Ja dit heb ik getest!
De injectoren zijn goed en mooi stabiel, de injector toch nog even gewisseld met een andere cilinder maar het probleem blijft bij cilinder 5 opdoen
Ja dit heb ik getest!
Mike1002 schreef: ↑05 aug 2021, 08:24 Hey, ik heb een Audi 90 5 cilinder waar ik een standalone ecu op gebouwd heb met penbobines. Momenteel zit de krukas positiesensor, gasklep positiesensor de injectoren en de bobines aangesloten op de ecu kabelboom helemaal nagemeten en gecontroleerd en is juist aangesloten. De bougies vonken en ook op het juiste moment, de injectors spuiten in. Nu komt het probleem de auto loopt op 4 cilinders bougies van cilinders 1-2-3-4 zijn droog/zwart (komt omdat nog niet afgesteld is) en van cilinder 5 nat/schoon. Nu heb ik al de kabelboom gecontroleerd. Bobines gewisseld tussen cilinders, bougies gewisseld compressie gemeten, brandstofdruk gemeten en dit klopt allemaal. Compressie +-10 bar op alle cilinders brandstof druk 4 bar(iets te hoog maar dit is niet het probleem)
Het gaat om een ecu van KMS en het type is MP25
Mvg mike
Zie ik iets over het hoofd?
Dus, even resuméJa dit heb ik getest!
De injectoren zijn goed en mooi stabiel, de injector toch nog even gewisseld met een andere cilinder maar het probleem blijft bij cilinder 5 opdoen
De bobine vonkt elk rondje dat de krukas maakt, dus is het een wasted spark aansluiting. Dit komt omdat er geen nokkenas sensor is waarmee die kan zien welke slag hij maakt. Ik heb een nieuwe set boegies besteld om te kijken of dit verschil brengt. Is het mogelijk met mijn ontstekingslamp te controleren of cilinder 5 op het juiste moment vonkt? De merktekens werken dan niet meer. Als de boegies bovenop de cilinderkop liggen en ik laat de motor rond gaan zie je alle boegies vonken en ook in de juiste volgorde! De ecu is op een andere motor geweest deze week en liep perfect dus de ecu is goed
Dus, even resumé
Alle cilinder krijgen benzine
Alle bougies werken
Alle bobine’s werken.
Alle cilinders hebben compressie.
Dan vonkt cinlinder 5 niet, of vonkt niet op het goede moment. Kun je/heb je op die KMS een “wasted spark” optie/functie?
Ja de motor liep goed op 5 cilinders alleen wou ik van de luchtwegen, hitachi injectoren en vacuüm stationair regeling af. Maar het oude systeem werkte met een mechanische ontsteking met een rotor, bijna niet te vergelijken met wat er nu allemaal op zit.
Nee ik gok van niet boegie is nat en uitlaatbuis blijft koud na even lopen terwijl de andere buizen(uitlaatpoorten) wel warm worden.
Misschien toch iets mechanisch dan? Zelf als ie op het verkeerde moment inspuit en/of vonkt zou je toch iets van ontbranding verwachten.
Inmiddels nieuwe boegies gemonteerd en van te voren getest op de cilinderkop en alle bobines vonken GOED. Daarna gemonteerd en weer proberen te starten. Even laten lopen 30 seconden en daarna uitgezet en de boegies gecontroleerd alle boegies droog behalve cilinder 5 ook zijn alle uitlaat buizen weer bloedheet en cilinder 5 kan je gewoon vast houden. Ik dacht misschien is de boegie te diep voor de bobine dus de boegie opgehoogt met een koper ring maar geen verschil. Ik denk dat het met de ontsteking te maken heb misschien vonkt die tussen de bobine en de cilinderkop wanneer die in de kop
Ja alles schoongemaakt nieuwe pakkingen nieuwe bouten, ja bobines onderling gewisseld en na navraag blijkt dit metalen omhulsel niet verbonden zit met de massa dus kan geen sluiting makenLullaby schreef: ↑12 aug 2021, 23:37 Stomme simpele vraag, maar heb je alles wel brandschoon gemaakt? Ergens een beetje verkeerde vet of rommel en je krijgt dat i eventueel kan doorslaan....
Maar ik zal morgen eens even wat uitzoeken/opzoeken. Heb het verhaal ook niet goed gelezen. Wie weet kan ik iets bedenken als noob (echte geen verstand van auto’s) of iemand vragen.
https://ibb.co/HpbYFTs
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], timoty en 188 gasten