Longlife olie discussie
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Longlife olie discussie
De 30kkm interval zou ik ook halveren Martijn. Vinden kettingen en turbo's veel fijner...
-
- Berichten: 5004
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
klopt ja, die loopt strak over cilinder 5 heen, moest ik een flinke torxdop voor halen trouwens!
En
Thanks beide! Het is niet op jullie niveau met alle mooie aanpassingen en custom made Maar zo zelf een beetje prutsen aan de auto blijf ik leuk vinden en geef voldoening.
WBT de olie, ben een beetje in dubio Niels. De auto geeft zelf zelfs een inteval van 40k km aan, had bijvoorbeeld al 30k gedaan met de laatste olieplas en mocht volgens BC nóg 10k km mee... dat heb ik dus maar niet gedaan. Zelf trek ik altijd wel de grens bij 30k km icm mijn kilometers.
25k-30k km per jaar, voornamelijk (dus) snelweg weinig zware belasting geen circuit en andere gekkigheid zal olie naar mijn mening minder slijten dan iemand die met 15k km in 2 jaar alleen maar rondjes om de kerk rijdt met veel koude motor en vervuiling.
Maar het blijft idd een lastig punt die olie levensduur en zijn enorm veel menigen over.
De eerste eigenaar deed gewoon de BMW interval hanteren. (35k, 70k, 110k km olie gehad, bij 70k km ook filters en bougie's)
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Als dealers 20k zouden hanteren zou het beter zijn voor de spullen en VOORAL voor hun omzet... waarom dan toch deze keuze, om erbij te horen met VW longlife, ofwel, wie heeft de langste?
Kia gewoon elke jaar of 15.000km voor je 7 jaar garantie, prima, lekker elk jaar frisse olie erin hoor. Sommigen vinden dat "ouderwets", ik vind het technisch verantwoord.
Kia gewoon elke jaar of 15.000km voor je 7 jaar garantie, prima, lekker elk jaar frisse olie erin hoor. Sommigen vinden dat "ouderwets", ik vind het technisch verantwoord.
-
- Berichten: 5004
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Nou.. Ook niet om vrolijk van te worden met een Niro waar 50k per jaar op gezet wordt.Knot schreef: ↑07 mei 2020, 09:46 Als dealers 20k zouden hanteren zou het beter zijn voor de spullen en VOORAL voor hun omzet... waarom dan toch deze keuze, om erbij te horen met VW longlife, ofwel, wie heeft de langste?
Kia gewoon elke jaar of 15.000km voor je 7 jaar garantie, prima, lekker elk jaar frisse olie erin hoor. Sommigen vinden dat "ouderwets", ik vind het technisch verantwoord.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Ik hou meestal 15kkm of 1 a 1,5 jaar aan. Momenteel rijdt de 2e auto geen 10k per jaar. Hetzelfde voor de E30 M3, die rijdt max 2 a 3kkm per jaar dus daar gaat elk jaar versie olie in.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Bij ons in de lease met 100.000 auto’s houden we (uiteraard) gewoon de dealervoorschriften aan.
Dat gaat altijd prima met de olie, ken uit recente tijd maar 1 serieus probleem geval met te lange interval.
Dat waren Peugeots met een karter van slechts 3,5L en interval van 30k+ km, daar liepen de turbo’s echt veel stuk en is de interval terug gebracht.
Maar bijvoorbeeld een N55 zit 6,5L in wat bijna het dubbele is van zo’n peugeotje.
Dat gaat altijd prima met de olie, ken uit recente tijd maar 1 serieus probleem geval met te lange interval.
Dat waren Peugeots met een karter van slechts 3,5L en interval van 30k+ km, daar liepen de turbo’s echt veel stuk en is de interval terug gebracht.
Maar bijvoorbeeld een N55 zit 6,5L in wat bijna het dubbele is van zo’n peugeotje.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Niro met 50k km per jaar 2 tot 3x bij de dealer. Normaal ga je daar ook op de koffie om te loeren wat er staat etc dus meteen olie doen. Of laat het ding ophalen en brengen... hart voor de techniek iig.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Mooi werk, Martijn. Vwb de olie zou ik ook 10-15k aanhouden. Op de 'oude meuk' zien we allemaal dat LL intervallen niet werkten, en dat je veel aanslag krijgt, ondanks premium olie. Dat zal nu niet anders zijn, dus voor die paar tientjes zou ik het persoonlijk wat korter op elkaar houden met de oliewissels.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Ik vind het wel mooi als de meding (netjes) aan gaat, geloof dat dat 5000km vooraf is voor olie? Maar dan ook zsm ding naar de dealer idd.
- Arthur
- Berichten: 39748
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Ding heeft al 140kkm gelopen en voor dat jaartje bij Martijn...
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
zo doe ik het ook, komt neer op ongeveer 30k km dan.
Dit dus ook, eerste 140k km zijn al zo gegaan, en bij mij gaat het ook geen oldtimer worden
- Ferdi
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Bij de Volvo's hield ik altijd 20.000 km aan.
De Terrano was 15.000 de interval die Nissan aan gaf, is bij de Pajero net zo.
Wordt iedere 15.000 km even 9,3 liter olie wisselen
De Terrano was 15.000 de interval die Nissan aan gaf, is bij de Pajero net zo.
Wordt iedere 15.000 km even 9,3 liter olie wisselen
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
n55 is natuurlijk ook bijna het dubbele qua motorblok (neem aan dat die peug een 3-4cil is met max 1,6l oid?)Martijn_bmw schreef: ↑07 mei 2020, 10:19 Bij ons in de lease met 100.000 auto’s houden we (uiteraard) gewoon de dealervoorschriften aan.
Dat gaat altijd prima met de olie, ken uit recente tijd maar 1 serieus probleem geval met te lange interval.
Dat waren Peugeots met een karter van slechts 3,5L en interval van 30k+ km, daar liepen de turbo’s echt veel stuk en is de interval terug gebracht.
Maar bijvoorbeeld een N55 zit 6,5L in wat bijna het dubbele is van zo’n peugeotje.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Dat klopt, maar die olie vervuild dan niet dubbel zo snel.e30touring1990 schreef: ↑07 mei 2020, 12:42n55 is natuurlijk ook bijna het dubbele qua motorblok (neem aan dat die peug een 3-4cil is met max 1,6l oid?)Martijn_bmw schreef: ↑07 mei 2020, 10:19 Bij ons in de lease met 100.000 auto’s houden we (uiteraard) gewoon de dealervoorschriften aan.
Dat gaat altijd prima met de olie, ken uit recente tijd maar 1 serieus probleem geval met te lange interval.
Dat waren Peugeots met een karter van slechts 3,5L en interval van 30k+ km, daar liepen de turbo’s echt veel stuk en is de interval terug gebracht.
Maar bijvoorbeeld een N55 zit 6,5L in wat bijna het dubbele is van zo’n peugeotje.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Moet je een 560SEC nemen, volgens mij ging daar bijna 10 liter olie in, we bleven maar vullen en niks op de stok!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Dat kun je niet met zekerheid zo stellen. De olie krijgt wel hetzelfde aantal heat cycles te verwerken, en het ene blok loopt (lokaal) heter dan het andere. Zeker met de dunne kanaaltjes van tegenwoordig wil je niet te lang doorrijden. Olie heeft een hoop andere functies, afhankelijk van het blok waar het gebruikt wordt.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Puur technisch gezien hebben jullie natuurlijk gelijk dat hoe korter hoe beter.
Maar waarom dan 10K als grens en geen 5k km (even gechargeerd)
Maar ik heb de auto als gebruiksvoorwerp en ben er gewoon netjes en zuinig op maar ook niet overdreven, het is geen museumstuk waar er wererldwijd een paar van zijn.
Dus gewoon euro95 erin, gewoon door de wasstraat en gewoon de fabriek onderhoud intervallen aanhouden.
Daarmee overleeft de auto makkelijk bij mij dat jaar of hooguit 3 jaar wat ik als max heb gehaald.
En of je nou altijd 2 emmers handwas doet, euro 98 tankt en elke 5km nieuwe olie er mietert / mijn methode aanhoud: euro95 erin, gewoon door de wasstraat en gewoon de fabriek intervallen aanhouden.
ze geven letterlijk geen cent extra inruil, kenteken en km stand is voldoende om de inrui te bepalen.
Dus ik ga er ook niet meer dan normaal onderhoud aan uitgeven
Maar waarom dan 10K als grens en geen 5k km (even gechargeerd)
Maar ik heb de auto als gebruiksvoorwerp en ben er gewoon netjes en zuinig op maar ook niet overdreven, het is geen museumstuk waar er wererldwijd een paar van zijn.
Dus gewoon euro95 erin, gewoon door de wasstraat en gewoon de fabriek onderhoud intervallen aanhouden.
Daarmee overleeft de auto makkelijk bij mij dat jaar of hooguit 3 jaar wat ik als max heb gehaald.
En of je nou altijd 2 emmers handwas doet, euro 98 tankt en elke 5km nieuwe olie er mietert / mijn methode aanhoud: euro95 erin, gewoon door de wasstraat en gewoon de fabriek intervallen aanhouden.
ze geven letterlijk geen cent extra inruil, kenteken en km stand is voldoende om de inrui te bepalen.
Dus ik ga er ook niet meer dan normaal onderhoud aan uitgeven
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Sterker nog, ze geven hetzelfde inruilbedrag voor een kaal hok als voor een vol in de opties
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Zo kun je er ook in staan inderdaad. Dan heeft de volgende eigenaar wellicht 'ellende' (dit is geen kritiek trouwens). Het zal voor jou inderdaad geen verschil maken, maar het is gewoon beter voor het blok om lagere intervallen aan te houden. Vandaar mijn opmerking van 'oude meuk' eerder. Je krijgt daar pas later last van als de auto 3 of 4 eigenaren verder is. 5K oliewissels is overdreven omdat bewezen is dat olie pas na 10K significant gaat afbreken, dus vandaar die richtlijn.Martijn_bmw schreef: ↑07 mei 2020, 14:18 Puur technisch gezien hebben jullie natuurlijk gelijk dat hoe korter hoe beter.
Maar waarom dan 10K als grens en geen 5k km (even gechargeerd)
Maar ik heb de auto als gebruiksvoorwerp en ben er gewoon netjes en zuinig op maar ook niet overdreven, het is geen museumstuk waar er wererldwijd een paar van zijn.
Dus gewoon euro95 erin, gewoon door de wasstraat en gewoon de fabriek onderhoud intervallen aanhouden.
Daarmee overleeft de auto makkelijk bij mij dat jaar of hooguit 3 jaar wat ik als max heb gehaald.
En of je nou altijd 2 emmers handwas doet, euro 98 tankt en elke 5km nieuwe olie er mietert / mijn methode aanhoud: euro95 erin, gewoon door de wasstraat en gewoon de fabriek intervallen aanhouden.
ze geven letterlijk geen cent extra inruil, kenteken en km stand is voldoende om de inruil te bepalen.
Dus ik ga er ook niet meer dan normaal onderhoud aan uitgeven
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
@Knot: ook dat zo nu en dan ja
ik weet nu al bij de 420d was het ja moelijk diesel... bij de 435i wordt het weer ja moeilijk kleine doelgroep...
zo is er altijd wat
@Joost, ah oke dat wist ik niet van die 10k km grens.
ik weet nu al bij de 420d was het ja moelijk diesel... bij de 435i wordt het weer ja moeilijk kleine doelgroep...
zo is er altijd wat
@Joost, ah oke dat wist ik niet van die 10k km grens.
- Arthur
- Berichten: 39748
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Dit idd, je doet het voor de volgende eigenaren. Het kost jou extra zonder er plezier van te hebben.Martijn_bmw schreef: ↑07 mei 2020, 14:18 Puur technisch gezien hebben jullie natuurlijk gelijk dat hoe korter hoe beter.
Maar waarom dan 10K als grens en geen 5k km (even gechargeerd)
Maar ik heb de auto als gebruiksvoorwerp en ben er gewoon netjes en zuinig op maar ook niet overdreven, het is geen museumstuk waar er wererldwijd een paar van zijn.
Dus gewoon euro95 erin, gewoon door de wasstraat en gewoon de fabriek onderhoud intervallen aanhouden.
Daarmee overleeft de auto makkelijk bij mij dat jaar of hooguit 3 jaar wat ik als max heb gehaald.
En of je nou altijd 2 emmers handwas doet, euro 98 tankt en elke 5km nieuwe olie er mietert / mijn methode aanhoud: euro95 erin, gewoon door de wasstraat en gewoon de fabriek intervallen aanhouden.
ze geven letterlijk geen cent extra inruil, kenteken en km stand is voldoende om de inrui te bepalen.
Dus ik ga er ook niet meer dan normaal onderhoud aan uitgeven
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Martijn’s auto | BMW 435iA Gran Coupe
Gelukkig voor de handel zijn er nog genoeg consumenten die er op vertrouwen dat de autofabrikant het beste met ze voor heeft maar een benzine auto die 150dkm op de teller heeft staan en volgens dealer onderhoud slechts 4 oliewissels heeft gehad daar loop ik met een hele grote boog omheen.....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 193 gasten