VANOS of nokkenassensor error

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

VANOS of nokkenassensor error

Bericht door HSR » 25 okt 2021, 07:55

L.S.,


Laatst wat codes zitten loggen van de M52tub28 en daarbij vielen de volgende codes op.

- 103 VANOS Error - Inlet Camshaft
- 65 Camshaft Position Sensor


Recentelijk heb ik wel de VANOS los gehaald om een andere nokkenas (b30) te plaatsen. Dat ging voortvarend en de motor heeft inmiddels meermaals de 6000 toeren aangetikt. Dus daar zit mechanisch niet direct een fout. De timing staat ook goed. VANOS is ook met het juiste gereedschap uitgeklokt (met deze set gedaan: https://vdhtools.nl/timingset/motor-127 ... 4-m56-9491)

Na een avondje googelen kom ik veel tegenstrijdige informatie tegen. De ene zegt dat het 2 op zichzelf staande fouten zijn en de ander stelt dat het door de VANOS komt waarbij de O-ringen versleten zijn en de timing dus verkeerd komt te staan. Gevolg; nokkenassensor leest verkeerde waardes. Andere mogelijke redenen:

-103 VANOS error

A) versleten O ringen
B) Verkeerde timing VANOS (uitgesloten)
C) "versleten' ketting en spanner (schijnbaar niet direct met blote oog waarneembaar maar kennelijk vaak een reden voor de error)

-65 Camshaft Position Sensor

A) gewoon een versleten sensor (Alhoewel ik dit dus bijna nooit heb meegemaakt)

De VANOS op mijn auto is slechts 60.000km oud en krap 10 jaar oud. Ik zit echt niet te wachten op nog meer werk dus wil niet persee preventie de O-ringen en de spanner/ketting van de VANOS vervangen.


Iemand hier die dit eens heeft meegemaakt?



Voor wat het waard is. Motortje loopt verder reuze mooi, strak stationair en dankzij de B30 nokkenas loopt de motor hard naar de 6500rpm. Je merkt alleen duidelijk dat je ergens 20pk en 20nm laat liggen.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: VANOS of nokkenassensor error

Bericht door 328Ti » 25 okt 2021, 08:27

Ah, mooi dat het is gelukt, jammer vd storing. Wilde je net appen dat ik mogelijk nog een setje kan leveren.

Helaas onbekend met deze mod. Opnieuw beide vanossen calibreren?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten