Automaat ervaringen ?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Automaat ervaringen ?
Ik heb een leuke 530i gezien 2 jaar oud titansilber de juiste opties. In goede handen geweest. MAARRRRR een automaat.
Nu spreekt me een automaat me helemaal niet aan, maar ik heb er ook geen echte ervaring mee. Wie wel en kan mij de plus en minpunten opnoemen ?
Slurpt een automaat veel vermogen ? Voelt een automaat snel aan in de kickdown stand ? Laat ik het zo zeggen is de gevoelssnelheid van een kickdown beter dan een hand-bak waar je een standje terug mee schakeld ? Stel ik rij op een 100 km weg achter een rits auto's en ik wil inhalen. Dan schakel je met een hand-bak van de 6/5 terug naar de 4. Is een kickdown van een automaat dan sneller ?
Hoe zit het met het wegrijden ? Altijd de voet op de rem houden ?
Hoe zit het met verschillende standen zoals sport-stand of comfort-stand ? En wat zijn de plus en minpunten hiervan ?
Is een automaat überhaupt wel handig als je nooit file rijd ?
Kan iemand me overtuigen van het nut van een automaat ? Ikzelf heb iets teveel negatieve onderbuik gevoelens maar voor een familycar zijn die misschien wel onterecht.
De auto zou eventueel een opvolger zijn van de 325i touring. En mijn vrouw zal hem als dagelijkse auto gebruiken dus die zal het ook prettig moeten vinden. Vinden vrouwen trouwens een automaat prettigere dan een hand-bak ?
Nu spreekt me een automaat me helemaal niet aan, maar ik heb er ook geen echte ervaring mee. Wie wel en kan mij de plus en minpunten opnoemen ?
Slurpt een automaat veel vermogen ? Voelt een automaat snel aan in de kickdown stand ? Laat ik het zo zeggen is de gevoelssnelheid van een kickdown beter dan een hand-bak waar je een standje terug mee schakeld ? Stel ik rij op een 100 km weg achter een rits auto's en ik wil inhalen. Dan schakel je met een hand-bak van de 6/5 terug naar de 4. Is een kickdown van een automaat dan sneller ?
Hoe zit het met het wegrijden ? Altijd de voet op de rem houden ?
Hoe zit het met verschillende standen zoals sport-stand of comfort-stand ? En wat zijn de plus en minpunten hiervan ?
Is een automaat überhaupt wel handig als je nooit file rijd ?
Kan iemand me overtuigen van het nut van een automaat ? Ikzelf heb iets teveel negatieve onderbuik gevoelens maar voor een familycar zijn die misschien wel onterecht.
De auto zou eventueel een opvolger zijn van de 325i touring. En mijn vrouw zal hem als dagelijkse auto gebruiken dus die zal het ook prettig moeten vinden. Vinden vrouwen trouwens een automaat prettigere dan een hand-bak ?
-
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05
Tsja, ik heb 2 keer automaat gereden. 1e keer was een 996 carrera 4, de tweede keer een smart forfour.
Puur voor de snelweg en voor rondhobbelen in de bebouwde kom zou ik prima met een automaat kunnen leven, om lekker te sturen op leuke weggetjes zou ik het niet weten, zelf schakelen vind ik toch wel bij lekker sturen horen eigenlijk.
Puur voor de snelweg en voor rondhobbelen in de bebouwde kom zou ik prima met een automaat kunnen leven, om lekker te sturen op leuke weggetjes zou ik het niet weten, zelf schakelen vind ik toch wel bij lekker sturen horen eigenlijk.
- RudolfNW
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:10
- Locatie: Heerenveen
ik denk dat een automaat voor jou wel iets is. serieus.
alleen bij mercedes zijn de automaten sneller als de handbak(hebben meer koppel). en bij bmw een fractie langzamer dan een handbak.
en nu weet ik niet over welke automaat je het hebt? vorige model 5 of nieuwe? vorige ben ik niet echt te spreken over. en de nieuwe 6bakauto. weer wel. maat van me zijn pa heeft een 530d en die is zeer goed en snel.
verder is een automaat wel zuiniger. neemt bochten vaak in hogere versnelling. schakeld sneller op. etc.
voor langere ritten is het veel relaxter te rijden. je bent veel minder vermoeid.
bij het wegrijden moet je de voet van de rem halen
tsja ik weet niet of jou vrouw er aan kan wennen. dat verschilt nogal per vrouw denk ik.
tsja het is minder sportief, maar een 5 serie is gewoon geen sportieve auto(cirquit wagen) vind ik dus daar hoort eigenlijk een automaat in. lijkt me ook beter voor de restwaarde van een 5.
gr rudolf
alleen bij mercedes zijn de automaten sneller als de handbak(hebben meer koppel). en bij bmw een fractie langzamer dan een handbak.
en nu weet ik niet over welke automaat je het hebt? vorige model 5 of nieuwe? vorige ben ik niet echt te spreken over. en de nieuwe 6bakauto. weer wel. maat van me zijn pa heeft een 530d en die is zeer goed en snel.
verder is een automaat wel zuiniger. neemt bochten vaak in hogere versnelling. schakeld sneller op. etc.
voor langere ritten is het veel relaxter te rijden. je bent veel minder vermoeid.
bij het wegrijden moet je de voet van de rem halen
tsja ik weet niet of jou vrouw er aan kan wennen. dat verschilt nogal per vrouw denk ik.
tsja het is minder sportief, maar een 5 serie is gewoon geen sportieve auto(cirquit wagen) vind ik dus daar hoort eigenlijk een automaat in. lijkt me ook beter voor de restwaarde van een 5.
gr rudolf
- RudolfNW
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:10
- Locatie: Heerenveen
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Geen ervaring mee, maar in een 5 serie (zoiets koop je niet als je sportief ermee wilt rijden, tenzij er een M5-badge opstaat) lijkt een automaat mij geen ramp. Volgens mij ga je met zo'n grote auto vanzelf relax rijden, ze dagen niet uit tot sportief rijden.
Zou zelf niet snel een 5 serie met handbak kopen trouwens, volgens mij krijg je daar met inruil gezeik mee, daar zitten weinig dealers op te wachten.
Zou zelf niet snel een 5 serie met handbak kopen trouwens, volgens mij krijg je daar met inruil gezeik mee, daar zitten weinig dealers op te wachten.
-
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
- Contacteer:
Ik rij al sinds 1990 vrijwel alleen maar automaten. Heerlijk. Kan niet anders zeggen. Natuurlijk is er wel heel wat verschil tussen de verschillende merken. Mooiste automaat vond ik bij Jaguar. Die kan je in de toerenbegrenzer laten lopen. MB schakelt veruit het mooist. Audi schakelt in mijn beleving altijd net wat te nerveus. BMW E60 was prima, maar niet zo fijn als de Mercedes bak. Verder was de rechtuitloop een regelrechte ramp natuurlijk. Zelde zo moe in een auto geworden als bij de E60 van het konstant corrigeren. Maar dat heeft niets met de bak te maken.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Het rijdt lekker rustig als je normaal doet, in mijn geval is het drama, ding blijft maar schakelen totdat ik er helemaal gek van wordt.
Ook bij het stoplichtsprintje tegen de handbak zou je toch echt willen dat je die ook gekozen had.
Dus voor de rustige rijder. In jouw geval zou het kunnen omdat je de 130i ernaast hebt.
Ook bij het stoplichtsprintje tegen de handbak zou je toch echt willen dat je die ook gekozen had.
Dus voor de rustige rijder. In jouw geval zou het kunnen omdat je de 130i ernaast hebt.
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Ik heb vroeger al eens een automaat gehad, en mijn huidige is ook een automaat. Ik vindt het wel relaxt rijden.
Als je bijvoorbeeld 100 rijdt en je wil versnellen dan kan je 1 volgas geven dan gebruik je dus de kickdown, de bak schakeld zoveel mogelijk versnellingen terug, of je kan het gas flink induwen, de bak schakeld dan maar 1 versnelling terug. Dat laatste voeld minder bruut aan en je versneld toch behoorlijk.
Je kan dan ook de pook naar links duwen en dan zelf schakelen, naar voor is opschakelen en naar je toe is terug schakelen.
Verder staat de Automaat van mij gewoon in de normale stand, in de sportstand rij je altijd een versnelling lager, als je dan gas gaat geven hoeft ie minder versnellingen terug te schakelen. Als ik op de Duitse Autobahn rij schakel ik meestal zelf, vooral bij hogere snelheden vind ik het prettiger om zelf te schakelen. Bijvoorbeeld als ik 180 rij dan staat ie in zijn 5, maar als ik wil versnellen dan schakeld ie terug, en als ik dan bij 200 weer het gas moet loslaten schakeld ie over naar de 5. Dan hou ik hem liver in zijn 4 en schakel zelf over als ik ziet dat ik verder niet meer hoef te remmen voor ander verkeer.
Kickdown gebruik je alleen als je echt volgas geeft.Voelt een automaat snel aan in de kickdown stand ?
Laat ik het zo zeggen is de gevoelssnelheid van een kickdown beter dan een hand-bak waar je een standje terug mee schakeld ?
Als je bijvoorbeeld 100 rijdt en je wil versnellen dan kan je 1 volgas geven dan gebruik je dus de kickdown, de bak schakeld zoveel mogelijk versnellingen terug, of je kan het gas flink induwen, de bak schakeld dan maar 1 versnelling terug. Dat laatste voeld minder bruut aan en je versneld toch behoorlijk.
Of het veel sneller is weet ik niet, ik denk dat het niet heel veel uit maakt.Stel ik rij op een 100 km weg achter een rits auto's en ik wil inhalen. Dan schakel je met een hand-bak van de 6/5 terug naar de 4. Is een kickdown van een automaat dan sneller ?
Je kan dan ook de pook naar links duwen en dan zelf schakelen, naar voor is opschakelen en naar je toe is terug schakelen.
Ja, zodra je de voet van de rem haald begint de auto te "kruipen"Hoe zit het met het wegrijden ? Altijd de voet op de rem houden?
Luiheid? Kweenie, relaxt rijden. Daarom zijn een hoop auto's in het hoger sigment automaat. (5, 7 serie's E, S klasse, Dikke Audi's, etc, etc)Kan iemand me overtuigen van het nut van een automaat ?
De mijne wel.Vinden vrouwen trouwens een automaat prettigere dan een hand-bak ?
Verder staat de Automaat van mij gewoon in de normale stand, in de sportstand rij je altijd een versnelling lager, als je dan gas gaat geven hoeft ie minder versnellingen terug te schakelen. Als ik op de Duitse Autobahn rij schakel ik meestal zelf, vooral bij hogere snelheden vind ik het prettiger om zelf te schakelen. Bijvoorbeeld als ik 180 rij dan staat ie in zijn 5, maar als ik wil versnellen dan schakeld ie terug, en als ik dan bij 200 weer het gas moet loslaten schakeld ie over naar de 5. Dan hou ik hem liver in zijn 4 en schakel zelf over als ik ziet dat ik verder niet meer hoef te remmen voor ander verkeer.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Voet hoef je niet direct van de rem te halen natuurlijk, je kunt m ook eerst oppompen zodat je met wat meer toeren ervandoor gaat
Doet me denken aan mn V70 automaat ervaring, ahoy, leeg parkeerterrein, ff testen hoe ie ervandoor gaat.
- rem in
- flink toeren opbouwen
- rem eraf
- jankende banden wegtrekken
- 3000rpm... 3500rpm...4000rpm
Knot actie - koppeling vol intrappen om naar 2 te schakelen
- hoofd tegen voorruit
- *auw*
- niet meer doen
Doet me denken aan mn V70 automaat ervaring, ahoy, leeg parkeerterrein, ff testen hoe ie ervandoor gaat.
- rem in
- flink toeren opbouwen
- rem eraf
- jankende banden wegtrekken
- 3000rpm... 3500rpm...4000rpm
Knot actie - koppeling vol intrappen om naar 2 te schakelen
- hoofd tegen voorruit
- *auw*
- niet meer doen
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
Haaaahahahaha, je ziet het gewoon gebeuren!Knot schreef: - rem in
- flink toeren opbouwen
- rem eraf
- jankende banden wegtrekken
- 3000rpm... 3500rpm...4000rpm
Knot actie - koppeling vol intrappen om naar 2 te schakelen
- hoofd tegen voorruit
- *auw*
- niet meer doen
Vrijwel geen ervaringen met automaten trouwens, maar ik zou wel een hele lange proefrit proberen te regelen voor een eventuele aanschaf.
Dat je zeker weet dat het wat voor jou is, want als je geen automaat-rijder bent, kan dat al vrij snel echt gaan tegen staan volgens mij (net als een handbak voor mensen die liever een automaat hebben).
Ben er persoonlijk geen fan van, wil zo veel mogelijk zelf doen en zo weinig mogelijk door de auto laten doen, maar dat is ook een luxe-positie omdat ik geen tigduizend kilometer per jaar zakelijk en files hoef te rijden.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Rijd al jarenlang in allerlei auto's met automaat. Ik vind het heerlijk. Zelfs een rondje Ring met de 5 serie automaat was wel ok. Weliswaar een 525d, maar toch. Je moet er gewoon zelf in rijden, dat is het enige waarmee je een oordeel kunt vellen.
Wij kunnen allemaal wel a en b roepen, maar jij moet ermee rijden.
De ervaringen van het constant corrigeren zoals Diho zegt, dat heb ik nog nooit meegemaakt in een 5 serie. Ook ben ik nooit moe na (lange) ritten in een E60. Zal dus wel een auto geweest zijn die moest worden uitgelijnd ofzo? Of verkeerde banden??? Op 17 inch Michelin Alpines rijdt een E60 wél zwaar beroerd.
Benz schakelt inderdaad beter, vooral bij lage snelheden.
Wij kunnen allemaal wel a en b roepen, maar jij moet ermee rijden.
De ervaringen van het constant corrigeren zoals Diho zegt, dat heb ik nog nooit meegemaakt in een 5 serie. Ook ben ik nooit moe na (lange) ritten in een E60. Zal dus wel een auto geweest zijn die moest worden uitgelijnd ofzo? Of verkeerde banden??? Op 17 inch Michelin Alpines rijdt een E60 wél zwaar beroerd.
Benz schakelt inderdaad beter, vooral bij lage snelheden.
-
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
-
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
- Contacteer:
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Die auto heeft wel mijn aandacht Marco. Maar elders in het land staat ook een 530i met handbak te koop met slechts 31000 km. Is een half jaartje ouder.
Ik vind de verhalen over automaat voor dagelijks gebruik positief, ik denk dat ik gewoon eens een uitgebreide proefrit in zo'n auto moet maken. Een fünfer vind ik een absolute topwagen.
Ik vind de verhalen over automaat voor dagelijks gebruik positief, ik denk dat ik gewoon eens een uitgebreide proefrit in zo'n auto moet maken. Een fünfer vind ik een absolute topwagen.
- Arthur
- Berichten: 39733
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
-
- Berichten: 710
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:18
- Locatie: O'haske
Een 530i.. kan je wel met Automaat hebben denk ik.. Een automaat heeft een dikke motor nodig en dat is een 3.0i van BMW wel..
Die bij de Beier staat is inderdaad wel een mooi uitgevoerde 5-serie..
Als ik jou was zou ik met beide auto's dan een keer gaan rijden.. kan je het verschil voelen tussen automaat en handbak in de 530i..
Die bij de Beier staat is inderdaad wel een mooi uitgevoerde 5-serie..
Als ik jou was zou ik met beide auto's dan een keer gaan rijden.. kan je het verschil voelen tussen automaat en handbak in de 530i..