Airco vraag

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 351
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Airco vraag

Bericht door Jaws » 26 mei 2021, 18:27

Gisteren merkte ik dat de airco van onze gezinsauto (BMW X1 uit 2017, 80k gelopen) geen koude lucht meer blies. Ik dacht zelf aan een lekgeslagen condensor, maar helaas was het oordeel van de aircoservicegarage na uitlezen via OBD dat de compressor stuk is. Het systeem was nog op druk. Kosten reparatie: ruim 1300,- voor vervanging compressor, vervanging condensor en servicen/vullen systeem. Vervanging condensor zou noodzakelijk zijn.
Vandaag heb ik wat andere bedrijven benaderd en krijg offertes van rond de 400,- voor vervanging van de compressor en het weer op druk brengen van het systeem. Revisie/reparatie van de pomp komt ook rond de 350,-. Volgens deze bedrijven is het niet nodig om de condensor te vervangen. Uiteraard wordt voor dit bedrag een aftermarket pomp geleverd en niet de originele.
Mijn vraag is nu: moet de condensor wel of niet worden vervangen bij vervanging van de compressor? En is er veel op tegen om een aftermarket pomp te laten plaatsen, als daar ook 2 jaar garantie op wordt gegeven?

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Airco vraag

Bericht door SlowCo » 26 mei 2021, 19:08

Waarom zou de condensor vervangen moeten worden volgens hen als het systeem nog op druk is en de condensor dus nog heel?

Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 351
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Re: Airco vraag

Bericht door Jaws » 26 mei 2021, 19:13

Vanwege mogelijke vervuiling van het systeem, zo begreep ik

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Airco vraag

Bericht door Martin van der Zwaard » 26 mei 2021, 20:17

Als de pomp intern kapot is zou ik zeker de condensor vervangen en de droger als deze apart zit. Kans op gruis in het systeem is dan groot. En dat wil je niet omdat anders de nieuwe pomp ook weer zo kapot is.
Is alleen de magneetkoppeling kapot dan kan je volstaan met vervangen van alleen de compressor.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Airco vraag

Bericht door Downforce Hans » 27 mei 2021, 08:21

Ik zou eerst maar eens laten kijken of er nog genoeg koudemiddel in zit. Het koelend vermogen van dat spul neemt ook per jaar af dus misschien dat even verversen en hij koelt weer. Misschien dat het vervangen er van nog nooit gedaan is..... Kost een tientje op 9 geloof ik.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Airco vraag

Bericht door Martin van der Zwaard » 27 mei 2021, 08:54

Je verliest ongeveer 12% van de inhoud per jaar omdat een airco systeem niet 100% gesloten is.
Een auto van 2017 zou zonder lekkage nog wel genoeg koudemiddel moeten hebben.

Zou idd eerst eens een lekkagetest laten doen en kijken of het systeem nog gesloten is. Dan riem van de pomp af en kijken of de pomp herrie maakt of zwaar draait. Als dat allemaal niet het geval is dan is de kans groot dat de magneetkoppeling defect is. Moet je alsnog de pomp vervangen maar dan kan de condensor blijven zitten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], HJ2, Mark 320iS en 39 gasten