Evo 8mr rs vervanging van koppeling
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Afgelopen zaterdag aan het spelen met de EVO 8 mr rs. Husq. 701 voor me.
Dus met km of 80 in 5 geef ik volgas en ik hoor iets aparts. Leek wel of bij circa 3500rpm de koppeling het koppel een halve seconde ofzo niet meer aankon en even steeg in toeren.
Intussen paar dagen en ritjes verder. Nu doet ie het in zn 3 ook. Koppeling pakt 'em altijd weer op maar met volgas rond 3500rpm laat ie 'em even los.
2006 mitsubischi evo 8 mr rs met ongeveer 46000km, standaard koppeling, turbo en gemapped naar rond de 360pk ofzo....
What to get, where to go ?
Normale universele garage, mitsubishi dealer of specialist ?
Auto's zijn auto's maar ik lees dingen over ontluchten acd etc. wat toch wel heel specifiek evo is.
Standaard spul of upgraded spul (exedy, helix, act) ? Auto moet gewoon rijdbaar blijven voor straatgebruik en als het moet wil ik 'em bij wijze van spreken aan mn dochter mee kunnen geven naar de supermarkt.
Alleen plaat of plaat plus drukgroep, plus vliegwiel, plus axle seals, transfer case rebuilt, etc, etc, etc.
Geen haast maar moet dus wel gebeuren en wil niet afgezet worden door een specialist die vindt dat de halve auto vervangen moet worden. Wil ook niet dat een universele garage dure onderdelen monteert en uiteindelijk na 3000 km weer alles uit elkaar moet ...
Ik hoor het graag...
Mark.
Dus met km of 80 in 5 geef ik volgas en ik hoor iets aparts. Leek wel of bij circa 3500rpm de koppeling het koppel een halve seconde ofzo niet meer aankon en even steeg in toeren.
Intussen paar dagen en ritjes verder. Nu doet ie het in zn 3 ook. Koppeling pakt 'em altijd weer op maar met volgas rond 3500rpm laat ie 'em even los.
2006 mitsubischi evo 8 mr rs met ongeveer 46000km, standaard koppeling, turbo en gemapped naar rond de 360pk ofzo....
What to get, where to go ?
Normale universele garage, mitsubishi dealer of specialist ?
Auto's zijn auto's maar ik lees dingen over ontluchten acd etc. wat toch wel heel specifiek evo is.
Standaard spul of upgraded spul (exedy, helix, act) ? Auto moet gewoon rijdbaar blijven voor straatgebruik en als het moet wil ik 'em bij wijze van spreken aan mn dochter mee kunnen geven naar de supermarkt.
Alleen plaat of plaat plus drukgroep, plus vliegwiel, plus axle seals, transfer case rebuilt, etc, etc, etc.
Geen haast maar moet dus wel gebeuren en wil niet afgezet worden door een specialist die vindt dat de halve auto vervangen moet worden. Wil ook niet dat een universele garage dure onderdelen monteert en uiteindelijk na 3000 km weer alles uit elkaar moet ...
Ik hoor het graag...
Mark.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Zijn zat bekende specialisten toch?
Vaak kan je pas zien wat er verder meegenomen moet worden als het open ligt. Zou meteen voor een upgrade gaan, altijd!
Zelfs met een 5puck sinter kon ik zowel clutch kicken tijdens driften maar ook prima in de file rijden met standaard vliegwiel op de E36.
Vaak kan je pas zien wat er verder meegenomen moet worden als het open ligt. Zou meteen voor een upgrade gaan, altijd!
Zelfs met een 5puck sinter kon ik zowel clutch kicken tijdens driften maar ook prima in de file rijden met standaard vliegwiel op de E36.
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Mark, volgens mij zit er een EVO specialist in Hoofddorp (bij de BP langs de N201), MD performance of zoiets. Doen alleen maar EVO's volgens mij. Volgens mij zijn er zat specialisten in NL (van Hoof).
-
OnlineArjan S.
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 04 apr 2010, 23:57
- Auto: G31 540i xDrive
-
- Berichten: 4999
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
-
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Met zo’n bijzondere auto zou ik kiezen voor ervaringsdeskundigen en type specifieke fora voor in informatie.
‘Upgrade’ zou ik mee oppassen.. aftermarket is lang niet altijd nodig of zijn gericht op exorbitante vermogens maar niet prettig te doseren ofzo.
Speling in de aandrijflijn zou je een indicatie van kunnen krijgen bij vrij abrupt gas erop en eraf.
‘Upgrade’ zou ik mee oppassen.. aftermarket is lang niet altijd nodig of zijn gericht op exorbitante vermogens maar niet prettig te doseren ofzo.
Speling in de aandrijflijn zou je een indicatie van kunnen krijgen bij vrij abrupt gas erop en eraf.
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Naar vd Heuvel of van Hoof ermee. Overleggen wat je wil/nodig hebt en vakmensen met prima service!
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
^
Ik zou gewoon weer origineel nemen als je verder geen klachten hebt.
Bij mijn Evo zit er een kit van Helix in, 5 puck geveerde plaat + drukgroep + lichter vliegwiel. Marginaal zwaardere bediening dan OEM, wel een merkbaar 'smaller' aangrijppunt. Overall gewoon prima te doen in het dagelijks verkeer. Maar goed, daar die wordt anders gebruikt + een heel ander koppel en vermogen.
De merkdealers hebben (vaak) geen kennis van Evo's.
Ik zou gewoon weer origineel nemen als je verder geen klachten hebt.
Bij mijn Evo zit er een kit van Helix in, 5 puck geveerde plaat + drukgroep + lichter vliegwiel. Marginaal zwaardere bediening dan OEM, wel een merkbaar 'smaller' aangrijppunt. Overall gewoon prima te doen in het dagelijks verkeer. Maar goed, daar die wordt anders gebruikt + een heel ander koppel en vermogen.
De merkdealers hebben (vaak) geen kennis van Evo's.
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Geen klachten gehad, alleen 46km voor een koppeling is voor mij wat 'ongebruikelijk'. Heb eigenlijk nog nooit een koppeling voor 200kkm hoeven te vervangen...
Disclaimer - de eerste 6000km heeft Andre de auto bereden
Mark.
Disclaimer - de eerste 6000km heeft Andre de auto bereden
Mark.
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
46km is prima hoor voor een auto met rond de 400-430 Nm.
Zoals je weet heb ik een Exedy dubbele plaat koppeling in mijn Evo 6. Dat is wel zwaarder dan normaal qua pedaalkracht.
Ik zou naar Van Hoof gaan of Vd Heuvel zoals ik je al appte..
Geef gewoon eens geld uit aan dat ding joh!
Zoals je weet heb ik een Exedy dubbele plaat koppeling in mijn Evo 6. Dat is wel zwaarder dan normaal qua pedaalkracht.
Ik zou naar Van Hoof gaan of Vd Heuvel zoals ik je al appte..
Geef gewoon eens geld uit aan dat ding joh!
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Disclaimer - ik heb ook Adwo een keer een rondje laten rijden
- Alexsti
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
In de Subaru wereld lees ik ook wel eens dat ze een sterkere koppeling nemen bij hun Impreza/WRX bij vervanging , maar dan hoor je ook vaak dat de versnellingsbak daarna problemen gaat geven...
Dus ik zou gewoon weer voor standaard gaan.
Vindt wel de hoeveelheid km vrij weinig maar dat kan aan het gebruik/bediening liggen, ik rij met 400pk en 470NM al 150.000 met originele koppeling.
Dus ik zou gewoon weer voor standaard gaan.
Vindt wel de hoeveelheid km vrij weinig maar dat kan aan het gebruik/bediening liggen, ik rij met 400pk en 470NM al 150.000 met originele koppeling.
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
^
De W5M51-2-X5B en deW5M51-2-X5BA versnellingsbakken kunnen makkelijk een sterkere koppeling hebben. Eerlijk gezegd heb ik nog niet gehoord of gelezen dat er een bak kapot is gegaan, of de auto moest zijn gecrashed.
Bij mijn Evo is er bij 50k km een nieuwe koppelingsset ingegaan. De teller staat nu op 78k km en vooralsnog geen problemen met de zwaardere competitiespec set/aandrijflijn.
De W5M51-2-X5B en deW5M51-2-X5BA versnellingsbakken kunnen makkelijk een sterkere koppeling hebben. Eerlijk gezegd heb ik nog niet gehoord of gelezen dat er een bak kapot is gegaan, of de auto moest zijn gecrashed.
Bij mijn Evo is er bij 50k km een nieuwe koppelingsset ingegaan. De teller staat nu op 78k km en vooralsnog geen problemen met de zwaardere competitiespec set/aandrijflijn.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Ik ben ook wel wat verschillende auto's gewend maar vind bij een evo dat je hem echt netjes moet bedienen om het vermogen er vol op te gooien met minimale slip. Een WRX is hierin een stuk makkelijker.
- Downforce Hans
- Berichten: 12548
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Hoeveel km rijd je per jaar........als je over die 46.000 10 jaar hebt gedaan ben je over tien jaar pas weer aan de beurt.......Ik zou dus de standaard koppeling laten monteren....
Laatst gewijzigd door Downforce Hans op 05 mei 2021, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- mrbbs
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
- Contacteer:
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Ik wil ook nog eens rijden.. sublieme auto is/was dat. Nog altijd gezond jaloers!
Zoals eerder gezegd in het draadje hier even advies inwinnen bij Van Hoof of vdh
Zoals eerder gezegd in het draadje hier even advies inwinnen bij Van Hoof of vdh
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Dank allemaal. Zaterdag maar even bel, of rij, rondje doen. Door de weeks te druk met werk enzo.
Standaard vs upgraded spul - kijk wel even wat het kostenverschil is. Qua kms blijft het vaak onder de 3000km per jaar dus zoals Hans aangeeft duurt het wel even voordat je weer door een nieuwe stqndaard koppeling heengesleten bent...
Mark.
Standaard vs upgraded spul - kijk wel even wat het kostenverschil is. Qua kms blijft het vaak onder de 3000km per jaar dus zoals Hans aangeeft duurt het wel even voordat je weer door een nieuwe stqndaard koppeling heengesleten bent...
Mark.
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Gisteren met ze gebeld, vandaag langsgeweest. Lijken me goeie gasten. Specialisten die weten wat ze doen en het auto hart op de goede plaats hebben.
Ze gaan even kijken wat / wanneer er aan onderdelen geleverd kan worden en dan gaat ie daarheen.
Bedankt voor de tip !
Gr., Mark.
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Geen dank!
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
- Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
- Locatie: Rhoon
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Mijn Evo ging vroeger eigenlijk altijd alleen maar naar Van den Heuvel als er wat moest gebeuren of mis mee was
Voordat ik hem verkocht met grofweg 280.000 op de teller zat ik ook te twijfelen of ik wel of niet de koppeling preventief moest gaan vervangen : Deze was op dat moment ongeveer 185.000 Km. oud en had in die tijd van alles en nog wat meegemaakt!
Destijds was het advies om een Evo VIII koppeling en Evo 10 vliegwiel die wat lichter is erin te zetten geloof ik... weet het niet meer zeker...
Maar goed...
De heren van MD-Performance weten ook wel wat ze moeten doen
Voordat ik hem verkocht met grofweg 280.000 op de teller zat ik ook te twijfelen of ik wel of niet de koppeling preventief moest gaan vervangen : Deze was op dat moment ongeveer 185.000 Km. oud en had in die tijd van alles en nog wat meegemaakt!
Destijds was het advies om een Evo VIII koppeling en Evo 10 vliegwiel die wat lichter is erin te zetten geloof ik... weet het niet meer zeker...
Maar goed...
De heren van MD-Performance weten ook wel wat ze moeten doen
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Klopt, de 6 heeft 230 mm koppelingsplaat, alles daarna 240 mm. Je moet dan inderdaad een groter vliegwiel monteren om de grotere plaat kwijt te kunnen..Nevolution6RSII schreef: ↑10 mei 2021, 20:08 Mijn Evo ging vroeger eigenlijk altijd alleen maar naar Van den Heuvel als er wat moest gebeuren of mis mee was
Voordat ik hem verkocht met grofweg 280.000 op de teller zat ik ook te twijfelen of ik wel of niet de koppeling preventief moest gaan vervangen : Deze was op dat moment ongeveer 185.000 Km. oud en had in die tijd van alles en nog wat meegemaakt!
Destijds was het advies om een Evo VIII koppeling en Evo 10 vliegwiel die wat lichter is erin te zetten geloof ik... weet het niet meer zeker...
Maar goed...
De heren van MD-Performance weten ook wel wat ze moeten doen
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Vertelden de mannen van MD performance ook al. De 8 heeft al het grotere vliegwiel en vervanging heeft alleen zin als ie niet meer goed is of als je extremer wilt gaan (lichtgewicht).
Ik heb nog nims gehoord van wat en wanneer. Zou eind deze week belletje krijgen maar ben ongeduldig
Mark.
Ik heb nog nims gehoord van wat en wanneer. Zou eind deze week belletje krijgen maar ben ongeduldig
Mark.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Lekker die 240mm upgrade pakken met iets lichter vliegwiel!
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
Woensdag net appje gekregen. Vanavond ff bellen hoe en wat.
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Evo 8mr rs vervanging van koppeling
RTS organic clutch set + lichtgewicht vliegwiel zijn besteld....
Mark.
Mark.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: ADV en 83 gasten