MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
- R728i
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 28 mar 2020, 11:15
- Auto: BMW M135i | Renault Clio RS182
MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Hi allemaal,
Ik heb momenteel een MINI Cooper S met JCW kit en de beruchte N14 1.6 THP. Die 1.6 heeft inmiddels echter zoveel interne olielekkage dat er een motorrevisie of een ruilmotor nodig is. Ik was de MINI sowieso al zat en wilde hem al verkopen, maar eerst nog even snel de storing eruit. Dat blijkt dus niet zo simpel.
Kosten voor een ruilmotor en een revisie zijn volgens de garage ongeveer gelijk, alleen een revisie duurt langer. Ik kan het zelf niet, dus ik moet alles laten doen. Een gereviseerde ruilmotor ex montage zie ik bij Minispeed voor 3751 euro aangeboden staan. Inclusief montage dus een behoorlijk bedrag.
De auto heeft nu 110.000 km gelopen en heeft hiernaast ook nieuwe banden nodig. Al met al dus behoorlijke kosten voor een auto die ik niet wil hebben. Ik heb dit niet eerder gehad, dus ben benieuwd wat mijn opties zijn. Verkopen met motorschade zou op zich kunnen, maar hoe en is dat uiteindelijk voordeliger?
Ik wil aan het eind van de rit geen MINI hebben en zoveel mogelijk geld. Ben benieuwd of hier iemand goede ideeën heeft.
(Hij is helaas niet all-risk verzekerd )
Ik heb momenteel een MINI Cooper S met JCW kit en de beruchte N14 1.6 THP. Die 1.6 heeft inmiddels echter zoveel interne olielekkage dat er een motorrevisie of een ruilmotor nodig is. Ik was de MINI sowieso al zat en wilde hem al verkopen, maar eerst nog even snel de storing eruit. Dat blijkt dus niet zo simpel.
Kosten voor een ruilmotor en een revisie zijn volgens de garage ongeveer gelijk, alleen een revisie duurt langer. Ik kan het zelf niet, dus ik moet alles laten doen. Een gereviseerde ruilmotor ex montage zie ik bij Minispeed voor 3751 euro aangeboden staan. Inclusief montage dus een behoorlijk bedrag.
De auto heeft nu 110.000 km gelopen en heeft hiernaast ook nieuwe banden nodig. Al met al dus behoorlijke kosten voor een auto die ik niet wil hebben. Ik heb dit niet eerder gehad, dus ben benieuwd wat mijn opties zijn. Verkopen met motorschade zou op zich kunnen, maar hoe en is dat uiteindelijk voordeliger?
Ik wil aan het eind van de rit geen MINI hebben en zoveel mogelijk geld. Ben benieuwd of hier iemand goede ideeën heeft.
(Hij is helaas niet all-risk verzekerd )
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Ik bied €350,-. Dan betaal ik de overschrijving óok nog.
- EvdP
- Berichten: 6142
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Als je wat ruimte en geen haast heb dan zou ik zeggen zelf slopen en onderdelen verkopen. Wat doet een gelijkwaardige Mini met ene kapotte motor in de handel?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Vind het een hoop geld voor zo’n motor. Zijn die niet voor minder te vinden? Zoek eens op de onderdelenlijn. Wellicht kan dat een hoop schelen.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Ik zou hem sowieso niet maken als je hem wilt verkopen. Je krijgt een reparatie van misschien 4.5k en dat geld zien je niet terug in de waarde van de auto.
Dus of zo verkopen of maken en mee blijven rijden.
Dus of zo verkopen of maken en mee blijven rijden.
- Rogerb
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Volgens mij is bij beek/minispeed meestal geüpgrade qua zuigers, zou in ieder geval bij een THP nooit een gebruikt blok kopen blijven gewoon rukdingen zeker de eerste generatie. Hoeveel is het verbruik op dit moment? Of staat hij echt blauw te walmen?
- JP
- Berichten: 31210
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Ron RS kan misschien nóg een projectje erbij hebben......of zijn garagist kan je misschien helpen.
Of hier aanbieden voor iemand die een ringtool wil opbouwen
Of hier aanbieden voor iemand die een ringtool wil opbouwen
- R728i
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 28 mar 2020, 11:15
- Auto: BMW M135i | Renault Clio RS182
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Heb ik helaas geen ruimte voor. Wat ze doen in de handel weet ik niet zo goed, wil morgen even rond bellen en zoeken.
Wellicht is een blok van onderdelenlijn een optie, blijft onbetrouwbaar. Aan de andere kant, als het toch niet genoeg oplevert kan ik hem beter in deze staat weg doen.Martin van der Zwaard schreef: ↑09 feb 2021, 20:43 Ik zou hem sowieso niet maken als je hem wilt verkopen. Je krijgt een reparatie van misschien 4.5k en dat geld zien je niet terug in de waarde van de auto.
Dus of zo verkopen of maken en mee blijven rijden.
Verbruik is wat lastig aan te geven, ik rijd er niet zoveel mee. Hij lekt ook wat olie en ik heb het kleppendeksel en de olieleiding van de turbo afgelopen zomer laten vervangen en daarna niet veel meer gereden. Hij heeft wel de inlaat in minder dan 3000 km weer zwaar vervuild, dus dat klinkt niet heel positief.
Een bod is altijd welkom!
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Waar zit je zelf aan te denken?
-
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Mocht je ergens in het zuiden des lands wonen, of geen moeite hebben die kant op te reizen, misschien de moeite om met TVM Works contact op te nemen. Fijne garage en gespecialiseerd in MINI (en BMW).
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
110kkm en dan gewoon op zijn....pff bizar eigenlijk. Ik zou em gewoon te koop zetten met de opmerking dat ie olie verbruikt. Vast iemand voor te vinden die zin heeft in een project en het veel goedkoper op kan lossen dan jij.
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Hé een kapotte Mini, dat zie je niet zo veel.......
De vraag is wat wil je. Je kan hem te koop zetten en hopen dat Jules de Korte met gescheurde trommelvliezen de auto wil kopen. Geen idee waar je woont, Mini Carcentre in Rotterdam vervangt die blokken aan de lopende band. Je moet er wel rekening mee houden dat Beek een kaal blok verkoopt. Alles moet dus worden over gezet. En als je alles toch in je handen hebt is het soms slimmer wat randzaken meteen te vernieuwen. Wat je ook kan overwegen is het blok wat meer hufterproof te laten bouwen. Een set goede gesmede zuigers, race-drijfstangen, nieuwe ketting, kettingspanners, bobines, nieuwe klepseals, ander nokkenasje, Intercooler enz. Heb je een meer betrouwbaar blok. Zou dat bij een gerenommeerde specialist laten doen.
Maar even een paar vragen, wat is een interne olielekkage ? Ik neem aan olieverbruik en roken ? Zo ja, hoeveel dan ? Veelvoorkomend probleem is lekkende klepseals. Mini Carcenter vervangt die zonder de kop los te halen. Is de compressie als een keer gemeten ? Als die gewoon goed is zijn de zuigerveren ook nog prima. Wie heeft de diagnose nu gedaan ? Nadeel van een Mini net N14 blok is dat het een (veel te) gevoelig blok is. Regulier dealer onderhoud betekend niet dat hij goed is onderhouden. Er zijn een paar specialisten die de pijnpunten goed kennen en een prettiger tarief rekenen dan de dealer. Maar vaak is het blok al zodanig verziekt (door veel te lang door te rijden) dat een nieuw blok opbouwen de enige oplossing is. Je moet eigenlijk een beetje prettig gestoord zijn om een Mini met N14 blok te rijden en het zelf leuk vinden veel technisch uit te vogelen wat betreft je auto. Ik wil dus door de tijd nog eens een R55 Clubman
Gr Ron
De vraag is wat wil je. Je kan hem te koop zetten en hopen dat Jules de Korte met gescheurde trommelvliezen de auto wil kopen. Geen idee waar je woont, Mini Carcentre in Rotterdam vervangt die blokken aan de lopende band. Je moet er wel rekening mee houden dat Beek een kaal blok verkoopt. Alles moet dus worden over gezet. En als je alles toch in je handen hebt is het soms slimmer wat randzaken meteen te vernieuwen. Wat je ook kan overwegen is het blok wat meer hufterproof te laten bouwen. Een set goede gesmede zuigers, race-drijfstangen, nieuwe ketting, kettingspanners, bobines, nieuwe klepseals, ander nokkenasje, Intercooler enz. Heb je een meer betrouwbaar blok. Zou dat bij een gerenommeerde specialist laten doen.
Maar even een paar vragen, wat is een interne olielekkage ? Ik neem aan olieverbruik en roken ? Zo ja, hoeveel dan ? Veelvoorkomend probleem is lekkende klepseals. Mini Carcenter vervangt die zonder de kop los te halen. Is de compressie als een keer gemeten ? Als die gewoon goed is zijn de zuigerveren ook nog prima. Wie heeft de diagnose nu gedaan ? Nadeel van een Mini net N14 blok is dat het een (veel te) gevoelig blok is. Regulier dealer onderhoud betekend niet dat hij goed is onderhouden. Er zijn een paar specialisten die de pijnpunten goed kennen en een prettiger tarief rekenen dan de dealer. Maar vaak is het blok al zodanig verziekt (door veel te lang door te rijden) dat een nieuw blok opbouwen de enige oplossing is. Je moet eigenlijk een beetje prettig gestoord zijn om een Mini met N14 blok te rijden en het zelf leuk vinden veel technisch uit te vogelen wat betreft je auto. Ik wil dus door de tijd nog eens een R55 Clubman
Gr Ron
- R728i
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 28 mar 2020, 11:15
- Auto: BMW M135i | Renault Clio RS182
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Ik vind het eerlijk gezegd erg lastig inschatten wat redelijk is in dit geval.
Bedankt voor het meedenken! TVM zit helaas meer dan 200 km verderop voor mij.
Ook bedankt voor het meedenken. Inderdaad bizar, auto heeft altijd netjes zijn beurtjes gehad en op de laatste na altijd bij de dealer.
@RS-Ron
Kapotte Mini's kom je inderdaad maar weinig tegen!
Het plan was sowieso om de auto te gaan verkopen, het motormanagementlampje brandt echter en hij loopt niet mooi en mist vermogen dus ik wilde dat nog even opgelost hebben. Dat bleek dus vies tegen te vallen. De inlaatkleppen zijn volgens de garage erg vervuild, deze heb ik 2600 km geleden al laten reinigen en zijn nu dus weer vervuild. Er zijn destijds ook krassen in de cilinderwand geconstateerd, maar men kon niet met zekerheid zeggen hoe diep die waren. Dat de inlaatkleppen nu zo snel weer zo ernstig vervuild zijn duidt volgens de garage op een versleten motor. Voor zover ik weet is de compressie niet gemeten. Tijdens het rijden stinkt de auto ook enorm naar verbrande olie.
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Dat klinkt niet best. Krassen/groeven in de cilinderwanden is wel een dingetje. Ik neem aan dat er met een endoscoop via het bougiegat in de cilinders is gekeken ? Heb je daar wat plaatjes van ? Heb zo’n ding voor mijn telefoon en kan je prima plaatjes mee maken. Als je de inlaatkleppen hebt laten walnutblasten is de carbonaanslag wel erg snel weer terug. Als je een willekeurige garage met een flesje de carbon hebt laten weghalen, geen foto’s van het eindresultaat hebt........ is dat misschien niet zo goed gelukt. Als ik het zo lees is jou Mini een prima project voor iemand die zelf een blok kan opbouwen, als de motor echt zo op is. Wat betreft waarde zou ik niet op een redelijk bedrag rekenen.
Gr Ron
Gr Ron
- R728i
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 28 mar 2020, 11:15
- Auto: BMW M135i | Renault Clio RS182
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Er is toen inderdaad met een endoscoop in de cilinders gekeken, maar ik heb dit zelf niet gezien en geen plaatjes van. Van de carbonaanslag heb ik wel voor en na foto's gezien, dat was uiteindelijk goed schoon. Lijkt dan dus inderdaad een kwestie van nieuw blok opbouwen.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Uit welke regio kom je en bij welke specialisten is de auto nu geweest dan?
Een compressie test is wel aan te raden aangezien er meer mogelijkheden zijn voor enorm olie verbruik al klinkt het zo van achter het toetsenbord als een blok wat op is. Is de turbo b.v. ook gecontroleerd?
Een compressie test is wel aan te raden aangezien er meer mogelijkheden zijn voor enorm olie verbruik al klinkt het zo van achter het toetsenbord als een blok wat op is. Is de turbo b.v. ook gecontroleerd?
- R728i
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 28 mar 2020, 11:15
- Auto: BMW M135i | Renault Clio RS182
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
..Afgelopen half jaar is er wel al het een en ander vervangen aan het blok, kleppendeksel is nieuw en de olietoevoerleiding van de turbo ook. Ik zou denken dat die twee onderdelen nu het probleem niet kunnen zijn, anders was dat destijds ook wel opgevallen.
- R728i
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 28 mar 2020, 11:15
- Auto: BMW M135i | Renault Clio RS182
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Inmiddels een tijdje verder en een second opinion laten uitvoeren. Daaruit bleek dat de boosdoener de pingelsensor was. Deze is inmiddels vervangen en de auto heeft het de afgelopen 300 km weer gedaan zoals het hoort. Vooralsnog een enorme meevaller dus.
Iedereen die gereageerd en meegedacht heeft via deze weg nogmaals bedankt.
Iedereen die gereageerd en meegedacht heeft via deze weg nogmaals bedankt.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
De relatie tussen een pingelsensor en olieverbruik zie ik ff niet
- R728i
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 28 mar 2020, 11:15
- Auto: BMW M135i | Renault Clio RS182
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Echt extreem is het olieverbruik ook niet. De diagnose van garage 1 was gebaseerd op vervuiling van de inlaatkleppen. Tijdens de second opinion is onder andere de compressie gemeten en een cilinder lektest gedaan en daar kwamen geen problemen uit naar voren.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
+1 gewoon verkopen met olie probleem en netjes melden.Martin van der Zwaard schreef: ↑09 feb 2021, 20:43 Ik zou hem sowieso niet maken als je hem wilt verkopen. Je krijgt een reparatie van misschien 4.5k en dat geld zien je niet terug in de waarde van de auto.
Dus of zo verkopen of maken en mee blijven rijden.
Is altijd wel een klusser die zo’n project wil doen in zijn avond uren.
- R728i
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 28 mar 2020, 11:15
- Auto: BMW M135i | Renault Clio RS182
Re: MINI Cooper S JCW N14 - Wat te doen?
Dank voor de tip, maar er is dus inmiddels geen probleem meer. Ding doet het gewoon prima nu.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 134 gasten