet lukken :wink: Aanschaf, onderhoud, wegenbelasting, verzekering, extra brandstofkosten tov de Legacy. Kun je de Legacy niet beter am RIng stallen en er een goedkope auto bijnemen voor in NL? Ik zou nog even goed rekenen als ik jou was :)

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 24 aug 2006, 15:48

De H100 en 200 serie zijn echt niet zo slecht als hiervoor word beschreven door Fabian.

Ik werk zelf bij een erkend Hyundai reparateur (vroeger ook dealer) als monteur en heb meer dan genoeg ervaring in die dingen.De H100 en 200 hebben een slechte reputatie gekregen in de LEASE omdat er bij die dingen nooit olie gepeild werd en beurten werden overgeslagen.En bovendien reden er vaak bouwvakkers in die maar 1 stand van het gaspedaal kennen en dat is plankgas (koude motor,warme motor maakt niet uit).Dat zijn de dingen die funest zijn voor de H100 en 200.

Wij hebben echter ook zat particuliere bussen in onderhoud gehad en daar hadden we weinig problemen mee.

Je moet bij die dingen gewoon wat minder haast hebben,olie peilen en om de 7500 km de olie verversen.Hou je dat aan,dan heb je weinig problemen.

Ikzelf zou kiezen voor de Toyota.Kwalitatief namelijk nog een stuk beter dan de VW en de H series.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Bericht door Fabian » 24 aug 2006, 15:57

Jan Visser schreef:De H100 en 200 serie zijn echt niet zo slecht als hiervoor word beschreven door Fabian.

Ik werk zelf bij een erkend Hyundai reparateur (vroeger ook dealer) als monteur en heb meer dan genoeg ervaring in die dingen.De H100 en 200 hebben een slechte reputatie gekregen in de LEASE omdat er bij die dingen nooit olie gepeild werd en beurten werden overgeslagen.En bovendien reden er vaak bouwvakkers in die maar 1 stand van het gaspedaal kennen en dat is plankgas (koude motor,warme motor maakt niet uit).Dat zijn de dingen die funest zijn voor de H100 en 200.

Wij hebben echter ook zat particuliere bussen in onderhoud gehad en daar hadden we weinig problemen mee.

Je moet bij die dingen gewoon wat minder haast hebben,olie peilen en om de 7500 km de olie verversen.Hou je dat aan,dan heb je weinig problemen.

Ikzelf zou kiezen voor de Toyota.Kwalitatief namelijk nog een stuk beter dan de VW en de H series.
tuurlijk zit er veel in de berijder. Echter, ook al die andere busjes worden door dezelfde bouwvakkers bereden en die kunnen er een heeeel stuk beter tegen.

Sja, ik ben gewoon objectief. We hebben vele tienduizenden auto's rijden, ik zit midden in het onderhoudsgebeuren, zie elke dag de cijfers en het is echt tragisch met de H100/H200 :cry: Of ze wel of niet netjes hun beurten krijgen heeft niets te maken met alle standaard zaken die altijd kapot gaan aan die dingen. Of je moet alles preventief gaan vervangen......

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 24 aug 2006, 16:19

Fabian schreef:
Sja, ik ben gewoon objectief. We hebben vele tienduizenden auto's rijden, ik zit midden in het onderhoudsgebeuren, zie elke dag de cijfers en het is echt tragisch met de H100/H200 :cry: Of ze wel of niet netjes hun beurten krijgen heeft niets te maken met alle standaard zaken die altijd kapot gaan aan die dingen. Of je moet alles preventief gaan vervangen......
Noem eens een voorbeeld Fabian.Zoveel dingen zijn er namelijk niet bij mijn weten.

Ik kan bij VW ook zat dingen noemen die vaker dan gemiddeld stuk gaan.

Het probleem zit hem denk ik ook in het feit dat de H series niet veel vermogen hebben.De concurentie (VW,Mercedes etc) hebben allemaal direct ingespoten motoren.Veel meer koppel dus.Daar hoef je niet in te planken om een beetje met het overige verkeer mee te komen.

Om nu dan direct te zeggen dat de H series net zo slecht zijn als de laguna en espace bij elkaar gaat wel heel ver.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 aug 2006, 19:38

Ik heb er allemaal niet zoveel verstand van maar ik heb 3 jaar gereden in een verlengde T4 2,5 liter diesel. En dat beviel gewoon goed. Als ik nu weer een busje moest kopen werd het dezelfde.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Kasteel » 24 aug 2006, 20:02

Fabian schreef:
duifjes.com schreef:ps. die H-serie voor 2004 niet doen......100.000km en boem....op.....andere kant is dat je die voor echt helemaal niets kan kopen een 1998-er H-serie gaat soms al voor 1500euro van de hand!
De HI-Ace is gewoon een kwaliteitsprodukt, maar daar zijn de kosten ook naar. Mij is een HI-Ace altijd prima bevallen. En qua kosten zie ik eigenlijk nooit buitensporige zaken. Zeker niet tov de Sprinters, Vito's en Transporters. Die zijn kennelijk toch wat minder Idiot-proof.
Komt minder bij idiots terecht denk ik dan. Onze ervaringen zijn toch dat de Transporters het langer uithouden dan de Hi-aces die we gehad hebben (dankzij goede band met dealer sinds eind jaren 80). Meestal waren ze naar 2ton distributie/koerierswerk toch op. De keren dat we na de 2ton nog door gingen, kwamen meestal grote kosten, zoals blok/bak ed. Tussendoor waren we er eigenlijk altijd wel goed over te spreken, vooral de laatste generatie met 100/110pk, enige nadeel was dat bij ons remmen nooit lang meegingen; volgens Toyota te wijten aan de chauffeurs, maar de banden gingen daarintegen lang genoeg mee...

(niet een ervaring van 1 of 2 Toyota bussen, maar eerder stuk of 15-20)

Vito heeft nooit echt bekend gestaan om de kwaliteit, dat heeft Mercedes zelf toegegeven, echter vielen de problemen bij ons ermee reuze mee (meestal ruim voor 2ton er al wel weer uit).

De fijnste bus om mee te rijden vind ik persoonlijk de LT bus (niet de nieuwe die net uit is), grotendeels gelijk aan de oude Sprinter, fijne bak, fijn overzicht, rijdt prettig ed.

@Hyundai bussen, zelf nooit in bezit gehad na ruzie met de dealer, maar genoeg kennisen die er 1 hebben of 1 gehad hebben, maar de ervaringen sluiten aan met wat hierboven gezegd wordt :D.

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20

Bericht door Remy » 24 aug 2006, 21:06

Vorige model LT rijdt inderdaad super. Wel de TDI, de SDI-versie is echt te traag. Bijna niet leuk meer. Voor de langere afstanden lijkt een Transporter mij lekkerder. Is toch wat comfortabeler.

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Bericht door Dickh. » 24 aug 2006, 22:19

Mij krijg je met geen tien paarden uit mijn Sprinter 316. Zelfs op de Ring geweest :shock:. Had graag voor prive ook een bus gehad, maar mijn echtgenote wil er niet mee rijden.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 24 aug 2006, 23:01

Als je geen eigen zaak hebt en de bus prive rijdt, betaal je tegenwoordig aanzienlijk wegenbelasting. Door er een camper van te maken bespaar je 75% op je wegenbelasting.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Edwin de Haas, EmielS60, KoenM en 293 gasten