EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Spijkerhard » 29 jun 2019, 23:43

Volgens Bram Schot produceert Audi in 2025 ook nog 75% ICE, en in 2030 nog ca 50% als ik het me goed herinner.
Dus naar dicht bevolkte gebieden EV en naar de rest hybride/ICE.
Daarnaast geven veel fabrikanten aan dat over een jaar of 5 de EV productie goedkoper zal zijn dan ICE, mede omdat ICE ook naar Euro 7 norm moet, en batterijen goedkoper worden.

Als laatste begreep ik dat in Cuba in al die 50 jaar oude autos ca 10 jaar oude diesels liggen, FWIW...

Robin
Berichten: 51360
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 30 jun 2019, 09:19

Cuba: In sommige liggen bijvoorbeeld Ford 4 cyl 1.8 dieseltjes geimporteerd uit bijv UK, maar voor de rest zijn die Cubanen superhandig en vindingrijk om hun auto's uit de 50s/40s/30s te maintainen zoals ze waren(ook motorisch)

Mijn standpunt blijft, ik voorzie niet veel goeds. Van de regen in de drup. Maar gedwongen door overheden/agendas en het slijk der aarde.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door romo » 30 jun 2019, 09:22

^Dat laatste dus, daarmede is het klaar'


https://www.autovisie.nl/nieuws/bmw-vec ... egraaf.nl/

Robin
Berichten: 51360
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 30 jun 2019, 09:55

Even via via Romo's link kwam ik op dit:
Deze modellen hebben nog een twaalfcilinder:

Aston Martin DB11

Aston Martin DBS

Aston Martin Rapide

Bentley Continental GT

Bentley Continental GTC

Bentley Flying Spur

Bentley Bentayga

BMW M760Li

Ferrari GTC4Lusso

Ferrari 812Superfast

Lamborghini Aventador

Lamborghini Aventador Roadster

Mercedes-AMG S65 Coupé

Mercedes-AMG S65 Cabrio

Mercedes-Maybach S650

Mercedes-Maybach S650 Pullman

Pagani Huayra

Rolls-Royce Ghost

Rolls-Royce Dawn

Rolls-Royce Wraith

Rolls-Royce Phantom
Nu ben ik zeker géén purist, want dan beweeg je je wat mij betreft vaak en teveel op een hypocriet hellend vlak(dat zie je hier ook erg vaak , maar deze club kun je over 10 jaar ook wel gedag zeggen......

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door romo » 30 jun 2019, 10:25

EV in een notendop;

De overheden beschikken
De bedrijven wikken
De consumenten slikken


Waarvan akte.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27880
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 30 jun 2019, 10:48

romo schreef: 30 jun 2019, 10:25 EV in een notendop;

De overheden beschikken
De bedrijven wikken
De consumenten slikken


Waarvan akte.
En de leveranciers kunnen niet leveren :lol:
Zelfde als van het gas af, een lachertje.
In een groot gedeelte van nederland moeten vanwege de leeftijd en het materiaal (ijzer) de gasleidingen vervangen worden, kosten 2,8 miljard, je wordt besodemieterd waar je bij staat.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door allen » 30 jun 2019, 11:05

Spijkerhard schreef: 29 jun 2019, 23:43 Volgens Bram Schot produceert Audi in 2025 ook nog 75% ICE, en in 2030 nog ca 50% als ik het me goed herinner.
Dus naar dicht bevolkte gebieden EV en naar de rest hybride/ICE.
Daarnaast geven veel fabrikanten aan dat over een jaar of 5 de EV productie goedkoper zal zijn dan ICE, mede omdat ICE ook naar Euro 7 norm moet, en batterijen goedkoper worden.

Als laatste begreep ik dat in Cuba in al die 50 jaar oude autos ca 10 jaar oude diesels liggen, FWIW...
Mooi van die Cubanen. Duurzamer dan iedere 3 jaar je elektrische leasebak omruilen.

L5S1
Berichten: 124
Lid geworden op: 30 aug 2017, 22:09
Auto: BMW

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door L5S1 » 30 jun 2019, 11:12

allen schreef: 30 jun 2019, 11:05
Spijkerhard schreef: 29 jun 2019, 23:43 Volgens Bram Schot produceert Audi in 2025 ook nog 75% ICE, en in 2030 nog ca 50% als ik het me goed herinner.
Dus naar dicht bevolkte gebieden EV en naar de rest hybride/ICE.
Daarnaast geven veel fabrikanten aan dat over een jaar of 5 de EV productie goedkoper zal zijn dan ICE, mede omdat ICE ook naar Euro 7 norm moet, en batterijen goedkoper worden.

Als laatste begreep ik dat in Cuba in al die 50 jaar oude autos ca 10 jaar oude diesels liggen, FWIW...
Mooi van die Cubanen. Duurzamer dan iedere 3 jaar je elektrische leasebak omruilen.
Een je betaalt alleen wel 100k dollar voor een b segmenter uit de jaren 90 meen ik. :crazy:

Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 30 jun 2019, 12:53

Geen probleem voor alle entrepreneurs hier !

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door markm » 02 jul 2019, 07:29

Luco schreef: 29 jun 2019, 12:07 Als het echt zo is, 2030, waar ik niks van geloof, zal er nog genoeg tweedehands te koop zijn qua ice, en als ze die dan zwaarder gaan belasten in het gebruik van ice, kosten ze waarschijnlijk een appel en een ei.

Maar nogmaals, ik geloof er geen donder van, alleen al het feit dat de elektriciteitsleveranciers de infra helemaal voor 2030 niet op orde kunnen hebben, is gewoon fysiek onmogelijk, net als in 2050 van het gas af, fysiek ook onmogelijk.
Te weinig mensen en materiaal.
Waarom zouden ze voor 2030 de elektrai nfra op orde moeten hebben? alsof dat iedereen vanaf 2030 ineens in een ev rijd? de tweedehandsmarkt blijft dan nog tientallen jaren gewoon doorgaan.
Dat het aanbod groter zal worden ja, maar dat gaat zo geleidelijk dat energieleveranciers dit gewoon de komende jaren kunnen oppakken en uitvoeren.

Alle andere landen zullen ook uiteindelijk gewoon overstappen op ev. de rijke landen zullen er mee beginnen maar daar zijn ook de meeste verkopen naar en dus ook grootste productie.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27880
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 02 jul 2019, 07:57

Omdat de infrastructuur van de elektra te weinig capaciteit heeft en het dus fysiek onmogelijk is om voor die tijd de infra te vervangen.

Het is niet alleen de ev, maar ook van het gas af, zonnepanelen enz.

Alles bij al naar is de infra niet toereikend, ze hebben er nu al problemen mee in bepaalde gebieden en kan je al geen panelen meer leggen omdat het net het niet aankan.

Stel dat je een straat hebt met 200 woningen en 25 procent koopt een ev en nog 25 procent een warmtepomp.

Dan moet er dus al 50 procent meer capaciteit gerealiseerd worden, want die reserve zit niet in het huidige net.

100 maal minimaal 7kw erbij.

Robin
Berichten: 51360
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 02 jul 2019, 07:57

Ja die andere landen /werelddelen stappen uiteindelijk op den duur heel gemakkelijk over op EV:Afrika /Latijns Amerika/Azie. Komt allemaal goed....

Als je in die continenten bent geweest dan weet je dat dat nog >100 jaar kan en zal duren.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39719
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 02 jul 2019, 08:55

Maar dan hebben wij het alvast maar mooi voor elkaar ;)

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door alt » 02 jul 2019, 09:36

Ook nemen meer mensen een airco, want het wordt heel erg warm op deze aarde. Vooral in Nederland, het land van de calvinisten, die geloven dat de hemel boven is & de hel beneden. Wij weten dat Nederland inklinkt, dus zakt een beetje naar de hel. Waardoor het nog warmer gaat worden.
Steeds meer mensen kopen elektrische fietsen. Wat in gaat houden, dat deze mensen meer gaan fietsen, dus nog meer stroomverbruik.
De NKF moet nog meer stroomkabels maken, wat extra stroom & kolen kost.

Mensen, ik geloof dat morgen de aarde vergaat. Wat een ellende.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door allen » 02 jul 2019, 10:27

Jij blij dat je al zo oud bent. Kleine kans dat je de ondergang van de aarde zelf mee gaat maken. Kun je eigenlijk net zo goed die Tesla inruilen op een dikke V8. :lol:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10411
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door tomgtr » 02 jul 2019, 11:09


Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Andre » 02 jul 2019, 11:21

Men is ook doorgeslagen in autoland met x7 grote suv etc. Het mag ook wel een tandje minder.

Zolang de 4 en 6 cil maar blijft voor de liefhebbers mogen de auto s wel kleiner en lichter. Win win:)

Robin
Berichten: 51360
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 02 jul 2019, 11:29

tomgtr schreef: 02 jul 2019, 11:09 Ik lees eens een linkse krant....


https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b8b04016/
Tja:)

Even zo gedaan:
OPINIE ELEKTRISCH RIJDEN
Groene ridders zijn vooral druk met hun eigen portemonnee

E-rijders moeten niet klagen over de verdubbeling van de bijtelling. Ze houden genoeg voordelen, betoogt Volkskrant-redacteur Bard van de Weijer.

Bard van de Weijer1 juli 2019, 17:32

Een Tesla-rijder laadt de accu op bij een Fastned-snellaadstation langs de A4. Beeld Hollandse Hoogte / Phil Nijhuis
Code oranje in de groene wereld: volgens het vrijdag gepresenteerde Klimaatakkoord gaat de bijtelling voor elektrische auto’s volgend jaar van 4 naar 8 procent. Een verdubbeling. Schandalig, oordeelden clubs als de Vereniging Elektrische Rijders. ‘We balen als een stekker van het nieuwe Klimaatakkoord. Terwijl de landen om ons heen investeren in elektrisch rijden, remt het kabinet de ontwikkeling af!’, twitterde de club.


Maarten Steinbuch, hoogleraar autotechnologie aan de TU Eindhoven en terechte pleitbezorger van elektrisch rijden, zag een parallel met ‘de windenergiebusiness in de jaren tachtig’, waar slap en inconsistent overheidsbeleid de sector naar Denemarken en Duitsland verjoeg. ‘Wat we aan EV werkgelegenheid hebben opgebouwd, laten we ­versloffen. We gaan weer achterin de rij lopen’, twitterde hij.

Pardon?

Twee keer niks
Laten we de feiten even op een rijtje zetten. Je kunt betogen dat het niet netjes is van het kabinet dat het de bijtelling zomaar heeft verdubbeld. Volgens het aanvankelijke plan zou die ook volgend jaar nog 4 procent zijn. Voor sommige automobilisten is de verhoging inderdaad zuur. Vanwege de lange ­levertijd van veel (niet alle) elektrische auto’s, hebben sommigen een auto ­besteld die pas volgend jaar wordt geleverd. Deze pechvogels betalen dus onverwacht twee keer meer bijtelling.

Twee keer niks is bijna niks, leerde ik ooit van mijn wiskundeleraar. Dit geldt ook voor deze categorie. Want in plaats van een paar tientjes per maand gaan deze zakelijk rijders straks twee keer een paar tientjes betalen. Neem de Kia e-Niro (catalogusprijs ruim 42 duizend euro, levertijd negen tot twaalf maanden). Deze elektrische SUV kost de berijder maandelijks iets meer dan 50 euro aan bijtelling (Schijf 2/3). Dat wordt ruim 100 euro.

Tsjonge.

Vergelijk dat eens met de particulier die een kleine VW Polo rijdt via private lease. Die is inclusief benzine maandelijks zomaar 500 euro kwijt. Vijf keer zoveel, voor een klein autootje.

Nijlpaard met obstipatie
Het probleem is niet dat de bijtelling verdubbelt, het probleem is dat ze belachelijk laag was en dat volgend jaar ook nog steeds is. Gaan zakelijke rijders – veruit de belangrijkste markt voor e-auto’s – nu massaal weer een benzine-BMW of Mercedes rijden? Natuurlijk niet. Zie het verleden. Een jaar of tien geleden gold voor zogenoemde spaardiesels een ‘lage’ bijtelling van 14 procent. De rest moest 20 tot 25 procent aftikken.

Deze spaardiesels waren doorgaans tamelijk beroerde auto’s, omdat fabrikanten ze tot het uiterste hadden afgeknepen om de CO2-norm van maximaal 95 gram per kilometer te halen. Dat dit leidde tot een veel hogere uitstoot van schadelijke stikstofoxiden was iets waar weinigen destijds oog voor hadden. ‘Hij klinkt als een nijlpaard met obstipatie’, oordeelde ik in 2010 over zo’n auto. Toch gingen ze als warme broodjes over de toonbank. Omdat, heel begrijpelijk, automobilisten graag goedkoop rijden en daar kennelijk best iets voor willen laten.

Voor ‘gewone’ auto’s, ook hybriden, geldt nu een bijtelling van 22 procent. Logisch dat velen kiezen voor een e-auto. Maar dit doen zakelijke rijders ook nog wel bij 8 procent en zelfs bij 12 of 16. Want e-auto’s worden de komende jaren steeds goedkoper – Opel en VW brengen in 2020 prima bruikbare elektrische personenauto’s op de markt voor rond de 30 mille – en dat compenseert gedeeltelijk de hogere bijtelling. Wordt de EV business dus met pek en veren het land uitgejaagd, ‘zoals destijds gebeurde met de windsector’? Welnee. Zakelijke rijders rijden straks alleen niet meer bijna gratis, maar betalen wat meer mee aan de enorme kosten die de overgang naar duurzaam met zich meebrengt.

Loos klimaatalarm
Zwalkt het kabinet met zijn beleid voor e-auto’s? Juist niet. De komende jaren biedt het zekerheid, al kan bij grote marktveranderingen nog worden ingegrepen. De voordelen blijven voor e-rijders. Zo geldt vanaf 2025 een vaste aankoopbelasting (de BPM) van 360 euro per auto, een schijntje vergeleken met die voor fossiele auto’s. Wel gaan elektrische automobilisten vanaf 2026 volledig wegenbelasting betalen en geldt vanaf dat moment dezelfde bijtelling als voor fossiele auto’s. Verder daalt de bijtellingsvrije voet de komende jaren tot 40 duizend euro. Boven dat bedrag moet straks gewoon 22 procent worden betaald.

Een logische keuze: diverse analisten verwachten immers dat een elektrische auto rond die tijd net zo veel kost als een vergelijkbare fossiele variant, dankzij dalende accuprijzen en hogere productieaantallen.

Verder wil het kabinet de nu nog niet bestaande markt voor tweedehands ­e-auto’s stimuleren. De maatregelen moeten nog worden uitgewerkt, maar het is goed dat straks de gewone consument in staat wordt gesteld een e-occasion te kopen. Een mooi streven lijkt me, waarvan ‘de markt’ kan profiteren.

Met de nieuwe maatregelen geeft het kabinet de automobilist duidelijkheid tot 2030, precies zoals gewenst. De uitkomst is misschien minder gunstig dan gehoopt, maar de voordelen waren voor zakelijke e-rijders onevenredig groot. Van klimaatalarm is dus geen sprake, ook voor de e-rijder blijft code groen van kracht.

Bard van de Weijer is redacteur van de Volkskrant en volgt de auto-industrie.

Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 02 jul 2019, 11:43

"Twee keer niks
Laten we de feiten even op een rijtje zetten. Je kunt betogen dat het niet netjes is van het kabinet dat het de bijtelling zomaar heeft verdubbeld. Volgens het aanvankelijke plan zou die ook volgend jaar nog 4 procent zijn. Voor sommige automobilisten is de verhoging inderdaad zuur. Vanwege de lange ­levertijd van veel (niet alle) elektrische auto’s, hebben sommigen een auto ­besteld die pas volgend jaar wordt geleverd. Deze pechvogels betalen dus onverwacht twee keer meer bijtelling."
Lol, het is niet 'netjes'.
Vergelijk dat eens met de particulier die een kleine VW Polo rijdt via private lease. Die is inclusief benzine maandelijks zomaar 500 euro kwijt. Vijf keer zoveel, voor een klein autootje.
Wat een vergelijking ...
Wel gaan elektrische automobilisten vanaf 2026 volledig wegenbelasting
Dit gaat ook eerder gebeuren..
Laatst gewijzigd door Wimo op 02 jul 2019, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Tom » 02 jul 2019, 11:45

Het is inderdaad niet netjes. Maar het is ook niet netjes naar de mensen die de subsidies betalen. Zeker niet na de berichten van rekenfouten (even geen bron, was tijdje terug in het nieuws) waardoor alles flink duurder uit viel dan vooraf gedacht. Ten tijde van de PHEV ook al het geval.

Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 02 jul 2019, 11:51

Kwestie van tijd tot de bijtelling binnen de 5 jaar wordt aangepakt. Niet netjes, maar verder niet erg.

Verder zou ik het ook waarderen als de HRA wordt aangepast en huurtoeslag voor scheef huren ook Zet maar naar 0. Het is immers niet netjes dat ik moet betalen voor dat soort subsidies ;)

Bijtellingsregels aanpassen is een nieuw niveau van "niet netjes"

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27880
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 02 jul 2019, 12:04

Iemand die scheef huurt krijgt geen toeslag

PeterB
Berichten: 3256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door PeterB » 02 jul 2019, 12:05

Was dit al voorbijgekomen ??
https://www.nu.nl/auto/5952375/met-de-e ... -plan.html

Het is te doen ;)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31210
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 02 jul 2019, 12:55

Ja waar een wil is, is een weg. Het liefst wel een weg met laadpalen......

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Tom » 02 jul 2019, 15:42

Wimo schreef: 02 jul 2019, 11:51 Kwestie van tijd tot de bijtelling binnen de 5 jaar wordt aangepakt. Niet netjes, maar verder niet erg.

Verder zou ik het ook waarderen als de HRA wordt aangepast en huurtoeslag voor scheef huren ook Zet maar naar 0. Het is immers niet netjes dat ik moet betalen voor dat soort subsidies ;)

Bijtellingsregels aanpassen is een nieuw niveau van "niet netjes"
Nee, daar gaat het niet om. Er zijn fouten gemaakt in de rekenmodellen voor de subsidies:
https://tweakers.net/nieuws/151674/kame ... autos.html
Dat soort "fouten" (door verkeerde variabelen in het rekenmodel) kosten de maatschappij onnodig geld, veel meer als het uitgangspunt was (lees: een gezonde motivatie om mensen in een EV te krijgen). Nu is de verhoging niet direct hieraan gelinkt, maar jij meent dat de overheid dat niet mag corrigeren als iets uit de hand loopt?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, Alex, ErikS, FT, Ti-Tourist (Erik) en 46 gasten