Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok

Bericht door HSR » 18 feb 2021, 10:00

Na een rondje door de loods kwam ik er achter dat ik wel erg veel motoronderdelen heb rondslingeren. Nu las ik op het internet dat een S50 kop 1-op-1 past op een M50 blok. En dat klopt nog ook! Dus ik zat te denken. Kan ik met een M50 onderblok en een S50 kop+nokkenassen niet een mix and match motortje maken?

Als ik het goed begrijp kom je met de standaard M50B25 zuigers en zuigerstangen + M54B30 krukas uit op dezelfde verplaatsing als bij een S50B30. Verder zijn er natuurlijk legio vragen zoals:

- kan een M54B30 krukas wel toeren draaien?
- komt het uit met de kleppen en de M50B25 zuigers?
- Kom je uit met de distributie?
- En welke handige jongens kunnen hier custom software voor schrijven?

Leuk project of bij voorbaat verloren energie? Heeft een handige sleutelaar hier ervaring mee?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok

Bericht door Niels » 18 feb 2021, 10:14

Om toeren te kunnen draaien zou je moeten kijken naar de drijfstangen, lagers en zuigers. De krachten nemen zo ontzettend toe bij een toename van het toerental dat elke gram uit maakt bij wijze van. Dus ik zou verwachten dat de zuigers van een M3 lichter zijn en de drijfstangen sterker. De vraag is ook welke nokkenassen je wilt gebruiken aangezien de S50B30 niet eens zo vreselijk veel toeren draait.

Software lijkt me niet zo'n probleem, zeker niet omdat de specs niet eens zoveel zullen afwijken van een standaard S50 als je eenzelfde cilinderinhoud erop na houdt.

Waarschijnlijk is het wel een aardige puzzel om het mechanisch voor elkaar te krijgen, het is niet bepaald een bekende modificatie zoals we die b.v. zien met de oude ETA blokken.

Wel een leuke uitdaging :D

Online
TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok

Bericht door TLRS » 18 feb 2021, 12:55

Bertikipedia weet het wel.

Lijkt mij erg veel gedoe voor een beetje s50 aan je blok.

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok

Bericht door HSR » 18 feb 2021, 13:09

Niels schreef: 18 feb 2021, 10:14 Om toeren te kunnen draaien zou je moeten kijken naar de drijfstangen, lagers en zuigers. De krachten nemen zo ontzettend toe bij een toename van het toerental dat elke gram uit maakt bij wijze van. Dus ik zou verwachten dat de zuigers van een M3 lichter zijn en de drijfstangen sterker. De vraag is ook welke nokkenassen je wilt gebruiken aangezien de S50B30 niet eens zo vreselijk veel toeren draait.

Software lijkt me niet zo'n probleem, zeker niet omdat de specs niet eens zoveel zullen afwijken van een standaard S50 als je eenzelfde cilinderinhoud erop na houdt.

Waarschijnlijk is het wel een aardige puzzel om het mechanisch voor elkaar te krijgen, het is niet bepaald een bekende modificatie zoals we die b.v. zien met de oude ETA blokken.

Wel een leuke uitdaging :D

Max toeren S50B30 is plm 7200rpm. Als je een Frankenstein motortje bouwt is pieken op 6800 tot 7000rpm wel voldoende denk ik? Ik ken heel wat race M50jes die al jaren lang 7000rpm doen met standaard drijfwerk. Dat moet volgens mij wel goed gaan maar dat is echt puur blind varen op de ervaring van anderen. De Krukas van een M54B30 is volgens mij de zwakke schakel? Die schijnen door trillen stuk te lopen wanneer ze meer dan 6500 toeren draaien. Ik vraag me af of daar een goedkope fix voor is.

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok

Bericht door Eric Z » 18 feb 2021, 14:51

De krukas? M54B30 gaan stuk bij hoge toeren omdat de oliepomp los loopt door de trillingen bij veel hoge toeren. Dat is wat ik hier tenminste altijd lees.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok

Bericht door Crookie » 18 feb 2021, 14:55

Ik zou dan eerder gaan naar een m50 2.5 blok met m50 vanos / non vanos kop met 3 liter crank en zuigers. De nokkenassen van de s50 kop overzetten. Je hebt dan een 280pk ish motor met goede software.

https://youtu.be/ClcM65MXo6o
Laatst gewijzigd door Crookie op 18 feb 2021, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7955
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok

Bericht door MParallel » 18 feb 2021, 14:57

Een S50 kop gaat niet op een M52 blok passen. Vraag het maar aan de Amerikanen met hun S52 blok. Daar is het topic van "can I fit a Euro S50 head on my S52" al zeer vaak de revu gepaseerd.

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok

Bericht door HSR » 18 feb 2021, 15:58

Crookie schreef: 18 feb 2021, 14:55 Ik zou dan eerder gaan naar een m50 2.5 blok met m50 vanos / non vanos kop met 3 liter crank en zuigers. De nokkenassen van de s50 kop overzetten. Je hebt dan een 280pk ish motor met goede software.

https://youtu.be/ClcM65MXo6o
Dit is wel cool hoor. Lijkt mee een goedkope manier op 280 paarden te scoren.

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok

Bericht door HSR » 18 feb 2021, 15:58

MParallel schreef: 18 feb 2021, 14:57 Een S50 kop gaat niet op een M52 blok passen. Vraag het maar aan de Amerikanen met hun S52 blok. Daar is het topic van "can I fit a Euro S50 head on my S52" al zeer vaak de revu gepaseerd.
Kop ligt nochtans fier op het M50 blok te liggen.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok

Bericht door 328Ti » 18 feb 2021, 16:15

Foto?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok

Bericht door Djessey » 18 feb 2021, 16:16

Als ik 1 ding weet, dan is het dat de M54 krukas totaal niet geschikt is om toeren mee te draaien. Juist de M54 heeft boven de 6000 last van enorm veel harmonische trillingen waardoor oa de oliepomp moer losloopt of afbreekt.

EricT
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47

Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok

Bericht door EricT » 18 feb 2021, 18:05

HSR schreef: 18 feb 2021, 15:58
MParallel schreef: 18 feb 2021, 14:57 Een S50 kop gaat niet op een M52 blok passen. Vraag het maar aan de Amerikanen met hun S52 blok. Daar is het topic van "can I fit a Euro S50 head on my S52" al zeer vaak de revu gepaseerd.
Kop ligt nochtans fier op het M50 blok te liggen.
En wat voor distributie ketting en tandwielen ga jij er op zetten dan?

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7955
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok

Bericht door MParallel » 18 feb 2021, 19:41

HSR schreef: 18 feb 2021, 15:58
MParallel schreef: 18 feb 2021, 14:57 Een S50 kop gaat niet op een M52 blok passen. Vraag het maar aan de Amerikanen met hun S52 blok. Daar is het topic van "can I fit a Euro S50 head on my S52" al zeer vaak de revu gepaseerd.
Kop ligt nochtans fier op het M50 blok te liggen.
Mja als ik een M52 blok pakt en een S50 kop en ik leg die erbovenop, dan ja.

Maar die gaat geen toeren draaien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: D20VT en 44 gasten