olie niveau sensor en geschikte OBD tool

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

olie niveau sensor en geschikte OBD tool

Bericht door theo300pk+ » 20 sep 2021, 19:05

Welke Android OBD diagnostic tool kan uitsluitsel geven over verkeerd functionerende olie niveau sensor - oil level sensor.

Ik ben er na enkele weekenden Ring achter dat de BMW display op het dashboard (doorlopend?) verkeerde metingen heeft aangegeven inzake het oliepeil van de motor.
Ik weet dat mijn motor bij het intensieve - maximale - gebruik van mijn getunde motor door het hoge vermogen en hoge toeren op het circuit flink meer olie dan bij normaal straat verkeer verbruikt.
Daarom heb ik in het begin braaf olie bijgevuld op basis van de metingen op het display.
De metingen op het display vertoonden echter een steeds hoger olieverbruik tot wel 2 tot 3 liter per 15-20 maximale rondjes. Hoewel moeilijk te geloven voerde ik het bijvullen van de olie toch uit conform het BMW display omdat ik ook zag dat er veel olie uit de overloop van het oliecarter in de oilcatch can werd opgevangen.
Echter afgelopen weekend bleef op enig moment de aanduiding van het olieniveau op en onder het minimum level staan, ook nadat ik eerst een halve liter en nadien nog eens een extra liter had bijgevuld. :?
Om bij een volgende oliemeting op het display wel volledig max. oliepeil aan te geven.
Dit duidt dus op een malfunction van de oliepeil sensor. En nadat ik ook op internet verhalen had gelezen van falende olie level sensors is voor mij het kwartje gevallen na afgelopen weken dus met een vervelend onderbuik gevoel de metingen van de BMW display te hebben gevolgd.
Zoals bekende is de oliepeil stok is inmiddels door BMW afgeschreven. Daardoor was ik ondanks mijn twijfels over de betrouwbaarheid van de olie peil sensor helaas wel alleen daarop aangewezen.
Te weinig olie is slecht voor de motor, maar evenzeer te veel olie. Wat zonder twijfel wel een of meer keren zal hebben plaatsgevonden.
Gelukkig kan ik vast stellen dat de motor dat niet alleen heeft overleefd, maar eigenlijk totaal geen negatief effect van heeft ondervonden.
Olie en koelwater helemaal schoon en niet vervuild en geen olie, brandstof uit uitlaat maar ook helemaal schoon. De motor presteert op en buiten het circuit zelfs beter dan ooit tevoren.
Over 10 dagen heb ik gelukkig olie vv en pomp vv en dan laat ik de hoeveelheid olie meten wat er uit komt om te kijken hoeveel er teveel in is gevuld. Tevens laat ik dan de nieuwe olie in stappen vullen om op het dashboard display te markeren bij hoeveel olie de meting op min en max. staat.
Blijft staan wat met betrekking tot de oil level sensor te doen. De mal function kan liggen aan de sensor zelf, maar kan ook liggen aan de software die heeft gemeten. Het kan zo zijn dat de software een meting van idd ooit te laag oliepeil heeft gestored en niet gecleared oid.
Ik heb geen software kennis maar kan het gebeuren dat deze waarde als het ware wordt vast gehouden bij olie peil metingen ongeacht wat je er aan olie bijvult. Soms gebeurt de her calibratie spontaan en andere keer is er een programma nodig. Op dit moment kan ik alleen vaststellen dat de calibratie iets van spontaan is gebeurt, getuige de nu terechte max. olie peil meting.

Enfin long story short, is er een geschikte OBD diagnostic app die mbt deze specifieke functie een juiste diagnose kan stellen.
En/of heeft iemand dergelijke ervaring en weet wat te doen.

Theo

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26693
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: olie niveau sensor en geschikte OBD tool

Bericht door Martijn_bmw » 20 sep 2021, 20:20

Ben wel benieuwd idd naar dit onderwerp.
Had het op vakantie met mijn z4 ook aan de hand, netjes olie pijlen in displaytje zei na de heen reis nog 3/4 vol.
2dgn en paar 100km later ineens tijdens het rijden melding met geel olie tekenen, “1L olie bijvullen”
Na stoppen en motor uit, dorpje in en denk 30min later weer starten geen melding meer en bij oproepen oliepijl stond er weer 3/4 vol in displaytje wat daarna ook bleef…

Toch voelt het niet fijn, waarom was er 1x die melding en moet er nu wel of geen olie bij. Mechanisch kan je niks checken eraan

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: olie niveau sensor en geschikte OBD tool

Bericht door Jan Terwolde » 21 sep 2021, 12:26

Heb je niet alsnog een oliepeilstok er zitten? Bij mijn f20 125d wel dus kan ook gewoon analoog checken.
Je zou wel denken dat er ook geen liters in de oil catch can passen toch? dus dat hij nog steeds wel olie verbruikt, maar minder als nu lijkt?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39709
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: olie niveau sensor en geschikte OBD tool

Bericht door Arthur » 21 sep 2021, 12:34

Heb ook wel eens ergens gelezen dat er in het blok alsnog een opening is aangebracht om een peilstok in te drukken?

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: olie niveau sensor en geschikte OBD tool

Bericht door theo300pk+ » 23 sep 2021, 13:02

Arthur schreef: 21 sep 2021, 12:34 Heb ook wel eens ergens gelezen dat er in het blok alsnog een opening is aangebracht om een peilstok in te drukken?
Daar heb ik ook naar gezocht maar is nergens bevestigd.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: olie niveau sensor en geschikte OBD tool

Bericht door theo300pk+ » 23 sep 2021, 13:04

Arthur schreef: 21 sep 2021, 12:34 Heb ook wel eens ergens gelezen dat er in het blok alsnog een opening is aangebracht om een peilstok in te drukken?
Olie niveau sensor wordt voor de zekerheid vervangen door nieuwe.
En dan maar hopen dat deze wel betrouwbaar blijft functioneren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Paul76 en 70 gasten