Ik vertrek vrijdag op vakantie, naar Turkije wel te verstaan (voor 3 weken ongeveer, yes wordt rustiger hier inderdaad). Maar dat doen wij niet met het vliegtuig, dat is te saai! Maar met de auto 8) Dit is iets wat ik vaker heb gedaan, maar op een forum als driving-fun eigenlijk best leuk is om te melden en over te schrijven. Ruim 3000 kilometer van Beverwijk naar Bolu [insert grap bolu--> bolle], met een (langere) tussenstop in Wenen. Bolu ligt tussen Istanbul en Ankara in en ligt in het noordwesten van Turkije. Na als passagier vaak de route gezien te hebben, kon ik na het halen van mijn rijbewijs direct aan de slag en dit is dan mijn 4e keer als bestuurder. De 1e keer was het niet full-time rijden maar afwisselen met mijn broer, maar de daarop volgende jaren was het stuur helemaal voor mij (en als het echt moest, tijdens filerijden ofzo het stuur even doorgeven

De landen die we doorkruisen voordat we in Turkije zijn: Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Servie, Bulgarije
Er zijn natuurlijk vele verschillende routes, maar omdat wij een tussenstop in Wenen maken is de meest logische route via Hongarije. Maar meestal is het na oostenrijk via slovenie, kroatie en dan servie. Je hebt ook nog de optie om via oostenrijk of zwitserland naar Italie te gaan en dan de boot te nemen naar Griekenland (tijdens de balkanoorlog een populaire route). Het zijn niet alleen maar snelweg km's, maar er zitten ook wat provinciale wegen en wat binnenwegen op. De route via Griekenland is het gekst, daar moet je over smalle wegen door de bergen (helaas nooit meegemaakt als bestuurder). Maar ook te gek is bijvoorbeeld als bestuurder door Istanbul rijden, waar iedereen als een ware schumacher rijdt en iedereen te laat lijkt te zijn voor een afspraak op leven en dood

Het is altijd weer spannend wat er op je pad komt, zo heb je natuurlijk altijd de corrupte agenten die bij een stukje van je gele kenteken al een stopbord showen om wat geld los te troggelen. Of de bulgaarse douaniers die om "soepgeld" vragen. De mensen die hier op driving-fun zitten en deze trip gemaakt hebben weten precies waar ik over praat. Het schijnt dat deze zomer de nieuwe trend de "varkensgriep" is. Bulgaarse douaniers vragen om een papiertje dat je niet besmet bent (dus vragen om smeergeld)... Altijd weer leuk om te kijken wat er gebeurd als je weigert te stoppen of weigert te betalen

Ik ga proberen bij aankomst een verslagje te schrijven met wat foto's e.d. Ik wens iedereen voor de rest een fijne vakantie en ben benieuwd of er meer mensen op vakantie gaan met de auto en een "lekkere" afstand afleggen 8)
En dan te genieten op eindbestemming van:
Bolu:
Istanbul: