Mini doet ‘t weer, nu de C10
- tomgtr
- Berichten: 10422
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Luco regelt de retourzending wel
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Zonde van die nokkenas. Fantastisch (knap) project.
Ik meld me vast aan voor als hij in de verkoop komt.
Ik meld me vast aan voor als hij in de verkoop komt.
- RS-Ron
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Retour nokkenas was geen probleem.
Gr Ron
Gr Ron
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Jammer Ron, maar fijn dat retourneren niet een probleem was!
- SanderZ
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
- Auto: Leon FR
- Locatie: Vld
- Contacteer:
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Heeft beek niet een leuk setje?
- RS-Ron
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Zeker, moet alleen even uitzoeken of de Catcams Fase II 1302469 op de JCW map kan draaien en met 380 injectoren. Hij moet in de hoge toeren niet te arm lopen en stationair goed blijven lopen. Maar aangezien de kop klaar ligt wil ik eerst maar eens afwachten of de Mini nog verrassingen heeft voor en als ie weer een motor heeft. Eerst maar eens met 211PK rijden.
Gr Ron
Gr Ron
- MartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Dit schijnt inderdaad wel eens voor te komen bij de oudere Newman-nokkenassen, vanaf 2013/2014 zou het beter moeten zijn. Dat hoop ik ook, want bij mij zit er al een paar jaar een PH2 in.
Bij een 469 is volgens mij een remap + 550cc-injectoren wel noodzaak. Die 211 halen ze standaard trouwens niet, in de praktijk eerder 190-195, wat in een MINI ook al erg leuk is.
Bij een 469 is volgens mij een remap + 550cc-injectoren wel noodzaak. Die 211 halen ze standaard trouwens niet, in de praktijk eerder 190-195, wat in een MINI ook al erg leuk is.
- RS-Ron
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Ik heb Newman een mail gestuurd met wat vragen over de kaas-nokkenas...........
Edit krijg een nieuwe.....
Verder gaat het gestaag door, kop is klaar:
Gr Ron
Edit krijg een nieuwe.....
Verder gaat het gestaag door, kop is klaar:
Gr Ron
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Die cilinderkop ziet er weer fris uit Ron Uit belangstelling, ik ben geen Mini specialist: wordt deze weer bevestigd met standaard montagemateriaal of uprated spullen als bijvoorbeeld ARP studs? Kop is gevlakt + andere vullingsgraad met de nokkenas= hogere einddruk. Zou lullig zijn als je de standaard bouten richting de Rp02 zou belasten en er een koppakking tussenuit fikt.
- RS-Ron
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Ha Andry, alles wordt met nieuw, standaard materiaal bevestigd. Heb nog verzonnen over ARP studs e.d., maar ik vond het wel welletjes. Ik ga er niet vol 22 rondjes Ring op een dag mee doen en behalve andere nokkenas blijft ie standaard. Wel een hele grappige test gevonden van een Chinese Intercooler, die gaat er ook nog een keer op. Dan moet de JCW rond de 210-220 PK zitten en daar blijft het bij.
Vandaag nog even tijd gemaakt voor de Mini. Sta je met de momentsleutel in de handen minde nieuwe kopbouten aan te gaan trekken......... gaat de telefoon. Revisiebedrijf....... we hebben op de werkbank nog een onderdeel gevonden......... dat zou in jou kop moeten zitten...... gelukkig nog niet vastgezet, kop eraf, naar revisiebedrijf en jawel, nu met complete kop terug. Netjes gedaan waar ik bij stond. Je zal er na een week rijden achter komen. Ga zo staatslot kopen.
Voor we hem dichtvouwen vanavond even precies uitzoeken hoe dat nu met de merktekens van de distributie ketting zit. Ketting zat netjes op de merktekens krukas en nokkenas........... alleen na paar keer draaien kwam de ketting er net een tandje naast. Eens kijken of dat zo hoort en dat alles pas weer perfect zit na 70x de ketting een volledige slag draaien.......... ben na 20x gestopt.
Dan de bak. Het is een Getrag 6-bak ennnnnnnnnnnn
een BKL = af fabriek met LSD (volgens meerdere draadjes op forums) Das mooi, nu ff uitvogelen welke versnellingsbak-olie daar in moet.
Morgen weer verder.
Gr Ron
Vandaag nog even tijd gemaakt voor de Mini. Sta je met de momentsleutel in de handen minde nieuwe kopbouten aan te gaan trekken......... gaat de telefoon. Revisiebedrijf....... we hebben op de werkbank nog een onderdeel gevonden......... dat zou in jou kop moeten zitten...... gelukkig nog niet vastgezet, kop eraf, naar revisiebedrijf en jawel, nu met complete kop terug. Netjes gedaan waar ik bij stond. Je zal er na een week rijden achter komen. Ga zo staatslot kopen.
Voor we hem dichtvouwen vanavond even precies uitzoeken hoe dat nu met de merktekens van de distributie ketting zit. Ketting zat netjes op de merktekens krukas en nokkenas........... alleen na paar keer draaien kwam de ketting er net een tandje naast. Eens kijken of dat zo hoort en dat alles pas weer perfect zit na 70x de ketting een volledige slag draaien.......... ben na 20x gestopt.
Dan de bak. Het is een Getrag 6-bak ennnnnnnnnnnn
een BKL = af fabriek met LSD (volgens meerdere draadjes op forums) Das mooi, nu ff uitvogelen welke versnellingsbak-olie daar in moet.
Morgen weer verder.
Gr Ron
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Zo, dat is geluk hebben. Gaat weer de goede kant op!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Jeetje, wel benieuwd welk onderdeel nou miste uit je Mini kop... niet beledigend bedoeld hoor.
- JP
- Berichten: 31256
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Altijd verwarrend als er onderdelen overblijven na een opbouw......
- RS-Ron
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
- MartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Da's idd de versie met LSD! Niet heel heftig, maar vele malen beter dan een open diff. Heb hem bij de koppelingswissel ook in de R57 cabrio van m'n vriendin laten zetten, mooie toevoeging!
De Engelsen (en Amerikanen) gooien er meestal Redline MTL 75w80 GL4 in.
- RS-Ron
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Dank je Martijn, gaat idd Redline MTL 75w80 in.
Vandaag was de bedoeling om het blok inbouwklaar te maken....... maar, vanochtend distributie ketting opnieuw gedaan. Daarna blok opbouwen, bestelde Gates thermostaat paste niet. Voordeel van sleutelen bij een specialist, andere uit het schap, klaar. Compresssor gemonteerd, krukaspoelie of eerst multieriem-spanner....... gelukkig eerst de spanner gedaan. Blijkt er geen schroefdraad met in het deksel van de distributie ketting meer te zitten. Voordeel donorblok, alles dubbel. Dus alles er weer af, ander deksel, pakkingen overzetten, en ander deksel monteren. Zit nu prima, maar gaat wel tijd in zitten. Geleverde Gates multieriem was te kort, eens half uur tobben, daarna iets langere gemonteerd. Ook weer klaar. Blok is nog niet helemaal klaar, maar we proberen het morgen in de Mini te lepelen.
Gr Ron
Vandaag was de bedoeling om het blok inbouwklaar te maken....... maar, vanochtend distributie ketting opnieuw gedaan. Daarna blok opbouwen, bestelde Gates thermostaat paste niet. Voordeel van sleutelen bij een specialist, andere uit het schap, klaar. Compresssor gemonteerd, krukaspoelie of eerst multieriem-spanner....... gelukkig eerst de spanner gedaan. Blijkt er geen schroefdraad met in het deksel van de distributie ketting meer te zitten. Voordeel donorblok, alles dubbel. Dus alles er weer af, ander deksel, pakkingen overzetten, en ander deksel monteren. Zit nu prima, maar gaat wel tijd in zitten. Geleverde Gates multieriem was te kort, eens half uur tobben, daarna iets langere gemonteerd. Ook weer klaar. Blok is nog niet helemaal klaar, maar we proberen het morgen in de Mini te lepelen.
Gr Ron
- MartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Orranje heeft een lijstje met de juiste lengtes op hun site, zal hem even quote voor "future reference":
Recommended Sizes for different sized crank / alternator:
6PK1390 - 0% (Stock) Supercharger, 0% (Stock) Crank, 0% (Stock) Alternator
6PK1390 - 0% (Stock) Supercharger, +2% Crank, 0% (Stock) Alternator
6PK1390 - 0% (Stock) Supercharger, +2% Crank, +5% Alternator
6PK1390 - 0% (Stock) Supercharger, +2% Crank, +10% Alternator
6PK1375 - 11% Supercharger, 0% (Stock) Crank, 0% (Stock) Alternator
6PK1375 - 15% Supercharger, +2% Crank, 0% (Stock) Alternator
6PK1375 - 15% Supercharger, +2% Crank, +5% Alternator
6PK1375 - 15% Supercharger, +2% Crank, +10% Alternator
6PK1368 - 13% Supercharger, 0% (Stock) Crank, 0% (Stock) Alternator
6PK1368 - 14% Supercharger, 0% (Stock) Crank, 0% (Stock) Alternator
6PK1368 - 15% Supercharger, 0% (Stock) Crank, 0% (Stock) Alternator
6PK1368 - 17% Supercharger, +2% Crank, 0% (Stock) Alternator
6PK1368 - 17% Supercharger, +2% Crank, +5% Alternator
6PK1368 - 17% Supercharger, +2% Crank, +10% Alternator
6PK1360 - 16% Supercharger, 0% (Stock) Crank, 0% (Stock) Alternator
6PK1360 - 17% Supercharger, 0% (Stock) Crank, 0% (Stock) Alternator
6PK1360 - 19% Supercharger, +2% Crank, 0% (Stock) Alternator
6PK1360 - 19% Supercharger, +2% Crank, +5% Alternator
6PK1360 - 19% Supercharger, +2% Crank, +10% Alternator
6PK1353 - 18% Supercharger, 0% (Stock) Crank, 0% (Stock) Alternator
6PK1353 - 19% Supercharger, 0% (Stock) Crank, 0% (Stock) Alternator
6PK1353 - 20% Supercharger, 0% (Stock) Crank, 0% (Stock) Alternator
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
mooi werk Ron, je pakt het grondig aan. die nokkenas zag er trouwens niet al te best uit, gelukkig een andere voor gekregen zo te zien. toch wel lekker als alles straks fris en ingebouwd is en je de eerste meters weer kunt maken
- RS-Ron
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Vandaag weer wat stapjes gemaakt:
Bedrading aangesloten, gaat makkelijker als je om de motor kan lopen
Dinsdag afmaken, nokkenas is nog niet binnen, dus eerst maar met de originele rijden........ en kijken of ie start.
Gr Ron
Bedrading aangesloten, gaat makkelijker als je om de motor kan lopen
Dinsdag afmaken, nokkenas is nog niet binnen, dus eerst maar met de originele rijden........ en kijken of ie start.
Gr Ron
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Goed bezig Ron, ziet er keurig uit Leuk om zo de compressor ook te zien, met alles ingebouwd zit ie toch goed verstopt.
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Altijd leuk om de sleutel om te draaien!
Thumbs up!
Thumbs up!
-
- Berichten: 2719
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Ziet er Schön uit!
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Qua logica en hoeveelheid tijd die erin gaat zitten: zou je niet beter wachten tot de nokkenas binnen is en m dan in 1 keer goed afbouwen en monteren?
Mooie revisie iig! Wordt weer lekker frisse techniek zo
Mooie revisie iig! Wordt weer lekker frisse techniek zo
- RS-Ron
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Ik had die nokkenas er idd ook liever meteen ingehad, maar ik heb geen idee wanneer de nieuwe binnenkomt. De Mini staat bij de specialist en ik doe dit projectje zo veel mogelijk zelf, gelukkig met ondersteuning van de specialist. Voordeel is dat ik inmiddels redelijk thuis ben in de techniek van deze Mini. Onze inschatting is dat we de nokkenas er in 2 uur in hebben zitten. Alles is gangbaar, kettingspanner eruit, kleppendeksel eraf en ketting boven op tijd houden met speciale tool en vice versa.
Gr Ron
Gr Ron
- RS-Ron
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: 2005 Mini R53 WORKS “de reanimatie”
Vandaag nog even paar uurtjes aan de Mini besteed. Bos spaghetti met stekkers, massadraadjes enz uitgezocht en netjes gemonteerd. Airbox met 3 vacuüm aansluitingen goed aangesloten, nu gaat, als het goed is, bij 4000 een extra klep open voor wat meer lucht. Intercooler e.d. weer gemonteerd en subframe eronder gezet met PU draagarmrubbers en nieuwe binnenste en buitenste fusees. Alleen nog de nieuwe stuurarmpjes.
Gr Ron
Gr Ron