Ik heb niet alle Shell stations in NL bezocht en gevraagd. Maar diegene waar ik zelf tank, tank zakelijk alleen Shell, hebben het mondeling bevestigd.Robin Hartog schreef: ↑24 mei 2018, 11:06Inmiddels wel overal al? Zag laatst nog een pomp met V-Power 95 en zeiden ook dat er nog geen 98 in zat.
Ron98, uitstervend benzinesoort?
- Arthur
- Berichten: 39593
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- MarkS
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Ben blij dat de Shell weer 98 verkoopt.
Scheelt een hoop omrijden en de Tango Superplus vertrouw ik niet zo
Scheelt een hoop omrijden en de Tango Superplus vertrouw ik niet zo
- alt
- Berichten: 3015
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Ik zag gisteren in Nieuwe Niedorp bij Stop & Pin, 98 ongelood en 98 met loodvervanger.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Vandaag weer oud en vertrouwd Ultimate 98 erin gekieperd, wel bijna 100 euro voor een tank. De prijzen stijgen.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
- JP
- Berichten: 31030
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Hebben ze bij de Shell alleen nieuwe stickertjes besteld voor op de pomp of zou er echt wat veranderd zijn aan de danoontje V-Power ? #conspiracyaluhoedjetheorie
-
Online
- Berichten: 18513
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
De EUR102 is nu 1.849 bij de pomp hier.
Toch 5 cent duurder geworden recent.
Toch 5 cent duurder geworden recent.
- romo
- Berichten: 26919
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Het is momenteel zo abnormaal druk op de weg dat ik denk dat de benzine zowat voorniks verkocht wordt
-
OnlineSpijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Wordt inderdaad duur die benzine, kwam erachter dat ik met mijn BP pasje maar 200€ per dag mag tanken
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Jep, dat is heel de reden. De hoogste efficiency (en daarmee de ECO normen) worden enkel gehaald met de beste brandstof. Maak jullie borst maar nat, hippies. Dat wordt duur tanken met je muesli bak.
En voor ons petrolheads is het alleen maar goed dat 98 terug komt. Mijn auto blieft het ook als enige brandstofsoort, aldus het onderhoudsboekje/stickertje in het tankklepje...
- romo
- Berichten: 26919
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Als je 20 jaar geleden had verteld aan je omgeving, dat over 20 jaar je voor voor Hfl 220,-- (Guldens voor de jonkies onder ons ) in je tank zou mikken, dan was je binnen het uur opgehaald door mannen in witte pakken
- MParallel
- Berichten: 7951
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Ik zou wel eens testen willen zien van Shell 98 vs BP 98.
Want het octaangetal is leuk, maar zegt alleen iets over de klopvastheid.
Veel belangrijker is de samenstelling van de benzine.
De ene 98 kan een hogere vlamsnelheid hebben of een snellere verbranding, dus meer vermogen trekken uit dezelfde hoeveelheid.
In de M3 tank ik overigens nooit meer 100 of 102, want zover kan de DME de ontsteking niet vervroegen om er gebruik van te maken. Dan moet je gaan remappen. Geen idee of de mapping zelf het uberhaupt ondersteund.
Want het octaangetal is leuk, maar zegt alleen iets over de klopvastheid.
Veel belangrijker is de samenstelling van de benzine.
De ene 98 kan een hogere vlamsnelheid hebben of een snellere verbranding, dus meer vermogen trekken uit dezelfde hoeveelheid.
In de M3 tank ik overigens nooit meer 100 of 102, want zover kan de DME de ontsteking niet vervroegen om er gebruik van te maken. Dan moet je gaan remappen. Geen idee of de mapping zelf het uberhaupt ondersteund.
- Harrie D
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Dikke kans dat het niet eens nut heeft, een beetje moderne cilinderkop op een normale atmosferische motor haalt z'n optimale vermogen RUIM voordat er detonatie optreed.
Toen m'n V8 E30 op de testbank stond was dat prima te merken, de ontsteking nog 2 graden later zetten leverde een 3-4pk op.
Dit terwijl de maximale vervroeging zonder detonatie nog een graad of 10 verderop lag (wist ik uit ervaring)
Toen m'n V8 E30 op de testbank stond was dat prima te merken, de ontsteking nog 2 graden later zetten leverde een 3-4pk op.
Dit terwijl de maximale vervroeging zonder detonatie nog een graad of 10 verderop lag (wist ik uit ervaring)
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Dat is nou net het punt. Tegenwoordig worden veel turbomotoren toegepast, omdat ze dan met een kleinere cilinderinhoud en grotere efficientie (betere verbranding) kunnen werken. Hoe hoger de druk, hoe beter de verbranding, dus hoe hoger het octaan, hoe hogere druk de fabrikanten kunnen toepassen.
- MParallel
- Berichten: 7951
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Dit gaat dus juist niet over detonatiemoment. Dat is gewoon kwestie van juiste octaangetal.
Maar hele andere zaken bepalen de vlamsnelheid en rate of burn. Dat bepaalt uiteindelijk hoeveel mechanische energie er uit het mengsel wordt gehaald.
Zeker bij hoogtoerige motoren. Bij 7000rpm zit je op 117x vonken per seconden, dan moet zo'n verbranding razendsnel plaatvinden. En dan natuurlijk wel het liefst een volledige verbranding.
Maar hele andere zaken bepalen de vlamsnelheid en rate of burn. Dat bepaalt uiteindelijk hoeveel mechanische energie er uit het mengsel wordt gehaald.
Zeker bij hoogtoerige motoren. Bij 7000rpm zit je op 117x vonken per seconden, dan moet zo'n verbranding razendsnel plaatvinden. En dan natuurlijk wel het liefst een volledige verbranding.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Mijn moderne atmosferische motor heeft wel een compressie van 12,5:1. Dat zou men nog niet zo heel lang geleden een tandje extreem genoemd hebben voor een straatauto...Harrie D schreef: ↑28 mei 2018, 06:40 Dikke kans dat het niet eens nut heeft, een beetje moderne cilinderkop op een normale atmosferische motor haalt z'n optimale vermogen RUIM voordat er detonatie optreed.
Toen m'n V8 E30 op de testbank stond was dat prima te merken, de ontsteking nog 2 graden later zetten leverde een 3-4pk op.
Dit terwijl de maximale vervroeging zonder detonatie nog een graad of 10 verderop lag (wist ik uit ervaring)
- Harrie D
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Daarom zei ik ook bewust atmosferische motoren (reagerende over het verhaal van de S50 en 102 benzine), bij turbomotoren is het verhaal idd heel anders.///Joost schreef: ↑28 mei 2018, 10:20 Dat is nou net het punt. Tegenwoordig worden veel turbomotoren toegepast, omdat ze dan met een kleinere cilinderinhoud en grotere efficientie (betere verbranding) kunnen werken. Hoe hoger de druk, hoe beter de verbranding, dus hoe hoger het octaan, hoe hogere druk de fabrikanten kunnen toepassen.
Jij begon in je laatste regels over het vervroegen door de DME op basis van klopsensoren bij een hoger octaangetal...
Maar niet voor een motorfiets van 20-30 jaar oud en die doen het ook prima op 95
Zolang je maar zeker bent dat je het volledige mengsel kan ontsteken.
- MParallel
- Berichten: 7951
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Compressieverhouding = Compressieverhouding. Als een auto met 12,5:1 98 nodig heeft, dan geldt dat ook voor een 10, 20, 30, n-jaar oude motor, als die ook die compressieverhouding heeft.
Vergeet niet dat er zolang geleden lood in de benzine zat, wat gebruikt werd om de anti-knock eigenschappen te vergroten. Maar als je het hebt over huidige benzines, dan heeft die oude motor ook 98 nodig, of hij past de ontsteking aan en laat je vermogen liggen.
Vergeet niet dat er zolang geleden lood in de benzine zat, wat gebruikt werd om de anti-knock eigenschappen te vergroten. Maar als je het hebt over huidige benzines, dan heeft die oude motor ook 98 nodig, of hij past de ontsteking aan en laat je vermogen liggen.
-
- Berichten: 2920
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Dat lijkt mij niet waar? Heeft toch ook gewoon te maken met ontwerp van de kop/verbrandingskamers of weet ik veel hoe het heet.
Een standaard L28 motor uit een Datsun (voor die tijd behoorlijk moderne motoren volgens mij) heeft al 98 nodig bij een compressie hoger dan 10,0:1 , anders gaat 'ie bij flink doorrijden pingelen. Er zijn genoeg auto's die standaard uit de fabriek rollen met hogere compressieverhoudingen die prima op 95 rijden. Kijk maar naar Mazda's motoren, die hebben volgens mij compressieverhoudingen die nog boven de 12 of 13:1 uitkomen.
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Interessante discussie 98 vs 102!
Compressie is toch ook afhankelijk van hoe lang en hoe ver de kleppen open gaan?
Hoe makkelijker en maar lucht de motor lucht naar binnen trekt hoe meer compressie je krijgt.
Ik heb de laaste 2 keer in Duitsland euro98 getankt bij Jet, gelijk adapties waardes gereset met inpa.
Voor mijn gevoel loopt de motor wel iets beter en is die net iets feller.
Al kan dat natuurlijk ook omdat de adaptie waardes gereset zijn.
Voor €1,58 per liter waar je in Nederland nog niet eens de meest schrale euro95 voor kan krijgen is het helemaal prima.
Verkrijgbaarheid van 98 is echt prima in Duitsland, normale 95 kom je bijna niet meer tegen het is allemaal e10.
De touring loopt er wel lekker op maar is net iets minder zuinig dan op shell fuelsave.
Compressie is toch ook afhankelijk van hoe lang en hoe ver de kleppen open gaan?
Hoe makkelijker en maar lucht de motor lucht naar binnen trekt hoe meer compressie je krijgt.
Ik heb de laaste 2 keer in Duitsland euro98 getankt bij Jet, gelijk adapties waardes gereset met inpa.
Voor mijn gevoel loopt de motor wel iets beter en is die net iets feller.
Al kan dat natuurlijk ook omdat de adaptie waardes gereset zijn.
Voor €1,58 per liter waar je in Nederland nog niet eens de meest schrale euro95 voor kan krijgen is het helemaal prima.
Verkrijgbaarheid van 98 is echt prima in Duitsland, normale 95 kom je bijna niet meer tegen het is allemaal e10.
De touring loopt er wel lekker op maar is net iets minder zuinig dan op shell fuelsave.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Tuurlijk, Zed. Compressieverhouding alleen is niet 1 op 1 gerelateerd aan het octaangetal. Moment van inspuiting, duur van inspuiting, kleptiming en ontstekingsmoment spelen allemaal een rol. Het gaat er maar net om hoe de fabrikant het kenveld heeft geprogrammeerd. Hoe 'veiliger' de programmering af-fabriek, hoe lager het octaangetal kan zijn. Dat je er dan niet al het vermogen uithaalt wat mogelijk is, moge duidelijk zijn. De fabrikant bouwt ook een veiligheidsmarge in. Vandaar de komst van chiptuners.
@JW, compressieverhouding is de verhouding van de inhoud van de verbrandingskamer t.o.v. het slagvolume+inhoud verbrandingskamer. Niets meer en niets minder. De compressieverhouding heeft niets te maken met de klephoogte of kleptiming.
Octaan 102 is leuk, maar als je motor (lees: ECU) daar vervolgens niets mee doet, heb je er niets aan.
@JW, compressieverhouding is de verhouding van de inhoud van de verbrandingskamer t.o.v. het slagvolume+inhoud verbrandingskamer. Niets meer en niets minder. De compressieverhouding heeft niets te maken met de klephoogte of kleptiming.
Octaan 102 is leuk, maar als je motor (lees: ECU) daar vervolgens niets mee doet, heb je er niets aan.
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
@ Joost, ik bedoel er mee te zeggen dat de compressie verhouding wat anders is dan de daadwerkelijke compressie dat is van veel meer factoren afhankelijk.
Hoe hoger de compressie hoe sneller de boel gaat detoneren, al zullen 99.9% van de "straat" auto's daar geen last van hebben.
Hoe hoger de compressie hoe sneller de boel gaat detoneren, al zullen 99.9% van de "straat" auto's daar geen last van hebben.
- NickM5
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
- Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Ik tank in de M5 meestal 102. Firezone ligt vaak op de route en ik vind het verschil met 98 (bij de shell/bp) verwaarloosbaar. Zeker als ik in Duitsland ben, dan pak ik aral 102 of shell v power racing bij een pomp die een kilometer of 3 van de snelweg ligt. Dacht dat dit de beste brandstof zou zijn....12:1 compressie en 8,250 toeren. Maar als ik de verhalen zo lees is dat misschien wel helemaal niet goed en moet ik gewoon 98 tanken van shell/bp.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot], Spijkerhard en 142 gasten