Audi TT 8N electronische issues

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Baboulah » 25 mei 2020, 14:51

Heren,

De audi TT van mijn vriendin, heeft issues met starten, auto houdt gewoon 12+V op de accu (dachten oorspronkelijk aan een lek ergens, nog steeds) maar zodra we de sleutel omdraaien om te starten geeft ie 1 tik en dan is het klaar, en daarna niks meer, de klokken etc blijven wel verlicht, en de accu blijft ook met meten boven de 12V aan, starten doet ie dan weer wel zodra ik er een start accu bij plaats.

Bij de sleutel uit contact halen maakte raam mechanisme een klikkend geluid, afgekoppeld, geluid stopt uiteraard (dachten het lek gevonden te hebben als dat het is), maar starten op zich zelf doet hij nog steeds niet....

Lijkt voor mij alsof ie geen piekspanning kan maken? iemand enig idee waar dit in kan zitten? betreft een 1998 Audi TT 8N 225HP Quattro, iemand zoiets vergelijkbaars meegemaakt met een VAG product?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door smiley » 25 mei 2020, 15:12

Hoe oud is de accu?
Hoeveel volt staat erop als de motor gestart is met de hulpaccu en loopt?
Laatst gewijzigd door smiley op 25 mei 2020, 15:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Baboulah » 25 mei 2020, 15:13

Accus is afgelopen december/januari vervangen.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door smiley » 25 mei 2020, 15:33

Als de motor loopt, hoor je minimaal 13.7 volt te meten.
Als je daaronder zit, laad de dynamo niet genoeg bij. (Dat hoort je dashboard eigenlijk ook aan te geven)
Als dat prima is, dan heb je lekstroom. Als alles via je zekeringkast loopt, kun je dat nameten door zekeringen te verwijderen bij het meten:
https://www.mvwautotechniek.nl/clandestiene-verbruiker

Als je achteraf iets hebt ingebouwd, en de zekeringkast overgeslagen hebt, moet je dat gaan testen door het af te koppelen.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Baboulah » 25 mei 2020, 15:43

Zat idd een LED bar bij, die is al afgekoppeld, maar de issue is blijvend, tijdens het lopen blijft ie inderdaad zo rond de 13.7V aangeven. Gekke is ook, dat als ik hem uitzet, en meteen wil starten niks doet, maar de accu blijft wel goede spanning geven, ook de volgende ochtend, maar niet willen starten zonder een start accu erop...

Zal die link is doornemen misschien dat ik dan wel snap hoe te meten, gister wou ik al proberen door te meten, maar na diverse filmpjes online kijken, snap ik nog steeds niet hoe ik dat moet doen (en ik vind de auto het niet waard om naar een garage te brengen waar ze gewoon de uren nemen x uur tarief, dan zit je wss binnen no time boven de prijs dat die auto gekost heeft bij de aankoop...

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Jan Terwolde » 25 mei 2020, 15:54

In een paar uurtjes kan een monteur dat toch prima vinden. Of had je zo'n goede deal met de tt :tooth:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door ///Joost » 25 mei 2020, 15:57

Lijkt me toch een accuprobleem. Wissel 'm eens om met een goede accu. Je laatste aanname is onzin natuurlijk. Als je een beetje behulpzame garage zoekt zullen ze je echt geen poot uitdraaien. Dus niet naar de dealer stappen.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Baboulah » 25 mei 2020, 16:11

Zal straks bij thuiskomst eens kijken of ik nog een vergelijkbare accu heb staan... anders ff de accu vd M3 of pajero pakken, zou ook moeten kunnen lijkt mij...

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door ///Joost » 25 mei 2020, 16:12

Tuurlijk, om te testen allemaal prima.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Baboulah » 25 mei 2020, 16:16

Het stuk vd auto waar ik het minste van begreep was altijd electronica, laat dat nou net de issues geven (op de iva een schema aanleggen was geen issue, maar dit is ff heel wat moeilijker dan toen :kikker: )

We gaan het zo is proberen, als dat het is, sla ik mezelf echt voor mn kop na 3 dagen non stop met dat hok bezig zijn de issue te vinden....

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door smiley » 25 mei 2020, 16:21

Baboulah schreef: 25 mei 2020, 15:43 Zat idd een LED bar bij, die is al afgekoppeld, maar de issue is blijvend, tijdens het lopen blijft ie inderdaad zo rond de 13.7V aangeven. Gekke is ook, dat als ik hem uitzet, en meteen wil starten niks doet, maar de accu blijft wel goede spanning geven, ook de volgende ochtend, maar niet willen starten zonder een start accu erop...
Ook al is de accu vrij nieuw, dan kan ze nog beschadigd zijn.
Een startaktie is een van de heftigste voor een accu die in de honderden ampères kan lopen, en de 12 volt hoeft niet genoeg te zijn.
Als je er een andere leenaccu in kunt zetten, en daarmee meerdere keren kunt starten, dan is de kans groot dat je bestaande accu naar de ballen is, ook al is ie nog jong.
Dan op naar de kwikfit. Je kunt hetzelfde model maar dan wat krachtiger nemen om meer marge te hebben.
En daarna 1x per week een stukje rijden goed voor de auto en de accu. Tenzij je wel heel erge lekstroom hebt, dan is ook een nieuwe geen lang leven beschoren.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Baboulah » 25 mei 2020, 16:28

De auto heeft weinig tot niet stil gestaan in corona, ik heb mijn M3 laten staan en ben meer met de TT gaan doen om zo ff meer geld te besparen gezien mn vriendin thuis werkt en dr auto niet gebruikt.

Het rare (voor mij in het geheel) is dat we in februari nog de CarbagerunRun scandinavie gereden hebben zonder issues, en sinds begin vd corona is de issue gekomen (komt vast door het 5G, net als corona toch?? :lol: ), ondanks dat er in de tussentijd niks aan de auto gedaan is behalve gewoon rijden van huis naar werk en weer terug.

We gaan het straks is proberen met een andere accu :) time will tell

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Crookie » 25 mei 2020, 18:37

Te weinig ampere= geen kracht.

Hoeveel spanning heeft de accu?

Starten met start kabels?

Jump starter bij de hand?

Enz

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door jos_br » 25 mei 2020, 22:44

13,7v. is domweg een te lage stroom om de accu goed bij te laden. Moet boven de 14v. zijn. Verder de massa eens goed nalopen.

Jos.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Niels » 26 mei 2020, 07:56

Ik zou ook de massa kabels nalopen. Die van blok/bak naar de carrosserie loopt en er zit ook nog een kabel op de starter zelf. Die was ooit eens vergaan op een starter van mijn Golf. Soortgelijke klachten leverde dat op.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Baboulah » 26 mei 2020, 11:35

Niels schreef: 26 mei 2020, 07:56 Ik zou ook de massa kabels nalopen. Die van blok/bak naar de carrosserie loopt en er zit ook nog een kabel op de starter zelf. Die was ooit eens vergaan op een starter van mijn Golf. Soortgelijke klachten leverde dat op.
Die zal ik inderdaad dan nog even nakijken

Gister met de accu vd pajero geprobeerd, 10x starten en lopen direct achter elkaar... grote kans dus dat het de accu is, we gaan die eerst maar is terug brengen....
Crookie schreef: 25 mei 2020, 18:37 Te weinig ampere= geen kracht.

Hoeveel spanning heeft de accu?

Starten met start kabels?

Jump starter bij de hand?

Enz
Start kabels liggen al permanent in de auto ondertussen (mocht de booster leeg zijn). Spanning op de accu is rond de 12.7-13.7 geloof ik uit hoofd.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Crookie » 26 mei 2020, 16:24

12.6v = vol en mag kan eigenlijk niet meer zijn.

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Tim » 28 mei 2020, 16:45

Niels schreef: 26 mei 2020, 07:56 Ik zou ook de massa kabels nalopen. Die van blok/bak naar de carrosserie loopt en er zit ook nog een kabel op de starter zelf. Die was ooit eens vergaan op een starter van mijn Golf. Soortgelijke klachten leverde dat op.
Ik had afgelopen zomer iets soortgelijks onderweg. Geoxideerd massa....maar dan doet de startmotor ook niks met een booster erop.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Niels » 28 mei 2020, 17:18

Dat is idd zo tenzij de massa nog net wel zoveel connectie heeft dat ie oplicht met wat extra prik :tooth:

Maar idd, de Golf deed niets meer ook niet met starthulp.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Baboulah » 29 mei 2020, 09:08

Accu geruild, accu was zo ongelovelijk dood, dat ze bij rijsbergen (tegenwoordig fource schijnbaar) hem niet eens konden testen meer.... kreeg direct een nieuwe. gaan die vanavond of morgen plaatsen en de rest vd auto weer dicht bouwen zodra mn raam motor binnen is (die begon in ene te tikken vd week, bekend probleem vd TT's)

En dan hopen dat er geen andere issues meer zijn

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Crookie » 29 mei 2020, 09:14

Ik zou toch even kijken naar lekstroom.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Eric H » 29 mei 2020, 10:07

Baboulah schreef: 29 mei 2020, 09:08 Accu geruild, accu was zo ongelovelijk dood, dat ze bij rijsbergen (tegenwoordig fource schijnbaar) hem niet eens konden testen meer....
Klopt :mrgreen:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door smiley » 29 mei 2020, 11:43

En nu is de vraag of ie (ver) doodgegaan is tijdens de arctische avonturen, of leegelopen naar 0 met kapotte cellen door een lekstroom probleempje (Wat eigenlijk nog niet opgelost is).

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door ///Joost » 29 mei 2020, 11:56



Succes met zoeken.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Audi TT 8N electronische issues

Bericht door Baboulah » 29 mei 2020, 13:13

smiley schreef: 29 mei 2020, 11:43 En nu is de vraag of ie (ver) doodgegaan is tijdens de arctische avonturen, of leegelopen naar 0 met kapotte cellen door een lekstroom probleempje (Wat eigenlijk nog niet opgelost is).
Dat is dus de volgende stap die we gaan onderzoeken van het weekend.... ff nieuwe multimeter ergens scoren want die van mij is afgelopen week overleden...

Zal nog eerst ff flink filmpjes er over moeten kijken, want de manier waarop dat zoeken moet blijf ik toch echt abra cadabra vinden :dood:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 155 gasten