Oliekoeler ducting

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Oliekoeler ducting

Bericht door Meeelv » 08 aug 2020, 19:21

Hallootjes :blink:

Wegens aanhoudende koelproblemen bij mijn auto ben ik wat informatie aan het vergaren over oliekoeler ducting. Ik wil mijn koeler misschien gaan verplaatsen naar achter 1 van de mistlamp openingen in mijn bumper, met een exit duct in de wielkast.

Nu kwam ik op internet de volgende ducting tegen:

Afbeelding

Nou lijkt het mij dat je dit kunt gebruiken als exit duct, slang op aankoppelen en in de wielkast laten ventileren.

Maar zou je die ook 2 kunnen gebruiken, zodat je er ook 1 als intake duct hebt ? Dan kun je namelijk ook makkelijk lucht vanuit de bumper aanvoeren door een slang. Of zou de opening daarvoor te klein zijn ? Of zou het beter zijn de opening in de bumper gewoon zo groot mogelijk te maken voor de aanvoer ?

Vroeg me af of hier mensen zitten die hier ervaring mee hebben en wat jullie mening hierover is. :df:

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oliekoeler ducting

Bericht door JWtje » 08 aug 2020, 22:33

Ik heb in mijn E30 een 2JZ met wat hogere turbodruk dan standaard en kreeg het met de standaard oliekoeler ook niet opgelost. Ik heb een E36 M3 stijl voorbumper gemonteerd zodat ik wat meer ruimte voor m'n intercooler heb. Daarin zitten ook grotere gaten bij de mistlampen die ik beiden niet heb gemonteerd. Ik heb aan de passagierskant een ram airbox gemaakt en aan de bestuurderskant heb ik mijn oliekoeler geplaatst.
De ducting die je laat zien zou ik wel gebruiken voor de aanvoer naar de koeler maar ik zou 'm niet gebruiken voor de afvoer. Je hebt de meeste koeling nodig als je hard gaat en dan lijkt me wat je gevonden hebt als aanvoer ruim voldoende en iets passen maken kost bakken met tijd.

Ik heb er geen foto's van maar ik heb met polyesther mijn binnenscherm (best netjes) weten na te maken en heb daar louvres in gemaakt die meelopen in de de draairichting van m'n voorwiel. Hierdoor slaat de band geen troep naar binnen en wie weet zorgt de rotatie van het wiel dat er op die manier juist extra lucht uit getrokken worden.

Ik heb niet zo'n fancy ducting als jij gevonden maar heb met een paar stukken alu plaat ongeveer iets dat er op lijkt kunnen bereiken. Ben wel benieuwd waar deze te koop is.

Deze koeler hing eerst boven m'n intercooler en op deze plek scheelt het al heel erg veel.
OC 2.jpg
OC 2.jpg (457.12 KiB) 4285 keer bekeken
OC 1.jpg
OC 1.jpg (530.48 KiB) 4285 keer bekeken

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Oliekoeler ducting

Bericht door TLRS » 08 aug 2020, 22:41

Zonder rijwind heb je daar heel weinig koeling van denk ik. Als je het gat groter maakt en laat aansluiten op de intake in de bumper dan denk ik dat het wel scheelt. Zorgen dat rijwind er niet zo makkelijk omheen kan.

Dacht dat de ruimte achter en om het wiel een hogedruk gebied is?

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oliekoeler ducting

Bericht door JWtje » 09 aug 2020, 23:08

Juist door in de wielkast louvres te maken zou je gebruik kunnen maken van de door de banden opgewekte luchtverplaatsing en zo jiist een zuigend effect kunnen creeeren.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Oliekoeler ducting

Bericht door daNpy » 10 aug 2020, 08:36

Let op dat de hoeveel lucht die er doorheen gaat wel beperkt wordt door de oppervlakte van het smalste deel.
Dus dezelfde duct voor en achter is prima, maar bijv voor geen duct en achter wel kan voor een remmend effect zorgen.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Oliekoeler ducting

Bericht door Meeelv » 10 aug 2020, 10:03

Bedankt allen voor de bruikbare informatie! Moet zeggen dat de auto gisteren op de Ring (met 34 graden) niet te heet is geworden, na het veranderen van de grill (ford logo eruit), maken van ducting om de koeler en inbouw van water/methanol injectie. Tijdens eerste testronde kwam hij niet boven de 120 graden uit, tweede rondje later op de dag na een flinke hoosbui (buitentemp toen rond de 25 graden denk ik) en met iets meer pushen heb ik hem niet boven de 115 gezien zelfs.

Watertemperatuur ook niet zien spiken met de klim tot aan Steilstrecke... Dus fingers crossed dat het zo is opgelost! Zo niet, dan ga ik alsnog de koeler verplaatsen en fatsoenlijke ducting maken. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jerico_NL en 44 gasten