EV auto's (elektrische)
-
- Berichten: 4644
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
Er zal een apart tarief komen voor elektrisch laden van auto's of weer extra belasten in de vorm van MRB of verbruiks belasting whatever. Anders betekent het direct dat elektrisch koken en verwarmen nog duurder wordt enkel tbv gemiste accijns op brandstof. Eerst de bevolking van gas af hebben om vervolgens nog eens het tarief te verhogen. Betekent voor een gemiddelde jan modaal woning dat je richting de 300-400 euro de maand gaat aan energie kosten.
- De fiscalist
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: EV auto's (elektrische)
Dat roepen ze al een jaar of vijf. Vooralsnog is stroom de afgelopen jaren helemaal niet duurder geworden...
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: EV auto's (elektrische)
3x25A = ~70km/h laden zonder extra maandelijkse kosten Luco.
- Luco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
3x25 is al 380, dat is voor de meeste woningen niet gebruikelijk, dus voor de meesten die snel willen laden moeten er aanpassingen gedaan worden aan de installatie, dat is ook niet gratis.Spijkerhard schreef: ↑19 jan 2020, 14:09 3x25A = ~70km/h laden zonder extra maandelijkse kosten Luco.
want met een keer of twee keer 16a (twee groepen)krijg je hem echt niet vol.
- Luco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
Juist en de eerste voorzet is door de leveranciers al gegeven met een waarschuwing voor de verhoging van de vaste lasten, tarief zal snel volgen.Kadett schreef: ↑19 jan 2020, 13:56 Er zal een apart tarief komen voor elektrisch laden van auto's of weer extra belasten in de vorm van MRB of verbruiks belasting whatever. Anders betekent het direct dat elektrisch koken en verwarmen nog duurder wordt enkel tbv gemiste accijns op brandstof. Eerst de bevolking van gas af hebben om vervolgens nog eens het tarief te verhogen. Betekent voor een gemiddelde jan modaal woning dat je richting de 300-400 euro de maand gaat aan energie kosten.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: EV auto's (elektrische)
Natuurlijk wel, alle nieuwbouw heeft 3x25 en anders heb je voor €1000,- de netbeheerder langs gehad en een 3 fase groepenkast. Ik zit trouwens op 77km/h. Op 1 fase laden is voor de meeste mensen ook genoeg, uur of 10 aan de lader en hij zit vol (moet hij wel echt leeg zijn, ook niet altijd het geval).Luco schreef: ↑19 jan 2020, 14:213x25 is al 380, dat is voor de meeste woningen niet gebruikelijk, dus voor de meesten die snel willen laden moeten er aanpassingen gedaan worden aan de installatie, dat is ook niet gratis.Spijkerhard schreef: ↑19 jan 2020, 14:09 3x25A = ~70km/h laden zonder extra maandelijkse kosten Luco.
want met een keer of twee keer 16a (twee groepen)krijg je hem echt niet vol.
-
- Berichten: 4644
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
Alleen kost het dan wel wat meer aangezien de meeste laders effectiever werken op krachtstroom dan de standaard 16A 3.7kwh lading. Was ergens een lijstje te vinden, bij sommige merken dook hij onder de 80% efficiëntie maar boven de 90% op krachtstroom. Dat is ook een dingetje waar je eigen vrij weinig over hoort maar wel belangrijk is om mee te geven.
-
- Berichten: 7283
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Je hoofdzekering 3 x 25A wordt verdeeld in je groepenkast naar 16A. Verbruiker op dezelfde zekeringwaarde aansluiten als dat de hoofdzekering is mag volgens mij niet.Spijkerhard schreef: ↑19 jan 2020, 14:09 3x25A = ~70km/h laden zonder extra maandelijkse kosten Luco.
Dus dan maximaal 3 x 16A laden bij 3 x 25A hoofdzekering.
Is die term "km/h laden" een officiële waarde ondertussen? want je leest hem vaak.
-
- Berichten: 7283
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Dat is al sinds 2017 voor zowel de belasting op elektriciteit als de ODE.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... 2790bd1110
- Luco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
3x16 is 9,6 max bij volle belasting moet je toch al bijna 8 uur laden.
@Mark, 1000 euro is natuurlijk voor niks
en elke woning heeft inderdaad plek voor drie hoofdzekeringen, maar 3x 25 is echt niet standaard.
en bij 380 ben je ook verplicht een hoofdschakelaar te laten plaatsen, dat is natuurlijk ook gratis.
En de kabel voor naar het laadpunt is ook gratis.
@Mark, 1000 euro is natuurlijk voor niks
en elke woning heeft inderdaad plek voor drie hoofdzekeringen, maar 3x 25 is echt niet standaard.
en bij 380 ben je ook verplicht een hoofdschakelaar te laten plaatsen, dat is natuurlijk ook gratis.
En de kabel voor naar het laadpunt is ook gratis.
- EvdP
- Berichten: 6141
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: EV auto's (elektrische)
Peanuts voor de gemiddelde DF er....
- Luco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
- EvdP
- Berichten: 6141
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: EV auto's (elektrische)
Maar alle gekheid op een stokje, gratis is het natuurlijk niet. En niet iedereen heeft de mogelijkheid om een laadpaal aan huis te hebben.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: EV auto's (elektrische)
km/h laden is iets wat Tesla zelf iig aangeeft.Elise schreef: ↑19 jan 2020, 17:45Je hoofdzekering 3 x 25A wordt verdeeld in je groepenkast naar 16A. Verbruiker op dezelfde zekeringwaarde aansluiten als dat de hoofdzekering is mag volgens mij niet.Spijkerhard schreef: ↑19 jan 2020, 14:09 3x25A = ~70km/h laden zonder extra maandelijkse kosten Luco.
Dus dan maximaal 3 x 16A laden bij 3 x 25A hoofdzekering.
Is die term "km/h laden" een officiële waarde ondertussen? want je leest hem vaak.
Selectiviteit is niet nodig als je loadbalancing toepast, in theorie kan je dus aan 3x25A laden.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: EV auto's (elektrische)
Hierbij ga je ervanuit dat je de batterij altijd leeg rijd. Ik rij 200km per dag en gebruik hiervoor 70% van mijn accu's (50kWh). Dit is in 3,5/4 uur bijgeladen.Luco schreef: ↑19 jan 2020, 18:17 3x16 is 9,6 max bij volle belasting moet je toch al bijna 8 uur laden.
@Mark, 1000 euro is natuurlijk voor niks
en elke woning heeft inderdaad plek voor drie hoofdzekeringen, maar 3x 25 is echt niet standaard.
en bij 380 ben je ook verplicht een hoofdschakelaar te laten plaatsen, dat is natuurlijk ook gratis.
En de kabel voor naar het laadpunt is ook gratis.
Of het duur is of niet, voor €1000,- heb je drie fasen, incl. nieuwe groepenkast met hoofdschakelaar. Aanleg laadpaal tot een meter of 10 van de groepenkast kost zo'n €2000,-. Voor ondernemers/ leaserijders is dit vaak een accessoire bij de auto.
- Luco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
ja dus niet gratis, 3 k is toch geld, en er wordt net gedaan alsof het gratis is, dat je het zelf niet hoeft te betalen is een ander verhaal..
en leuk dat loadbalancing, maar dan heb je niks over voor je overige gebruik.
Geloof me als de ev een groter aandeel gaat krijgen gaan de elektrakosten gewoon lekker mee omhoog want de regering moet hun begroting rond krijgen, zo simpel is het, dus zolang het nog "goedkoper" is lekker van genieten.
en leuk dat loadbalancing, maar dan heb je niks over voor je overige gebruik.
Geloof me als de ev een groter aandeel gaat krijgen gaan de elektrakosten gewoon lekker mee omhoog want de regering moet hun begroting rond krijgen, zo simpel is het, dus zolang het nog "goedkoper" is lekker van genieten.
-
- Berichten: 7283
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Ik was altijd in de veronderstelling dat selectiviteit verplicht was volgens de NEN norm (nen1010?)?Mark schreef: ↑19 jan 2020, 19:40km/h laden is iets wat Tesla zelf iig aangeeft.Elise schreef: ↑19 jan 2020, 17:45Je hoofdzekering 3 x 25A wordt verdeeld in je groepenkast naar 16A. Verbruiker op dezelfde zekeringwaarde aansluiten als dat de hoofdzekering is mag volgens mij niet.Spijkerhard schreef: ↑19 jan 2020, 14:09 3x25A = ~70km/h laden zonder extra maandelijkse kosten Luco.
Dus dan maximaal 3 x 16A laden bij 3 x 25A hoofdzekering.
Is die term "km/h laden" een officiële waarde ondertussen? want je leest hem vaak.
Selectiviteit is niet nodig als je loadbalancing toepast, in theorie kan je dus aan 3x25A laden.
Maar als dat niet zo is, dan is loadbalancing inderdaad een oplossing.
- Luco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
Dat gaat ook alleen maar op als je niet teveel krachtgroepen hebt of de laadpaal over al je groepen verdeelt, en dat is ook niet altijd zo, want zit je laadpaal bv op 1 van de drie krachtgroepen heb je nog steeds maar 25A
-
- Berichten: 7283
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Tja, je EV moet wel 3 fasen laden ondersteunen en voor zover ik heb begrepen ondersteunen niet alle merken dat.
Zo'n loadbalancer meet je verbruik Luco en regelt het zo dat het maximaal mogelijke amperage naar je laadpunt gaat.
Ik vraag me wel even af of zo'n loadbalancer een evenredig amperage naar alle 3 de fases stuurt.
Dus stel L1 is flink belast met zeg 7A, L2 en L3 zijn belast met 1A ieder.
Is je laadpunt dan L1 18A (=25A-7) , L2 en L3 ieder 24A OF worden ook L2 en L3 afgeknepen op 18A (in dit laaste geval mis je toch 2x6A laadvermogen).
Edit:
Net even zitten googlen, maar zo'n loadbalancer is ook niet gratis.
Net even nagekeken:
Ik heb in 2012 de boel laten ombouwen van 1fase naar 3fase en betaalde toen €221,97 aan Stedin (dat is excl. aanpassing meterkast).
Zo'n loadbalancer meet je verbruik Luco en regelt het zo dat het maximaal mogelijke amperage naar je laadpunt gaat.
Ik vraag me wel even af of zo'n loadbalancer een evenredig amperage naar alle 3 de fases stuurt.
Dus stel L1 is flink belast met zeg 7A, L2 en L3 zijn belast met 1A ieder.
Is je laadpunt dan L1 18A (=25A-7) , L2 en L3 ieder 24A OF worden ook L2 en L3 afgeknepen op 18A (in dit laaste geval mis je toch 2x6A laadvermogen).
Edit:
Net even zitten googlen, maar zo'n loadbalancer is ook niet gratis.
Net even nagekeken:
Ik heb in 2012 de boel laten ombouwen van 1fase naar 3fase en betaalde toen €221,97 aan Stedin (dat is excl. aanpassing meterkast).
Laatst gewijzigd door Elise op 19 jan 2020, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: EV auto's (elektrische)
NEN1010 schrijft selectiviteit voor maar heeft een uitzondering voor het balanceren van de load.
@Luco; electro is duidelijk niet je ding.
@Elise: Loadbalacing zit in enkele laadpalen standaard ingebouwd en kost €100,- aan hardware. Het balanceren gebeurt over alle fase's, de zwaarst belastte fase bepaald.
@Luco; electro is duidelijk niet je ding.
@Elise: Loadbalacing zit in enkele laadpalen standaard ingebouwd en kost €100,- aan hardware. Het balanceren gebeurt over alle fase's, de zwaarst belastte fase bepaald.
- Luco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
Kan wel zijn, maar als je drie krachtgroepen hebt zijn die per groep afgezekerd, dus kan je nooit meer laden dan die groep aankan, of je moet de laadpaal over alle drie de groepen verdelen.
load balancing is eigenlijk bedoeld voor als je meerdere laadpalen hebt op 1 zekering (zwaarder dan thuis) zodat als er aan 1 paal geladen wordt maximaal geladen kan worden maar zodra er meer evs aangesloten worden allen minder gaan laden zodat het spul niet overbelast raakt.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: EV auto's (elektrische)
De laadpaal heeft zijn eigen groep, waar doel je op?
- Luco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
ja en die groep is toch afgezekerd, zwaarder kan je dus niet laden, als je dus drie of vier krachtgroepen hebt die afgezekerd zijn en vanwege de nen 1010 dus eigenlijk nooit maximaal belast worden, kan je dus nooit 3x25a laden, mits je de laadpaal over meerdere groepen hebt verdeeld, dan zou het kunnen.
In bv openbare parkeergarages of plekken waar meer palen zijn wordt er redelijk zwaar afgezekerd, maar er worden altijd meer palen op gezet dan de zekering aankan en dan komt die loadbalancing kijken, stel er staan 10 palen die max 5okw/h kunnen laden en er is gezekerd op 250kw/h dan laad elek paal max tot de zesde gaat laden, dan gaan alle palen knijpen zodat je niet boven die 250kw/h komt.
daar was load balancing voor uitgevonden, anders moet je vreselijk zwaar gaan zekeren en dan lopen de kosten voor palen nog hoger op.
Wij hebben bij een garage het tussenstation al een keer uit moeten laten breiden omdat het niet meer anders kon.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: EV auto's (elektrische)
Een laadpaal zit typisch achter een eigen Alamat, die kan je dus 3x25A uitvoeren als je gebruik maakt van loadbalancing (hetgeen veel vaker word gebruikt dan jij zegt).
- Luco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
klopt, en als je al 4 alamats hebt zitten op je 3x25? en je plaatst er een bij voor je laadpaal?
Dan meet die dus ook de 4 andere en past het load balancing daar op aan?
Ik zeg toch verder niet dat load balancing niet vaak wordt gebruikt? ik leg alleen uit waarvoor het eigenlijk ontwikkeld is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 216 gasten