Verwijderen DPF en regelgeving

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4531
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Eeuwe » 29 nov 2020, 17:38

Heren en dames,

Ik overweeg het DPF filter van een auto van mij te verwijderen. Nu deze auto ouder begint te worden begint de auto steeds vaker te regenereren, met een onnodig hoog brandstofverbruik en stank tot gevolg. Het verwijderen van het DPF overweeg ik eventueel in combinatie te doen met het fysiek afsluiten van het EGR systeem, en een software-aanpassing met het uitschrijven van beide componenten.

Om ellende bij de APK te voorkomen heb ik het eea gegoogeld en kwam het volgende stuk tegen van het Rijksdienst van Wegverkeer.
Onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan om het door de fabrikant geplaatste roetfilter uit oudere dieselvoertuigen te verwijderen. U moet dit dan wel doorgeven aan de RDW.
U mag het roetfilter alleen (laten) verwijderen bij:

een personenauto of bus met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2011;
Er van uitgaande dat dit dus geen negatieve gevolgen bij de APK heeft. Maar was ook niet van plan dit aan te gaan geven bij het RDW of Belastingdienst vanwege nadelige financiële consequenties (verhoging MRB, zgh. 'roettax'). Weet iemand hoe dit in de praktijk gaat bij een APK keuring?

Een jaar of 8 geleden heb ik een auto van hetzelfde merk gehad, met dezelfde motor (maar dan een oudere variant met lagere euronorm en zonder DPF), hier had ik het eea. flink aan versleuteld zoals bijvoorbeeld grotere turbo, injectoren, watermethanol injectie etc. etc.. Ook de uitlaat was 'glad' zonder katalysator. Die lag bij APK altijd standaard achterin (voor het geval er een steekproef uitgevoerd zou worden), maar die auto kwam altijd prima door de APK. Maar icm. DPF weet ik niet wat de praktijk doet.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Ferdi » 29 nov 2020, 17:51

Vooralsnog wordt er gekeken of hij er fysiek onder zit en geloof dat er geen storingen mogen zijn voor dit systeem.

Bij mijn oude S60 was het roetfilter doorgeboord tot dezelfde diameter als de uitlaat heeft en is toen samen met de EGR uitgeschreven (en direct getuned).

Bij de Terrano de EGR dicht gezet met een plaatje, die roette nogal toen de EGR het nog wel deed, daarna geen pluimpje meer.
Pajero heeft z'n roetfilter nog wel, maar de EGR wordt door middel van een kleine truc dicht gehouden.
Is wel gewoon "functioneel" , maar wordt verteld dat hij (storingsvrij) dicht moet blijven staan.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Peric » 29 nov 2020, 17:53


Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door RS-Ron » 29 nov 2020, 19:22

Toen ik de compressor van de Mini daar liet reviseren werd mij verteld dat ze met garantie dat de auto door de APK komt dit soort klussen regelmatig doen. Je kan even bellen !

https://www.chargertech.nl/content/6-chiptuning

Gr Ron

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Jan Terwolde » 29 nov 2020, 20:10

Eerder kwamen mijn seat diesels prima door de apk met een leeggehaald roetfilter, dichtgezette egr en chip. Ze zijn er wel druk mee doende om techniek betaalbaar te krijgen zodat ieder keuringsstation dit fatsoenlijk kan meten, en deze auto's er uit te kunnen pikken.
Volgens mij is als er nu aan gelast is dat het ook reeds afkeur is, dus alleen als het van de buitenzijde niet zichtbaar is (en geen foutmelding geeft).

Ik zou het ook graag bij de 125d doen maar deze is van na 2011, dus als je gepakt wordt moet je een nieuw roetfilter en opnieuw chippen.
Een mrb verhoging en ermee doorrijden is dan al geen optie. Dus iemand nog een defect roetfilter van een 125d over :roll: ? Ik vind het niet echt waard om mijn roetfilter hiervoor te slopen. Is nogal een kapitaalvernietiging als je alsnog 1 moet kopen.

Verschil met een oudere auto is alleen dat als je alsnog niet door de apk komt het op het kenteken kan laten zetten met een mrb verhoging.
Ook geen flauw idee of er een straf aan vast zit als je gesnaaid wordt.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4531
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Eeuwe » 30 nov 2020, 11:07

Oké dan, dan ga ik er van uit dat het goed moet komen. Auto is van vóór 2011. Heb een RVS rfvv liggen, zet ik die er wel onder en verwissel ‘m voor de APK wel weer even vlug om ‘m toch aanwezig te laten lijken.

Ook heb ik nog een RVS downpipe liggen zonder kats, die er meteen ook maar onder, volgens mij meten ze ook geen CO waarde meer bij APK. Althans met de vorige auto’s nooit last van gehad.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Jan Terwolde » 30 nov 2020, 11:52

Zit je dan niet met een verkeerde tune te rijden tijdens de apk? Kan dat kwaad? Of kun je voor die korte tijd tijdens apk wel rijden met chip zonder dpf en hem daarna gewoon weer er af schroeven?

En is het een beetje te doen het DPF er onder uit te halen ieder jaar? Ik zou het wel graag willen met de 125d. Goed voor de turbogeluiden en een pk of 15.

Verder heb ik ook wel eens gehoord dat ze eventueel in de computer kunnen kijken of alle milieumaatregelen wel actief zijn. iemand een idee of dit waar is (of kunnen alleen dealers dit)? Heb ook wel eens gehoord dat ze dat dan alleen maar zouden doen als er aanleiding voor is (bijv. als die pluimt). Maar beetje van horen zeggen dus betrouwbare info zou fijn zijn.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6146
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door EvdP » 30 nov 2020, 11:57

Ik heb voor mijn E61 de DPF destijds laten verwijderen voordat het een dingetje werd. Ik kreeg een grotere downpipe en de DPF werd uitgecodeerd.

Je hebt zodra de auto loopt wel snel door dat de DPF er uit is. Hij klinkt anders en hij rook iets anders. Het enige wat er bij mij bij de APK werd gedaan is een OBD scanner handding om te kijken of er geen emissie gerelateerde foutmeldingen waren. Ze kijken (keken) niet in je ECU maar lezen alleen je foutmeldingen uit.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Niels » 30 nov 2020, 11:58

Sinds invoering roettax moet ie er visueel onder zitten indien er af fabriek eentje onder zit.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Jan Terwolde » 30 nov 2020, 12:09

En de grote hamvraag is ook natuurlijk: Op wat voor termijn is de apparatuur wel goedkoop genoeg dat ze het kunnen gaan meten?
Als ik mijn buurman mag geloven wordt er gepraat bij apk opleidingen/examens alsof dat binnen de kortste keren kan zijn. Vandaar dat ik het al had verwacht, maar het blijft een beetje uit wat hoop geeft dat het niet te betalen is.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Jan Terwolde » 30 nov 2020, 12:41

https://www.autodoc.nl/ridex/14347669?g ... yPEALw_wcB

Hmm misschien best een idee aangezien deze wel aardig goedkoop is. Dan leeg laten halen en mijn originele als reserve houden wanneer het echt niet anders kan. Volgens mij zijn namaakfilters altijd veel slechter toch? Helemaal van dit prijsniveau lijkt mij.
andere namaak kost al gauw 600,- en dat is nog niet eens een originele.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12549
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Downforce Hans » 30 nov 2020, 12:43

Ferdi Gielen schreef: 29 nov 2020, 17:51 Vooralsnog wordt er gekeken of hij er fysiek onder zit en geloof dat er geen storingen mogen zijn voor dit systeem.

Bij mijn oude S60 was het roetfilter doorgeboord tot dezelfde diameter als de uitlaat heeft en is toen samen met de EGR uitgeschreven (en direct getuned).

Bij de Terrano de EGR dicht gezet met een plaatje, die roette nogal toen de EGR het nog wel deed, daarna geen pluimpje meer.
Pajero heeft z'n roetfilter nog wel, maar de EGR wordt door middel van een kleine truc dicht gehouden.
Is wel gewoon "functioneel" , maar wordt verteld dat hij (storingsvrij) dicht moet blijven staan.
Wat heeft Allen het dan makkelijk zeg........daar valt zo`n ding er gewoon na een paar jaar onderuit.....

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Jan Terwolde » 30 nov 2020, 12:56

Hier klinkt het zo goed als zeker dat vanaf 2022 er gemeten gaat worden.
Ik zie wel een verruiming van de bouwjaren waar je hem nog, bij extra roettax, er onder vandaan mag slopen.

laat maar weer.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Ferdi » 30 nov 2020, 13:07

Downforce Hans schreef: 30 nov 2020, 12:43
Ferdi Gielen schreef: 29 nov 2020, 17:51 Vooralsnog wordt er gekeken of hij er fysiek onder zit en geloof dat er geen storingen mogen zijn voor dit systeem.

Bij mijn oude S60 was het roetfilter doorgeboord tot dezelfde diameter als de uitlaat heeft en is toen samen met de EGR uitgeschreven (en direct getuned).

Bij de Terrano de EGR dicht gezet met een plaatje, die roette nogal toen de EGR het nog wel deed, daarna geen pluimpje meer.
Pajero heeft z'n roetfilter nog wel, maar de EGR wordt door middel van een kleine truc dicht gehouden.
Is wel gewoon "functioneel" , maar wordt verteld dat hij (storingsvrij) dicht moet blijven staan.
Wat heeft Allen het dan makkelijk zeg........daar valt zo`n ding er gewoon na een paar jaar onderuit.....
Als die auto het zo lang vol blijft houden :bag:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31246
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door JP » 30 nov 2020, 13:17

Dus 95% kans dat het toch in de garage d’r onderuit valt.
Vandaar ook dat sleutelen met een helm op.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Luco » 30 nov 2020, 13:33

Ben wel benieuwd hoe die Amerikanen zoveel roeten met hun diesels, lijkt me ook wel leuk met zon Tesla achter je.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6146
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door EvdP » 30 nov 2020, 13:36

Die spuiten volgens mij teveel diesel in.

Kadett
Berichten: 4647
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Kadett » 30 nov 2020, 13:37

Coal rolling heet dat toch?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Luco » 30 nov 2020, 13:47

Ik hoorde dat er dan wel wat aanpassingen gedaan worden, lijkt me wel wat.

Al roet de oude x5 ook wel lekker als je vol op het gas gaat😁

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Ferdi » 30 nov 2020, 13:50

Kadett schreef: 30 nov 2020, 13:37 Coal rolling heet dat toch?
Dit inderdaad, stond vorige week nog groot in het nieuws in het kader van milieu vervuiling.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Luco » 30 nov 2020, 13:59

Is dat alleen maar meer diesel inspuiten?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Luco » 30 nov 2020, 14:15

Inderdaad lees net meer diesel inspuiten en een egr bypass, toch eens kijken wat er mogelijk is.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door allen » 30 nov 2020, 16:57

Ferdi Gielen schreef: 30 nov 2020, 13:07
Downforce Hans schreef: 30 nov 2020, 12:43
Ferdi Gielen schreef: 29 nov 2020, 17:51 Vooralsnog wordt er gekeken of hij er fysiek onder zit en geloof dat er geen storingen mogen zijn voor dit systeem.

Bij mijn oude S60 was het roetfilter doorgeboord tot dezelfde diameter als de uitlaat heeft en is toen samen met de EGR uitgeschreven (en direct getuned).

Bij de Terrano de EGR dicht gezet met een plaatje, die roette nogal toen de EGR het nog wel deed, daarna geen pluimpje meer.
Pajero heeft z'n roetfilter nog wel, maar de EGR wordt door middel van een kleine truc dicht gehouden.
Is wel gewoon "functioneel" , maar wordt verteld dat hij (storingsvrij) dicht moet blijven staan.
Wat heeft Allen het dan makkelijk zeg........daar valt zo`n ding er gewoon na een paar jaar onderuit.....
Als die auto het zo lang vol blijft houden :bag:
:mrgreen:
Ik heb nog gewoon de egr en de roetfilter in de wagen. Geen behoefte om dat eruit te slopen.Slijtage ervan kun je simpel incalculeren, maar volgens mij is een nieuw roetfilter sowieso niet onbetaalbaar? Ik gok 1.500. Misschien iets meer?
Persoonlijk mogen ze van mij ook gerust serieus gaan controleren.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door alt » 30 nov 2020, 17:04

Het dicht slibben van het roetfilter, wat komt door korte ritjes, is een van de reden dat ik de X5 heb verkocht.
De moderne diesels zijn eigenlijk meer geschikt om op de Duitse Autobahn lange afstanden te rijden.
Wordt alles echt goed warm.
Maar nu in Nederland met 100, zelfs 130 slibt het roetfilter snel dicht.
Straks nog 30 in de stad, zoals in Rotterdam, dan wordt het tijd voor een benzine of ev.
Misschien zoals mijn vader deed, als de auto gewassen moest worden of de asbak was vol, je auto inruilen voor nieuwe.
Hij reed er maar twee jaren mee.
Ik was ook klaar met de X5 zoals eerder melde, diesels & Nederland is verledentijd.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Verwijderen DPF en regelgeving

Bericht door Peric » 30 nov 2020, 17:43

Roetfilter slibt niet dicht door korte ritjes.
En wat is duur. Ik kocht voor mijn Peugeot Partner een roetfilter voor 300,- ex. Zelf er onder gezet. Er werd mij wél verteld dat een imitatie niet zo lang meegaat als de originele. We gaan het zien..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], vester86 en 188 gasten