Maar krijgt de auto dan meer vermogen van die laatste 4 octaan extra?Mark W. Scholten schreef: ↑30 mei 2018, 10:53 Heeft ook tijd nodig voordat je iets merkt wanneer je 102 hebt getankt. De ECU dient zich hierop aan te passen en dat kan soms een tijdje duren. Tenminste, dat heb ik er van begrepen
Weet nog wel dat ik een keer merkte dat mijn Golf GTI (1.8 turbo) minder pit had dan anders en later bleek mijn vriendin 95 te hebben getankt ipv 98. De ECU was trouwens toen aangepast, wellicht met de standaard ECU niks van gemerkt.
Ook al mijn auto's die waren aangepast (ECU) werd geadviseerd om minimaal 98 te tanken. Vooral Subaru motoren zijn nogal gevoeldig voor pingelen, blijkbaar. Maar kan ook per auto verschillen. Top Gear had jaren geleden een keer wat getest en bijvoorbeeld een Subaru STI had baat bij 98 terwijl een Golf er minder baat bij had. Ook mijn Subaru Lecacy B4 RSK stond werd geadviseerd om minimaal 98 te tanken (vanuit de fabrieks al).
Met de GT-R tank ik bij voorkeur 102. Gelukkig in Duitsland goed te verkrijgen en ook paar Firezone's in de buurt die ook 102 bieden
Ron98, uitstervend benzinesoort?
-
- Berichten: 4999
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
-
- Berichten: 2928
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
98 was wat lastig te vinden hier in de buurt, vandaar de 102. Verschil tussen die twee in loopcultuur is echt noemenswaardig. Verschil in vermogen is pas substantieel vanaf 6k. Rationeel gezien, voor op straat.. gaat het dus nergens overBert ///M3 schreef: ↑30 mei 2018, 05:22 Kan heel goed maar wil niet zeggen dat het ook meer vermogen geeft. Verbrandingssnelheid iets vertragen geeft minder drukopbouw voor TDC dus het is iets minder belastend, maar het hangt nogal van de mapping af.
Ik heb zelf wel eens 102 in de M3 gegooid in Duitsland maar merk zelf geen verschil met 98. Denk dat het vaak ook subjectief is.
Wel blok zat er toen in de m3, b32?
Mappings hebben correctiefactoren en veel directere info dan een klopsensor kan ik niet bedenken. Het zou mij verbazen als er geen gebruik van wordt gemaakt. De modernere, iets serieuzere auto's dan toch..
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Dank aan iedereen voor de mooie technische verhalen en verklaringen, FANTASTISCH leesvoer!!
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Idd! Je zal bijna denken dat dit forum ervoor bedoeld is.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Geweldig leesvoer inderdaad wooow ! Snap er niks van, maar prachtige technische kennis.
Leuk dat Bertikipedia ook weer terug is. Vorige week ook iets van hem gelezen
Leuk dat Bertikipedia ook weer terug is. Vorige week ook iets van hem gelezen
- Mark W. Scholten
- Berichten: 747
- Lid geworden op: 07 jul 2016, 16:54
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Kan per auto en afstelling verschillen, lijkt mij. Ik ga er vanuit dat ik met mijn GT-R wel baat bij heb. Mijn tuner (TCC) zei ook al dat ik minimaal 98 moest tanken en toen ik vertelde dat ik 102 gebruik gaf ie aan dat dat nog beter wasMaar krijgt de auto dan meer vermogen van die laatste 4 octaan extra?
Laatst wel met die BMW's weg geweest en beide hadden problemen met de auto na het tanken van 102. Vermoeden was dat het aan 102 lag, maar uiteindelijk leek er toch iets anders aan de hand te zijn.
Sowieso zou ik bij de tuner navragen wat zij adviseren. Mijn ervaring is in iedergeval dat na een ECU aanpassing 98 nodig is qua prestaties en ook om bv pingelen te voorkomen. Bij ons in de buurt maakt het qua prijs niet veel uit of je nu 98 of 102 tankt dus pak ik gewoon 102 en alleen 98 wanneer het niet anders kan
-
- Berichten: 4999
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Dat snap ik nog wel na tuning. Maar nu naar auto's die niet getuned zijn.
Welke PK's worden er door een fabrikant opgegeven en met welk octaan wordt dit gehaald?
Zijn ze verplicht tot pk bij 95 op te geven of mag het ook het aantal pk bij 102 zijn?
Welke PK's worden er door een fabrikant opgegeven en met welk octaan wordt dit gehaald?
Zijn ze verplicht tot pk bij 95 op te geven of mag het ook het aantal pk bij 102 zijn?
- Mark W. Scholten
- Berichten: 747
- Lid geworden op: 07 jul 2016, 16:54
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Ik kan alleen over mijn situatie zeggen dat ook mijn standaard Subaru vanuit de fabriek werd aangegeven dat ie bij voorkeur RON100 moest hebben. Ging wel om een model die alleen in Japan was uitgebracht. Ik neem aan dat de auto's hier aangepast zijn aan de situatie hier, echter kan het per auto verschillen wat er in moet. Persoonlijk zou ik wel bij een snelle auto en bijvoorbeeld met een turbo er eerder 98 ingooien dan 95, maar dat is persoonlijk en niet ergens op gebaseerd Wordt vaak wel weer dan ook door de fabrikant voorgeschreven (bij een sportievere auto).
Wellicht al voorbij gekomen maar hier een test van Fifth Gear:
https://www.youtube.com/watch?v=WTaBngvsPrc
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Mooie info in dit topic! Kan er zelf niet veel over zeggen inhoudelijk, maar bij de Mini merk ik wel duidelijk het verschil tussen 95 en 98. Niet qua vermogen, maar wel qua soepel lopen van de motor, stukke onrustiger/pingelen bij 95 dan bij 98. Die paar euro per tankbeurt geef ik er dan ook met liefde aan uit. Rijdt veel lekkerder.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
De ECU wil zo vroeg mogelijk ontsteken om de "klap op de (zuiger)kop" zo maximaal mogelijk te laten zijn. Die regelt dus tegen het detoneren/pingelen/zelf ontbranden aan. Een hoog octaan getal heeft een hogere klopvastheid waardoor de ECU de ontsteking verder kan vervroegen. In theorie wil je de ontsteking zo vroeg mogelijk en hogere klopvastheid maakt dat mogelijk.
Niet elke ECU maakt gebruik van een (relatief) groot bereik en bij b.v. een oudere huis-tuin en keuken 1.6 atmo maakt het dus geen zak uit maar een moderne -of sportieve motor heeft er voordeel van. Hetzij in performance, hetzij in een (marginaal) gunstiger verbruik. Simpelweg gaat het rendement omhoog als je vroeger gaat ontsteken (mits dat mogelijk is natuurlijk)
Niet elke ECU maakt gebruik van een (relatief) groot bereik en bij b.v. een oudere huis-tuin en keuken 1.6 atmo maakt het dus geen zak uit maar een moderne -of sportieve motor heeft er voordeel van. Hetzij in performance, hetzij in een (marginaal) gunstiger verbruik. Simpelweg gaat het rendement omhoog als je vroeger gaat ontsteken (mits dat mogelijk is natuurlijk)
-
- Berichten: 2928
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Heb je Bertikipedia's stukje gelezen over hogere, gemiddelde druk?Niels schreef: ↑31 mei 2018, 12:40 De ECU wil zo vroeg mogelijk ontsteken om de "klap op de (zuiger)kop" zo maximaal mogelijk te laten zijn. Die regelt dus tegen het detoneren/pingelen/zelf ontbranden aan. Een hoog octaan getal heeft een hogere klopvastheid waardoor de ECU de ontsteking verder kan vervroegen. In theorie wil je de ontsteking zo vroeg mogelijk en hogere klopvastheid maakt dat mogelijk.
De leukste Japanse modellen bleven daarom JDM waarschijnlijk. Mr2 aw11 1.6 met 20v 160pk. MR2 sw20 en 'Lexus' RS200 met ~200pk beams 3sge. Twee deurs impreza p1..Mark W. Scholten schreef: ↑31 mei 2018, 12:12 Ik kan alleen over mijn situatie zeggen dat ook mijn standaard Subaru vanuit de fabriek werd aangegeven dat ie bij voorkeur RON100 moest hebben. Ging wel om een model die alleen in Japan was uitgebracht.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Jazeker, mooie uitgebreide uitleg maar omdat de discussie voort duurt leek me het basis principe handig. Je kunt op basis van een simpel principe dan ook begrijpen dat een hoger octaan getal in de basis beter is voor het rendement maar geen garantie. Er spelen gewoon zoveel variabelen een rol..
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Jouw antwoord is voor 99% van de consumenten ook ruim voldoende.Niels schreef: ↑31 mei 2018, 13:27 Jazeker, mooie uitgebreide uitleg maar omdat de discussie voort duurt leek me het basis principe handig. Je kunt op basis van een simpel principe dan ook begrijpen dat een hoger octaan getal in de basis beter is voor het rendement maar geen garantie. Er spelen gewoon zoveel variabelen een rol..
En significant beter dan "schrobbende borstels in je motor".... Welke marketingdebiel heeft dat verzonnen zeg.
- Mark W. Scholten
- Berichten: 747
- Lid geworden op: 07 jul 2016, 16:54
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Mooi verwoordNiels schreef: ↑31 mei 2018, 13:27 Jazeker, mooie uitgebreide uitleg maar omdat de discussie voort duurt leek me het basis principe handig. Je kunt op basis van een simpel principe dan ook begrijpen dat een hoger octaan getal in de basis beter is voor het rendement maar geen garantie. Er spelen gewoon zoveel variabelen een rol..
-
- Berichten: 4999
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
- veejay
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
De mijne heeft echt wel meer punch met premium brandstof, meer koppel onderin en dat merk je aan het schakelgedrag (zf8). Bij 102 octaan trekt ie bovenin ook nog iets harder.
- MParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Premium brandstof geloof ik gelijk. Maar dan dus (weer) los van het octaangetal. Dat is maar 1 van tig eigenschappen van brandstof. Dan komt die eerder genoemde eigenschappen aan bod.
- MParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Is er ook niet, want de MSS50 die uit de midden jaren 90 stamt is standaard ook niet gemapt voor een dergelijke brandstof. Hoger dan 98 tanken heeft bij de E36 M3 3.2 geen zin.Bert ///M3 schreef: ↑30 mei 2018, 05:22 Ik heb zelf wel eens 102 in de M3 gegooid in Duitsland maar merk zelf geen verschil met 98. Denk dat het vaak ook subjectief is.
Voordat me dit vertelt werd tankte ik altijd 100 of 102 indien beschikbaar en ook nooit wat van gemerkt.
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Ik merkte toen ik nog een Audi S5 had, dat ik meer geld kwijt was als ik ron 98 tankte.
- JP
- Berichten: 31240
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Van het weekend in Vlissingen nog getankt, daar was het verschil tussen 95 en 98 maar 2 cent. Ik had alleen nog nooit van 98 X-MILE gehoord......
edit; dit dus; http://www.xmile.eu
edit; dit dus; http://www.xmile.eu
XMILE is een biologisch brandstofadditief, de enzymen in het product zorgen voor een katalyserende reactie waardoor de brandstofkwaliteit sterk verbeterd. Een lager brandstofverbruik en minder belasting voor het milieu is het gevolg.
-
- Berichten: 2928
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Mijne loopt ook t mooist op 102.. verschil met 98 is niet zo groot, behalve de prijs (1,90/L )
- veejay
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Dubbel
Laatst gewijzigd door veejay op 06 jun 2018, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- veejay
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
veejay schreef: ↑06 jun 2018, 12:13 Ik meen mij te herinneren dat de 328i 245pk op 91 octaan levert. Vandaar dat hij in NL op de rollenbank doorgans meer doet (volgens mij net als de meeste bimmerts).
Je merkt trouwens pas verschil in brandstof als je jaren in dezelfde auto rijdt, dit gebeurt niet veel op dit forum .
- veejay
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Ik meen mij te herinneren dat de 328i 245pk op 91 octaan levert. Vandaar dat hij in NL op de rollenbank doorgans meer doet (volgens mij net als de meeste bimmerts).
Je merkt trouwens pas verschil in brandstof als je jaren in dezelfde auto rijdt, dit gebeurt niet veel op dit forum .
Je merkt trouwens pas verschil in brandstof als je jaren in dezelfde auto rijdt, dit gebeurt niet veel op dit forum .
- Arthur
- Berichten: 39733
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Lukt het allemaal?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 183 gasten