Aandachtspunten BMW E46 occasion
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Aandachtspunten BMW E46 occasion
Voor iedereen die zo'n hok 2e hands aan wil schaffen (ooit), handig om een lijstje te maken waar extra op te letten.
- Model voor de facelift 1999, 2000 hadden die niet iets met de voorwielophanging?
- Model voor de facelift 1999, 2000 hadden die niet iets met de voorwielophanging?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Pre face lift modellen hebben last van uitvliegende knipperlicht units. Zowel bij de 323i als bij de 325i al meerdere malen gebeurt.
Een keer meegemaakt dat de punt met een snelheid van 160 km/h in het voorspatbord sloeg met een behoorlijke deuk tot gevolg.
Verder willen de electrische ramen wel eens storing vertonen.
Ophangingsprobleem voorste draagarm ook last van gehad, maar is een routineklusje voor de dealer.
Verder probleemloze auto, die nu bijna 120000 op de teller heeft staan en feitelijk nog als nieuw rijd. built qaulity is top van een e46. en weinig storingen.
Een keer meegemaakt dat de punt met een snelheid van 160 km/h in het voorspatbord sloeg met een behoorlijke deuk tot gevolg.
Verder willen de electrische ramen wel eens storing vertonen.
Ophangingsprobleem voorste draagarm ook last van gehad, maar is een routineklusje voor de dealer.
Verder probleemloze auto, die nu bijna 120000 op de teller heeft staan en feitelijk nog als nieuw rijd. built qaulity is top van een e46. en weinig storingen.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Sjaak Langendoen
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 11:59
- Locatie: Rotterdam-Argeles sur Mer
- Contacteer:
Draagarmrubbers,draagarmen,fuseekogels zijn slijtagegevoelig.
Ik heb deze pas laten vervangen en een defecte/storende oliepeilsensor komt ook veel voor(had ik dus ook ).
Mijn touring is weer helemaal fris nu na zijn inspectie II beurt en stuurt weer helemaal strak,alleen die M5 wielen gaan er onderuit voor een nieuw setje,zijn niet helemaal recht meer......
Heb nog even aan een E39 gedacht,maar ga volgend jaar kijken naar E60 of een E90,de E46 bevalt me nog steedsw prima op dit moment.
Ik heb deze pas laten vervangen en een defecte/storende oliepeilsensor komt ook veel voor(had ik dus ook ).
Mijn touring is weer helemaal fris nu na zijn inspectie II beurt en stuurt weer helemaal strak,alleen die M5 wielen gaan er onderuit voor een nieuw setje,zijn niet helemaal recht meer......
Heb nog even aan een E39 gedacht,maar ga volgend jaar kijken naar E60 of een E90,de E46 bevalt me nog steedsw prima op dit moment.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Martijn Koevoets schreef:Uitscheurende achterwielophangingen, met name bij de motorvarianten met meer vermogen, tot aan de facelift 09/2001.
Het filmpje wat ik hier van gezien is echt een gruwelfilmpje ! Compleet stuk plaatwerk in 2 stukken gescheurd. In het geval van die specifieke eigenaar is de auto een week of wat naar bmw geweest en kwam het 'gemaakt' terug. Ben benieuwd hoever een auto daar voor uit elkaar moet :o .
- Sjaak Langendoen
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 11:59
- Locatie: Rotterdam-Argeles sur Mer
- Contacteer:
- Raimond
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 26 jun 2006, 20:24
- Joop
- Berichten: 8891
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
- Joop
- Berichten: 8891
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Heb nog een lijstje gevonden (Total BMW Feb. 2003):
Kopen E46 Prefacelift Coupe:
- Deurgrepen van de eerste serie coupe, (1998) willen nog wel eens dienst weigeren. Je zult dan uiteindelijk via de achterklep naar binnen moeten kruipen
- Het laten zakken en stijgen van de frame-loze ramen bij het openen en sluiten wil nog wel eens opspelen ('s winters als de rubbers niet ingevet zijn zeker, maar dit heeft niets met de techniek te maken maar gewoon bevroren rubbers aan glas)
- verwarmings fans kunnen wel eens uitgaan, meestal een weerstandje vervangen
- electronisch gestuurde thermostaat wil bij de eerste serie wel eens stuk gaan, maar de meeste zijn voor een gemodificeerd exemplaar vervangen
- draagarmrubbers en/of draagarmen.
Uit eigen ervaring kwam nog iets in me op dat ik bij de gefacelifte coupe niet heb. Het motormanagement wilde af en toe nog wel een foutmelding geven wanneer je op snelheid afremde. De motor slaat dan af, hydraulische systemen vallen daarmee ook uit. Wil nog wel eens gevaarlijke situaties opleveren. Snel koppeling intrappen en op laten komen voordat je stil staat laat de motor weer aanslaan in zo'n geval (of opnieuw starten uiteraard). Komt vaker voor bij de zescilinders. Niet iets om je zorgen om te maken (geen fouten, dure reparaties oid), maar wel iets om rekening mee te houden wanneer het gebeurt.
Kopen E46 Prefacelift Coupe:
- Deurgrepen van de eerste serie coupe, (1998) willen nog wel eens dienst weigeren. Je zult dan uiteindelijk via de achterklep naar binnen moeten kruipen
- Het laten zakken en stijgen van de frame-loze ramen bij het openen en sluiten wil nog wel eens opspelen ('s winters als de rubbers niet ingevet zijn zeker, maar dit heeft niets met de techniek te maken maar gewoon bevroren rubbers aan glas)
- verwarmings fans kunnen wel eens uitgaan, meestal een weerstandje vervangen
- electronisch gestuurde thermostaat wil bij de eerste serie wel eens stuk gaan, maar de meeste zijn voor een gemodificeerd exemplaar vervangen
- draagarmrubbers en/of draagarmen.
Uit eigen ervaring kwam nog iets in me op dat ik bij de gefacelifte coupe niet heb. Het motormanagement wilde af en toe nog wel een foutmelding geven wanneer je op snelheid afremde. De motor slaat dan af, hydraulische systemen vallen daarmee ook uit. Wil nog wel eens gevaarlijke situaties opleveren. Snel koppeling intrappen en op laten komen voordat je stil staat laat de motor weer aanslaan in zo'n geval (of opnieuw starten uiteraard). Komt vaker voor bij de zescilinders. Niet iets om je zorgen om te maken (geen fouten, dure reparaties oid), maar wel iets om rekening mee te houden wanneer het gebeurt.
Laatst gewijzigd door Joop op 30 mar 2007, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 28 feb 2007, 01:16
- Locatie: schimmert(limburg)
bekende problemen zijn duidelijk :
deur mechanisme wil wel eens dienst weigeren.
erg snel versleten electrische raam mechanisme(vooral bij coupe).
stuurbekrachtigings pomp is een aandachtspunt.
achterse wielophanging kan uit het subframe scheuren(vooral 328/eerdere 330's)na dit probleem een terug roep actie geweest om wat extra lasnaden te leggen.
draagarm rubbers.
zijn de meest voorkomende problemen volgens een kennis van me(chef magazijn/verkoop BMW garage)
deur mechanisme wil wel eens dienst weigeren.
erg snel versleten electrische raam mechanisme(vooral bij coupe).
stuurbekrachtigings pomp is een aandachtspunt.
achterse wielophanging kan uit het subframe scheuren(vooral 328/eerdere 330's)na dit probleem een terug roep actie geweest om wat extra lasnaden te leggen.
draagarm rubbers.
zijn de meest voorkomende problemen volgens een kennis van me(chef magazijn/verkoop BMW garage)
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Contacteer:
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Contacteer:
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Als je bovenstaande reactie's leest, kun je maar beter geen e46 gebruikt aanschaffen van voor de facelift. Mijn ervaring is anders.
Ik rij nu al 2 jaar een 330d sedan van bj.2000 en heb 65.000km gereden, en inderdaad de draagarmen zijn nu voor het eerst vervangen met alle rubbers na 205.000km.
De hogedruk dieselpomp is een keer stuk geweest, was een erg dure reparatie met alle sensoren en totale controle dieselsysteem(verstuivers e.d.), maar verder is er eigenlijks niks mis mee. En ik rij niet te zuinig.
Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat het echt wel een goeie wagen is, en dat ik de bovenstaande problemen niet herken.
Als ik nu een bmw monteur ga vragen wat de problemen zijn van een e46 van 2002 en jonger zal hij ook een mooi lijstje kunnen maken.
Monteurs zien ook de ergste dingen denk ik, maar de goede wagens zijn na het beurtje zo weer weg en worden vergeten.
Het probleem wat ik wel heb is dat het dashbord aangeeft dat de achterlichten het niet doen, maar ze doen het wel.
Ik denk dat er ergens een weerstand in de stekker zit, maar moet het nog uitzoeken.
Ik rij nu al 2 jaar een 330d sedan van bj.2000 en heb 65.000km gereden, en inderdaad de draagarmen zijn nu voor het eerst vervangen met alle rubbers na 205.000km.
De hogedruk dieselpomp is een keer stuk geweest, was een erg dure reparatie met alle sensoren en totale controle dieselsysteem(verstuivers e.d.), maar verder is er eigenlijks niks mis mee. En ik rij niet te zuinig.
Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat het echt wel een goeie wagen is, en dat ik de bovenstaande problemen niet herken.
Als ik nu een bmw monteur ga vragen wat de problemen zijn van een e46 van 2002 en jonger zal hij ook een mooi lijstje kunnen maken.
Monteurs zien ook de ergste dingen denk ik, maar de goede wagens zijn na het beurtje zo weer weg en worden vergeten.
Het probleem wat ik wel heb is dat het dashbord aangeeft dat de achterlichten het niet doen, maar ze doen het wel.
Ik denk dat er ergens een weerstand in de stekker zit, maar moet het nog uitzoeken.
- Tommy
- Berichten: 2133
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Overigens even wat toelichten bij het subframe versterkingsverhaal.
Het is niet een kwestie van terugroepactie geweest om lasnaadjes te zetten.
Er zit in de TIS een TSB waarbij auto's beter bekeken werden en in geval van scheuren gerepareerd werden. Hetzij door een nieuwe vloer onder de kofferbak als de scheuren te groot waren of door inspuiten van Sika schuim dat kneiter hard wordt.
Na 2002 zouden betere vloeren gezet zijn, maar ook deze blijken hetzelfde euvel te kunnen krijgen.
Ook M3's hebben er last van. De oplossing zit het voorkomen dat het blok met schroefdraad waarin het subframe achter vast zit geen speling heeft. Zie turnermotorsport verstevigingsset voor meer info. Daarbij lassen ze het blok met de meerdere lagen kofferbakvloer aan elkaar vast waardoor het niet meer uit kan scheuren.
Overigens krijgt maar een heel klein aantal auto's daadwerkelijk last van dit probleem en wordt het in bijna alle gevallen onder garantie gerepareerd, zelfs op oude auto's.
Het is niet een kwestie van terugroepactie geweest om lasnaadjes te zetten.
Er zit in de TIS een TSB waarbij auto's beter bekeken werden en in geval van scheuren gerepareerd werden. Hetzij door een nieuwe vloer onder de kofferbak als de scheuren te groot waren of door inspuiten van Sika schuim dat kneiter hard wordt.
Na 2002 zouden betere vloeren gezet zijn, maar ook deze blijken hetzelfde euvel te kunnen krijgen.
Ook M3's hebben er last van. De oplossing zit het voorkomen dat het blok met schroefdraad waarin het subframe achter vast zit geen speling heeft. Zie turnermotorsport verstevigingsset voor meer info. Daarbij lassen ze het blok met de meerdere lagen kofferbakvloer aan elkaar vast waardoor het niet meer uit kan scheuren.
Overigens krijgt maar een heel klein aantal auto's daadwerkelijk last van dit probleem en wordt het in bijna alle gevallen onder garantie gerepareerd, zelfs op oude auto's.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Jacob volledig mee eens hoor, ik ben ook erg tevreden over de325i touring, nu 6 jaar oud en 120000 km. Zou hem met die paar kwaaltjes want zo noem ik het maar gewoon weer kopen. Ik probeer steeds een goede reden te bedenken om hem weg te doen, maar ik kan er maar niet opkomen :!:jacobt schreef:Als je bovenstaande reactie's leest, kun je maar beter geen e46 gebruikt aanschaffen van voor de facelift. Mijn ervaring is anders.
Ik rij nu al 2 jaar een 330d sedan van bj.2000 en heb 65.000km gereden, en inderdaad de draagarmen zijn nu voor het eerst vervangen met alle rubbers na 205.000km.
De hogedruk dieselpomp is een keer stuk geweest, was een erg dure reparatie met alle sensoren en totale controle dieselsysteem(verstuivers e.d.), maar verder is er eigenlijks niks mis mee. En ik rij niet te zuinig.
Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat het echt wel een goeie wagen is, en dat ik de bovenstaande problemen niet herken.
Als ik nu een bmw monteur ga vragen wat de problemen zijn van een e46 van 2002 en jonger zal hij ook een mooi lijstje kunnen maken.
Monteurs zien ook de ergste dingen denk ik, maar de goede wagens zijn na het beurtje zo weer weg en worden vergeten.
Het probleem wat ik wel heb is dat het dashbord aangeeft dat de achterlichten het niet doen, maar ze doen het wel.
Ik denk dat er ergens een weerstand in de stekker zit, maar moet het nog uitzoeken.
- Joop
- Berichten: 8891
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Video over wat er gebeurt bij het scheuren van het subframe:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 8066992482
http://video.google.com/videoplay?docid ... 8066992482
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
dat ziet er verschrikkelijk uit! ik weet dat er voor de e36 M3 subframe montagepunten verstevigingsplaten te verkrijgen zijn en dat die in latere e36 m3's standaard gemonteerd zijn, maar dat achteraf montage een enorme klus schijnt te zijn
ik hoop niet dat mijn e36 328i voldoende kracht ontwikkelt om zoiets met mijn subframe ophanging te doen!
frank
ik hoop niet dat mijn e36 328i voldoende kracht ontwikkelt om zoiets met mijn subframe ophanging te doen!
frank
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Jeroen en 88 gasten