Ik overweeg het DPF filter van een auto van mij te verwijderen. Nu deze auto ouder begint te worden begint de auto steeds vaker te regenereren, met een onnodig hoog brandstofverbruik en stank tot gevolg. Het verwijderen van het DPF overweeg ik eventueel in combinatie te doen met het fysiek afsluiten van het EGR systeem, en een software-aanpassing met het uitschrijven van beide componenten.
Om ellende bij de APK te voorkomen heb ik het eea gegoogeld en kwam het volgende stuk tegen van het Rijksdienst van Wegverkeer.
Er van uitgaande dat dit dus geen negatieve gevolgen bij de APK heeft. Maar was ook niet van plan dit aan te gaan geven bij het RDW of Belastingdienst vanwege nadelige financiële consequenties (verhoging MRB, zgh. 'roettax'). Weet iemand hoe dit in de praktijk gaat bij een APK keuring?Onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan om het door de fabrikant geplaatste roetfilter uit oudere dieselvoertuigen te verwijderen. U moet dit dan wel doorgeven aan de RDW.
U mag het roetfilter alleen (laten) verwijderen bij:
een personenauto of bus met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2011;
Een jaar of 8 geleden heb ik een auto van hetzelfde merk gehad, met dezelfde motor (maar dan een oudere variant met lagere euronorm en zonder DPF), hier had ik het eea. flink aan versleuteld zoals bijvoorbeeld grotere turbo, injectoren, watermethanol injectie etc. etc.. Ook de uitlaat was 'glad' zonder katalysator. Die lag bij APK altijd standaard achterin (voor het geval er een steekproef uitgevoerd zou worden), maar die auto kwam altijd prima door de APK. Maar icm. DPF weet ik niet wat de praktijk doet.
Alvast bedankt!