Superchargen Rotrex C-38 92
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23
Superchargen Rotrex C-38 92
Goedemorgen,
Ben in het bezit van de ex 330I van Knot & Blokland en speel sinds een poosje met het idee de auto misschien wel te superchargen.
KM STAND is op dit moment 295K, pas de vanos laten reviseren en wat andere dingetjes en Patrick Visser van PM-Motorsport gaf aan dat het blok er prima uitziet en je dit nog makkelijk 'veilig' kan laten chargen.
Nu biedt hij de Rotrex C-38 92 aan waar je het vermogen richting de 400PK of zelfs erover kan tillen, dit vind ik best leuke waardes.
Kostenplaatje als we gelijk de lagerschalen meenemen komt richting de 7K, rijklaar en afgesteld op de bank bij Beek.
Mijn situatie:
- Vrij rustige rijder en rijd gemiddeld een 20K op jaarbasis.
- Speel ook in mijn gedachte een 335I E92 te kopen op termijn en deze te tunen naar zelfde waarde als E46 SC'en.
- Als ik de 330 laat chargen ga ik hem ook lang rijden, als in een x aantal jaar.
Wat zouden jullie adviseren, hoor graag jullie ongezouten mening want eigenlijk is de 330I een perfecte auto qua vermogen en feel die ik er nu mee heb.
Ben in het bezit van de ex 330I van Knot & Blokland en speel sinds een poosje met het idee de auto misschien wel te superchargen.
KM STAND is op dit moment 295K, pas de vanos laten reviseren en wat andere dingetjes en Patrick Visser van PM-Motorsport gaf aan dat het blok er prima uitziet en je dit nog makkelijk 'veilig' kan laten chargen.
Nu biedt hij de Rotrex C-38 92 aan waar je het vermogen richting de 400PK of zelfs erover kan tillen, dit vind ik best leuke waardes.
Kostenplaatje als we gelijk de lagerschalen meenemen komt richting de 7K, rijklaar en afgesteld op de bank bij Beek.
Mijn situatie:
- Vrij rustige rijder en rijd gemiddeld een 20K op jaarbasis.
- Speel ook in mijn gedachte een 335I E92 te kopen op termijn en deze te tunen naar zelfde waarde als E46 SC'en.
- Als ik de 330 laat chargen ga ik hem ook lang rijden, als in een x aantal jaar.
Wat zouden jullie adviseren, hoor graag jullie ongezouten mening want eigenlijk is de 330I een perfecte auto qua vermogen en feel die ik er nu mee heb.
-
Online
- Berichten: 2719
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
ik zou het geld in je zak houden, iets harder sparen en dan die e92 335i kopen. die is in alles al beter voorbereid op meer vermogen.
want met die 7K begint het pas, vervolgens kan je alles aan gaan passen en vervangen wat het nieuwe vermogen en vooral koppel! niet meer aan kan. v-bak, diff, aandrijfassen, betere banden, betere remmen, beter onderstel....
want met die 7K begint het pas, vervolgens kan je alles aan gaan passen en vervangen wat het nieuwe vermogen en vooral koppel! niet meer aan kan. v-bak, diff, aandrijfassen, betere banden, betere remmen, beter onderstel....
- Bram
- Berichten: 15876
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Dat. Plus, 3 ton op een blok en er dan heel veel extra uit gaan persen, ik weet het niet hoor. Kan iemand die zo'n set verkoopt wel zeggen dat alles er goed uitziet, maar daar koop je weinig voor als bij 310.000 km alles in elkaar dondert.
E92 335i met chip en je bent ook de koning!
E92 335i met chip en je bent ook de koning!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Nooooooit doen, hoe leuk het ook lijkt, je koop er makkelijk een 2e E46 330i voor dat geld. Projecten lijken leuk totdat er het dubbele geld in zit wat je in gedachte had en je krijgt het nooit meer terug. Teveel kans op komende ellende en 295.000km is niet niks.
Gewoon lekker rijden en tzt weer verkopen, heb je de ervaring van het fijne M54 231pk blok en daarna lekker een N54 335i halen.
Gewoon lekker rijden en tzt weer verkopen, heb je de ervaring van het fijne M54 231pk blok en daarna lekker een N54 335i halen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Lastige kwestie. Persoonlijk heb ik nooit iets gehad met de E92 en vind ik de E46 vele malen mooier. Je zult ook meer geld moeten neerleggen voor een E92, en dan heb je 'm nog niet eens gechipt of gecharged. De E46 heb je al in bezit.
Als je de E46 echt een warm hart toedraagt en leeft volgens het motto 'een hobby mag geld kosten', zou ik de E46 chargen. De M54 kan makkelijk een paar ton meer draaien (misschien wat extra olieverbruik, al zou je kunnen overwegen om nieuwe zuigerveren te monteren) als alles toch los moet, en je de auto lang gaat houden.
Als je een relatief rustige rijder bent, is er ook niet direct de noodzaak om remmen aan te passen. De 330i remmen zijn al een slag groter dan standaard E46 remmen (track days is een ander verhaal).
Als je de E46 echt een warm hart toedraagt en leeft volgens het motto 'een hobby mag geld kosten', zou ik de E46 chargen. De M54 kan makkelijk een paar ton meer draaien (misschien wat extra olieverbruik, al zou je kunnen overwegen om nieuwe zuigerveren te monteren) als alles toch los moet, en je de auto lang gaat houden.
Als je een relatief rustige rijder bent, is er ook niet direct de noodzaak om remmen aan te passen. De 330i remmen zijn al een slag groter dan standaard E46 remmen (track days is een ander verhaal).
- EvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
335i zou ook mijn keus zijn. Of de (Duitse) verkoopsites in de gaten houden en een 330i kopen die al voorzien is van een supercharger.
Is er een specifieke reden waarom je voor een supercharger zou kiezen en niet een turbo?
Is er een specifieke reden waarom je voor een supercharger zou kiezen en niet een turbo?
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Het is allemaal al gezegd. Lekker sparen voor een 335i!
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
@Joost,
Ik vind de E92 i.c.m. een M-pakket echt een prachtig ding, wel minder functioneel dan de E46 die ik nu rijd.
Remmen zijn al ge-upgrade en zitten 335 schijven onder inclusief klauwen, onderstel heeft Blokland al aangepakt met Billstein wat er vrij recent onder gezet is. Subframe is ook gelast dus neem aan dat daar ook geen probleem zit.
Heb recent bij PM motorsport de vanos laten reviseren en de carterventilatie inclusief O2 mod laten doen, tevens kleppendekselpakking laten vervangen.
Aanschaf nette E92 ben je al gauw 17-20K kwijt en de N55/54 is ook niet geheel vlekkeloos dus vandaar dat ik zo aan het twijfelen ben.
Je rijd natuurlijk wel een iets jongere auto met een lagere KM-stand maar ik ben ook verliefd op de E46, en die komt ook niets tekort.
Als ik hem laat chargen ga ik hem oprijden en laat ik hem ook optisch compleet netjes maken, 2 roestplekjes wegwerken en bumpertje spuiten.
Ik ben alleen benieuwd hoe de dragende delen van de auto een vermogen van een kleine 400PK handelen.
Ik vind de E92 i.c.m. een M-pakket echt een prachtig ding, wel minder functioneel dan de E46 die ik nu rijd.
Remmen zijn al ge-upgrade en zitten 335 schijven onder inclusief klauwen, onderstel heeft Blokland al aangepakt met Billstein wat er vrij recent onder gezet is. Subframe is ook gelast dus neem aan dat daar ook geen probleem zit.
Heb recent bij PM motorsport de vanos laten reviseren en de carterventilatie inclusief O2 mod laten doen, tevens kleppendekselpakking laten vervangen.
Aanschaf nette E92 ben je al gauw 17-20K kwijt en de N55/54 is ook niet geheel vlekkeloos dus vandaar dat ik zo aan het twijfelen ben.
Je rijd natuurlijk wel een iets jongere auto met een lagere KM-stand maar ik ben ook verliefd op de E46, en die komt ook niets tekort.
Als ik hem laat chargen ga ik hem oprijden en laat ik hem ook optisch compleet netjes maken, 2 roestplekjes wegwerken en bumpertje spuiten.
Ik ben alleen benieuwd hoe de dragende delen van de auto een vermogen van een kleine 400PK handelen.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Ja ik neig dan ook inderdaad naar dit verhaal, maar voorlopig ben ik nog verknocht aan de E46, het is zo'n fijne auto en echt nul komma nul problemen mee.Knot schreef: ↑03 feb 2021, 10:31 Nooooooit doen, hoe leuk het ook lijkt, je koop er makkelijk een 2e E46 330i voor dat geld. Projecten lijken leuk totdat er het dubbele geld in zit wat je in gedachte had en je krijgt het nooit meer terug. Teveel kans op komende ellende en 295.000km is niet niks.
Gewoon lekker rijden en tzt weer verkopen, heb je de ervaring van het fijne M54 231pk blok en daarna lekker een N54 335i halen.
Onderstel is top, remmerij aangepakt met 335 remmen en recent de vanos en carterventilatie laten doen inclusief O2 mod.
Het blok loopt als een naaimachine, en is voor NL begrippen vlot zat en heerlijk soepel.
Optisch moet ik er van de zomer nog een 1000 euro tegenaan gooien en dan zijn de 2 roestplekjes ook weg en de voorbumper ook gespoten.
Ik zou het dan ook zonde vinden om hem op korte termijn weg te doen, omdat je ondanks zijn netheid met een hoge KM-stand geen hoofdprijzen krijgt.
Laatst gewijzigd door sdlauto op 03 feb 2021, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Er is geen rationeel verantwoorde keuze (dat zou namelijk zijn om de E46 onveranderd op te rijden...), en gezien je reacties ben je helemaal weg van de E46. Een jongere auto is niet altijd de betere keuze. Nu weet je wat je hebt, en je weet niet wat je straks weer terug koopt. Een N54 is verre van vlekkeloos en kan ook echt in de papieren gaan lopen. De N55 is al weer iets beter.
Ik snap het hele 'doorsparen en een jongere auto kopen' nooit. Soms moet je gewoon doen wat je hart je in geeft, en niet wat financieel het aantrekkelijkst is. Het is beide namelijk ruk in dat opzicht.
Ik snap het hele 'doorsparen en een jongere auto kopen' nooit. Soms moet je gewoon doen wat je hart je in geeft, en niet wat financieel het aantrekkelijkst is. Het is beide namelijk ruk in dat opzicht.
-
OnlineFabian
- Berichten: 7026
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Dit, dat en zus en zo wat hierboven al staat
Ik heb ook een Rotrex, is wel leuk, maar achteraf zou ik het niet meer doen.
Ik zou de centjes in de zak houden en de overstap naar maken. Die 7K is meteen down the drain, hij wordt er echt geen euro cent meer waard van.
Ik heb ook een Rotrex, is wel leuk, maar achteraf zou ik het niet meer doen.
Ik zou de centjes in de zak houden en de overstap naar maken. Die 7K is meteen down the drain, hij wordt er echt geen euro cent meer waard van.
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Mwah, als auto in kwestie een e30 was geweest had iedereen staan juichen. E46 is laatste klassieke bmw in mijn ogen die ooit net als e30 gewaardeerd zal gaan worden. Je bent gewoon iets te vroeg aan het pieken. Ik zeg lekker doen. Levert ook leuk topic op hier.
Edit: Nadeel is natuurlijk wel als je alles moet laten doen... Dan loopt zoiets al snel gigantisch uit de klauwen en ben je 'beter' af met standaard auto.
Edit: Nadeel is natuurlijk wel als je alles moet laten doen... Dan loopt zoiets al snel gigantisch uit de klauwen en ben je 'beter' af met standaard auto.
Laatst gewijzigd door Mrton op 03 feb 2021, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Online
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
- Locatie: Amsterdam
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Ik zou lekker voor deze auto gaan en die op termijn tunen.
https://www.autotrack.nl/a/bmw-3-serie- ... 8-50613889
https://www.autotrack.nl/a/bmw-3-serie- ... 8-50613889
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Is dit gelijk aan de setup van Jan? Die rijdt ook met compressor rond.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Ja dat geloof ik van wel, neig nu toch misschien meer naar een E92 vind dat model i.c.m M-pakket echt prachtig in donkere kleur.
Na een half jaar rijden in de E46 330 ben ik nog steeds gek op dat ding, rijd echt uitmuntend voor een oude auto en voelt nog heel puur.
Motor is echt een pareltje en veel soepeler dan de hedendaagse kleinere 4 cilinders.
Na een half jaar rijden in de E46 330 ben ik nog steeds gek op dat ding, rijd echt uitmuntend voor een oude auto en voelt nog heel puur.
Motor is echt een pareltje en veel soepeler dan de hedendaagse kleinere 4 cilinders.
- Martijn 327i
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
- Auto: X3 M40i // M Performance
- Locatie: viewtopic.php?t=42978
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Ik zou persoonlijk niet dat soort bedragen in een auto met 300k op de klok steken.
Je hebt het over 7000 plus nog eens 1000 voor exterieur.
Dan nog is het blok 300k oud en ga je hem nog eens extra belasten ook.
Als de auto nou 150k had gelopen zou ik er misschien anders over denken maar dan nog steek je 8k in een auto die gewoon nog maar heel weinig waard is en er ook niet meer waard van zal worden na deze investering.
Als je een standaard 335i koopt heb je al een flinke vermogensboost ten opzichte van nu.
Over een jaar of 2 jaar daar nog wat kleinigheidjes in investeren en je hebt er weer een bak vermogen bij waardoor het ineens weer is alsof je in een nieuwe auto rijdt.
Je hebt het over 7000 plus nog eens 1000 voor exterieur.
Dan nog is het blok 300k oud en ga je hem nog eens extra belasten ook.
Als de auto nou 150k had gelopen zou ik er misschien anders over denken maar dan nog steek je 8k in een auto die gewoon nog maar heel weinig waard is en er ook niet meer waard van zal worden na deze investering.
Als je een standaard 335i koopt heb je al een flinke vermogensboost ten opzichte van nu.
Over een jaar of 2 jaar daar nog wat kleinigheidjes in investeren en je hebt er weer een bak vermogen bij waardoor het ineens weer is alsof je in een nieuwe auto rijdt.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Geef ik je ook gelijk in en het blijft een oud beestje en zonder dat je er erg in hebt wordt het een erg dure oude auto.Martijn 327i schreef: ↑03 feb 2021, 19:01 Ik zou persoonlijk niet dat soort bedragen in een auto met 300k op de klok steken.
Je hebt het over 7000 plus nog eens 1000 voor exterieur.
Dan nog is het blok 300k oud en ga je hem nog eens extra belasten ook.
Als de auto nou 150k had gelopen zou ik er misschien anders over denken maar dan nog steek je 8k in een auto die gewoon nog maar heel weinig waard is en er ook niet meer waard van zal worden na deze investering.
Als je een standaard 335i koopt heb je al een flinke vermogensboost ten opzichte van nu.
Over een jaar of 2 jaar daar nog wat kleinigheidjes in investeren en je hebt er weer een bak vermogen bij waardoor het ineens weer is alsof je in een nieuwe auto rijdt.
Rijd hem zoals gezegd nu een half jaar en blijf er naar omkijken en kom eigenlijk qua vermogen ook niets tekort.
Het is misschien een kleine funfactor die je zoekt, maar rationeel gezien is de keuze niet verstandig in combinatie met de kilometerstand.
Ik laat de E46 aankomende zomer cosmetisch netjes maken, technisch is deze voor zijn leeftijd in goede staat.
Ga er voorlopig nog 2 jaar van genieten en dan een mooie en nette 335 op de kop tikken.
Veel meer of minder waard worden doet deze E46 toch niet meer ondanks zijn nette staat.
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
e46 m3 kopen
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Die vind ik te duur voor een oudje dan zou een E92 335 mij gelukkiger maken denk ik. Ik vind de prijzen voor de M3 echt te gek voor een relatief oude auto.
Voor mijn gebruik is de 330 eigenlijk al voldoende maar meer is altijd leuker, maar dan met een acceptabele km-stand en niet dmv superchargen.
En tevens vind ik de E46 in coupe trim veel minder mooi dan sedan.
Voor mijn gebruik is de 330 eigenlijk al voldoende maar meer is altijd leuker, maar dan met een acceptabele km-stand en niet dmv superchargen.
En tevens vind ik de E46 in coupe trim veel minder mooi dan sedan.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Eigenlijk mis ik wat je voor extra rijplezier zou hebben met een compressor. Levert zo'n ding altijd meer vermogen op dan ie kost om te laten draaien, ofwel heb je extra koppel vanaf stationair?
Zo'n modificatie en zo'n bedrag, voor een rustige rijder.. volg ik nog niet helemaal. Stel dat je meer enthousiasme wil van het blok, zijn er ook andere opties hè?
Zo'n modificatie en zo'n bedrag, voor een rustige rijder.. volg ik nog niet helemaal. Stel dat je meer enthousiasme wil van het blok, zijn er ook andere opties hè?
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Ja extra vermogen en koppel is natuurlijk altijd leuk en met die SC gaat ie van 230 naar een PK of 400 en flink meer koppel.
Ik denk ook dat ik tevreden moet zijn met wat ik heb en tevens is het ook veel geld, en dit zie je nooit terug in de restwaarde.
Eigenlijk ben ik gewoon dik tevreden over het blok en de kwaliteiten ervan, dus het idee is nu wel uit mijn hoofd.
Ik blijf deze nog een poosje rijden en t.z.t. stapje maken naar m135/40 of een 335 E92.
Ik denk ook dat ik tevreden moet zijn met wat ik heb en tevens is het ook veel geld, en dit zie je nooit terug in de restwaarde.
Eigenlijk ben ik gewoon dik tevreden over het blok en de kwaliteiten ervan, dus het idee is nu wel uit mijn hoofd.
Ik blijf deze nog een poosje rijden en t.z.t. stapje maken naar m135/40 of een 335 E92.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Er zijn wel andere, minder kostbare aanpassingen die extra rijplezier kunnen geven hè? Wat vrij makkelijk te proberen is, een kortere eindoverbrenging. Koop je een compleet diff, dan is het een kwestie van uitwisselen en rijden.
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Vergeet niet het meerverbruik van een supercharger. Tommy heeft het verbruik op zijn Z4 3.0i zien kelderen naar krap 1 op 7 na montage van een supercharger. De M3 en een 335i loopt met vergelijkbaar vermogen nog makkelijk 1 op 10.
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Maar hoe kom je op 7K? Een C38 kit zat destijds (2015) op +/- 2,5K. Betaal je dan 4,5K voor inbouw en chip?
- Bram
- Berichten: 15876
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Superchargen Rotrex C-38 92
Wellicht een airbox op de 330 schroeven? Levert een bak extra beleving toe aan het rijden lijkt me.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 194 gasten