Roadtrips / Op vakantie met de auto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Knot » 03 jun 2018, 22:25

Prachtige plaatjes!

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Stefan R » 03 jun 2018, 22:27

Eric Z schreef: 03 jun 2018, 21:56 Gaaf!

Wat doe je met zo'n daktent, is alleen slaapplaats neem ik aan. Als je wil zitten bij minder weer doe je dat gewoon in de auto?
We hebben 1x een flinke bui gehad en toen zijn we in de tent gaan zitten, verder kon je met een klein buitje prima onder de luifel zitten.
Maar deze hebben we gehuurd om te testen welk model daktent ons het beste zou bevallen en we daadwerkelijk aan willen schaffen. en dat wordt toch een ander model. Die heeft als voordeel dat je meer binnenruimte hebt iets meer privacy, en als grootste voordeel een ondertent die aanritsbaar is. Zeker met het oog op de reizen richting minder zonzekerheid die nog gaan komen (Noordkaap en Engeland/Schotland) is dat wel prettig.

Afbeelding

Afbeelding

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Eric Z » 03 jun 2018, 23:35

Dat ziet er inderdaad wel uit als iets waar je prima in kan zitten of een potje kaarten o.i.d. om het slechte weer te overbruggen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Luco » 04 jun 2018, 05:30

Wat is nu het voordeel van zon daktent ten opzichte van een gewone tent?
Ik snap dat als je naar gebieden gaat met bv wolven, vossen en andere gevaarlijke dieren dat je van de grond af wil liggen, maar een "gewone" tent is toch veel veelzijdiger?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door allen » 04 jun 2018, 07:21

Doorgaans stop je ze dan ook niet met een dantent, maar wilde dieren vermijden mensen liever, dus de kans dat ze met een normale tent pakken is ook nihil.
Daktent heb je met een paar minuutjes uitgevouwen en de hardshell tenten, kleiner van binnen, helemaal snel. Matras, slaapzak, etc., hoef je niet op te ruimen. Makkelijk als je dagelijks op reis bent.

Een normale tent kost wat meer tijd en je moet iedere dag dan heel de zooi in- en uitruimen. Slaapmatje is doorgaans niet zo’n ramp. Een warme slaapzak compact in z’n zak proppen wordt je beu.

Overigens is niet alles handig aan een daktent. Moest je toevallig nog wat halen met de auto kun je eerst dat ding weer dicht gooien en je hebt zomaar 45-70 kilo op dak inclusief wat dakdragers en bagage. Hoog zwaartepunt kan dan weleens een puntje zijn. Dan heb je nog volk die een expeditierek op dak plaatsen voor hun tent. Die zijn los snel 40-80 kilo afhankelijk van de lengte. Dan je daktent met zooi er nog bovenop...

Stefan, afhankelijk van hoe vaak en hoe lang je de daktent nodig denkt te hebben kun je een tweedehandsje proberen te scoren of blijven huren?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Martin van der Zwaard » 04 jun 2018, 08:22

Hoe zit dat met je maximale daklast dan?? Als je zoals Allen zegt een rek en een tent op de auto hebt.....max gewicht ligt meestal rond de 75kg.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Riceaux » 04 jun 2018, 12:56

Gave plaatjes Stefan! :thumbup:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door allen » 04 jun 2018, 13:17

Max daklast is rijdend. Op mijn wagen is dat 150 kilo. Op die van Stefan ook vast wel zoiets of meer.
Stilstaand zal de maximale last zelfs met 2 volwassenen erbij vast geen probleem zijn.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Stefan R » 04 jun 2018, 17:58

Luco schreef: 04 jun 2018, 05:30 Wat is nu het voordeel van zon daktent ten opzichte van een gewone tent?
Ik snap dat als je naar gebieden gaat met bv wolven, vossen en andere gevaarlijke dieren dat je van de grond af wil liggen, maar een "gewone" tent is toch veel veelzijdiger?
Het is vrijwel zoals Allen onder jouw vraag antwoord Luco, zowel gewone tent als daktent is een compromis. en daarin moet jezelf beslissen welke dingen voor jou/jullie zwaarder wegen.
Wij gaan volgend jaar (minimaal) 4 weken Noordkaap doen, en dat betekent elke dag rijden. Dan weegt het gemak van opzetten en inklappen van een daktent voor mij zwaarder.
Maar we hebben ook het ongemak ervaren, als je een dagje met de auto weg wil/moet om ergens te komen moet je (bijna) alles weer inpakken.

@Allen, waar we deze gehuurd hebben verkoopt ook ex. huur. Dus aan het einde van het jaar gaan we beslissen wat we doen, nieuw gebruikt of toch blijven huren. Ik ben me er overigens wel van bewust dat ik dit waarschijnlijk geen 10 jaar meer doe of kan :wheelchair:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Macboy » 04 jun 2018, 19:15

Mooie plaatjes Stefan en leuke info Allen ! Heb je wat foto’s van je eigen tent ervaringen ?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Luco » 04 jun 2018, 20:31

Stefan R schreef: 04 jun 2018, 17:58
Luco schreef: 04 jun 2018, 05:30 Wat is nu het voordeel van zon daktent ten opzichte van een gewone tent?
Ik snap dat als je naar gebieden gaat met bv wolven, vossen en andere gevaarlijke dieren dat je van de grond af wil liggen, maar een "gewone" tent is toch veel veelzijdiger?
Het is vrijwel zoals Allen onder jouw vraag antwoord Luco, zowel gewone tent als daktent is een compromis. en daarin moet jezelf beslissen welke dingen voor jou/jullie zwaarder wegen.
Wij gaan volgend jaar (minimaal) 4 weken Noordkaap doen, en dat betekent elke dag rijden. Dan weegt het gemak van opzetten en inklappen van een daktent voor mij zwaarder.
Maar we hebben ook het ongemak ervaren, als je een dagje met de auto weg wil/moet om ergens te komen moet je (bijna) alles weer inpakken.

@Allen, waar we deze gehuurd hebben verkoopt ook ex. huur. Dus aan het einde van het jaar gaan we beslissen wat we doen, nieuw gebruikt of toch blijven huren. Ik ben me er overigens wel van bewust dat ik dit waarschijnlijk geen 10 jaar meer doe of kan :wheelchair:
Ok heren, dank jullie voor de info.
Ik geloof dat ik dan een klein compressortje zou nemen en een opblaastent, staat binnen 5 min.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Stefan R » 04 jun 2018, 22:44

Tja, alles heeft een prijskaartje uiteindelijk. En helaas heb ik geen onbeperkt budget.
Waar ik wel over nadenk is om er eventueel een aanhanger bij te kopen, en daar lekker mee aan de knutsel ga.

Dan krijg je zoiets, dan kan ik kiezen. Of op de aanhanger monteren als je ergens langere tijd wil verblijven of op de auto als je rondtrekt.

Afbeelding

Afbeelding

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door allen » 04 jun 2018, 22:52

Aanhanger lijkt me ergens leuk als je dat in de garage kwijt kunt. Toevallig een paar dagen vrij, kun je last minute weg. Alleen mag je dan niet harder dan 100?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door JP » 04 jun 2018, 23:02

Haalt Lewinsky dat dan ook zonder ?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door allen » 05 jun 2018, 00:25

Macboy schreef: 04 jun 2018, 19:15 Mooie plaatjes Stefan en leuke info Allen ! Heb je wat foto’s van je eigen tent ervaringen ?
Tent? Deze hoefde ik in de ochtend niet eens in te ruimen! :tooth:
Afbeelding

Het losse tentje pasten we met een beetje aanpassen met z'n drieën in.
Afbeelding

Nieuwe tent (Fjallraven) kan ik zo snel geen foto van vinden. Is ook meer voor mezelf bedoeld voor het hiken. Krappe 2 persoonstent voor wat meer leefruimte als het heel beroerd weer is buiten. Heb er een speciaal laag stoeltje voor gevonden waarmee ik in de tent lekker onderuit kan hangen, wachtend op mooi weer (in Schotland heel nuttig gebleken). M'n vakantiespullen tot aan het stoeltje moet allemaal in een 65 liter tas passen.

Bij de huidige Defender moet ik even goed nadenken wat ik wil. De alu huif leek handig, maar is in de praktijk niet altijd even praktisch. Stikheet ook in warm weer. Durf m'n hond ook niet meer in de bak te vervoeren. Gaat altijd mee in de cabine nu.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door ///Joost » 05 jun 2018, 10:07

Gaaf Allen!

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Stefan R » 05 jun 2018, 12:54

allen schreef: 04 jun 2018, 22:52 Aanhanger lijkt me ergens leuk als je dat in de garage kwijt kunt. Toevallig een paar dagen vrij, kun je last minute weg. Alleen mag je dan niet harder dan 100?
Afhankelijk waar je heengaat, in Frankrijk mag je gewoon 130 :bag:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Luco » 05 jun 2018, 13:21

Maar aanhanger is ook niet echt goedkoop? En dan nog een daktent erop?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door allen » 05 jun 2018, 18:20

Deze lijkt me wel leuk...
https://gearjunkie.com/bruder-exp-6-cam ... r-off-road

Zelfgebouwde kost je ook al snel 4K+.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Mark » 05 jun 2018, 19:29

Dan zou ik voor zo iets gaan: https://link.marktplaats.nl/m1289844130

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Macboy » 08 jun 2018, 01:42

Gaaf Allen !

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Youp » 09 jun 2018, 11:06

Kleine bijdrage;

Een paar weken geleden geheel toevallig de GI-682 tussen Sant Feliux de Guíxols en Tossa de Mar gereden. Mocht iemand er ooit in de buurt komen, zéker even van het asfalt proeven daar! Voor een GT86 en andere bochtenmonsters een prachtig stuk weg om te sturen, vooral sturen... :df: Heel veel gang maken zit er niet in, hoger dan de 3 kwam ik niet (al heb ik me wel redelijk beschaafd gedragen). Verder is de omgeving ook prachtig met aan één kant de middellandse zee en aan de andere kant rotsachtige natuur. Aanrader. :D

Google maps linkie: klik

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Disclaimer: ik weet niet hoe het er in het hoogseizoen gesteld is qua verkeersdrukte.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Youp » 09 jun 2018, 13:30

2226cc schreef: 18 feb 2018, 23:02 Toevallig afgelopen donderdag terug gekomen van een tripje Finland/Zweden. Via Duitsland , Polen , Litouwen , Letland en Estland naar Finland gereden. Daar het weekend in Kuopio doorgebracht bij een kennis. Op zaterdag sneeuwscooters gehuurd en zondag op een ijs circuit gereden. Maandag ochtend weer vertrokken en via zweden , Denemarken en Duitsland weer naar huis gereden. Totaal 5800km afgelegd met mn 19 jaar oude slee :blink:
Finland beviel me het best, Echt super relaxte mensen. En savonds kwamen de drifters naar buiten allemaal glijden door de besneeuwde straten ging de hele nacht door :df: :hungry:
Cool man! Kuopio, daar ben ik een klein jaartje geleden ook nog een weekje geweest. Helaas niet voor de fun, maar voor werk...

Heb me wel al eens met een huurauto laten gaan op de proving grounds van Arjeplog, maar da's een stukje verderop en in Zweden... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Youp » 09 jun 2018, 14:00

allen schreef: 05 jun 2018, 00:25
Macboy schreef: 04 jun 2018, 19:15 Mooie plaatjes Stefan en leuke info Allen ! Heb je wat foto’s van je eigen tent ervaringen ?
Tent? Deze hoefde ik in de ochtend niet eens in te ruimen! :tooth:
Afbeelding

Het losse tentje pasten we met een beetje aanpassen met z'n drieën in.
Afbeelding

Nieuwe tent (Fjallraven) kan ik zo snel geen foto van vinden. Is ook meer voor mezelf bedoeld voor het hiken. Krappe 2 persoonstent voor wat meer leefruimte als het heel beroerd weer is buiten. Heb er een speciaal laag stoeltje voor gevonden waarmee ik in de tent lekker onderuit kan hangen, wachtend op mooi weer (in Schotland heel nuttig gebleken). M'n vakantiespullen tot aan het stoeltje moet allemaal in een 65 liter tas passen.

Bij de huidige Defender moet ik even goed nadenken wat ik wil. De alu huif leek handig, maar is in de praktijk niet altijd even praktisch. Stikheet ook in warm weer. Durf m'n hond ook niet meer in de bak te vervoeren. Gaat altijd mee in de cabine nu.
Defender :love:

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door Zed240 » 09 jun 2018, 20:27

Zo basic camperen lijkt mij echt geweldig. Ergens in de middle of nowhere van scandinavië, gewoon in de natuur. Heerlijk. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartb, Gijzert en 422 gasten