Het begint dus een beetje te kriebelen....
Nu rijd ik 25.000-30.000km/jaar en moet het dus ook allemaal wel betaalbaar blijven. Diesel is niet mijn favoriet, LPG is een redelijk alternatief. Een niet al te dorstige benzine-auto (1 op 12 tot 1 op 14 ?) heeft de voorkeur. Ik zoek een betrouwbare wagen met redelijk wat ruimte en rijplezier, maar moet dus ook zeker wel betaalbaar zijn. Mijn jaarkilometers bestaan vooral uit 35km ritjes naar/van werk over prov. wegen en snelwegen . Qua km's: 45% snelweg, 45% buiten de bebouwde kom, 10% binnen de bebouwde kom).
Ik wil graag een automatische versnellingsbak, vind ik uber-relaxed rijden. Graag een wagen in de wat grotere klasse, bij sterke voorkeur een hatchback/station, 4/5 deuren is verplicht.
Het hoeft niet heel sportief, maar wat reserve vind ik niet onprettig, het moet gewoon een fijne rijdersauto zijn waar ik ook het gezin met goed fatsoen in mee kan nemen.
Budget: wil ik eigenlijk rond €7.500 stellen. De Prius was duurder, maar als ik nu zie hoe snel deze afschrijft vind ik dat eigenlijk een beetje zonde van het geld. Ik zoek nu een auto uit een wat lagere tariefklasse qua aanschaf met hopelijk minder afschrijving en waar ik wat langer in kan/wil rijden dan 3 jaar...
Kan zijn dat ik op termijn minder ga rijden, dat is ook 1 van de redenen waardoor ik niet aan de hoge MRB-bedragen van diesel wil vastzitten nu.
Wat staat er op mijn eigen lijstje, in op dit moment de volgorde waarin ik zit te denken:
- Mercedes C180 Kompressor benzine (2005-2007)
- Saab 9-5 / 9-3 Estate op LPG
- Volvo S60/V70 (niet classic) op LPG
- gewoon doorrijden met de Prius (en als die echt op is kijken wat er dan beschikbaar is)\
De C-klasse heb ik in proefgereden en vind ik echt een fijne wagen, relaxed, stil, lekker cruisen zonder veel gedoe. Spoeling voor auto's met goed bouwjaar en aantrekkelijke kilometrages is dun, vandaar toch eens zien wat er wellicht nog meer mogelijk is...
Ik lees graag jullie mening en andere tips...niet zozeer advertenties van de bovengenoemde modellen, maar meer horizonverbreding dan wel verhelpen van de keuzestress M.a