EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door markm » 25 jul 2019, 20:14

Luco schreef: 25 jul 2019, 17:11
markm schreef: 25 jul 2019, 12:28
Luco schreef: 25 jul 2019, 11:47 Ja en de vervuiling verdwijnt natuurlijk vanzelf
Ben je nou echt zo dom?
Wat gebeurd er denk je met luchtvervuiling door de wind of luchtstromen? we hebben het hier over gassen en fijnstof dat je niet ziet met het blote oog.
ga eens een sigaretje roken met windkracht 4, kijk wat dr gebeurd met de rook
Doe eens een liter kokend water in een bad en vul de rest van het bad met koud water, denk je zelf dat de temperatuur dan nog steeds 100 graden is na het vullen?

Alles draait toch om concentraties? hoe heter het bad des te groter de kans is dat je je verbrand, hoe hoger de concentraties aan vervuiling in de lucht hoe groter de impact op de gezondheid.
naarmate de vuilere lucht zich door wind of luchtstromen vermengd met schonere lucht nemen de concentraties aan vervuiling af.
Dit is echt 1e klas mavo hoor.
het gaat er niet om dat de vervuiling er wel of niet is, het gaat om de concentraties.
Blijkbaar ben jij hier de domme, dat het wegwaait ok, dus dan mag het maar ergens anders wel in iemands strot waaien, als het maar niet bij jouw is, nee dan ben je lekker bezig, vervuiling is vervuiling, waar op de aarde het ook is.
Dus is het puur eigenbelang, meer niet, als ik er maar geen last van heb, dat is nu dus jouw stelling, lekker sociaal zeg.
Jongen is dat niet iets wat we al tientallen jaren aan t doen zijn? We sturen al onze oude auto’s zonder katalysator en of roetfilter naar afrika. We sturen al jaren al onze oude afgedankte schepen naar bangladesh of india om daar door mensen onder erbarmelijke omstandigheden uit elkaar te laten trekken. Mensen staan daar tot aan de knieen in de vervuilde bagger. Dan hebben we t nog niet over asbest. Kijk eens voor de grap op google maps in de satelietfoto’s daar kun je de plekken aan t strand zo zien. Ze verneukt is t dr. We sturen al inze oude elektronica apparatuur lekker naar afrika waar van we weten dat ze t in de fik steken om de laatste stukjes edelmetalen dr uit te kunnen halen.
Minstens 50% van je kleding in je kledingkast word en werd door kinderen in azie in een smerig hok in elkaar genaaid.
Goh wat zijn we al die tijd meegaand geweest met de rest van de wereld en de gezondheid van anderen zeg.
Niemand die zich daar ook maar ooit om heeft bekommerd en dan ga jij nu ineens moeilijk doen als t over elektrisch rijden gaat? Vind je dat zelf reeel? Zeg nou eerlijk ben je nou echt zo meegaand met de mensen elders? Of wil je gewoon niet omschakelen? Want ja veranderingen vinden mensen nou eenmaal eng. En daar ligt t probleem eens mens is een gewoonte dier en wilt niet veranderen.
Denk dat we beide wel het antwoord weten.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27877
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 25 jul 2019, 20:20

Nee hoor, ik zou best een ev willen rijden heb ik ook al eerder gezegd, maar jij doet nu net of je roomser bent dan de paus en dat de ev de redding van de aarde is, nu moet je de boel niet om gaan draaien, ik heb al vaker aangegeven geen moer om dat hele milieu te geven, na mij de zondvloed, ik ben er tenminste eerlijk over.
En dan met opmerkingen komen van hoe dom ik dan wel niet moet zijn, misschien moet je eens in de spiegel kijken voor je zulke opmerkingen maakt.

Robin
Berichten: 51354
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 25 jul 2019, 20:26

Een mens 'hoeft' niet te veranderen naar iets wat niet bewezen beter is he....het is meer overheids gedwongen(subsidies etc)veranderen.

Milieu en klimaat zegt mij ook geen ene moer iig niet zoals 't nu gaat en alle paniekzaaierij erbij. Zum Kotzen.

En EV's als the Holy Grail zien in het grote plaatje. Niet goed snik:)
Laatst gewijzigd door Robin op 25 jul 2019, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door allen » 25 jul 2019, 20:26

Morgen weer zo’n warme dag toch? Benieuwd hoe erg die hoofdjes hier dan oververhit zijn! Ergens ook wel benieuwd of Alt de afgelopen dagen achter de geraniums is blijven zitten. Ik kan me herinneren dat de airco 1 van de redenen was dat hij de vorige Tesla had ingeruild. :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27877
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 25 jul 2019, 20:36

allen schreef: 25 jul 2019, 20:26 Morgen weer zo’n warme dag toch? Benieuwd hoe erg die hoofdjes hier dan oververhit zijn! Ergens ook wel benieuwd of Alt de afgelopen dagen achter de geraniums is blijven zitten. Ik kan me herinneren dat de airco 1 van de redenen was dat hij de vorige Tesla had ingeruild. :mrgreen:
batterij geeft meer warmte af dan de airco aan kan :tooth:

Elise
Berichten: 7291
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 25 jul 2019, 21:23

allen schreef: 25 jul 2019, 20:26 Morgen weer zo’n warme dag toch? Benieuwd hoe erg die hoofdjes hier dan oververhit zijn! Ergens ook wel benieuwd of Alt de afgelopen dagen achter de geraniums is blijven zitten. Ik kan me herinneren dat de airco 1 van de redenen was dat hij de vorige Tesla had ingeruild. :mrgreen:
En was verwarming niet een andere reden? :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27877
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 25 jul 2019, 21:25

hij blijft nu swinters achter de geraniums :tooth:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door allen » 25 jul 2019, 21:28

Wellicht wordt de huidige Tesla in de garage gestald om voor te verwarmen of koelen. Krijg je wel te maken met risico analyse of kansberekening.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Fabian » 25 jul 2019, 21:50

Alle ev’s op de zaak stonden achter te blazen vandaag, allemaal automatisch het accupakket aan het koelen. Zowel de Tesla’s als de i3’s, golfjes etc. Daar gaat je dure stroom.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door romo » 25 jul 2019, 22:26

21-05 is bij de Enschedese Broekhuis BMW vestiging een i3 spontaan in de hens gegaan (oorzaak volstrekt onbekend). Zowel de showroom auto als -motoren en de garage zijn volstrekt onbruikbaar geworden, alles zit onder de roet en andere schadelijke stoffen (ik heb het daar kunnen bekijken ten tijde van de introductie nieuwe S1000RR motor die daar nog buiten gehouden kon worden. Het zag er niet best uit. De i3 brand heeft de stalen bouten van het pand doen smelten, de balken zijn verbogen. Het hele gebouw moet er af en van af scratch weer worden opgebouwd, tevens is de gehele inventaris auto`s/motoren afgeschreven, schade >€5 miljoen voor wat ik heb begrepen.

Ze zitten voor een jaar in een ander pand.

Die spontane brandgevoeligheid is wel een aandachtspuntje lijkt me.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Spijkerhard » 25 jul 2019, 23:46

Zo, je werkt een paar uurtjes op een heerlijke dag, en een topic op DF ontploft.

Je vroeg om het nut, Robin, en ik heb dat vertaald naar het doel van EVs:
1. Geen fossiele brandstoffen meer verbranden mogelijk maken (CO2 related)
2. Lokale hoge uitstoot voorkomen (fijnstof, NOx)

Kunnen hele discussies over voordelen en nadelen, waarheden en onwaarheden, meningen, ervaringen en informatie over bijgehaald worden, zelfs door degenen die er weigeren een persoonlijke ervaring mee op te doen, maar het beoogde nut blijft gewoon staan.

Het derde nut, minder afhankelijk van oliestaatjes, had ik nog niet aan gedacht. Ik denk niet dat ik dat ergens als doel tegengekomen ben, maar meer als prettige, niet onbelangrijke bijkomstigheid. In ieder geval geen nadeel. Misschien wel voor Shell.
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 25 jul 2019, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Spijkerhard » 25 jul 2019, 23:50

Over de Mavo discussie, het maakt volgens mij wel uit of je op 30 cm, of 30 meter van een roker staat. De vervuiling is hetzelfde, maar je hebt er toch echt minder last van. De concentratie is lokaal lager.... Beter kan ik de beoogde nut niet uitleggen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 26 jul 2019, 01:54

Spijkerhard schreef: 25 jul 2019, 23:46 Het derde nut, minder afhankelijk van oliestaatjes, had ik nog niet aan gedacht. Ik denk niet dat ik dat ergens als doel tegengekomen ben, maar meer als prettige, niet onbelangrijke bijkomstigheid. In ieder geval geen nadeel. Misschien wel voor Shell.
Waarom noem je nu specifiek Shell, van welk oliestaatje is Shell?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27877
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 26 jul 2019, 05:47

Spijkerhard schreef: 25 jul 2019, 23:50 Over de Mavo discussie, het maakt volgens mij wel uit of je op 30 cm, of 30 meter van een roker staat. De vervuiling is hetzelfde, maar je hebt er toch echt minder last van. De concentratie is lokaal lager.... Beter kan ik de beoogde nut niet uitleggen.
En daar ging het toch om, minder vervuiling waar dan ook, maar blijkbaar is dat dan toch niet zo belangrijk, de mensen bij een kolencentrale mogen de moord stikken als men maar mooi weer kan spelen voor de buren met een ev.
Minder afhankelijk van shell en dus meer afhankelijk van de energie/elektra leveranciers, ja dat is echt een voordeel :lol:

Robin
Berichten: 51354
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 26 jul 2019, 07:17

Spijkerhard schreef: 25 jul 2019, 23:46 Zo, je werkt een paar uurtjes op een heerlijke dag, en een topic op DF ontploft.

Je vroeg om het nut, Robin, en ik heb dat vertaald naar het doel van EVs:
1. Geen fossiele brandstoffen meer verbranden mogelijk maken (CO2 related)
2. Lokale hoge uitstoot voorkomen (fijnstof, NOx)

Kunnen hele discussies over voordelen en nadelen, waarheden en onwaarheden, meningen, ervaringen en informatie over bijgehaald worden, zelfs door degenen die er weigeren een persoonlijke ervaring mee op te doen, maar het beoogde nut blijft gewoon staan.

Het derde nut, minder afhankelijk van oliestaatjes, had ik nog niet aan gedacht. Ik denk niet dat ik dat ergens als doel tegengekomen ben, maar meer als prettige, niet onbelangrijke bijkomstigheid. In ieder geval geen nadeel. Misschien wel voor Shell.
Wat is er mis met fossiele brandstoffen verbranden en die lokale hoge uitstoot is gisteren ook al discussie over gevoerd. En hoe dat door bepaalde entiteiten wordt gemanipuleerd.
Niet afhankelijk zijn van oliestaatjes(alsof Texas USA zo'n groot probleem is lol) en Shell inderdaad, maar (straks) wel van overheden en andere monopolisten. De politieke macht gaat veranderen en 'jullie' laten dat toe(?)

Eigenbelang en subsidies. Dat zijn de zaken die er voor een EV rijder toe doen.

:coffee:

zegmaarboris
Berichten: 447
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door zegmaarboris » 26 jul 2019, 10:13

Qua driving fun een update van de Jaguar van MdV. Itt wat dealer had gemeld stond die op winterbanden (om het gezellig te houden ga ik maar niet uitweiden hierover) .

Dus, nu met zomerbanden nog een flinke klap beter geworden als auto. Als driving fun machine echt helemaal prima*. Denk aan goede 3-serie DF, niet Atom, ///M-van vroegere tijden fun.

Gek genoeg mis ik in die auto nooit het geluid. En ik denk nooit aan global warming of lokale fijnstof uitstoot als ik mooi de apex raak en vol weg knal. Maar ja, daar denk ik op dat soort momenten ook nooit aan met de BMW’s, net zo min als aan de bijtelling of whatever. Dus ook geen factor voor de driving fun.

EV en DF kan dus wel, en kan alleen maar beter worden mits in de juiste handen van een auto bouwer met sportieve intenties. Ben erg benieuwd naar de Porsche!

*) prima als de rit niet al te lang is en je een nachtje kan bijladen.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Spijkerhard » 26 jul 2019, 19:55

Wat is er mis met fossiele brandstoffen verbranden:
"Ze zeggen" dat al die vaten olie die verbrand worden (zeg maar CH verbindingen omzetten in CO2), dat die CO2 in de dampkring blijven hangen. En door die verhoogde concentraties, de warmte van o.a. het zonlicht minder 'ontsnapt' van de aarde, en dat t daardoor wat warmer wordt op aarde, en dat de natuur wat extremer reageert.

Waar of niet waar, dat is wat ik er van begrijp

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27877
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 27 jul 2019, 00:11

En we wekken elektriciteit op door fossiele brandstoffen te verbranden, dus wat is het verschil?

Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 27 jul 2019, 00:50

Dat een turbine via stroom grid altijd efficiënter zal blijven dan een kleine ice motor in je auto... Zelfs al zou je puur fossiele brandstof als bron voor de opwekking van stroom gebruiken.

Robin
Berichten: 51354
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 27 jul 2019, 05:45

Spijkerhard schreef: 26 jul 2019, 19:55 Wat is er mis met fossiele brandstoffen verbranden:
"Ze zeggen" dat al die vaten olie die verbrand worden (zeg maar CH verbindingen omzetten in CO2), dat die CO2 in de dampkring blijven hangen. En door die verhoogde concentraties, de warmte van o.a. het zonlicht minder 'ontsnapt' van de aarde, en dat t daardoor wat warmer wordt op aarde, en dat de natuur wat extremer reageert.

Waar of niet waar, dat is wat ik er van begrijp
Anderen ontkrachten dit namelijk:
https://www.climategate.nl/2019/03/is-co2-schuldig/

Vandaar.

Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 27 jul 2019, 07:34

Wimo schreef: 27 jul 2019, 00:50 Dat een turbine via stroom grid altijd efficiënter zal blijven dan een kleine ice motor in je auto... Zelfs al zou je puur fossiele brandstof als bron voor de opwekking van stroom gebruiken.

Dat vind ik toch knap. Een gascentrale is 55 procent rendement. Alleen al het laadverlies van de autolader is 15%-20% (grappig ook dat dit geen enkel autojournalist of tester het hier over heeft). Neem dan nog het verlies tussen de omvormers en het stroom netwerk EN de complete verwerking en raffinaarderij mee van de kobalt lithium etc etc.

Nee ik geloof niet dat er veel verschil zit tussen een EV en ICE auto. Enige wat je doet is de CO2 uitstoot verplaatsen.

Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 27 jul 2019, 08:41

Je trekt de hele keten erbij. Daar ging zijn vraag niet over. Siemens haalt 60 procent rendement in hun top centrales. Vergeleken met een ice motor is dat absurd efficiënt..

Als je puur well to wheel kijkt scoort een ice slechter. Ook inclusief transport stroom , en omzetting AC/DC/AC.

Ga je het hele plaatje bekijken inclusief winning materialen dan kun je ieder van de onderzoeken pakken. Er zijn er genoeg met uitkomst a of uitkomst b.... De discussie over het totale plaatje kun je eeuwig blijven voeren omdat de variabelen enorm zijn.

Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 27 jul 2019, 09:31

Beter gezegd.. voor het gemiddelde wagenpark in NL zou je aan een 6 a 7 autos met een combinatie van zeg 10Kw accupakket icm goede hybride motor meer hebben dan aan 1 EV die nooit door zijn volledige lading heen gaat.

Er valt voor beide kanten wat te zeggen... maar als je ook weer in nieuws hoort dat Tesla met hun vele gewicht en vermogen de toplaag van asfalt kapot trekken brengt dat ook weer onnodige kosten met zich mee.

Enige manier om echt CO2 te drukken.. maximum snelheid verlagen naar 90 of 100km/h. En onnodige auto's compleet uit te bannen.


Zolang je in een land als de VS een Mustang V8 kan kopen die 1 op 6 rijd voor minder geld dan wij hier een middenklasse C segmenter kunnen we praten en discusseren wat we willen.. wij als NL kunnen het verschil niet maken.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27877
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 27 jul 2019, 09:44

Wimo schreef: 27 jul 2019, 08:41 Je trekt de hele keten erbij. Daar ging zijn vraag niet over. Siemens haalt 60 procent rendement in hun top centrales. Vergeleken met een ice motor is dat absurd efficiënt..

Als je puur well to wheel kijkt scoort een ice slechter. Ook inclusief transport stroom , en omzetting AC/DC/AC.

Ga je het hele plaatje bekijken inclusief winning materialen dan kun je ieder van de onderzoeken pakken. Er zijn er genoeg met uitkomst a of uitkomst b.... De discussie over het totale plaatje kun je eeuwig blijven voeren omdat de variabelen enorm zijn.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk wel om de hele keten, van 0 naar product en weer terug naar 0.

Dan neem ik voor de discussie even aan dat een ev uiteindelijk minder vervuilend is, maar scheelt het werkelijk zoveel dat het alle subsidies en voordelen rechtvaardigt?
Want zoals je zelf zegt zijn er zoveel variabelen dat eigenlijk het enigste voordeel wat overblijft de plaatselijke uitstoot van fijnstof is, en zelfs daarover zijn de meningen nog verdeeld.
Als je daarbij dan ook nog zou gaan kijken dat er een hele infrastructuur van laadpalen aangelegd moet worden (bij ice wordt die al meegerekend) dan denk ik dat het verschil te verwaarlozen is.
Ik ben ook helemaal niet tegen een ev hoor, als je goedkoper kan rijden, prima, maar dat ze het verkopen als de oplossing voor het zogenaamde co2 en fijnstofprobleem staat me vooral tegen.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door alt » 27 jul 2019, 09:52

Benzine, diesel komt ook niet zomaar uit de tankwagen van Shell & consorten.
De enige ice motor die het hoogste rendement zou kunnen leveren is en opposed piston motor.
Dit hoge rendement haal de opposed piston motor uit omdat er geen cilinderkop op zit.
Bij een normale motor zit een cilinderkop die gekoeld wordt, dat is thermische energie die niet in beweging wordt omgezet, maar afgegeven wordt aan de buitenlucht.
Vandaar dat een opposed piston motor thermisch een hoger rendement kan hebben.
https://en.wikipedia.org/wiki/Opposed-piston_engine

Hier de oude Commer motor.
https://www.commerclub.nl/ts3-motor/

Een nog beter ontwerp de Napier Deltic.
https://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], SAH en 135 gasten