Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door allen » 12 mei 2021, 13:04

Ik heb helemaal niets met elektrisch momenteel. Kan ook zomaar tig argumenten uit m’n mouw proberen te schudden, met uitzondering van eentje. Kinderarbeid.
Dat heb je overal wel dus om dat nu specifiek aan ev toe te schrijven...

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Jan Terwolde » 12 mei 2021, 13:36

Meer slijtage aan de weg door een zwaardere auto is ook een beetje onzin. Vrachtwagens zijn de grote vernielers wat dat betreft en dan weegt een model x relatief gezien niets.

Qua auto die een melkkoe is klopt. We worden gewoon genaaid.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door tomgtr » 12 mei 2021, 13:48

Jan Terwolde schreef: 12 mei 2021, 13:36 Meer slijtage aan de weg door een zwaardere auto is ook een beetje onzin. Vrachtwagens zijn de grote vernielers wat dat betreft en dan weegt een model x relatief gezien niets.

Qua auto die een melkkoe is klopt. We worden gewoon genaaid.
Als je het liever via loon/winst/btw belasting betaalt, prima. Mij boeit het niet zo, linksom of rechtsom betaal je. Als er wat meer mensen met OV gaan en het rustiger wordt op weg zou ik dat zelfs prettig vinden. Maar dat gebeurt niet, iedereen blijft braaf betalen dus waarom zouden ze het niet doen zo.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Jan Terwolde » 12 mei 2021, 14:06

Misschien moet de regering eens kijken hoe er minder uitgegeven kan worden in plaats van alleen maar meer. Begin maar vast met duurzaamheidshobby's te versoberen scheelt al een berg. De weg kan ook wel iets minder strak (minder snel vervangen), nu wel beetje overdreven zo'n biljardlaken met 100km/u.

Online
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Will F. » 12 mei 2021, 19:58

Kadett schreef: 12 mei 2021, 12:58 Wat ik niet snap... als de auto de melkkoe is. Waarom geen vignet om op de NL snelwegen te mogen rijden voor buitenlandse (vracht) auto's. We hebben de beste wegen van Europa, grof betaald van de MRB en accijns. Alleen alle buitenlandse wagens kunnen zonder problemen door NL heen jakkeren.
Zijn NL vrachtwagens eigenlijk wel mer MRB belast?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Bram » 12 mei 2021, 20:05

Ik betaal slechts €80 per kwartaal voor de mijne, een 7.5 ton Mitsubishi Canter. Dus ja, maar echt heel erg weinig.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door JP » 12 mei 2021, 20:15

Kadett schreef: 12 mei 2021, 12:58 Wat ik niet snap... als de auto de melkkoe is. Waarom geen vignet om op de NL snelwegen te mogen rijden voor buitenlandse (vracht) auto's. We hebben de beste wegen van Europa, grof betaald van de MRB en accijns. Alleen alle buitenlandse wagens kunnen zonder problemen door NL heen jakkeren.
Eurovignet bestaat niet meer ?

Nu was €12 voor een dagvignet een schijntje als je in Duitsland voor een Euro 6 al 18,7 cent per km moet betalen. Dat verklaart wel dat van noord naar zuid (en andersom) alle bedrijven door NL rijden en niet door Duitsland.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Martijn_bmw » 12 mei 2021, 20:17

JP schreef: 12 mei 2021, 20:15
Kadett schreef: 12 mei 2021, 12:58 Wat ik niet snap... als de auto de melkkoe is. Waarom geen vignet om op de NL snelwegen te mogen rijden voor buitenlandse (vracht) auto's. We hebben de beste wegen van Europa, grof betaald van de MRB en accijns. Alleen alle buitenlandse wagens kunnen zonder problemen door NL heen jakkeren.
Eurovignet bestaat niet meer ?

Nu was €12 voor een dagvignet een schijntje als je in Duitsland voor een Euro 6 al 18,7 cent per km moet betalen. Dat verklaart wel dat van noord naar zuid (en andersom) alle bedrijven door NL rijden en niet door Duitsland.
Haha daar dacht ik idd ook aan, oké het is weinig maar niet gratis.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door JP » 12 mei 2021, 20:27

Maar goed, makkelijk kijken naar anderen om maar niet op te laten vallen waarom mensen (veelal alleen) in een auto zitten. Een vrachtwagen is er om vracht te vervoeren die je helaas niet met het ov overal kan krijgen. De mens kan zich gemakkelijk per ov of fiets bewegen. Soort avondklok voor de snelweg die de hele dag geld. Alleen met een werkgeversverklaring mag je de snelweg op. Anders rij je maar binnendoor.
Verder, Als de ILT beter op cabotage en transitverkeer zou letten weet je zeker dat je minder buitenlands verkeer hier de binnenlandse ritten komt doen.

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Eric Z » 13 mei 2021, 00:56

JP schreef: 12 mei 2021, 20:27 Maar goed, makkelijk kijken naar anderen om maar niet op te laten vallen waarom mensen (veelal alleen) in een auto zitten. Een vrachtwagen is er om vracht te vervoeren die je helaas niet met het ov overal kan krijgen. De mens kan zich gemakkelijk per ov of fiets bewegen. Soort avondklok voor de snelweg die de hele dag geld. Alleen met een werkgeversverklaring mag je de snelweg op. Anders rij je maar binnendoor.
Verder, Als de ILT beter op cabotage en transitverkeer zou letten weet je zeker dat je minder buitenlands verkeer hier de binnenlandse ritten komt doen.
Echt? viewtopic.php?f=9&t=40369&p=1461518

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door MParallel » 13 mei 2021, 02:43

Touché!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door JP » 13 mei 2021, 04:58

Ik schreef later ook hoe goed dat bevallen was, het zou alleen goedkoper of gratis gemaakt moeten worden om het gebruik meer te stimuleren. :tooth:

Online
Kadett
Berichten: 4590
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Kadett » 13 mei 2021, 05:18

Trein en OV zijn leuk als je centrum randstad woont. Als ik mijn dochters bij ex moest ophalen zou mij dat, zonder vertragingen, 7.5 uur duren en 70 euro kosten. Met auto was dat 4 uur en 28 euro benzine.

Mickmans
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 nov 2020, 11:07

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Mickmans » 14 mei 2021, 12:58

JP schreef: 12 mei 2021, 20:27 Maar goed, makkelijk kijken naar anderen om maar niet op te laten vallen waarom mensen (veelal alleen) in een auto zitten. Een vrachtwagen is er om vracht te vervoeren die je helaas niet met het ov overal kan krijgen. De mens kan zich gemakkelijk per ov of fiets bewegen. Soort avondklok voor de snelweg die de hele dag geld. Alleen met een werkgeversverklaring mag je de snelweg op. Anders rij je maar binnendoor.
Verder, Als de ILT beter op cabotage en transitverkeer zou letten weet je zeker dat je minder buitenlands verkeer hier de binnenlandse ritten komt doen.
Ik vind je idee goed maar mijn vrienden wonen in allemaal kleine rukdorpen waar ik met de auto in 30min ben maar met de trein en bus een uur over doe.
Ik ben voor dat het OV gratis word dan heeft niemand de rede om met de auto meer te gaan die dat niet nodig hebben vind jou avondklok idee een goed idee maar dan wel voor spits tijden dus van 9:00-17:00 zou het een goed idee zijn. Met uitzondering van de weekenden.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Gijzert » 14 mei 2021, 13:18

Mickmans schreef: 14 mei 2021, 12:58
JP schreef: 12 mei 2021, 20:27 Maar goed, makkelijk kijken naar anderen om maar niet op te laten vallen waarom mensen (veelal alleen) in een auto zitten. Een vrachtwagen is er om vracht te vervoeren die je helaas niet met het ov overal kan krijgen. De mens kan zich gemakkelijk per ov of fiets bewegen. Soort avondklok voor de snelweg die de hele dag geld. Alleen met een werkgeversverklaring mag je de snelweg op. Anders rij je maar binnendoor.
Verder, Als de ILT beter op cabotage en transitverkeer zou letten weet je zeker dat je minder buitenlands verkeer hier de binnenlandse ritten komt doen.
Ik vind je idee goed maar mijn vrienden wonen in allemaal kleine rukdorpen waar ik met de auto in 30min ben maar met de trein en bus een uur over doe.
Ik ben voor dat het OV gratis word dan heeft niemand de rede om met de auto meer te gaan die dat niet nodig hebben vind jou avondklok idee een goed idee maar dan wel voor spits tijden dus van 9:00-17:00 zou het een goed idee zijn. Met uitzondering van de weekenden.
Een uur? Dan heb je het nog ideaal. Meestal wel een factor x3. OV is geen alternatief voor buiten de randstad.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Joël D. » 16 mei 2021, 18:32

Ah OV, moet je voor de gein deze site eens bekijken: https://mapitout.iamsterdam.com/

45 minuten met de OV (ik woon praktisch naast het station!):
Screenshot (3).png
Screenshot (3).png (164.68 KiB) 1576 keer bekeken
En 30 minuten met de auto (goed, geen file waarschijnlijk, dus 15 min speling gegeven):
Screenshot (4).png
Screenshot (4).png (161.71 KiB) 1576 keer bekeken
Trein is leuk, maar alleen als je niet hoeft over te stappen (of een directe overstap), vlak bij het station woont en vlak bij het station moet zijn.

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door SlowCo » 16 mei 2021, 18:51

Het OV is voor andere mensen!

markm
Berichten: 808
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door markm » 17 mei 2021, 07:25

JP schreef: 12 mei 2021, 20:27 Maar goed, makkelijk kijken naar anderen om maar niet op te laten vallen waarom mensen (veelal alleen) in een auto zitten. Een vrachtwagen is er om vracht te vervoeren die je helaas niet met het ov overal kan krijgen. De mens kan zich gemakkelijk per ov of fiets bewegen. Soort avondklok voor de snelweg die de hele dag geld. Alleen met een werkgeversverklaring mag je de snelweg op. Anders rij je maar binnendoor.
Verder, Als de ILT beter op cabotage en transitverkeer zou letten weet je zeker dat je minder buitenlands verkeer hier de binnenlandse ritten komt doen.
Dat vrachtvervoeren kan ook per spoor.
Ik weet niet of je weleens hier in de buurt van de Europoort rijd? Maar het aanbod aan vrachtverkeer hier is gigantisch! terwijl er een spoor naast ligt dat amper gebruikt word.
Maasvlakte 2 is nu nog niet volgebouwd, maar zodra die vol staat kan de a15 het niet meer aan.

Het OV is geen optie!
Zwaar over priced!
Als je met een gezin vanuit hellevoetsluis met het OV naar het centrum van Rotterdam gaat ben je 50 euro kwijt heen en weer.
Daar kan ik 2 x van heen en weer rijden incl parkeergeld en houd ik nog geld over.
Daarnaast ben je ook nog eens 2,5 x langer onderweg. Geen optie dus.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door MParallel » 17 mei 2021, 08:17

Gratis OV klinkt leuk, maar dat ballonnetje is al vaker opgegooid en uitgelegd waarom dat niet werkt.

Citaat wat ik tig jaar geleden ooit las en nooit ben vergeten: “De trein brengt je van een plek waar je niet moet zijn, naar een plek waar je niet moet zijn.”

Laatste keer dat ik in een bus en trein zat was in 2015 toen ik voor me werk naar de Jaarbeurs moest. Daar stopt de trein dan bij uitzondering wel voor de deur.

Wout309t
Berichten: 1142
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Wout309t » 17 mei 2021, 08:59

Moest een paar weken terug vliegen vanaf Schiphol, en daarvoor is de trein wel echt top.
Geen gezeik met parkeren en je bent snel waar je moet zijn. Voor mij wel de eerste keer dat het meerwaarde had overigens...

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door tomgtr » 17 mei 2021, 09:12

Gratis openbaar vervoer bestaat niet. Via de belasting afgerekend is een betere beschrijving. Zure hieraan is dat de gemiddelde DFer dan meer dan modaal aan het OV bijdraagt en er minder dan modaal gebruik van maakt.

Maar soms is het wel handig ja, ik woon 2 min lopen van Blaak station. Ben sindsdien niet meer met auto op Schiphol geweest geloof ik.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door MParallel » 17 mei 2021, 11:07

Dat scheelt natuurlijk. Ik moet eerst een half uur met een bus om bij een station te komen.

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Richardt. » 17 mei 2021, 11:21

Vanaf hier is het ook een half uurtje naar het treinstation met de bus en de bus stopt hier in het dorp maar 1x per uur.
Kortom, eigenlijk nooit een optie en er moet nog wel wat veranderen wil het dus wel een volwaardige optie zijn.

Laatste keer OV was begin vorig jaar. Toen gingen we met een groep vrienden naar een brouwerij welke pal langs een treinstation lag. Tsja, aangezien toch niemand wilde rijden was dat toen wel een uitkomst :beer:

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Baboulah » 18 mei 2021, 08:54

OV is gewoon ruk, ik weet nog in de tijd dat ik aan de IVA studeerde (kleine 8 jaar terug inmiddels :O) toen was het met OV enkele reis minimaal 2 uur, met de auto was ik in dezelfde hoeveelheid tijd op en neer naar huis gereden....

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door alt » 18 mei 2021, 09:06

Geniet allemaal nu nog van je eigen auto, zolang het nog kan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 132 gasten