Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok
-
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok
Na een rondje door de loods kwam ik er achter dat ik wel erg veel motoronderdelen heb rondslingeren. Nu las ik op het internet dat een S50 kop 1-op-1 past op een M50 blok. En dat klopt nog ook! Dus ik zat te denken. Kan ik met een M50 onderblok en een S50 kop+nokkenassen niet een mix and match motortje maken?
Als ik het goed begrijp kom je met de standaard M50B25 zuigers en zuigerstangen + M54B30 krukas uit op dezelfde verplaatsing als bij een S50B30. Verder zijn er natuurlijk legio vragen zoals:
- kan een M54B30 krukas wel toeren draaien?
- komt het uit met de kleppen en de M50B25 zuigers?
- Kom je uit met de distributie?
- En welke handige jongens kunnen hier custom software voor schrijven?
Leuk project of bij voorbaat verloren energie? Heeft een handige sleutelaar hier ervaring mee?
Als ik het goed begrijp kom je met de standaard M50B25 zuigers en zuigerstangen + M54B30 krukas uit op dezelfde verplaatsing als bij een S50B30. Verder zijn er natuurlijk legio vragen zoals:
- kan een M54B30 krukas wel toeren draaien?
- komt het uit met de kleppen en de M50B25 zuigers?
- Kom je uit met de distributie?
- En welke handige jongens kunnen hier custom software voor schrijven?
Leuk project of bij voorbaat verloren energie? Heeft een handige sleutelaar hier ervaring mee?
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok
Om toeren te kunnen draaien zou je moeten kijken naar de drijfstangen, lagers en zuigers. De krachten nemen zo ontzettend toe bij een toename van het toerental dat elke gram uit maakt bij wijze van. Dus ik zou verwachten dat de zuigers van een M3 lichter zijn en de drijfstangen sterker. De vraag is ook welke nokkenassen je wilt gebruiken aangezien de S50B30 niet eens zo vreselijk veel toeren draait.
Software lijkt me niet zo'n probleem, zeker niet omdat de specs niet eens zoveel zullen afwijken van een standaard S50 als je eenzelfde cilinderinhoud erop na houdt.
Waarschijnlijk is het wel een aardige puzzel om het mechanisch voor elkaar te krijgen, het is niet bepaald een bekende modificatie zoals we die b.v. zien met de oude ETA blokken.
Wel een leuke uitdaging
Software lijkt me niet zo'n probleem, zeker niet omdat de specs niet eens zoveel zullen afwijken van een standaard S50 als je eenzelfde cilinderinhoud erop na houdt.
Waarschijnlijk is het wel een aardige puzzel om het mechanisch voor elkaar te krijgen, het is niet bepaald een bekende modificatie zoals we die b.v. zien met de oude ETA blokken.
Wel een leuke uitdaging
-
Online
- Berichten: 2928
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok
Bertikipedia weet het wel.
Lijkt mij erg veel gedoe voor een beetje s50 aan je blok.
Lijkt mij erg veel gedoe voor een beetje s50 aan je blok.
-
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok
Niels schreef: ↑18 feb 2021, 10:14 Om toeren te kunnen draaien zou je moeten kijken naar de drijfstangen, lagers en zuigers. De krachten nemen zo ontzettend toe bij een toename van het toerental dat elke gram uit maakt bij wijze van. Dus ik zou verwachten dat de zuigers van een M3 lichter zijn en de drijfstangen sterker. De vraag is ook welke nokkenassen je wilt gebruiken aangezien de S50B30 niet eens zo vreselijk veel toeren draait.
Software lijkt me niet zo'n probleem, zeker niet omdat de specs niet eens zoveel zullen afwijken van een standaard S50 als je eenzelfde cilinderinhoud erop na houdt.
Waarschijnlijk is het wel een aardige puzzel om het mechanisch voor elkaar te krijgen, het is niet bepaald een bekende modificatie zoals we die b.v. zien met de oude ETA blokken.
Wel een leuke uitdaging
Max toeren S50B30 is plm 7200rpm. Als je een Frankenstein motortje bouwt is pieken op 6800 tot 7000rpm wel voldoende denk ik? Ik ken heel wat race M50jes die al jaren lang 7000rpm doen met standaard drijfwerk. Dat moet volgens mij wel goed gaan maar dat is echt puur blind varen op de ervaring van anderen. De Krukas van een M54B30 is volgens mij de zwakke schakel? Die schijnen door trillen stuk te lopen wanneer ze meer dan 6500 toeren draaien. Ik vraag me af of daar een goedkope fix voor is.
-
Online
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok
De krukas? M54B30 gaan stuk bij hoge toeren omdat de oliepomp los loopt door de trillingen bij veel hoge toeren. Dat is wat ik hier tenminste altijd lees.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok
Ik zou dan eerder gaan naar een m50 2.5 blok met m50 vanos / non vanos kop met 3 liter crank en zuigers. De nokkenassen van de s50 kop overzetten. Je hebt dan een 280pk ish motor met goede software.
https://youtu.be/ClcM65MXo6o
https://youtu.be/ClcM65MXo6o
Laatst gewijzigd door Crookie op 18 feb 2021, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- MParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok
Een S50 kop gaat niet op een M52 blok passen. Vraag het maar aan de Amerikanen met hun S52 blok. Daar is het topic van "can I fit a Euro S50 head on my S52" al zeer vaak de revu gepaseerd.
-
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok
Dit is wel cool hoor. Lijkt mee een goedkope manier op 280 paarden te scoren.Crookie schreef: ↑18 feb 2021, 14:55 Ik zou dan eerder gaan naar een m50 2.5 blok met m50 vanos / non vanos kop met 3 liter crank en zuigers. De nokkenassen van de s50 kop overzetten. Je hebt dan een 280pk ish motor met goede software.
https://youtu.be/ClcM65MXo6o
-
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
- Djessey
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok
Als ik 1 ding weet, dan is het dat de M54 krukas totaal niet geschikt is om toeren mee te draaien. Juist de M54 heeft boven de 6000 last van enorm veel harmonische trillingen waardoor oa de oliepomp moer losloopt of afbreekt.
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47
Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok
- MParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Mix and Match: S50 cilinderkop op M50 onderblok
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 72 gasten