Onderstel BMW e39 M5
-
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
- Locatie: Amsterdam
Onderstel BMW e39 M5
De M5 heeft 160k op de klok nu, en de schokdempers en draagarmrubbers voorzijde zijn eraan. Nu kost een volledige fresh OEM voortrein zo'n 3000 euro. Ik weet het, originalo beats alles, maar dat is me een beetje van de gekke. Bovendien heb ik op M3, Z3M, 330Ci ook ervaring met andere aftermarket onderstellen. KW of Bilstein B12.
Wat zouden jullie adviseren voor de M5? Auto komt NOOIT op het circuit. Ik neig heel erg naar een setje KW V1 of BC Racing; volgens M5Board zijn de meningen daarover zeer positief, maar was even benieuwd naar jullie ervaringen. Wellicht ga ik alsnog voor OEM maar als ik in 1 keer prijstechnisch gunstig met een goed onderstel de hele wagen kan aanpakken zowel voor & achter doe ik dat waarschijnlijk.
Thanks in advance!
Wat zouden jullie adviseren voor de M5? Auto komt NOOIT op het circuit. Ik neig heel erg naar een setje KW V1 of BC Racing; volgens M5Board zijn de meningen daarover zeer positief, maar was even benieuwd naar jullie ervaringen. Wellicht ga ik alsnog voor OEM maar als ik in 1 keer prijstechnisch gunstig met een goed onderstel de hele wagen kan aanpakken zowel voor & achter doe ik dat waarschijnlijk.
Thanks in advance!
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Onderstel BMW e39 M5
Je kunt kijken naar een OEM leverancier (aftermarket) zoals Lemförder, Bilstein, Sachs enz.. die leveren uitstekende kwaliteit tegen zeer betaalbare prijzen.
Een schroefset vind ik voor een straatauto ruk. Heeft veel meer aandacht nodig qua onderhoud aan de stelringen bv.
Een schroefset vind ik voor een straatauto ruk. Heeft veel meer aandacht nodig qua onderhoud aan de stelringen bv.
-
Online
- Berichten: 3976
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Onderstel BMW e39 M5
Uitzoeken wat de oem fabrikant is. Scheelt vast wel iets in kosten. Kw v1 is niets aan te stellen qua demping, hoe zit dat bij de BC set die je zou willen? Aftermarket schroefset vs oem is al snel aan de harde kant als er verder niets te stellen is.
Waarom niet zoveel mogelijk oem en afwijkende goede dempers. Koni rondom heb je bijvoorbeeld al voor minder dan alleen de oem schokbrekers aan de voorzijde kosten.
https://www.m5board.com/threads/koni-fs ... e39.82705/ Die had ik even als voorbeeld gepakt.
Waarom niet zoveel mogelijk oem en afwijkende goede dempers. Koni rondom heb je bijvoorbeeld al voor minder dan alleen de oem schokbrekers aan de voorzijde kosten.
https://www.m5board.com/threads/koni-fs ... e39.82705/ Die had ik even als voorbeeld gepakt.
-
- Berichten: 2713
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Onderstel BMW e39 M5
is KW Street Comfort leverbaar voor jouw auto? indien ja zou ik die zeker overwegen. KW V1/V2V3 leuk voor als je laag wil , BC racing als het goedkoop moet. KW street Comfort als het goed moet bilstein vind ik al gauw te stug worden en ook qua “langdurigheid” geen al te beste ervaringen mee.
-
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
- Contacteer:
Re: Onderstel BMW e39 M5
Koni Active, onbekend maakt onbemind. Zoek eens naar reviews op het net. Fantastische dempers.
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Onderstel BMW e39 M5
Ik had KW v1 ( was nog een frisse set) onder de 135i toen ik hem kocht vorig jaar.
Nog nooit zo’n slechte demper gevoeld, begin er niet aan zou ik zeggen.
Ik heb vroeger onder een e34m5 een sportieve Bilstein demper gezet, ik dacht B6.
Deze zat veel te snel op de bumpstop en was eigenlijk niet comfortabel genoeg wat de fun weg haalde.
Ik heb op mijn laatste 3 auto’s Ohlins road&track gezet, die zijn perfect voor alle situaties.
2 van de 3 sets kon ik jong gebruikt scoren, dus de kosten vielen mee.
Succes met je zoektocht, bezuinig niet teveel, een foute keus betekent wel dat de lol je vergaat.
Post ook ff wat je hebt gekozen en hoe het bevalt natuurlijk .
Nog nooit zo’n slechte demper gevoeld, begin er niet aan zou ik zeggen.
Ik heb vroeger onder een e34m5 een sportieve Bilstein demper gezet, ik dacht B6.
Deze zat veel te snel op de bumpstop en was eigenlijk niet comfortabel genoeg wat de fun weg haalde.
Ik heb op mijn laatste 3 auto’s Ohlins road&track gezet, die zijn perfect voor alle situaties.
2 van de 3 sets kon ik jong gebruikt scoren, dus de kosten vielen mee.
Succes met je zoektocht, bezuinig niet teveel, een foute keus betekent wel dat de lol je vergaat.
Post ook ff wat je hebt gekozen en hoe het bevalt natuurlijk .
- Bert ///M3
- Berichten: 9349
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Onderstel BMW e39 M5
Als er iemand in NL is die iets van 5 series & onderstellen weet dan is het DickH.
Dus zijn advies ter harte nemen en niet gaan klooien met KW V1 of BC racing oid.
E39 M5 is een sedan die 300 km/u aan moet kunnen. Daar wil je geen springerig schroefsetje op hebben.
Dus zijn advies ter harte nemen en niet gaan klooien met KW V1 of BC racing oid.
E39 M5 is een sedan die 300 km/u aan moet kunnen. Daar wil je geen springerig schroefsetje op hebben.
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Onderstel BMW e39 M5
Verhaal van KW v1 kan ik bevestigen, een maand onder mijn M3 gehad toen ik hem kocht daarna vervangen voor Bilstein B12. Met de v1 set was het gewoon een stuiterende.
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Onderstel BMW e39 M5
Hier een interessant lijstje met Oem+ onderdelen
Onderstel:
https://www.ecstuning.com/BMW-E39-M5-S6 ... on/Shocks/
Rubbers:
https://www.ecstuning.com/BMW-E39-M5-S6 ... /Bushings/
Onderstel:
https://www.ecstuning.com/BMW-E39-M5-S6 ... on/Shocks/
Rubbers:
https://www.ecstuning.com/BMW-E39-M5-S6 ... /Bushings/
-
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
- Locatie: Amsterdam
Re: Onderstel BMW e39 M5
Hmm, wisselende verhalen. Volgens M5 Board is de KWV1 niet zo goed als de V2 en V3, maar wel acceptabel. Echter schijnt de halve US en UK rond te rijden op de KW V3 of de BC Racing set en met zeer goede ervaringen.
Eventueel ga ik gewoon voor de Bilstein B6 als vervangingsdemper, maar is het dan nodig om ook de achterzijde te vervangen? Het lijkt me niet ideaal om voor nieuwe Bilsteins erop te gooien en achter origineel te houden, toch? Of zou dit moeten kunnen?
Bij 300km/u verandert er natuurlijk heel veel meer aan de dynamiek van de auto, daarvoor zou OEM dan moeten voldoen maar bij 220km/u is een OEM onderstel ook al redelijk waterig weet ik uit eigen ervaring.
ECSTuning toont natuurlijk allerlei onderdelen die je technisch gezien ook bij Autodoc kan bestellen haha, ben echt meer op zoek naar ervaring of reviews. Wel apart te lezen dat er wat negatieve ervaringen zijn met KW hier, ik ben zelf extreem tevreden op de Z3M en de M3!
Weet nog niet wat ik ga doen. De wagen wordt weinig gereden. Bij een daily driver, veel kilometers, zijn de criteria ook anders.
Zal jullie lig op de hoogte houden!
Eventueel ga ik gewoon voor de Bilstein B6 als vervangingsdemper, maar is het dan nodig om ook de achterzijde te vervangen? Het lijkt me niet ideaal om voor nieuwe Bilsteins erop te gooien en achter origineel te houden, toch? Of zou dit moeten kunnen?
Bij 300km/u verandert er natuurlijk heel veel meer aan de dynamiek van de auto, daarvoor zou OEM dan moeten voldoen maar bij 220km/u is een OEM onderstel ook al redelijk waterig weet ik uit eigen ervaring.
ECSTuning toont natuurlijk allerlei onderdelen die je technisch gezien ook bij Autodoc kan bestellen haha, ben echt meer op zoek naar ervaring of reviews. Wel apart te lezen dat er wat negatieve ervaringen zijn met KW hier, ik ben zelf extreem tevreden op de Z3M en de M3!
Weet nog niet wat ik ga doen. De wagen wordt weinig gereden. Bij een daily driver, veel kilometers, zijn de criteria ook anders.
Zal jullie lig op de hoogte houden!
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Onderstel BMW e39 M5
Ik poste de ECS tuning website meer voor het aanbod en de copy paste mogelijkheid voor de omderdeel nummers. Heb je gelijk het juiste onderdeel bij een NLse of DE aanbieder.
Achterzijde zou ik ook meepakken, al is het voor een gelijke mate van demping.
Achterzijde zou ik ook meepakken, al is het voor een gelijke mate van demping.
-
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
- Locatie: Amsterdam
Re: Onderstel BMW e39 M5
Thanks! Ga 'm dit weekend even doorkijken. Maar weet nog steeds niet echt wat ik ga doen haha.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Onderstel BMW e39 M5
Dit...Bert ///M3 schreef: ↑25 apr 2020, 08:57 Als er iemand in NL is die iets van 5 series & onderstellen weet dan is het DickH.
Dus zijn advies ter harte nemen en niet gaan klooien met KW V1 of BC racing oid.
E39 M5 is een sedan die 300 km/u aan moet kunnen. Daar wil je geen springerig schroefsetje op hebben.
- Joy
- Berichten: 10779
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Onderstel BMW e39 M5
Dat...Niels schreef: ↑25 apr 2020, 20:28Dit...Bert ///M3 schreef: ↑25 apr 2020, 08:57 Als er iemand in NL is die iets van 5 series & onderstellen weet dan is het DickH.
Dus zijn advies ter harte nemen en niet gaan klooien met KW V1 of BC racing oid.
E39 M5 is een sedan die 300 km/u aan moet kunnen. Daar wil je geen springerig schroefsetje op hebben.
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: Onderstel BMW e39 M5
Bilstein B12 Pro set is top, beter dan origineel en comfortabel.
-
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
- Locatie: Amsterdam
Re: Onderstel BMW e39 M5
Het probleem is dat de B12 te laag ligt. Ik heb die combinatie op de 330 cabrio en de Touring en dat is ideaal, maar ik wil de M5 op oorspronkelijke rijhoogte houden.
Ergo, B12 is alsnog geen optie want de B8 is idealiter voor een verlagingsveer. Het is ook echt een heel stuk stugger dan een OEM onderstel.
Ergo, B12 is alsnog geen optie want de B8 is idealiter voor een verlagingsveer. Het is ook echt een heel stuk stugger dan een OEM onderstel.
- Fabian
- Berichten: 7024
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Onderstel BMW e39 M5
Je reageert overal op, maar op de Koni Actives niet...?
Geen optie voor je dus?
Geen optie voor je dus?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Onderstel BMW e39 M5
Koni Special Active hebben zowel Martin als ik op de 330i. Het is echt een top demper (zat tevens OEM op de Gallardo fwiw).
-
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
- Locatie: Amsterdam
Re: Onderstel BMW e39 M5
Rustig aan Fabian, waar gezegd dat dit geen optie is? Ik hoor Koni Active, Koni Special Active, B12, KW STREET (Comfort), Bilstein B6.
Ik ga zoeken, kom op een bepaalde keuze, laat die monteren en zal mijn bevindingen delen!
Moet wel zeggen overigens dat ik op de Z3M en de M3 extreeem blij ben met KW V1, daarom dat ik aanvankelijk ook daaraan dacht.
Ik ga zoeken, kom op een bepaalde keuze, laat die monteren en zal mijn bevindingen delen!
Moet wel zeggen overigens dat ik op de Z3M en de M3 extreeem blij ben met KW V1, daarom dat ik aanvankelijk ook daaraan dacht.
-
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
- Locatie: Amsterdam
Re: Onderstel BMW e39 M5
Even een update: Google leert dat de Koni Active (voorheen FSD) geen optie is voor de M5.
- Teveel ‘bouncy’ ervaringen na 10k kilometers, niet zo strak als gewenst
- Rijhoogte komt zelfs met OEM veren hoger dan normaal, KONI weet van het probleem maar er is geen oplossing voor. Staan meerdere topics over op M5Board.
- Teveel ‘bouncy’ ervaringen na 10k kilometers, niet zo strak als gewenst
- Rijhoogte komt zelfs met OEM veren hoger dan normaal, KONI weet van het probleem maar er is geen oplossing voor. Staan meerdere topics over op M5Board.
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: Onderstel BMW e39 M5
Daarom de “pro set” deze is nagenoeg gelijk qua hoogte als origineel M-tech.Enzo schreef: ↑25 apr 2020, 20:48 Het probleem is dat de B12 te laag ligt. Ik heb die combinatie op de 330 cabrio en de Touring en dat is ideaal, maar ik wil de M5 op oorspronkelijke rijhoogte houden.
Ergo, B12 is alsnog geen optie want de B8 is idealiter voor een verlagingsveer. Het is ook echt een heel stuk stugger dan een OEM onderstel.
De B12 set is er ook als Sportline deze is idd lager.
Je kunt uiteraard ook kiezen voor de B6 demper met originele veren, zoveel mensen zoveel wensen.
-
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
- Locatie: Amsterdam
Re: Onderstel BMW e39 M5
De B6 bestaat niet voor de M5, althans niet officieel en er wordt dan doorgaans een 540i B6 demper gebruikt.
De B12 set met Pro Kit van Eibach is alsnog echt wel lager dan OEM rijhoogte. Echt niet wat ik zoek, ik moet echt de rijhoogte identiek zien te houden.
De B8 dempers met OEM veren wordt ook niet aangeraden. To be continued!
De B12 set met Pro Kit van Eibach is alsnog echt wel lager dan OEM rijhoogte. Echt niet wat ik zoek, ik moet echt de rijhoogte identiek zien te houden.
De B8 dempers met OEM veren wordt ook niet aangeraden. To be continued!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Onderstel BMW e39 M5
Kan toch ook Bilstein B8 nemen met Mtech veren nieuw?
Uiteraard altijd voor en achter.
BC etc niet doen, meteen goed aanpakken.
Uiteraard altijd voor en achter.
BC etc niet doen, meteen goed aanpakken.
-
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
- Locatie: Amsterdam
Re: Onderstel BMW e39 M5
Ik denk dat het idd de B8 dempers worden met originele veren. Ik kan online echter maar 2 artikelnummers vinden voor de B8, eentje voor voorzijde en eentje voor achterzijde. De voorzijde heeft -lijkt me- toch wel 2 verschillende dempers links en rechts?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Onderstel BMW e39 M5
Zoek op eBay gewoon een set b8 zou ik zeggen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Eric Z en 66 gasten