Het algemene car audio topic

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27867
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Het algemene car audio topic

Bericht door Luco » 04 jun 2021, 17:47

Zijn er nog mensen hier die ook wat met audio in de auto prutsen?

Voor de Alpine moet ik een nieuwe unit uitkiezen, want het spul uit de jaren 80 is wel erg oud en navi is toch wel een must en ik vind een telefoon in een houder geen porum in die auto.

De keuze wordt denk ik iig een Alpine 7 inch unit, past er mooi bij, maar welk model, met hard disk navi of zonder, dus alleen met google maps en carplay?
Ik ben ouderwets, maar misschien tijd om over te stappen naar navi via google, want het scheelt toch een paar honderd euro als je een unit neemt zonder hard disk, en kaarten lopen altijd achter.
Je kan ook beiden doen?

Dan wil ik ook de speakers vernieuwen in die in de originele sparingen passen, wat zijn daarin goede merken, gewoon Alpine nemen ook?
Ik stel geen superhoge eisen aan de muziek, zolang het een beetje fatsoenlijk klinkt vind ik het al gauw goed.

Als er al een topic over is, sorry, niet kunnen vinden.

Online
TLRS
Berichten: 2913
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door TLRS » 04 jun 2021, 18:38

Denk dat audio kwaliteit in een auto heel erg afhankelijk is van de isolatie van geluid buiten de auto. Als je op een normaal volume muziek/navi wil luisteren en je hebt er geen moeite met wat gewicht in je auto te plakken, zou ik dat zeker overwegen.

Misschien kun je met kloppen de ergste mee trillers identificeren..?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door Niels » 05 jun 2021, 00:13

Beetje antidreun in de deuren doet wonderen denk ik.

Alpine is niet verkeerd qua merk maar de kwaliteit zal uiteenlopen van goedkope consumenten lijn tot aan high end. Ben er niet meer zo in thuis maar Alpine had altijd wel de voorkeur en in de M-Coupe zit een head-unit van Alpine. Type weet ik zo niet maar enkel Din en dat is toch niet wat je zoekt. Ik zou qua navi het liefst een Google systeem nemen denk ik. Dan heb je de navi altijd up to date zonder dat het een hoop geld kost.

Wat voor inbouw maten heb je nodig voor de speakers? Het liefst werk ik met een klein versterkertje voor wat "punch/body" dus ik zou een head unit nemen waarbij die gewoon gemakkelijk aan te sluiten is mocht het toch wat te wensen over laten wanneer je het spul hebt ingebouwd.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door Eeuwe » 05 jun 2021, 01:37

Vergeet isolatie en bedrading niet. Maakt ook een hoop verschil. Zeker bij oudere auto’s..

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27867
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door Luco » 05 jun 2021, 08:35

Ja het wordt zowiezo een 7 inch, 9 inch past net niet.
Bedrading die nu in de auto zit past niet op de moderne units, dus moet de stekkers veranderen, misschien gelijk paar meter vernieuwen.
High end hoeft van mij niet in een fun auto, vooral genieten van het rijden en sturen.
Demping in deuren moet ik even naar kijken, er is niet veel ruimte in die deuren.

Speakers moeten inderdaad wel in het origineel passen.

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door vester86 » 05 jun 2021, 13:03

Ik ben professioneel met audio bezig dus car-audio is dan maar een kleine stap verder.

Qua merken: als je nu de keuze hebt zou ik iets met CarPlay en/of Android auto nemen, daarmee blijf je up to date qua navigatie en er komt alleen maar meer bij qua handige apps (flitsmeister e.d. ). Alpine is prima.

Zorg in ieder geval voor een unit waar uitgebreide EQ mogelijkheden, of nog beter, een DSP met cross-overs in zit, dan kan je het geluid zo goed mogelijk afstellen.

Qua speakers: ik ben zelf gecharmeerd van Focal, die hebben mooi spul en geluidskwaliteit (SQ) hoog in het vaandel staan. Worden vaak ook met een externe crossover geleverd zodat tweeters en (mid)woofers optimaal presteren.
In m’n MX5 had ik een alpine headhunt met focal speakers (IF200), en in de Z4 had ik de originele headunit met een focal 3-weg systeem (PS165).

Zelf heb ik in mijn BMW 330 de OEM versterker vervangen door een Match versterker met uitgebreide DSP mogelijkheden, daarmee krijg je zelfs slechte speakers nog acceptabel klinkend. Ben heel benieuwd naar hun speakers (match/helix/brax) is allemaal hetzelfde bedrijf.

Geluidsisolatie altijd doen als je de kans hebt, dat maakt meer verschil dan (nog) duurdere speakers.
Bedrading vind ik niet zo spannend, moet gewoon dik genoeg zijn, maar als ik zo jouw wensen lees gaat dat niet de beperkende factor zijn, dat krijg je pas bij hogere vermogens.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27867
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door Luco » 05 jun 2021, 13:13

De keuze Alpine is omdat het ook een Alpine is en ik van vroeger weet dat de kwaliteit altijd op orde was, al hebben ze nu wel problemen met de 9inch units.
Isolatie zal ik even goed naar kijken.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door Ferdi » 07 jun 2021, 07:57

Zou me het geld voor de navigatie op harde schijf besparen.
Ik heb in de Pajero een Pioneer zitten met navigatie, werkt prachtig maar heb het 1 keer gebruikt om te proberen en gebruik standaard Google maps.
Die is veel actueler dan dat zo'n systeem ooit gaat zijn.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door smiley » 07 jun 2021, 11:13

Heeft iemand een indicatie wat een uurtje online navigatie aan mobiele data verbruikt?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27867
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door Luco » 07 jun 2021, 11:21


Online
TLRS
Berichten: 2913
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door TLRS » 07 jun 2021, 16:10

Als je met je hobby auto op pad ben, ben je toch altijd al op de goeie plek.. namelijk.. in je hobby auto :tooth:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27867
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door Luco » 07 jun 2021, 16:20

Ik ben nog aan het twijfelen, alleen google maps of een kaart erbij scheelt 500 euro, is toch zat geld, dus zal wel google maps worden, data is te overzien. Al heb ik in de andere auto's wel altijd de kaart aanstaan.

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door vester86 » 07 jun 2021, 18:48

voor dat geld kun je ene 2e hands telefoon op je dashboard plakken voor navigatie. vind dat wel grof geld eigenlijk voor een kleine extra

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27867
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door Luco » 07 jun 2021, 19:47

vester86 schreef: 07 jun 2021, 18:48 voor dat geld kun je ene 2e hands telefoon op je dashboard plakken voor navigatie. vind dat wel grof geld eigenlijk voor een kleine extra
tot je ineens een telefoonstoring hebt en geen kaarten kan downen :tooth:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door Erik K. » 08 jun 2021, 11:06

Heb zelf deze in m'n e46 zitten https://www.alpine.com.au/shop/perfect- ... 46-series/ . Levert al behoorlijk vermogen voor een head-unit en vele instelmogelijkheden + Andriod Auto en Apple Carplay ondersteuning.

Is ook leverbaar voor in de niet e46 uitvoering voor andere auto's: https://www.alpine-electronics.nl/p/Pro ... w/ilx-702d

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door Ferdi » 08 jun 2021, 12:38

smiley schreef: 07 jun 2021, 11:13 Heeft iemand een indicatie wat een uurtje online navigatie aan mobiele data verbruikt?
100 mb ofzoiets?
Toen ik begin dit jaar de trekker ging halen ben ik 10 uur aan het sturen geweest en Spotify bijna non-stop aan gehad en was nog geen 2GB verder.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27867
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door Luco » 08 jun 2021, 13:20

Erik K. schreef: 08 jun 2021, 11:06 Heb zelf deze in m'n e46 zitten https://www.alpine.com.au/shop/perfect- ... 46-series/ . Levert al behoorlijk vermogen voor een head-unit en vele instelmogelijkheden + Andriod Auto en Apple Carplay ondersteuning.

Is ook leverbaar voor in de niet e46 uitvoering voor andere auto's: https://www.alpine-electronics.nl/p/Pro ... w/ilx-702d
Die laatste adviseerde die inderdaad.

Frank_Sch
Berichten: 2122
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door Frank_Sch » 13 jun 2021, 01:24

Ja Alpine is natuurlijk een merk dat jou aanspreekt. Ook ik heb goede ervaringen daarmee qua audii dan hè

Kadett
Berichten: 4641
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het algemene car audio topic

Bericht door Kadett » 13 jun 2021, 08:07

Ferdi Gielen schreef: 08 jun 2021, 12:38
smiley schreef: 07 jun 2021, 11:13 Heeft iemand een indicatie wat een uurtje online navigatie aan mobiele data verbruikt?
100 mb ofzoiets?
Toen ik begin dit jaar de trekker ging halen ben ik 10 uur aan het sturen geweest en Spotify bijna non-stop aan gehad en was nog geen 2GB verder.
Met Waze verbruik ik 8 mb per uur op de snelweg ongeveer. Heb deze maand 4.5 uur met Waze genavigeerd en 38mb verbruikt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BartMS, Google [Bot], Kasteel, Mark en 39 gasten