Aandachtspunten BMW E46 occasion

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Aandachtspunten BMW E46 occasion

Bericht door Knot » 30 mar 2007, 12:45

Voor iedereen die zo'n hok 2e hands aan wil schaffen (ooit), handig om een lijstje te maken waar extra op te letten.

- Model voor de facelift 1999, 2000 hadden die niet iets met de voorwielophanging?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 30 mar 2007, 12:55

Pre face lift modellen hebben last van uitvliegende knipperlicht units. Zowel bij de 323i als bij de 325i al meerdere malen gebeurt.

Een keer meegemaakt dat de punt met een snelheid van 160 km/h in het voorspatbord sloeg met een behoorlijke deuk tot gevolg.

Verder willen de electrische ramen wel eens storing vertonen.

Ophangingsprobleem voorste draagarm ook last van gehad, maar is een routineklusje voor de dealer.

Verder probleemloze auto, die nu bijna 120000 op de teller heeft staan en feitelijk nog als nieuw rijd. built qaulity is top van een e46. en weinig storingen.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 30 mar 2007, 13:01

Stelmotoren centrale vergrendeling willen wel eens begeven. Alle vergrendelingen moeten gelijktijdig omhoog komen.

Voor de rest nooit noemenswaardige reparaties gehad.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 30 mar 2007, 13:21

Uitscheurende achterwielophangingen, met name bij de motorvarianten met meer vermogen, tot aan de facelift 09/2001.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 30 mar 2007, 13:30

Martijn Koevoets schreef:Uitscheurende achterwielophangingen, met name bij de motorvarianten met meer vermogen, tot aan de facelift 09/2001.

Hadden de eerste M3's daar ook geen last van ? Staan me wel wat van die verhalen bij.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 30 mar 2007, 14:07

Dus beter gewoon een facelift model nemen, begin 2002 toch?

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 30 mar 2007, 18:14

Fuseekogels gaan ook om de haverklap stuk.

Gebruikersavatar
Sjaak Langendoen
Berichten: 357
Lid geworden op: 08 feb 2006, 11:59
Locatie: Rotterdam-Argeles sur Mer
Contacteer:

Bericht door Sjaak Langendoen » 30 mar 2007, 18:32

Draagarmrubbers,draagarmen,fuseekogels zijn slijtagegevoelig.
Ik heb deze pas laten vervangen en een defecte/storende oliepeilsensor komt ook veel voor(had ik dus ook :wink: ).
Mijn touring is weer helemaal fris nu na zijn inspectie II beurt en stuurt weer helemaal strak,alleen die M5 wielen gaan er onderuit voor een nieuw setje,zijn niet helemaal recht meer......
Heb nog even aan een E39 gedacht,maar ga volgend jaar kijken naar E60 of een E90,de E46 bevalt me nog steedsw prima op dit moment.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Bericht door G Kolkman » 30 mar 2007, 18:33

Martijn Koevoets schreef:Uitscheurende achterwielophangingen, met name bij de motorvarianten met meer vermogen, tot aan de facelift 09/2001.


Het filmpje wat ik hier van gezien is echt een gruwelfilmpje :shock: ! Compleet stuk plaatwerk in 2 stukken gescheurd. In het geval van die specifieke eigenaar is de auto een week of wat naar bmw geweest en kwam het 'gemaakt' terug. Ben benieuwd hoever een auto daar voor uit elkaar moet :o .

Gebruikersavatar
Sjaak Langendoen
Berichten: 357
Lid geworden op: 08 feb 2006, 11:59
Locatie: Rotterdam-Argeles sur Mer
Contacteer:

Bericht door Sjaak Langendoen » 30 mar 2007, 18:35

Lijkt me ook niks,gelukkig geen last van.
Zie een dubbelpost :oops: ,1e mag weg :D

Gebruikersavatar
Raimond
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 jun 2006, 20:24

Bericht door Raimond » 30 mar 2007, 18:51

Ik zie hier (helaas) een hoop bekende zaken;

defecte/storende oliepeilsensor
versleten draagarmrubbers, waarna er meteen nieuwe draagarmen in moesten
loszittende knipperlichtunit rechtsvoor

en nu is m'n luchtmassameter ook aan vervanging toe.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 30 mar 2007, 18:55

Dat loszittende knipperlicht heren bij de prefacelift is dat enkel bij de sedan/touring of ook bij de coupe/cabrio. Bij mijn prefacelift coupe moest ik de knipperlichtunits voor bijna met een koevoet eruit lepelen, zo vast zaten ze (heb ze namelijk voor en achter vervangen van oranje naar wit).

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 30 mar 2007, 19:11

Heb nog een lijstje gevonden (Total BMW Feb. 2003):

Kopen E46 Prefacelift Coupe:
- Deurgrepen van de eerste serie coupe, (1998) willen nog wel eens dienst weigeren. Je zult dan uiteindelijk via de achterklep naar binnen moeten kruipen
- Het laten zakken en stijgen van de frame-loze ramen bij het openen en sluiten wil nog wel eens opspelen ('s winters als de rubbers niet ingevet zijn zeker, maar dit heeft niets met de techniek te maken maar gewoon bevroren rubbers aan glas)
- verwarmings fans kunnen wel eens uitgaan, meestal een weerstandje vervangen
- electronisch gestuurde thermostaat wil bij de eerste serie wel eens stuk gaan, maar de meeste zijn voor een gemodificeerd exemplaar vervangen
- draagarmrubbers en/of draagarmen.

Uit eigen ervaring kwam nog iets in me op dat ik bij de gefacelifte coupe niet heb. Het motormanagement wilde af en toe nog wel een foutmelding geven wanneer je op snelheid afremde. De motor slaat dan af, hydraulische systemen vallen daarmee ook uit. Wil nog wel eens gevaarlijke situaties opleveren. Snel koppeling intrappen en op laten komen voordat je stil staat laat de motor weer aanslaan in zo'n geval (of opnieuw starten uiteraard). Komt vaker voor bij de zescilinders. Niet iets om je zorgen om te maken (geen fouten, dure reparaties oid), maar wel iets om rekening mee te houden wanneer het gebeurt.
Laatst gewijzigd door Joop op 30 mar 2007, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

tom caubo
Berichten: 341
Lid geworden op: 28 feb 2007, 01:16
Locatie: schimmert(limburg)

Bericht door tom caubo » 30 mar 2007, 21:39

bekende problemen zijn duidelijk :

deur mechanisme wil wel eens dienst weigeren.
erg snel versleten electrische raam mechanisme(vooral bij coupe).
stuurbekrachtigings pomp is een aandachtspunt.
achterse wielophanging kan uit het subframe scheuren(vooral 328/eerdere 330's)na dit probleem een terug roep actie geweest om wat extra lasnaden te leggen.
draagarm rubbers.

zijn de meest voorkomende problemen volgens een kennis van me(chef magazijn/verkoop BMW garage)

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 30 mar 2007, 23:10

Achterveren willen wel eens knappen...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 30 mar 2007, 23:37

Ja verrek Jelmer vergeten te vermelden is met de touring ook gebeurt !

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 31 mar 2007, 12:29

Laatst bij mijn 320d ook.. , was een kwaal zeiden ze bij de garage..
Maar goed.. kost ook maar 100 euro of zo.. montage is zo klaar..

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 07 apr 2007, 19:43

Wij rijden al 170.000km probleemloos in de 320d wat neerkomt op 60.000 hele stevige en snelle km'ers per jaar.

Alleen 2x wat gehad met het VDO schermpje, maar dat is ook niets technisch.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Bericht door jacobt » 09 apr 2007, 21:54

Als je bovenstaande reactie's leest, kun je maar beter geen e46 gebruikt aanschaffen van voor de facelift. Mijn ervaring is anders.

Ik rij nu al 2 jaar een 330d sedan van bj.2000 en heb 65.000km gereden, en inderdaad de draagarmen zijn nu voor het eerst vervangen met alle rubbers na 205.000km.
De hogedruk dieselpomp is een keer stuk geweest, was een erg dure reparatie met alle sensoren en totale controle dieselsysteem(verstuivers e.d.), maar verder is er eigenlijks niks mis mee. En ik rij niet te zuinig.

Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat het echt wel een goeie wagen is, en dat ik de bovenstaande problemen niet herken.

Als ik nu een bmw monteur ga vragen wat de problemen zijn van een e46 van 2002 en jonger zal hij ook een mooi lijstje kunnen maken.
Monteurs zien ook de ergste dingen denk ik, maar de goede wagens zijn na het beurtje zo weer weg en worden vergeten.

Het probleem wat ik wel heb is dat het dashbord aangeeft dat de achterlichten het niet doen, maar ze doen het wel.
Ik denk dat er ergens een weerstand in de stekker zit, maar moet het nog uitzoeken.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 09 apr 2007, 22:15

Overigens even wat toelichten bij het subframe versterkingsverhaal.
Het is niet een kwestie van terugroepactie geweest om lasnaadjes te zetten.

Er zit in de TIS een TSB waarbij auto's beter bekeken werden en in geval van scheuren gerepareerd werden. Hetzij door een nieuwe vloer onder de kofferbak als de scheuren te groot waren of door inspuiten van Sika schuim dat kneiter hard wordt.

Na 2002 zouden betere vloeren gezet zijn, maar ook deze blijken hetzelfde euvel te kunnen krijgen.

Ook M3's hebben er last van. De oplossing zit het voorkomen dat het blok met schroefdraad waarin het subframe achter vast zit geen speling heeft. Zie turnermotorsport verstevigingsset voor meer info. Daarbij lassen ze het blok met de meerdere lagen kofferbakvloer aan elkaar vast waardoor het niet meer uit kan scheuren.

Overigens krijgt maar een heel klein aantal auto's daadwerkelijk last van dit probleem en wordt het in bijna alle gevallen onder garantie gerepareerd, zelfs op oude auto's.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 10 apr 2007, 00:29

jacobt schreef:Als je bovenstaande reactie's leest, kun je maar beter geen e46 gebruikt aanschaffen van voor de facelift. Mijn ervaring is anders.

Ik rij nu al 2 jaar een 330d sedan van bj.2000 en heb 65.000km gereden, en inderdaad de draagarmen zijn nu voor het eerst vervangen met alle rubbers na 205.000km.
De hogedruk dieselpomp is een keer stuk geweest, was een erg dure reparatie met alle sensoren en totale controle dieselsysteem(verstuivers e.d.), maar verder is er eigenlijks niks mis mee. En ik rij niet te zuinig.

Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat het echt wel een goeie wagen is, en dat ik de bovenstaande problemen niet herken.

Als ik nu een bmw monteur ga vragen wat de problemen zijn van een e46 van 2002 en jonger zal hij ook een mooi lijstje kunnen maken.
Monteurs zien ook de ergste dingen denk ik, maar de goede wagens zijn na het beurtje zo weer weg en worden vergeten.

Het probleem wat ik wel heb is dat het dashbord aangeeft dat de achterlichten het niet doen, maar ze doen het wel.
Ik denk dat er ergens een weerstand in de stekker zit, maar moet het nog uitzoeken.
Jacob volledig mee eens hoor, ik ben ook erg tevreden over de325i touring, nu 6 jaar oud en 120000 km. Zou hem met die paar kwaaltjes want zo noem ik het maar gewoon weer kopen. Ik probeer steeds een goede reden te bedenken om hem weg te doen, maar ik kan er maar niet opkomen :!:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 28 mei 2007, 15:19

Video over wat er gebeurt bij het scheuren van het subframe:

http://video.google.com/videoplay?docid ... 8066992482

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 28 mei 2007, 21:49

Ziet er aardig gek uit Joop.. :(

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 28 mei 2007, 22:54

Moet ook eerlijk zeggen dat ik dit filmpje nog nooit eerder gezien heb; schijnt ook voornamelijk bij de 328i's uit de eerste serie te gebeuren (voor de facelift dus).

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 28 mei 2007, 23:17

dat ziet er verschrikkelijk uit! ik weet dat er voor de e36 M3 subframe montagepunten verstevigingsplaten te verkrijgen zijn en dat die in latere e36 m3's standaard gemonteerd zijn, maar dat achteraf montage een enorme klus schijnt te zijn

ik hoop niet dat mijn e36 328i voldoende kracht ontwikkelt om zoiets met mijn subframe ophanging te doen!

frank

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 155 gasten