TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door maxn » 14 jun 2021, 11:56

e46 Touring Line Drawing.jpg
e46 Touring Line Drawing.jpg (915.99 KiB) 2532 keer bekeken
Goedemiddag iedereen,

Voor het bachelor eindproject van mijn studie Industrieel Ontwerp aan de TU Delft ben ik bezig met een project voor BMW. Om wat inzicht en onderbouwing te krijgen voor mijn project heb ik een enquête opgesteld gericht aan gebruikers van auto's uit de periode 2000 - 2015. Alles auto's en merken zijn welkom. Tracktools e.d. zijn helaas voor dit onderzoek niet relevant :wink:

https://forms.gle/rsirPWyJaKQJvmUN9

Het onderzoek van mijn eindproject is voornamelijk bedoeld om een beter begrip te krijgen van welke rol voertuigen uit deze periode (en hun gebruikers) gaan spelen in de toekomst. Deze auto's communiceren immers niet met elkaar en de infrastructuur zoals wel bij autonome voertuigen gebeurt en kunnen hierdoor (wellicht onterecht) als obstructief worden beschouwd in de vooruitgang van autonomie. Met mijn onderzoek hoop ik zicht te krijgen op welke manier het analoge rijden kan blijven bestaan in de toekomst en wat hierbij voor de gebruiker, infrastructuur en de automerken van belang is.

Het zou me erg helpen als enkelen van jullie deze enquête zouden kunnen invullen.

Als mensen op de hoogte zijn van interessante bronnen of literatuur is dat altijd erg welkom! Feedback over de manier van vraagstelling en inhoud hoor ik ook graag.

Als jullie het interessant vinden om meer over het project te weten kan ik vanaf half juli mijn resultaten hier posten. Wel met een slag om de arm omdat er vanuit de opdrachtgever regels bepaalde gelden met wat er gedeeld mag worden, dat wordt pas helemaal duidelijk nadat al het werk af en beoordeeld is.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door maxn » 14 jun 2021, 12:18

De eerste reacties komen al binnen, bedankt!!

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door Str8Six » 14 jun 2021, 12:23

Leuk, interessant onderzoek! Heb hem ingevuld.

Hebben ze op de TU geen Qualtrics abbo?
Vond ik zelf wel fijn voor verwerken van een survey.

Wat betreft je onderzoek:

Verwacht dat er een sterke relatie is tussen gebruik en de rol van de auto.
Mijn 130i zou ik niet willen ruilen voor de fun-ritjes, maar als ik een tijdje in de leasebak van pa (G30 530e) heb gereden voelt mijn auto wel antiek aan. Dan mis ik de bluetooth, fijne cruisecontrol en alles vanaf het stuur bedienen wel, maar het is wel een saaiere bak.
Maar voor 90% van de ritjes die je maakt absoluut de betere auto, rij eigenlijk erg veel snelweg/saaie wegen.

Nog afgezien van de veiligheidsfeatures waar je niet over nadenkt (active protection, automatische noodoproep) die je ineens erg dankbaar kan zijn na een onverwacht moment.

Overwegingen om de oude/slechtere 1-serie te blijven rijden zijn echter voor mij belangrijker:
- fijne/oldksool motor en besturing, beleving
- geen afschrijving, relatief betrouwbaar

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door Jurjen » 14 jun 2021, 12:39

Done, succes!

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door Kadett » 14 jun 2021, 13:31

Mis eigenlijk niets van nieuwe auto's. Waze/Google Maps gaat via headset.

Cruise control, ABS en airco zijn voor mij eigenlijk de enige opties die er toe doen. Zou het liefst iets als een G20 Touring willen qua 'luxe' auto maar dan zonder camera's en sensor meuk erin voor de 'veiligheid'. Parkeersensor achter mag wel :)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door daNpy » 14 jun 2021, 13:44

Kadett schreef: 14 jun 2021, 13:31 Mis eigenlijk niets van nieuwe auto's.
Sja, adaptive cruise, elektrisch voorverwarming en voorruit verwarming zijn wel handig (niet noodzakelijk), dat heeft die van ons niet. En bekerhouders, stoelverwarming ook niet, maar dat was toen wel leverbaar. Een navigatiesysteem wat nieuwer is is ook wel fijn, hoewel deze nog prima werkt. Een telefoon op de ruit plakken vind ik helemaal niks.
Ook is een automaat met de huidige techniek fijner als de automaten tot ~2005, dan zou ik liever zo'n automaat hebben.

Heb de enquete ook ingevuld, succes ermee :thumbup:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door alt » 14 jun 2021, 15:34

HUD mis ik in mijn auto.

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door Kadett » 14 jun 2021, 15:49

daNpy schreef: 14 jun 2021, 13:44
Kadett schreef: 14 jun 2021, 13:31 Mis eigenlijk niets van nieuwe auto's.
Sja, adaptive cruise, elektrisch voorverwarming en voorruit verwarming zijn wel handig (niet noodzakelijk), dat heeft die van ons niet. En bekerhouders, stoelverwarming ook niet, maar dat was toen wel leverbaar. Een navigatiesysteem wat nieuwer is is ook wel fijn, hoewel deze nog prima werkt. Een telefoon op de ruit plakken vind ik helemaal niks.
Ook is een automaat met de huidige techniek fijner als de automaten tot ~2005, dan zou ik liever zo'n automaat hebben.

Heb de enquete ook ingevuld, succes ermee :thumbup:
Brodit telefoonhouder, zweer erbij in elke auto. Automaat probeer ik nog zolang mogelijk uit te stellen. :roflol:

Online
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 963
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door yorick » 14 jun 2021, 21:32

Ingevuld.

Wie stoort zich ook voornamelijk aan andere weggebruikers 😀

Gisae
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door Gisae » 14 jun 2021, 22:27

Ik heb eigenlijk niks met snufjes, behalve adaptive cruise control.
Verder:
Afbeelding

Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door maxn » 14 jun 2021, 23:13

Bedankt voor de reacties en toevoegingen! De data sheet begint al goed gevuld te raken :lezen:

Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door maxn » 14 jun 2021, 23:35

Str8Six schreef: 14 jun 2021, 12:23 Hebben ze op de TU geen Qualtrics abbo?
Vond ik zelf wel fijn voor verwerken van een survey.
Heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar weet wel dat hier licenties voor zijn vanuit de TU. Hoor er goede verhalen over, maar een probleem hierbij is helaas dat deze licentie erg gelimiteerd is in het soort data dat je ermee mag verzamelen. Opzich geen probleem voor dit project, maar op dit moment weinig reden om het te leren gebruiken omdat voor het verzamelen van non-persoonlijke en non-gevoelige data Google Forms volstaat, dus voor het gemak hiervoor gekozen.

De rauwe data output verwerk ik met SPSS.

Uiteindelijk ben ik het wel met je eens dat voor projecten op grotere schaal het beter is een wat serieuzere tool te hebben, G F is erg beperkt in opties en output.

Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door Frank_Sch » 15 jun 2021, 10:21

Oh mocht je ook 5 keer hetzelfde kiezen? Dan had ik ook ‘andere weggebruikers’ moeten kiezen.

Dat GF erg beperkt is in opties is lullig, maar de meesten zijn zeer uitvoerig in output. Prijs jezelf gelukkig.

Nevolution6RSII
Berichten: 208
Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
Locatie: Rhoon

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door Nevolution6RSII » 16 jun 2021, 19:37

Niks is zo heerlijk als een auto die zo analoog mogelijk is! :D

Ik wil niet bellen in mijn auto : Daar zijn de tankstations en rustplekken voor!
Navigatie zit op mijn telefoon of desnoods een los kastje voor die paar keer dat ik het nodig heb!
Muziek ?! HA! Mooi niet! Daar is het geluid van de motor voor bedoeld! ;)

En JA :
yorick schreef: 14 jun 2021, 21:32 Wie stoort zich ook voornamelijk aan andere weggebruikers :D
Gisae schreef: 14 jun 2021, 22:27 Verder:
Afbeelding
Die zijn echt vreselijk irritant! :mrgreen:

Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door Bombadil » 16 jun 2021, 22:17

maxn schreef: 14 jun 2021, 11:56 https://forms.gle/rsirPWyJaKQJvmUN9
Enquête is alweer dicht? N= 5 is genoeg tegenwoordig?

Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door maxn » 16 jun 2021, 22:23

Bombadil schreef: 16 jun 2021, 22:17
maxn schreef: 14 jun 2021, 11:56 https://forms.gle/rsirPWyJaKQJvmUN9
Enquête is alweer dicht? N= 5 is genoeg tegenwoordig?
Heb hem inderdaad even gesloten, voldoende reacties ;) Waar haal je de n = 5 vandaan?

Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door maxn » 16 jun 2021, 22:43

Bedankt voor het invullen en de feedback iedereen, het ging als een trein :blink:

Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door Bombadil » 16 jun 2021, 22:54

Guestimate :wink:
In mijn tijd moest je met al je denkbeeldige alterego`s het aantal respondenten zelf ophogen. :blink:

Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door maxn » 16 jun 2021, 23:02

Bombadil schreef: 16 jun 2021, 22:54 Guestimate :wink:
In mijn tijd moest je met al je denkbeeldige alterego`s het aantal respondenten zelf ophogen. :blink:
Die heb ik ook zeker wel eens uitgehaald :tooth:
Nu een stuk makkelijker mijn steekproefgrootte gehaald mbv dit forum, een bmw forum en verscheidene studie groepen.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door Joël D. » 17 jun 2021, 09:42

Maar hoe betrouwbaar is die steekproef als je hem houdt bij autoliefhebbers en niet bij het 'gewone' publiek?

Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door maxn » 17 jun 2021, 12:57

Joël D. schreef: 17 jun 2021, 09:42 Maar hoe betrouwbaar is die steekproef als je hem houdt bij autoliefhebbers en niet bij het 'gewone' publiek?
Goed punt, ik heb meerdere enquêtes lopen. één gericht aan autoliefhebbers, één gericht aan "gewone" autobezitters en één gericht specifiek aan mensen die geen auto hebben (om welke reden dan ook). Leek me makkelijker om dit op te delen in 3 verschillende steekproeven dan het verwerken in één enquete.

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door Str8Six » 18 jun 2021, 08:33

Opzich een logische gedachte, maar hoe bepaal je dan het verschil in je resultaat als je verschillende groepen verschillende vragen stelt?
Het is vgm makkelijker om een significant verschil te zien tussen 3 groepen als je de groepen precies dezelfde vragen stelt

Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

Re: TU Delft Eindproject Gebruikersonderzoek auto's (2000-2015)

Bericht door maxn » 18 jun 2021, 15:40

Str8Six schreef: 18 jun 2021, 08:33 Opzich een logische gedachte, maar hoe bepaal je dan het verschil in je resultaat als je verschillende groepen verschillende vragen stelt?
Het is vgm makkelijker om een significant verschil te zien tussen 3 groepen als je de groepen precies dezelfde vragen stelt
Voor de autoliefhebbers en "gewone" eigenaren zijn de vragen hetzelfde, het richten van de vragen aan autoliefhebbers heb ik besloten via autofora te doen, omdat het me in dat geval vrij zeker leek dat ik zo de goede groep te pakken had. Ik had dit natuurlijk ook kunnen doen door de vraag "Ben je een autoliefhebber?" in de enquête te stellen, maar voor de analyse fase leek het me makkelijker om 2 aparte data sheets te hebben die ik later kan samenvoegen. Natuurlijk zullen er tussen de enquête gericht aan de algemene auto-eigenaar ook liefhebbers zitten, maar dat zal altijd zo zijn bij een goede steekproef en geeft zo alleen maar een realistisch beeld weer.

De 3e enquête bestaat uit hele andere vragen, mijn doel hiermee is ook niet om een verschil aan te tonen tussen met de andere groepen, maar meer om inzicht te krijgen in deze groep niet-eigenaren (ter bevordering van de inclusiviteit van het uiteindelijke ontwerp). Dus dat valt onder een sub-onderzoek in het project en is complementair aan andere informatie en data die ik heb vergaard.

Leuk dat jullie zo geïnteresseerd zijn! Ik merk zelf dat ik het doen van dit soort onderzoeken ook lastig blijft vinden. Het vermijden van suggestieve vraagstellingen en/of ongewenste effecten in de enquête vind ik best tricky. Omdat het gaat om een studieproject betekent ook dat er niet veel tijd beschikbaar is en dan is het lastig om overzicht te houden van wat prioriteit heeft. Dat jullie (en anderen) er zo op zitten dwingt me in ieder geval wel om scherp te blijven. :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] en 137 gasten