Waar ik normaal alles zelf uit probeer uit te vogelen kom ik er nu niet echt meer uit, ik moet voor de E36 een langere stuurkolom hebben. Aanzienlijk langer, en ik zie het niet zitten om daar 200mm aan verlengstukken op te zetten, Dus er moet een nieuwe gemaakt worden.
Nu dacht ik zelf al wel handig te zijn, en na wat rondkijken op amerikaanse fora kwam ik op het idee Unibals te gebruiken, met een blote stuurstang die daar doorheen loopt. 2 beugels en een simpele weld-on quick release.
Dat zag er zo uit :

Dat leek me in eerste instantie een prima oplossing.
3/4" inch buis, met 2 unibals en een kniestuk. Allemaal zo besteld van een Amerikaanse webshop voor oa raceauto's en circle track racing.
Nu het probleem : MEGA veel speling op de unibal naar de buis......ik denk ze leveren het als kit dus daar zal wel geen speling op zitten. FOUT. Dus ik even eigenwijs een paar puntlasjes op de buis en het unibal oog gelegd. En toen bleek dat er ook speling op de unibal zelf zat....nou mooi klaar mee dus. Bovendien was mijn beugel niet heel snugger uitgedacht en zat daar ook nog flex in.
Voor de rest was ik er wel tevreden over, maar het moest dus spelingsvrij worden en een stuk steviger. Ik heb daarna unibals uit Nederland besteld (metrisch) van chassisparts.nl
Wederom met buis en alles gemonteerd, geen speling. Maar nu komt hij, het gaat enorm zwaar! Die unibals zijn enorm heavy-duty maar gaan enorm stroef. Je verliest direct al je gevoel. Bovendien nog steeds flex in mijn beugel constructie.
En dat is waar ik nu ben, een lesje geleerd en een ervaring rijker. Maar nu moet er iets degelijks voor in de plaats komen.
Wat zijn de eisen?
-Spelingsvrij
-weinig weerstand
-Lichtgewicht
-STEVIG! (dus de nieuwe stuurkolom wat dichter bij het stuur ondersteunen en dan buizen naar de rolkooi)
-Eventueel inklapbaar bij een ongeluk
Wie o wie, heeft direct ervaring met dit soort projecten en kan mij eens goed advies geven?