EV auto's (elektrische)
-
- Berichten: 51405
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
In het algemeen lijken mij de tankstations aan de snelweg ook bestaansrecht te hebben, al begreep ik dat hun verdiensten meer zitten in de shops/cafetaria en prullaria wat ze erbij verkopen. Daarmee denk ik dan ook dat buitenuit/snelweg laden niet 'voorbij' is. ook al kost het 'meer centen' en werkt het dus inflatie in de hand, beetje meer inflatie is niet erg.
De tijd dat men dacht dat men met 'n EV 'bijna gratis' door 't leven kon was voorbij toen overheden zich ermee begonnen te bemoeien en cadeautjes begonnen weg te geven(dus al voordat Tesla Model 3 etc populair werd) Overheden geven geen cadeautjes zonder dat ze er iets voor terug willen hebben.
De tijd dat men dacht dat men met 'n EV 'bijna gratis' door 't leven kon was voorbij toen overheden zich ermee begonnen te bemoeien en cadeautjes begonnen weg te geven(dus al voordat Tesla Model 3 etc populair werd) Overheden geven geen cadeautjes zonder dat ze er iets voor terug willen hebben.
-
Onlinetomgtr
- Berichten: 10422
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: EV auto's (elektrische)
Dat kan, maar dan niet tegen deze prijzen. Dan moeten de prijzen echt dik omhoog.
-
- Berichten: 51405
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
-
Onlinetomgtr
- Berichten: 10422
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: EV auto's (elektrische)
Even ter indicatie, Fastned hoopt in 2020 een omzet van 15 M te halen. Omzet. Uiteraard maken de verlies, hebben een berg schulden en op dit soort cijfers zal geld ophalen relatief duur zijn. De concurentie is behoorlijk groot dus ook al maak je wel winst, de marges zullen nooit spetterend zijn. Dus het enige doel van de eigenaren van dit bedrijf is mooi op de hype meeliften, de boel dan lekker verkopen (in dit geval meer aandelen verkopen) en cashen over de rug van de naieve belegger. Maar als je als belegger een omzet ziet van 15 M met een marginaal verdienmodel ren je toch heel hard weg? Mocht het wil ooit echt goed winstgevend worden dan betaal je dus aardig wat voor een vol accuutje.
-
- Berichten: 7334
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Een bedrijf als Fastned moet je beoordelen op het toekomstperspectief.tomgtr schreef: ↑18 jan 2020, 14:58 Even ter indicatie, Fastned hoopt in 2020 een omzet van 15 M te halen. Omzet. Uiteraard maken de verlies, hebben een berg schulden en op dit soort cijfers zal geld ophalen relatief duur zijn. De concurentie is behoorlijk groot dus ook al maak je wel winst, de marges zullen nooit spetterend zijn. Dus het enige doel van de eigenaren van dit bedrijf is mooi op de hype meeliften, de boel dan lekker verkopen (in dit geval meer aandelen verkopen) en cashen over de rug van de naieve belegger. Maar als je als belegger een omzet ziet van 15 M met een marginaal verdienmodel ren je toch heel hard weg? Mocht het wil ooit echt goed winstgevend worden dan betaal je dus aardig wat voor een vol accuutje.
Als 90% van het wagenpark uit EV's zou bestaan zien de cijfers van Fastned er ineens heel anders uit.
Verder is de marge natuurlijk fantastisch, een kwh die minder dan 10 cent inkoop kost verkopen voor 59 cent ...
Want uiteraard hanteert de roverheid een verlaagd tarief voor elektriciteit die is geleverd aan oplaadinstallaties voor elektrische voertuigen, leuker kunnen ze het niet maken.
Vergelijk Fastned maar met een bedrijf als Altice. Zo'n 30 miljard euro schuld en sinds de beursgang ieder kwartaal een negatieve cashflow.
Maar beleggers geloven erin, vorig jaar had Altice een spectaculaire stijging op de beurs.
- Booooh
- Berichten: 3426
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: EV auto's (elektrische)
Een gokje wagen (want dat is het) kan natuurlijk altijd, ik stop er geen euro in in ieder geval ...
https://www.rtlz.nl/beurs/artikel/49292 ... -al-slecht
https://www.rtlz.nl/beurs/artikel/49292 ... -al-slecht
-
- Berichten: 7334
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Ik hou wel van een gokje op de beurs, maar niet in Fastned
-
- Berichten: 21736
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: EV auto's (elektrische)
Zo'n aandeel zou ik ook nooit kopen. Hoe hoger het staat, hoe meer lucht erin zit. Dat ze nog winst gaan draaien zie ik niet snel gebeuren. Bovendien staan ze altijd bij tankstations van grote oliebedrijven die gigantisch veel geld hebben. Fossiele brandstoffen zullen alleen minder worden, zodra oliemaatschappijen besluiten om elektriciteit te leveren, dan is dat voor hen natuurlijk zeer snel geregeld. Paar stekkers neerhangen en klaar, de lokaties op alle mooie strategische punten hebben ze al. Dan is Fastned ook wel klaar. De enige voor wie zo'n partij interessant is, is een autofabrikanten die een inhaalslag wil maken op Tesla. Zelf zo'n netwerk aanleggen kost tijd terwijl je ook een partij kan overkopen. Maar ook daar zal men gaan rekenen.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: EV auto's (elektrische)
Komt die negatieve cashflow ook niet deels omdat er bizar veel geld uitgetrokken wordt voor de ik-wil-snel-rijk-worden-managers?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26729
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: EV auto's (elektrische)
Ik snap overigens in die zelfde lijn ook de waarde van tesla aandelen niet.
Gezien de bizar slechte Amerikaanse kwaliteit van die hokken verwacht ik als de gevestigde orde op stoom komt met EV auto’s dat Tesla snel klaar is...
Gezien de bizar slechte Amerikaanse kwaliteit van die hokken verwacht ik als de gevestigde orde op stoom komt met EV auto’s dat Tesla snel klaar is...
- De fiscalist
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: EV auto's (elektrische)
Tesla ligt jaren voor op de concurrentie wat betreft de aandrijf lijnen, techniek en energie management. Ook autopilot steekt met kop en schouders boven de rest uit.
Verder is het gewoon een Amerikaanse auto met dito kwaliteitsbeleving.
Voor velen is dat kennelijk prima. Ik wacht liever op de Polestar 2 in de hoop dat de zwinezen het wel goed voor elkaar hebben. Zo niet dan kachel ik lekker door in de B5
Heb laatst een stukje met een model 3 performance gereden en dat was echt leuk, ding voelt stevig en lichtvoetig aan, altijd power bij de hand. Elektrisch rijden is echt heel fijn voor al die momenten dat je met het verkeer meesukkelt.
Als je er echt even voor gaat zitten is het wel een gemis dat er geen broem broem is, maar daar staat de altijd aanwezige power dan weer tegenover.
Verder is het gewoon een Amerikaanse auto met dito kwaliteitsbeleving.
Voor velen is dat kennelijk prima. Ik wacht liever op de Polestar 2 in de hoop dat de zwinezen het wel goed voor elkaar hebben. Zo niet dan kachel ik lekker door in de B5
Heb laatst een stukje met een model 3 performance gereden en dat was echt leuk, ding voelt stevig en lichtvoetig aan, altijd power bij de hand. Elektrisch rijden is echt heel fijn voor al die momenten dat je met het verkeer meesukkelt.
Als je er echt even voor gaat zitten is het wel een gemis dat er geen broem broem is, maar daar staat de altijd aanwezige power dan weer tegenover.
-
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
De gevestigde orde probeert het nu zelf. Schiet lekker op allemaal.. nieuwe fabrieken over 3+ jaar, enorm voor kobalt gebruik , trage software, jaren achterstand op bms. Tesla is in staat in 11 maanden een enorme productieklare fabriek te bouwen.Martijn_bmw schreef: ↑18 jan 2020, 18:45 Ik snap overigens in die zelfde lijn ook de waarde van tesla aandelen niet.
Gezien de bizar slechte Amerikaanse kwaliteit van die hokken verwacht ik als de gevestigde orde op stoom komt met EV auto’s dat Tesla snel klaar is...
Heb je gezien wat ze in Duitsland van plan zijn? Waarom toch niet samenwerken... Een BMW schil met Tesla techniek zou echt porno zijn. 800-900 bruikbare pk's is peanuts met de huidige techniek
- JP
- Berichten: 31256
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: EV auto's (elektrische)
Heeft Tesla het alleenrecht om kobalt te laten winnen door kindertjes ?
-
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Autocorrect.. voor moet veel zijn.
- Booooh
- Berichten: 3426
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: EV auto's (elektrische)
Dat zou verreweg de beste optie zijn voor de "gevestigde" orde, zou ook de acceptatie alhier een stuk versnellen ...
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: EV auto's (elektrische)
Of het allemaal elektrisch wordt, vraag ik mij af.
De vraag is of de politiek of de fabrikanten het laatste woord nemen
De kosten van de aandrijflijn van een ice is +- 15 % van de totale kosten, de kosten van de aandrijflijn + accu zijn 51 % volgens Sandy Munro.
Wat ook meespeelt is dat in de hele wereld er steeds meer mensen in de stad gaan wonen, nu woon al meer dan 80 % in een stad.
De mooiste oplossing voor de lange afstand voor een personen/vrachtauto zal toch de opposed piston motor zijn.
De opm heeft nu al een rendement van 50 %, gelijk aan de super grote tweetakt scheepsdiesels.
Als de fabrikanten daar ontwikkeling in stoppen kunnen de opm's misschien wel op waterstof gaan draaien.
Als men nu een opm in je auto zou stoppen, dan wordt je ice lichter & gebruikt heel veel minder brandstof.
Elektrisch zult altijd een zware batterij mee zuilen, welke maar een korte range heeft, vooral ten opzichte een opm.
In de toekomst zal er gerust een batterij komen die tweemaal zoveel capaciteit heeft, maar dat is toch altijd een zwaar ding zo'n accu.
Eigenlijk gaat het verhaal niet echt op dat je de ev thuis kan laden, want steeds meer mensen gaan in de stad wonen.
Dan zie ik geen ev's onder bij de flat staan laden.
De vraag is of de politiek of de fabrikanten het laatste woord nemen
De kosten van de aandrijflijn van een ice is +- 15 % van de totale kosten, de kosten van de aandrijflijn + accu zijn 51 % volgens Sandy Munro.
Wat ook meespeelt is dat in de hele wereld er steeds meer mensen in de stad gaan wonen, nu woon al meer dan 80 % in een stad.
De mooiste oplossing voor de lange afstand voor een personen/vrachtauto zal toch de opposed piston motor zijn.
De opm heeft nu al een rendement van 50 %, gelijk aan de super grote tweetakt scheepsdiesels.
Als de fabrikanten daar ontwikkeling in stoppen kunnen de opm's misschien wel op waterstof gaan draaien.
Als men nu een opm in je auto zou stoppen, dan wordt je ice lichter & gebruikt heel veel minder brandstof.
Elektrisch zult altijd een zware batterij mee zuilen, welke maar een korte range heeft, vooral ten opzichte een opm.
In de toekomst zal er gerust een batterij komen die tweemaal zoveel capaciteit heeft, maar dat is toch altijd een zwaar ding zo'n accu.
Eigenlijk gaat het verhaal niet echt op dat je de ev thuis kan laden, want steeds meer mensen gaan in de stad wonen.
Dan zie ik geen ev's onder bij de flat staan laden.
-
- Berichten: 4648
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
Er was een aantal jaar terug een 3 cilinder 6 zuiger diesel ontwikkelt met hoog rendement. Zou in amerikaanse trucks gebouwd worden. Alleen is het relatief stil gebleven. Zonde inderdaad want het rendement is idd extreem hoog. En vermogen ook tov de cilinderinhoud.
-
- Berichten: 7334
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Als de energie uit waterstof gaat komen is zo'n opm mijns inziens de verkeerde keuze.alt schreef: ↑19 jan 2020, 09:35 Als de fabrikanten daar ontwikkeling in stoppen kunnen de opm's misschien wel op waterstof gaan draaien.
Als men nu een opm in je auto zou stoppen, dan wordt je ice lichter & gebruikt heel veel minder brandstof.
Elektrisch zult altijd een zware batterij mee zuilen, welke maar een korte range heeft, vooral ten opzichte een opm.
Dan lijkt mij de meest logische weg een waterstof / fuel cell oplossing, dus wel elektrisch maar zonder dat zware accu pakket.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: EV auto's (elektrische)
Je hoeft het je niet af te vragen Alt. Die tijd ga jij niet meer meemaken. Ik ook niet en de jongste Df’er niet..alt schreef: ↑19 jan 2020, 09:35 Of het allemaal elektrisch wordt, vraag ik mij af.
De vraag is of de politiek of de fabrikanten het laatste woord nemen
De kosten van de aandrijflijn van een ice is +- 15 % van de totale kosten, de kosten van de aandrijflijn + accu zijn 51 % volgens Sandy Munro.
Wat ook meespeelt is dat in de hele wereld er steeds meer mensen in de stad gaan wonen, nu woon al meer dan 80 % in een stad.
De mooiste oplossing voor de lange afstand voor een personen/vrachtauto zal toch de opposed piston motor zijn.
De opm heeft nu al een rendement van 50 %, gelijk aan de super grote tweetakt scheepsdiesels.
Als de fabrikanten daar ontwikkeling in stoppen kunnen de opm's misschien wel op waterstof gaan draaien.
Als men nu een opm in je auto zou stoppen, dan wordt je ice lichter & gebruikt heel veel minder brandstof.
Elektrisch zult altijd een zware batterij mee zuilen, welke maar een korte range heeft, vooral ten opzichte een opm.
In de toekomst zal er gerust een batterij komen die tweemaal zoveel capaciteit heeft, maar dat is toch altijd een zwaar ding zo'n accu.
Eigenlijk gaat het verhaal niet echt op dat je de ev thuis kan laden, want steeds meer mensen gaan in de stad wonen.
Dan zie ik geen ev's onder bij de flat staan laden.
-
- Berichten: 7334
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Is dat nu werkelijk zo of is dat een verhaaltje dat de wereld in is gekomen en iedereen maar overneemt?De fiscalist schreef: ↑18 jan 2020, 19:58 Tesla ligt jaren voor op de concurrentie wat betreft de aandrijf lijnen, techniek en energie management. Ook autopilot steekt met kop en schouders boven de rest uit.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar die dump trucks in de mijnbouw (b.v. Komatsu), dan is dat ook elektrisch aangedreven. Natuurlijk wel een heel ander gebruik, maar daar zal best wel een beetje kennis zitten lijkt mij...
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: EV auto's (elektrische)
De kennis van Tesla is vooral met minder grondstoffen een auto te bouwen.
B.v.b. in een m3 zit 2.4 km elektrische kabels, in de model y zit maar 1,7 km elektra kabel.
Er zit in de Tesla geen ecu, maar elk onderdeel heeft een klein computertje, b.v.b een voor de verlichting, ruitenwisser, verwarming, enz.
Dit heeft het voordeel dat deze onderdelen gemakkelijker een update geven kan worden, zijn allemaal met een lan-draad aangesloten.
Dan nog niet te praten over de super bottle die alle temperaturen regel van de auto, verwarming, drivetrain, accu.
Ook de de pickup truck van Tesla heeft een interessante ontwikkeling, geen monoque chassis, maar dragende rvs 3 mm dikke vlakke gelaste platen.
Voordeel, minder onderdelen, geen cleanroom om de auto voor het spuiten te reinigen, geen verf nodig, eenvoudige reparaties.
Dit alles volgens Sandy Munro, die hier onder als je 1,5 uur de tijd wil nemen alles over Tesla verteld.
Sandy Munro, de Elon Musk van het bouwen van auto's, vliegtuigen, schepen, treinen, enz.
Alle grote bedrijven consulteren de heer Munro, tegenwoordig vooral Chinese bedrijven.
https://www.youtube.com/watch?v=_uRwZRPQ8RE
B.v.b. in een m3 zit 2.4 km elektrische kabels, in de model y zit maar 1,7 km elektra kabel.
Er zit in de Tesla geen ecu, maar elk onderdeel heeft een klein computertje, b.v.b een voor de verlichting, ruitenwisser, verwarming, enz.
Dit heeft het voordeel dat deze onderdelen gemakkelijker een update geven kan worden, zijn allemaal met een lan-draad aangesloten.
Dan nog niet te praten over de super bottle die alle temperaturen regel van de auto, verwarming, drivetrain, accu.
Ook de de pickup truck van Tesla heeft een interessante ontwikkeling, geen monoque chassis, maar dragende rvs 3 mm dikke vlakke gelaste platen.
Voordeel, minder onderdelen, geen cleanroom om de auto voor het spuiten te reinigen, geen verf nodig, eenvoudige reparaties.
Dit alles volgens Sandy Munro, die hier onder als je 1,5 uur de tijd wil nemen alles over Tesla verteld.
Sandy Munro, de Elon Musk van het bouwen van auto's, vliegtuigen, schepen, treinen, enz.
Alle grote bedrijven consulteren de heer Munro, tegenwoordig vooral Chinese bedrijven.
https://www.youtube.com/watch?v=_uRwZRPQ8RE
-
- Berichten: 4648
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
Door diezelfde 3mm gelaste vlakke platen ook geen kreukel zone. Maar in Amerika hoeven (pickup) trucks aan lagere veiligheids voorwaarden te voldoen.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27893
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
ja wat dacht je dan, dat je met 12 paneeltjes je ev kunt opladen
Zelfs met de aantallen panelen die bij mij op het dak liggen kan je nog geen ev volladen binnen een dag.
Thuis laden kost 21 cent, maar dan nog heb je geen snellader, want dan moet je installatie aangepast worden en dat kost ook weer geld wat ook maandelijks weer terugkomt.
Ik kan toch enig geniffel niet onderdukken, allemaal een 4% bijtelling ev en je scheel betalen aan laden
En geloof me elektra gaat nog veel duurder worden door die klimaatwaanzin.
*heeft al muntjes apart voor nog 46 panelen*
Is een taxi niet goedkoperen betaal ik 15 euro per 100km
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9104
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: EV auto's (elektrische)
Maar die 21 cent is wel een redelijk stabiele factor.Luco schreef: ↑19 jan 2020, 12:41 ja wat dacht je dan, dat je met 12 paneeltjes je ev kunt opladen
Zelfs met de aantallen panelen die bij mij op het dak liggen kan je nog geen ev volladen binnen een dag.
Thuis laden kost 21 cent, maar dan nog heb je geen snellader, want dan moet je installatie aangepast worden en dat kost ook weer geld wat ook maandelijks weer terugkomt.
Ik had zonnepanelen niet meegenomen, omdat redelijk bekend is dat het daarmee niet lukt nee.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27893
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
Die 21 cent is net zo stabiel als de regering (niet stabiel dus)
Let maar op elektra wordt de komende 5-10 jaar minimaal 2x zo duur
en met die 21 cent en een "norrmale" installatie krijg je je ev ook niet vol.
Let maar op elektra wordt de komende 5-10 jaar minimaal 2x zo duur
en met die 21 cent en een "norrmale" installatie krijg je je ev ook niet vol.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: JvH, Marc Sierra, SlowCo en 138 gasten