EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 18 apr 2019, 19:59

En hier in 't kort nog even.
Vriendjespolitiek? Mwoah. Niks is heilig. Ja schijnheilig:)
https://www.nu.nl/269343/video/wat-is-d ... -over.html

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 18 apr 2019, 20:57

Ik hou er wel van. Het stimuleren heeft effect, dus positief ! Dat was het doel toch ? Er is exact gebeurt wat de overheid wilde, meer ev's :)

Meer goed nieuws:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -bespaard/

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 18 apr 2019, 21:05

ik heb ook al 5 ton bespaard :lollerdelol: :lollerdelol:
En dan rij ik nog niet eens een ev :lol: :lol:

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 18 apr 2019, 21:06

Goed bezig Luco, samen komen we er wel ! Met jouw hoeveelheid panelen is een ev ideaal :)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 18 apr 2019, 21:27

ja ik weet het maar zijn voor mij gewoon nog te duur

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 19 apr 2019, 06:57

Uit Wimo's Autoweek linkje:
ppep

dinsdag om 14:09

De grootste verdienste van Tesla is misschien nog wel dat de wereld door hen nog steeds kan genieten van een Jeep of Alfa Romeo. Maar dat horen de verschoppelingen liever niet.
:D

Naja iedereen preekt voor eigen parochie en Tesla en aanverwanten, waaronder de overheid : Met cijfers goochelen is hun niet vreemd:)

Geniet er nog van zolang het kan(het voordelige rijden)

En met ongeveer 1.4 miljard auto's op de weg vind ik 't een nobel edoch kansloos streven.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 21 apr 2019, 09:50

Duits onderzoek: diesel is beter voor milieu dan elektrisch

Door: BV 19-04-2019
Elektrische auto’s zijn alleen op papier beter voor milieu. In werkelijkheid vertegenwoordigen ze per kilometer een hogere CO2-uitstoot dan dieselvoertuigen. Dat is de conclusie van een studie van de universiteit van Keulen onder leiding van fysicaprofessor Christoph Buchal.

Accu's zijn vervuilend

Dat een accu van een elektrische auto, niet bepaald klimaatvriendelijk is, weten we intussen. Los van ethische problemen die te maken hebben met het winnen van die zeldzame grondstoffen, gebeurt het ook zelden op een ecologische manier.

De studie gebruikt de Tesla Model 3 als toetssteen. Die heeft één van de efficiëntste accu’s en elektrische aandrijfsystemen op de markt. Maar daar vertegenwoordigt de batterij alleen nog altijd een CO2-uitstoot van 11 à 15 ton. Bij een levensduur van 10 jaar voor de accu en een gemiddelde afstand van 15.000 kilometer per jaar, betekent dat al 73 tot 98 gram CO2 per kilometer. Wanneer ook nog de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht wordt, belast een elektrische auto het klimaat 11 to 28 procent meer dan een modern dieselvoertuig, staat in de studie te lezen.

Wat is de échte CO2-uitstoot?

Wordt het elektriciteitsverbruik verrekend, dan stoot die Tesla in werkelijkheid tussen 156 en 181 gram CO2 per kilometer uit. Dat is merkbaar meer dan een dieselwagen van dezelfde afmetingen.

De studie is ook ongemeen scherp voor de Europese politiek. Die beschouwen elektrische wagens als zero-emissievoertuigen, en negeren compleet dat de stroom eerst opgewerkt moet worden. De onderzoekers beschouwen de voorgeschreven CO2-norm die Europa vanaf 2030 zal opleggen als ‘onrealistisch’. De drempel van 59 gram per kilometer komt overeen met een verbruik van 2,2 liter diesel of 2,6 liter benzine per 100km.

Liever een auto op aardgas

De aangekondigde grenswaarden verplichten autobouwers om een aanzienlijk deel van hun toekomstige verkopen in elektrische auto’s te realiseren. Maar, zo concludeert de universsiteitsstudie, dat zou net slechter zijn voor het milieu. De wetenschappers suggereren dat het klimaat vooral gebaat zou zijn met een omschakeling naar methaan of aardgas. “Daarvan is de CO2-uitstoot nog een derde lager dan bij een dieselmotor”, klinkt het.

TAGS: Elektrische auto, Mobiliteit, Europa
:whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 21 apr 2019, 10:16

Aardgas? Was dat nu net ook niet iets waar men ons vanaf wil hebben? Iig in NL?
:coffee:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door romo » 21 apr 2019, 10:18

^^Ik ben niet verbaasd.

Doorgeslagen, dat zijn we.

idd ook qua aardgas stop; de wereld aan het gas, NL d`r af, beste gas-distributie netwerk ter wereld, pure waanzin.

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 21 apr 2019, 10:30

Right, als we dit soort onderzoeken gaan gebruiken als argumenten. 10 jaar en 15k als maximale levensduur en geen recycling meenemen is gewoon niet realistisch. De zeldzame materialen van accu's zijn te kostbaar om niet te recyclen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -wat-flauw
Wat hebben we hier nou aan? Marnix Wagemaker, hoogleraar aan de TU Delft, is er niet zo blij mee. Althans, op de manier waarop het nieuws gebracht wordt. "Wat gaat de gemiddelde lezer doen als die hoort dat een elektrische auto pas bij 700.000 kilometer groen is? Het geeft mensen die tegen vernieuwing zijn een argument: zie je wel, het heeft allemaal geen zin."

'Wel in de goede context zetten'
Wagemaker weet álles van batterijen. "Het is een technologie afslachten", verzucht hij over het Belgische bericht. "Ik ben absoluut voorstander dat je dingen blijft uitzoeken, maar je moet het wel in de goede context zetten."

En die context, die wil hij wel even geven. Het valt de hoogleraar direct op dat de Belgische hoogleraar een hoog cijfer gebruikt voor de CO2 die komt kijken bij het produceren van de batterij. "Wat hij rapporteert, is echt heel groot."

Kobalt
Wat sowieso waar is: het kóst ontzettend veel energie, en dus CO2, om een batterij te produceren. "Dat komt met name door de kobalt die ervoor nodig is. Dat is één van de belangrijkste elementen die nodig zijn om lithium-batterijen te maken. Het kost heel veel energie om die te delven in de mijnen."

Maar er is goed nieuws. In de nieuwste lithium-batterijen wordt veel minder kobalt gebruikt, legt Wagemaker uit. "Dus het maakt nogal uit voor welke batterij je kiest. Als de Belgische onderzoeker uitgaat van het type waar heel veel kobalt in zit, dan krijg je een berekening met een enorme CO2-uitstoot."

De TU Delft-hoogleraar plaatst nog één belangrijke kanttekening. "De vraag is of hij recycling heeft meegenomen. Je moet je voorstellen dat we in de toekomst allemaal elektrische auto's hebben waar lithiumbatterijen inzitten. Die ga je natuurlijk recyclen. Dan hoef je de kobalt niet uit de mijn te halen. Je hebt alleen nog de kosten van het het recyclen, dan is de CO2 ook lager."

Wat het gevaar is met dit soort berekeningen: het kan alle kanten uitgaan, zegt Wagemaker. "Wat veel relevanter is: je moet het totaalplaatje in de toekomst zien. Dat getal van 700.000 kilometer wordt nu slim door de media gebracht, het komt over alsof niemand ooit nagedacht heeft over de CO2-uitstoot van elektrische auto's. Maar dat is totale onzin. Het is echt heel flauw. Alle mensen die betrokken zijn bij het maken van batterijen, zijn ervan bewust dat je materialen nodig hebt die een kleine footprint nodig hebben."
Tesla heeft nog 4% Kobalt nodig voor de accu's. Deze komen uit Canada en niet, lekker populistisch, uit conflictzones in Afrika. Maar he, alles voor de clicks.
Laatst gewijzigd door Wimo op 21 apr 2019, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door romo » 21 apr 2019, 10:32

^Dat staat los van het Duitse onderzoek.

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 21 apr 2019, 10:35

Het is een ander onderzoek wat een compleet andere uitkomst heeft. Hoe dan?

Je bent het toch met me eens dat het raar is dat met dezelfde cijfers er compleet andere conclusies uitkomen? Ergens gaat er dus iets fout.. men doet aannames, kiest cijfers die beter smoelen of maakt gewoon fouten.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door romo » 21 apr 2019, 10:40

Het is aan ander wetenschapsgroepen om er gaten in te schieten, indien mogelijk, vooralsnog is het meest recente het Duitse onderzoek. Daar zullen we het dan nu mee moeten doen.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door RS-Ron » 21 apr 2019, 10:41

Dat komt omdat iedereen aan “cherry picking” doet. Als gewone Jan boerenlul, zoals ik, krijg je steeds meer het idee dat je in de maling wordt genomen. Dan gaat het gezonde verstand werken en hoef je niet gestudeerd te hebben om de vinger op de zere plek te leggen. Maar ja, die olifant in de kamer ter grote van de Titanic (grote woonkamer) benoemen we niet.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 21 apr 2019, 10:44

Wimo schreef: 21 apr 2019, 10:35 Het is een ander onderzoek wat een compleet andere uitkomst heeft. Hoe dan?

Je bent het toch met me eens dat het raar is dat met dezelfde cijfers er compleet andere conclusies uitkomen? Ergens gaat er dus iets fout.. men doet aannames, kiest cijfers die beter smoelen of maakt gewoon fouten.
Voor wie geldt dat dan?

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 21 apr 2019, 10:46

Dat weten we binnenkort he. Komt gewoon een rectificatie, of niet. Ik baal er wel van dat de accu maar 10 jaar en max 150k mee gaat als dit de norm is .. Had die professor wel eerder bekend mogen maken. Ben ook oprecht benieuwd wat de vergelijkbare diesel leeftijd/km afstand is in het onderzoek. 25 jaar en 750k km's ? 5 jaar en 100k?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 21 apr 2019, 10:50

Mannen ga naar buiten, het is mooi weer ! Kunnen jullie je een beetje bijladen ! :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 21 apr 2019, 10:54

Wimo schreef: 21 apr 2019, 10:46 Dat weten we binnenkort he. Komt gewoon een rectificatie, of niet. Ik baal er wel van dat de accu maar 10 jaar en max 150k mee gaat als dit de norm is .. Had die professor wel eerder bekend mogen maken. Ben ook oprecht benieuwd wat de vergelijkbare diesel leeftijd/km afstand is in het onderzoek. 25 jaar en 750k km's ? 5 jaar en 100k?
Het begint nu wel te lijken op dat je alles recht lult, nu moeten we ineens recyclen meenemen, wordt dat bij diesels en benzine ook meegerekend, nee, dus ook niet bij de ev meenemen, zo kun je alles naar je toe rekenen, tesla haalt kobalt uit canada, maar de rest blijkbaar niet, dus maar weglaten dan, nee hoort er ook gewoon bij, wees blij dat die de tesla neemt als referentie, al zou die een ander batterijpack nemen zou het onderzoek nog ongunstiger zijn voor de ev dan nu het geval is.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 21 apr 2019, 10:55

JP schreef: 21 apr 2019, 10:50 Mannen ga naar buiten, het is mooi weer ! Kunnen jullie je een beetje bijladen ! :tooth:
ben in de tuin bezig, grit scheppen, nou dan doe ik dit liever hoor, nog vrijwilligers die zich in het zweet willen werken :tooth: :tooth:
allemaal mankracht dus co2 neutraal :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 21 apr 2019, 10:56

Wimo schreef: 21 apr 2019, 10:46 Dat weten we binnenkort he. Komt gewoon een rectificatie, of niet. Ik baal er wel van dat de accu maar 10 jaar en max 150k mee gaat als dit de norm is .. Had die professor wel eerder bekend mogen maken. Ben ook oprecht benieuwd wat de vergelijkbare diesel leeftijd/km afstand is in het onderzoek. 25 jaar en 750k km's ? 5 jaar en 100k?
Nou, je doet alles af met een lach en ironische ondertoon. Alles tegen EV is niet goed en alles wat jij vindt over en van EV is wel goed. Daarom mijn oprechte vraag; voor wie geldt dat dan? Maar het is me bij jou inmiddels (heel erg) duidelijk.

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 21 apr 2019, 11:00

Luco schreef: 21 apr 2019, 10:54
Wimo schreef: 21 apr 2019, 10:46 Dat weten we binnenkort he. Komt gewoon een rectificatie, of niet. Ik baal er wel van dat de accu maar 10 jaar en max 150k mee gaat als dit de norm is .. Had die professor wel eerder bekend mogen maken. Ben ook oprecht benieuwd wat de vergelijkbare diesel leeftijd/km afstand is in het onderzoek. 25 jaar en 750k km's ? 5 jaar en 100k?
Het begint nu wel te lijken op dat je alles recht lult, nu moeten we ineens recyclen meenemen, wordt dat bij diesels en benzine ook meegerekend, nee, dus ook niet bij de ev meenemen, zo kun je alles naar je toe rekenen, tesla haalt kobalt uit canada, maar de rest blijkbaar niet, dus maar weglaten dan, nee hoort er ook gewoon bij, wees blij dat die de tesla neemt als referentie, al zou die een ander batterijpack nemen zou het onderzoek nog ongunstiger zijn voor de ev dan nu het geval is.
Huh, in het onderzoek staat juist dat ze een Tesla als voorbeeld nemen? Dat verzin ik niet... En ik ben het met je eens dat je alles naar je toe kunt rekenen. Dat is mijn punt..

Ik ben gewoon benieuwd naar het onderzoek en snap uit jouw korte stuk de cijfers en aannames niet. Niks meer, niks.minder. ik zeg niet dat de conclusie incorrect is. Ik snap oprecht niet waarom er een compleet andere uitkomsten zijn uit twee onafhankelijke onderzoeken. Dat kan alleen aan de variabelen liggen.

Welke auto is er als diesel referentie gebruikt, welke waardes, adblue , welke Tesla, welke logica zit er achter de 150k / 10 jaar. Rijden we de Tesla en BMW (?) na 5 jaar de plomp in volgens het onderzoek? Ik vind dat ook interessant, sorry daarvoor , aard van het beestje en mijn werk.

Arthur, dat is het nadeel van digitale berichten. Interpretatie is altijd lastig.
Laatst gewijzigd door Wimo op 21 apr 2019, 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 21 apr 2019, 11:27

Luco schreef: 21 apr 2019, 10:55
JP schreef: 21 apr 2019, 10:50 Mannen ga naar buiten, het is mooi weer ! Kunnen jullie je een beetje bijladen ! :tooth:
ben in de tuin bezig, grit scheppen, nou dan doe ik dit liever hoor, nog vrijwilligers die zich in het zweet willen werken :tooth: :tooth:
allemaal mankracht dus co2 neutraal :lol:
Arthur heeft tijd denk ik. Zelf moet ik gewoon werken vandaag en morgen.

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 21 apr 2019, 11:38

Fuck, hoe ironisch.. als je het Duitse stukje leest is de conclusie dat de ev een grote impact heeft omdat ze tot 150k pakken. Bij de TU variant is het omslagpunt 140 in voordeel van de Ev... Interessant.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 21 apr 2019, 11:40

ik geef het op, ben weg uit dit draadje, nutteloos.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 21 apr 2019, 11:51

JP schreef: 21 apr 2019, 11:27
Luco schreef: 21 apr 2019, 10:55
JP schreef: 21 apr 2019, 10:50 Mannen ga naar buiten, het is mooi weer ! Kunnen jullie je een beetje bijladen ! :tooth:
ben in de tuin bezig, grit scheppen, nou dan doe ik dit liever hoor, nog vrijwilligers die zich in het zweet willen werken :tooth: :tooth:
allemaal mankracht dus co2 neutraal :lol:
Arthur heeft tijd denk ik. Zelf moet ik gewoon werken vandaag en morgen.
Yup, paar daagjes vrij genomen. Maar niet om bij Luco te gaan lopen spitten :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 122 gasten