EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26127
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Macboy » 12 apr 2018, 04:03

Wat gaaf dat je dit hebt kunnen doen in elk geval en leuk dat je het deelt :thumbup:

Zed240
Berichten: 1224
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Zed240 » 22 mei 2018, 17:25

De Amerikaanse consumentenbond heeft de Model 3 getest. Na een paar keer hard remmen had de auto zelfs met afgekoelde remmen een remweg die 2 meter langer is dan een F150 pick up. Volgens Musk is het gewoon weer te updaten met een beetje software. :hmmm:

Overigens vindt de consumentenbond er verder dit van;
Ook de harde afstemming van het onderstel, de stoelen die weinig steun bieden en het windgeluid op de snelweg van de Model 3 nemen volgens de bond veel rijcomfort weg. Vooral door de wisselende resultaten van de remtest geeft de consumentenbond geen aanbeveling om de Model 3 te kopen.
Musk beloofde van de week nog een betere kwaliteit en afwerking dan BMW. Daar had ik al weinig vertrouwen in gezien de verhalen over de Model S. Als dan zelfs de Amerikanen dit oordeel geven...

Als 'gerenommeerde' merken komen met vergelijkbare EV's is Tesla snel failliet denk ik.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 1449
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door MarkS » 22 mei 2018, 17:56

Daar ben ik ook bang voor. Die EVs staan ook al klaar, wachten is nog op de volgende generatie accu en laad techniek. Duurt niet lang meer. En met BMW, Mercedes en Audi die er dan vol voor gaan wordt het voor Tesla erg lastig concurreren.

Gebruikersavatar
Gijzert
Berichten: 816
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Gijzert » 23 mei 2018, 08:28

Zed240 schreef:
22 mei 2018, 17:25

Als 'gerenommeerde' merken komen met vergelijkbare EV's is Tesla snel failliet denk ik.
Maar we zien toch allemaal de problemen die alle fabrikanten hebben met het maken van hybride auto's.
Hoe lang duurt het nog voor ze met "normale" EV-auto's komen?

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 7317
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door WJ » 23 mei 2018, 08:53

Zo lang wachten als mogelijk is.
Gewoon uitmelken die hele bende, evolutie geen revolutie. Zoveel tussen modellen als mogelijk. Auto's verkopen, fuck de rest. :P

Wimo
Berichten: 291
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 23 mei 2018, 11:46

Er staan helemaal geen EV's "Klaar" ... Dat kleine grut wel maar in de klasse 5-serie / S-klasse niets. BMW verwacht in 2020 een Ix3 te kunnen leveren .. eerst zien :)

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 1449
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door MarkS » 23 mei 2018, 11:50

Oh, je gelooft het niet ...
daar kan ik niet zo veel aan doen.

Wimo
Berichten: 291
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 23 mei 2018, 11:55

Nou meestal is er toch eerder wat bekend? Audi heeft de E-tron aangekondigd, Jaguar de I-pace, BMW de Ix3/ I3s. Geen van allen komt dit jaar nog op de markt. De meeste pas verwacht in 2020 of later en dat is geen garantie.

Het woord concept komt akelig vaak voor in deze lijst:

https://ev-database.nl/vergelijk/nieuws ... ische-auto

Wat geloof ik niet? Ze staan toch niet klaar?
Laatst gewijzigd door Wimo op 23 mei 2018, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 6863
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door ///Joost » 23 mei 2018, 11:59

Wimo schreef:
23 mei 2018, 11:46
Er staan helemaal geen EV's "Klaar" ... Dat kleine grut wel maar in de klasse 5-serie / S-klasse niets. BMW verwacht in 2020 een Ix3 te kunnen leveren .. eerst zien :)
De naiviteit...

Geloof maar dat er achter de schermen hard gewerkt wordt aan EVs. Als je nagaat dat de ontwikkeling van een nieuwe auto zo'n 5 jaar in beslag neemt kan dat ook niet anders. Waar Tesla een innovatief, opportunistisch bedrijf is dat inspringt op gaten in de markt, zijn de grote jongens uit Duitsland logge machines die met een kwaliteitsproduct de markt bepalen. Zo lang zij zich rustig houden, zal er weinig veranderen. Maar dat de verandering eraan komt, is gewoon duidelijk. En dat gaat Tesla niet bij kunnen benen, want zij moeten met veel kleinere marges werken.

Kijk ook naar de landen waar geen dieselauto's meer verkocht gaan/mogen worden, waar alleen maar hybrides/EV's verkocht gaan/mogen worden en de alsmaar toenemende druk op de CO2 uitstoot en renewable energy. The apocalypse is coming!

2020 is al over anderhalf jaar. Zodra de techniek wat verfijnder is, en de regelgeving gunstiger wordt voor fabrikanten om EV's te pushen zal het hard gaan. Nee, met "klaar staan" wordt niet bedoeld dat je volgende week al met de configurator kan gaan spelen, maar dat snap je zelf ook wel.

Wimo
Berichten: 291
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 23 mei 2018, 12:08

Ik snap niet zo goed wat je punt is? Ik zeg nergens dat andere fabrikanten geen elektrische auto's bouwen en er niet klaar voor zijn.

Het enige wat ik zeg is dat er geen echte alternatieven zijn aangekondigd in de klasse die ik hierboven noem. En dat is ook een feit, die zijn er niet. Ook niet aangekondigd, ook niet in concept. Dus de kans dat die er komen voor 2020 is klein, waarom zou je het als autofabrikant geheim houden, integendeel.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 1449
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door MarkS » 23 mei 2018, 12:32

Veel duidelijker dan Joost had ik het zelf niet kunnen uitleggen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 25569
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 23 mei 2018, 12:36

Maar waarom heben jullie/jij dan wel gelijk en Wimo niet? Wat gelooft hij niet en waar is hij naïef? Ik zie het niet, en snap je/jullie punt ook niet zo. Wat Wimo post is een plausibel verhaal. Of is er inside info bij de top van de Duitse merken die wij niet hebben?

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 10767
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Downforce Hans » 23 mei 2018, 12:39

Wimo schreef:
23 mei 2018, 11:55
Nou meestal is er toch eerder wat bekend? Audi heeft de E-tron aangekondigd, Jaguar de I-pace, BMW de Ix3/ I3s. Geen van allen komt dit jaar nog op de markt. De meeste pas verwacht in 2020 of later en dat is geen garantie.

Het woord concept komt akelig vaak voor in deze lijst:

https://ev-database.nl/vergelijk/nieuws ... ische-auto

Wat geloof ik niet? Ze staan toch niet klaar?
Een vriend van mij heeft zo`n Jaguar I-pace besteld en volgens de dealer komt hok okt/november.

Wimo
Berichten: 291
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 23 mei 2018, 12:44

@Hans, ik heb serieus gekeken naar een I-pace, tot de dealer aangaf dat de leverdatum minstens maand 4/2019 ging worden. En zelfs dat was geen garantie. Achteraf een goede keuze.. te hoog mini-van gehalte :hmmm:

Ik droom ondertussen wel over een X-type EV .. stel je voor :love:

Ik hou erover op. Heeft geen zin dit :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 6863
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door ///Joost » 23 mei 2018, 15:54

Arthur schreef:
23 mei 2018, 12:36
Maar waarom heben jullie/jij dan wel gelijk en Wimo niet? Wat gelooft hij niet en waar is hij naïef? Ik zie het niet, en snap je/jullie punt ook niet zo. Wat Wimo post is een plausibel verhaal. Of is er inside info bij de top van de Duitse merken die wij niet hebben?
Op korte termijn tot 2020 heeft Wimo helemaal gelijk. Hij reageerde echter op deze quote van Mark:
MarkS schreef:
22 mei 2018, 17:56
Daar ben ik ook bang voor. Die EVs staan ook al klaar, wachten is nog op de volgende generatie accu en laad techniek. Duurt niet lang meer. En met BMW, Mercedes en Audi die er dan vol voor gaan wordt het voor Tesla erg lastig concurreren.
Daar heeft Mark het uiteraard niet over de periode van nu tot 2020, maar meer over de komende 3-6 jaar.
Wimo schreef:
23 mei 2018, 12:08
Het enige wat ik zeg is dat er geen echte alternatieven zijn aangekondigd in de klasse die ik hierboven noem. En dat is ook een feit, die zijn er niet. Ook niet aangekondigd, ook niet in concept. Dus de kans dat die er komen voor 2020 is klein, waarom zou je het als autofabrikant geheim houden, integendeel.
Uiteraard, in de komende anderhalf jaar zullen we weinig EVs gaan zien. Ik vind het echter redelijk naief om te denken dat een concept car aangeeft wat een fabrikant kan. Een concept car is niets meer dan een design visie, een visuele indicatie van de richting die een fabrikant op gaat. De écht geheime en innovatieve techniek wordt echt niet gedeeld op een autoshow of op een website van Autoweek. EVs maken kan elke grote fabrikant op dit moment, maar ze doen het niet, omdat het nog niet noodzakelijk is. De wetten laten het nog toe om conventionele auto's te maken. Daarnaast is er nog geen grote vraag naar EVs, want wij moeten er met z'n allen nog zo aan wennen, dat elektrisch gedoe. De infrastructuur moet er ook op aangepast worden. Kortom, er zijn nog zo veel redenen te bedenken waarom EVs nog geen plek hebben in de huidige autowereld. Maar als de regelgeving er eenmaal komt, dan zullen de grote fabrikanten snel volgen. En dan hoeven ze bij wijze van spreken maar de bouwtekeningen van de plank te pakken, want de ontwikkeling is nu gaande binnenskamers. Dat bedoelde ik met "klaar staan".

Kortom, jij had het over korte termijn binnen nu en 2 jaar, en ik had het over de periode daarna. :D

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 1449
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door MarkS » 23 mei 2018, 16:06

+1

Dat is ook de reden waarom ik nu een 3 jaars leasecontract heb gekozen. In de veronderstelling dat er vanaf 2021 wel serieuze EV alternatieven zijn in een klasse waarin ik zou willen rijden en met een voor mij acceptabele actieradius en laadmogelijkheden.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 1030
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door alt » 23 mei 2018, 19:38

De EV is niet het probleem om te maken.
De EV is een simpele auto vergeleken met een ICE.
Maar het laden, dat is het probleem.
De laadtijd, een standaard laadstekker (zelfs Tesla heeft 2 soorten laadstekkers, de Amerikaanse & Europeesche), een standaard laadprotocol voor alle EV's & snellaadstations.
Het grote voordeel dat Tesla heeft dat zijn de Tesla superchargers over de hele wereld.

Je denkt toch niet dat je aan een laadpaaltje met 16 Amp 1 phase, je accu kan opladen?
Dan ben je meer dan 12 uren aan het laden.
En dan vraag ik mij af of het net wel het vermogen kan leveren als een miljoen EV's allemaal aan het snelladen zijn.
Nu heeft Liander al een probleem om het de 50 Hz constant te houden.

zegmaarboris
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door zegmaarboris » 26 mei 2018, 11:57

Wimo schreef:
23 mei 2018, 12:44
@Hans, ik heb serieus gekeken naar een I-pace, tot de dealer aangaf dat de leverdatum minstens maand 4/2019 ging worden. En zelfs dat was geen garantie. Achteraf een goede keuze.. te hoog mini-van gehalte :hmmm:

Ik droom ondertussen wel over een X-type EV .. stel je voor :love:

Ik hou erover op. Heeft geen zin dit :)
Ik denk dat je niet heel serieus hebt gekeken. Mijn vrouw koste het niet heel veel moeite er een te bestellen met levergarantie Q4.

En een X-type EV? Denk dat de paar honder kilo accu niet persé een leuk resultaat gaan opleveren.

Ga maar eens achter elkaar in elektrische kart race rijden en daarna en benzine, leuke laagdrempelige manier om dat verschil te ontdekken!

EV is prachtig voor woon werk verkeer, voor beetje driving fun echt nog geen leuk alternatief. Mensen die ik ken met de Tesla met ludricus mode gebruiken dat ook maar paar keer voor vrienden en familie, en verlangen dan weer naar iets leuks (en goed gebouwd).

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 1030
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door alt » 11 jun 2018, 22:21



Msschien toch in de toekomst met een EV rijden echt interessant?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 15104
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 24 jun 2018, 21:54


Emi
Berichten: 197
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Auto: BMW

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Emi » 24 jun 2018, 22:12

Ik ben vooral benieuwd naar de eerste vol-elektrische BMW ///M.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 9949
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Joy » 24 jun 2018, 22:52

Waar ik benieuwd naar ben is op welk moment de overheid EV's weer hetzelfde gaat belasten als nu de fossiel aangedreven auto's. Op het moment dat wegenbelasting weer terug ingevoerd gaat worden ga je flink voor de bijl met een hoop EV's. Dan is bijvoorbeeld een i3 een van de weinige modellen die daar geen last van heeft.

Andre
Berichten: 9406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Andre » 25 jun 2018, 00:40

Je zag het toch met de kleine diesels.

Je word ook met een EV geplukt door de overheid.

Als niemand meer benzine koopt word electriciteit verschrikkelijk duur.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 6863
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door ///Joost » 25 jun 2018, 08:33


Gebruikersavatar
Wouter81
Berichten: 8055
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wouter81 » 25 jun 2018, 10:16

Wie betaalt de “groene” rekening van de elektrische auto?

Wat hebben een giftig meer in Mongolië, een dodelijke longziekte in de Congolese kobaltmijnen en waterconflicten in de Andeslanden met elkaar gemeen? Dit: de zware tol die betaald wordt voor onze alleen in schijn groene elektrische auto’s.

De Zwitserse grote bank UBS voorspelt dat er in 2025 16,5 miljoen elektrische auto’s verkocht zullen worden, ruim een dertienvoud van de verkoop in 2017. Overheden stimuleren deze omwenteling om hun klimaatdoelstellingen te halen: in België is een elektrische bedrijfsauto 120 procent fiscaal aftrekbaar. Nochtans is er weinig aandacht voor de kanttekeningen bij deze schijnbaar groene technologie.

De lithium-ion-accu van een elektrische auto bevat tientallen grondstoffen, die niet onuitputtelijk zijn: lithium, kobalt, zeldzame aardmetalen, nikkel, grafiet… Profiteren mensen in de ontginningsgebieden van die grondstoffen mee van de sterk toegenomen vraag? Of betalen ze de prijs om ons een groen geweten te bezorgen? Volgens Nick Meynen, auteur van Frontlijnen, is vooral dat laatste het geval: ‘In de Andeslanden zie je duidelijk dat het aantal milieuconflicten recht evenredig stijgt met de hoeveelheid mijnbouw.’

‘Denken dat mijnbouw vandaag duurzamer is dan vroeger, is wishful thinking.’

‘Denken dat mijnbouw vandaag duurzamer is dan vroeger, is wishful thinking’, zegt Meynen. ‘Ja, er zijn nu inspraakmomenten waar de getroffen gemeenschap haar zegje zou mogen doen. In de praktijk komt dat meestal neer op propaganda, misleiding en erger. Allesbehalve inspraak in de besluitvorming. Het blijft een proces dat gewoonlijk rijke actoren rijker maakt terwijl de getroffen gemeenschappen nog verder naar de marge verbannen worden.’

Dat bevestigt ook Raf Custers, auteur van het boek Grondstoffenjagers: ‘In het algemeen zijn mensen slechter af met een mijn in de buurt. Industriële mijnbouw schept amper banen en voor de hogere echelons vliegen multinationals steevast expats in. Bovendien krijgen de mijnen een gebied in concessie waar ze eerst iedereen wegjagen en daarna iedereen weghouden. Daarom krijg je meer territoriale conflicten tussen de gemeenschap en de eigenaar van de mijn.’

Uitbuiting en wantoestanden

De accu van een elektrische auto bevat tot 8 kilo kobalt, die voornamelijk uit de Democratische Republiek Congo komt. Hoewel Congo volgens schattingen de helft van de wereldvoorraad kobalt bezit en twee derde van al het kobalt produceert, is het een van de armste en minst ontwikkelde landen ter wereld, een klassiek slachtoffer van de grondstoffenvloek.

Nadat het met de staatsmijn Gécamines in de jaren negentig bergaf ging door wanbeleid, richtte Congo zich op buitenlandse investeerders en privatisering van zijn mijnen. Hoewel dat vaak lijnrecht ingaat tegen het belang van ontwikkelingslanden en hun bevolking, is het een wereldwijde trend die wordt aangemoedigd door de Wereldbank. Landen verliezen zo niet enkel de grondstoffen die ze voor hun eigen ontwikkeling zouden kunnen gebruiken, maar ook belastinginkomsten.

Uit de Paradise Papers bleek dat mijngigant Glencore, die bijna een derde van de wereldvoorraad kobalt produceert, voor miljoenen belastingen ontdook, ook in Congo. Ook van de infrastructuur kan de bevolking vaak niet meegenieten. Zo werd voor de mijnen 2000 km hoogspanningslijn aangelegd, zonder tussenstations die ook de lokale bevolking van elektriciteit zouden kunnen voorzien, schrijft Custers in Grondstoffenjagers.

‘Ik blijf vaak 24 uur lang in de tunnels. Ik kom ’s morgens aan en vertrek de volgende ochtend.’

Veel werknemers die hun baan in de staatsmijnen verloren, zochten hun toevlucht in kleinschalige en vaak illegale ambachtelijke mijnen. In het rapport This Is What We Die for schetsen Amnesty International en Afrewatch de wantoestanden in dergelijke kobaltmijnen in Congo’s zuidelijke provincie Katanga. ‘Ik blijf vaak 24 uur lang in de tunnels. Ik kom ’s morgens aan en vertrek de volgende ochtend’, getuigt Paul, die op zijn twaalfde in de mijnen begon te werken.

Hij is een van de vele kinderen die er in gevaarlijke omstandigheden werken. Beschermende kleding hebben ze niet, terwijl het stof een dodelijke longziekte kan veroorzaken. Hoewel de kobaltprijs het afgelopen anderhalve jaar is verdrievoudigd, merken de kleinschalige mijnbouwers dat niet in hun portefeuille: een werkdag van twaalf uur levert één à twee dollar op.

‘Het zijn wanhopige toestanden. Het is uitbuiting in het zwart ten dienste van heel grote bedrijven’, zegt Custers. Het kobalt uit de informele mijnbouw gaat samen met het kobalt van industriële mijnen naar depots of raffinaderijen en komt zo in de bevoorradingsketen van internationale bedrijven en uiteindelijk in onze smartphones en elektrische auto’s terecht.
Meer kansen

Een van de belangrijkste spelers in het ontginnen van accumaterialen voor elektrische wagens is het Belgische Umicore. Het bedrijf zou volgens de krant De Tijd 20 à 25 procent van de wereldwijde kobaltproductie in handen hebben, maar wil dat cijfer niet bevestigen. Umicore weigerde een interview met MO* ‘omwille van agendaproblemen en prioriteiten’. In andere media verklaarde Umicore dat het met het oog op de werkomstandigheden daar niet met informele kobaltmijnen werkt.

Nochtans zouden nu juist die mijnen, als er althans iets aan de problemen werd gedaan, een positieve bijdrage kunnen leveren voor de lokale bevolking omdat ze veel meer werkgelegenheid bieden dan industriële mijnen. Dat vindt ook Fairphone, een Nederlandse sociale onderneming die ernaar streeft een eerlijke smartphone te maken: ‘Massa’s mensen werken wereldwijd in ambachtelijke mijnen. Het verbeteren van hun werkomstandigheden kan een gigantische impact op hun levens hebben’, zegt woordvoerder Fabian Hühne.

Fairphone probeert dan ook met zulke kleine mijnen samen te werken: ‘De meeste producenten bekijken de bevoorradingsketen top-down, maar zo kan je onmogelijk achterhalen uit welke mijn je materiaal komt en in welke omstandigheden het ontgonnen werd. Wij kijken dus bottom-up en kiezen mijnen uit waar we de werkomstandigheden verbeteren’, zegt Hühne.
Miljoenen liters water

Ook de jacht op lithium is geopend, want de accu van een elektrische auto kan tot 50 kilo lithium bevatten. Die wordt vooral gewonnen uit de zoutmeren van het Andesgebergte, waar de plaatselijke bevolking leeft van quinoateelt en lama’s. Hoewel Chili en Argentinië de grootste producenten zijn, zou het Boliviaanse zoutmeer Salar de Uyuni de grootste voorraad lithium ter wereld bevatten. President Evo Morales wil er met lithium voor zorgen dat Bolivia niet langer een van de armste landen van Latijns-Amerika is.

Niet door internationale investeerders aan te trekken, maar door het grootste deel van de lithiumontginning en -verwerking zelf te doen en de inkomsten voor de eigen ontwikkeling te gebruiken. Desondanks krijgt ook Morales tegenkanting van inheemse groepen, die vinden dat er over hun hoofden heen beslist wordt. Wereldwijd verdeelt dit soort mijnprojecten gemeenschappen en families: voorstanders hopen op extra werkgelegenheid, terwijl tegenstanders vrezen voor het voortbestaan van hun leefwijze en -omgeving.

Zo ook in Bolivia, waar tegenstanders vrezen dat de waterintensieve lithiumontginning de bestaande waterschaarste zal verergeren. De lithiummijn Sales de Jujuy in Argentinië verbruikt bijvoorbeeld meer dan 7 miljoen liter water per dag. Volgens mijnbedrijven zelf is dat geen probleem, omdat het ondrinkbaar pekelwater is dat ze oppompen van onder de zoutkorst.

Er is echter te weinig over de zoutmeren bekend om de mogelijke impact op hun broze ecosysteem te kunnen inschatten. Daarnaast zijn er ook zorgen over het afvalbeleid van de mijnen: ‘Het residu bevat hoge concentraties mineralen en ook chemische componenten om de stoffen van elkaar te scheiden, maar er komt nooit een duidelijk antwoord op waar ze blijven met dat residu’, zegt Custers.

‘Het geld van de lithiummijn gaat naar Bolivia, maar daarom nog niet naar de omwonende gemeenschappen zelf.’

Tegenstanders van de lithiummijn in Bolivia vrezen dat hun drinkwater en het voortbestaan van hun quinoateelt en lama’s bedreigd zijn. Bovendien is het Salar de Uyuni een van de belangrijkste toeristische trekpleisters en zou aantasting van de zoutvlakte dus een verlies van inkomsten betekenen. ‘Het geld gaat naar Bolivia, maar daarom nog niet naar de gemeenschappen zelf. Zelfs een revolutionaire leider die de grondstoffenwinst veel meer in het land houdt, kan mijnbouwconflicten met inheemse gemeenschappen blijkbaar niet vermijden’, zegt Meynen.

Ook in Argentinië heeft een deel van de inheemse gemeenschap het gevoel geen inspraak te krijgen. De krant The Washington Post kon contracten inkijken waarin een nieuwe lithiummijn, Minera Exar, belooft zodra ze operatief is een klein deel van de opbrengsten te delen met de lokale bevolking. De leiders van de gemeenschappen in kwestie bleken daar echter niets van af te weten.
Dorp des doods

Een andere belangrijk component voor elektrische auto’s zijn de zeldzame aardmetalen die, in tegenstelling tot wat hun naam doet vermoeden, overal in de aardkorst zitten. Hun concentratie is meestal echter niet hoog genoeg om ontginning rendabel te maken. 95 procent van de zeldzame aardmetalen wordt in Binnen-Mongolië geproduceerd, een autonome regio van China. Het levert China niet alleen inkomsten, maar ook gevaarlijke vervuiling op, want zeldzame aardmetalen komen bijna altijd samen met de radioactieve elementen uranium en thorium voor.

De dorpelingen rondom het Chinese Baotou, waar de zeldzame aardmetalen verwerkt worden, zagen hun leefomgeving van een paradijs in een hel veranderen. De velden, de groene heuvels en het vee zijn nergens meer te bespeuren. ‘We wisten dat er iets mis was toen eind jaren tachtig de bomen en planten wel bloeiden, maar geen vruchten gaven. Later hielden ze helemaal op met groeien’, getuigt een inwoner van het dorp Dalahai aan de Beijing Review.

Het dorp kreeg de bijnaam “Dorp des doods”, omdat er volgens een studie van de lokale milieudiensten tussen 1993 en 2005 66 dorpelingen aan kanker stierven. De concentratie van het radioactieve thorium in de bodem van het dorp bleek 36 keer hoger dan in de rest van de omgeving van Baotou.

De verwerking van één ton zeldzame aardmetalen produceert 2000 ton giftig afval. In Baotou wordt het afvalwater gedumpt in een meer van tien vierkante kilometer, hoewel dat geen toepasselijke benaming is voor de vlakte van zwarte, giftige smurrie die de bodem en het grondwater in de omgeving verontreinigde. Zowel bij de extractie als bij de verwerking van zeldzame aardmetalen, die op steenkool draait, komt ook veel CO2 vrij. Door de grootschalige vervuiling zijn de lokale boeren hun levensvoorziening kwijt; ze wachten nog steeds op degelijke compensatie.

Minder en eerlijker ontginnen

Volgens Nick Meynen en Raf Custers ligt de oplossing vooral in minder ontginning: ‘De politiek volgt de industrie zonder zich af te vragen of het een goede evolutie is. In plaats van voor openbaar vervoer te kiezen, waar elektrisch rijden ook een rol in kan spelen, verleggen ze gewoon het probleem. Ze kijken slechts naar één schakel in de keten, terwijl ze doen alsof ze de rest niet zien’, zegt Custers.

‘Als in 2025 een derde van de verkochte voertuigen elektrisch moet zijn, denk dan eens aan de gigantische hoeveelheid materialen voor de fabricatie. Of je nu met een diesel of een elektrische auto in de file staat, het resultaat is hetzelfde: je staat stil’, zegt Custers. ‘Bovendien komt de stroom voor de elektrische auto’s vaak uit kolen- of kerncentrales.’

Volgens sommige studies zou een grote elektrische auto, als je alles meerekent, meer CO2 uitstoten dan een kleinere conventionele.

Daardoor en ook doordat de productie van de batterijen zo vervuilend is, stellen sommige studies dat een grote elektrische auto over zijn volledige levensduur meer CO2 uitstoot dan een kleinere conventionele auto. Volgens Custers zullen industriële bedrijven niet snel kiezen voor een duurzamere ontginning: ‘Het geniepige aan de goede voornemens van de industriële ondernemingen is dat ze beloven hun keten op te schonen, maar dat nooit écht doen omdat het botst met hun winstprincipes.’

Toch laat het voorbeeld van Fairphone zien dat een deel van de consumenten wel meer wil betalen voor een product met een eerlijkere bevoorradingsketen: ‘Als je mensen informeert over de problemen, dan vinden ze het wel belangrijk dat er iets verandert. Ik vind het een belangrijk signaal voor elke producent dat je wel degelijk een markt kan aanboren door je bevoorradingsketen te verbeteren en mensen te informeren’, zegt Hühne.

Bron: https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-d ... ische-auto

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sander-E46 en 18 gasten