RDW Artikel 41

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

RDW Artikel 41

Bericht door Andry » 30 apr 2021, 11:58

Heren experts,

ik heb een voertuig van april 2002 dat nooit officieel door een importeur (Mitsubishi) is ingevoerd. Deze is door de RDW zonder katalysator en open Milltek uitlaat op kenteken gezet met als handelsbenaming Lancer. Als ik bij de 'motor&milieu' gerelateerde gegevens bij de RDW kijk staat er behalve de soort brandstof niets geregistreerd. Buiten dat staat het geluid op 0 dB bij toerental 0: Ik interpreteer dat de auto 95 dB bij 3500 tpm mag maken > correct?

Aangaande de emissieeisen: Kan ik dit interpreteren als zijnde dat het voertuig zonder emissiebestrijdingsssysteem is geregistreerd, dat deze ook niet voor de APK aanwezig hoeft te zijn en qua hard-en softwareware andere keuzes kan maken als nokkenassen (klepoverlap), injectoren etc. omdat de eisen veel minder streng zijn of zit er ergens toch de bekende adder onder het gras?

Bijgaand een link naar de eisen:

https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... -en-milieu

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: RDW Artikel 41

Bericht door PeterB » 30 apr 2021, 15:40

Staat er niets onder bijzonderheden ??
De E55 staat ook "met niets" geregistreerd maar als bijzonderheid EEGK-999. Wel of geen kat, alles mag.
Wel de uitstoot in de gaten houden, meer dan 0,5 vinden ze niet goed ;)

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: RDW Artikel 41

Bericht door Roy RS » 30 apr 2021, 21:33

Volgens mij is puur op basis van bouwjaar de regelgeving voor apk vastgelegd. Na bouwjaar X moet ie obd II hebben, na bouwjaar Y moet ie kat hebben etc

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: RDW Artikel 41

Bericht door Maus » 01 mei 2021, 13:59

Destijds (jaren geleden) heeft er (volgens mij) op LEC wat gestaan hierover.
Als ik me goed herinner met betrekking tot geluidsnorm is inderdaad 95 dB, echter plus 3 dB correctie, dus max mag zelfs 98 dB zijn.

Met betrekking tot emissie-eisen dacht ik dat er ook meer toegestaan is.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: RDW Artikel 41

Bericht door Harrie D » 02 mei 2021, 09:18

Zoals ik het lees moet je gewoon voldoen aan de eisen die er gesteld zijn voor een voertuig van dat bouwjaar *tenzij* er expliciet vermeld staat dat je geen emissiebestrijdingsysteem hebt.
toelichting bij 8
Uitzondering voor emissiebestrijdingssysteem
Staat er in het raadpleegscherm bij bijzonderheden: ‘Voertuig niet voorzien van een emissiebestrijdingssysteem’, dan hoeft u geen viergasmeting te doen. Een voertuig dat is vrijgesteld van de montage van een emissiebestrijdingssysteem moet wel voldoen aan de maximum percentages koolmonoxide bij stationair toerental gemeten.
Dr even vanuit gaande dat dat er niet staat (ik denk dat dit vooral op gaat voor een hybride) moet je dus voldoen aan onderstaande:
Bij personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 1992 die zijn uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde dient het emissiebestrijdingssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxide van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 40, 42 en 43, van toepassing.
Aanvullende permanente eisen bij 6
Artikel 41 Koolmonoxidegehalte bij stationair toerental
De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:
0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde;
Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte mag het tweede cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten.

Artikel 42 Koolmonoxidegehalte en lambdawaarde bij verhoogd toerental
Personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen uitgerust met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, moeten om de goede werking van dit systeem te controleren voldoen aan de onderstaande eisen. Het koolmonoxidegehalte en de lambdawaarde mogen bij verhoogd toerental en met een motor op bedrijfstemperatuur de onderstaande waarden niet overschrijden:
0.3 % vol. koolmonoxide, indien:
het een personenauto betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1992, maar voor 1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
De in het eerste lid, onder a en b, vermelde waarden worden bepaald bij een verhoogd toerental gelegen tussen de 2.000 omw/min. en 3.200 omw/min. Hierbij mogen alle elektrische stroomverbruikers zijn ingeschakeld.

Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte bij verhoogd toerental mag het tweede cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten. Bij het vaststellen van de lambdawaarde mag het derde cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten.
Dan heb je daaronder nog iets staan over voertuigen met een uitzonderingspositie, maar de enige Mitsubishi die daar bij staat is een Carisma GDI, dus dat kun je wel negeren.

Overigens is het enige daadwerkelijke nadeel dus dat je (iig visueel) een katalysator moet hebben, afsteltechnisch gezien vermoed ik dat je er zelfs zonder kat misschien nog net doorheen kan komen.
En anders ieder jaar maar ff wisselen, 2 V-bandjes op een makkelijke plek, APK mapping laden en gaan :mrgreen:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: RDW Artikel 41

Bericht door Andry » 02 mei 2021, 12:31

PeterB schreef: 30 apr 2021, 15:40 Staat er niets onder bijzonderheden ??
De E55 staat ook "met niets" geregistreerd maar als bijzonderheid EEGK-999. Wel of geen kat, alles mag.
Wel de uitstoot in de gaten houden, meer dan 0,5 vinden ze niet goed ;)
Harrie D schreef: 02 mei 2021, 09:18 Zoals ik het lees moet je gewoon voldoen aan de eisen die er gesteld zijn voor een voertuig van dat bouwjaar *tenzij* er expliciet vermeld staat dat je geen emissiebestrijdingsysteem hebt.
Nee, geen EEGK-999 wat bij m'n Evo 6 wel vermeld stond, dat was mij een stuk duidelijker.
Overigens is het enige daadwerkelijke nadeel dus dat je (iig visueel) een katalysator moet hebben, afsteltechnisch gezien vermoed ik dat je er zelfs zonder kat misschien nog net doorheen kan komen.
En anders ieder jaar maar ff wisselen, 2 V-bandjes op een makkelijke plek, APK mapping laden en gaan :mrgreen:
Na het wisselen van andere injectoren en bijbehorende remap is de auto zelfs zonder katalysator emissietechnisch legaal. Met de APK gaat er wel een echte katalysator onder, dus eigenlijk is het wel een groen milieu label waardig :mrgreen:

Thanks voor de reply's

Nevolution6RSII
Berichten: 208
Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
Locatie: Rhoon

Re: RDW Artikel 41

Bericht door Nevolution6RSII » 10 mei 2021, 18:32

Waarom de vraag eigenlijk ?!
Had je problemen met de APK opeens ?

Je hebt hem al zo lang tenslotte :)

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: RDW Artikel 41

Bericht door Andry » 11 mei 2021, 11:48

^
Ik heb echt jaren achteréén alles gewisseld: injectoren, uitlaat + remap en dat neemt stiekem toch ff tijd in beslag. Sinds kort zitten er andere injectoren (Bosch Motorsport) in met een ander sproeibeeld + andere mapping en zonder katalysator voldoet de auto al aan de norm. Als een katalysator wissel niet nodig zou zijn, zou ik er helemaal geen omkijken meer naar hebben. Ik ben nu aan het zoeken/kijken naar een kat die langdurig de belasting aan kan en dat ik daar ook weer vanaf ben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eric Z en 46 gasten